Nature

Přečtěte si o tématu Nature. Abychom vám usnadnili vyhledávání zajímavého obsahu, připravili jsme seznam článků souvisejících s tématem Nature, které hledáte. Najdete zde články, fotografie i videa k tématu Nature.
Co s dětmi, kterým čínští vědci „vylepšili“ dědičnou informaci? Experti se nemohou shodnout

** Tvůrce prvních geneticky „vylepšených“ dětí bude brzy propuštěn na svobodu ** Čínští bioetici se obracejí na vládu s naléhavou výzvou: „Děti musí mít zajištěnou péči a dohled“ ** Odborníci ze světa mají zhusta jiný názor

Jaroslav Petr|18

DětiGenetika
Asteroid, který způsobil vyhynutí dinosaurů, zasáhl Zemi na jaře. To je důvod, proč savci přežili

** Před 66 miliony let zasáhl Zemi obrovský asteroid ** Vyhynuly 3/4 živočišných a rostlinných druhů ** Jak je možné, že některé druhy přežily? Protože bylo jaro!

Karel Kilián|13

DinosauřiKatastrofyAsteroidy
Původce nového covidu už je připraven v jeskyních na severu Laosu. Nakažené netopýry ale můžeme využít k prevenci | Zdroj:  Aleksey Gnilenkov, CC BY 2.0

** Objev nových koronavirů u vrápenců v severním Laosu odhalil reálnou hrozbu nových pandemií ** Nově objevené koronaviry jsou s to nakazit lidské buňky lépe než wuchanská varianta koronaviru SARS-CoV-2 ** Jaké jsou naše vyhlídky a co můžeme proti vzniku nové pandemie udělat?

Jaroslav Petr|9

KoronavirusZvířata
Umělá inteligence za volantem závodních vozů ve videohře poráží i ostřílené řidiče | Zdroj:  Pixabay

** Umělá inteligence poráží ve videohře ostřílené řidiče závodních aut ** Prosadila by se ve světě F1? ** A co jí ještě chybí k tomu, aby porážela špičkové piloty, jako je Max Verstappen?

Jaroslav Petr|11

formuleHryUmělá inteligence
Původ omikronu je stále záhada. Tři teorie, odkud se nejspíš vzal. A co s ním bude dál

** Původ koronaviru varianty omikron zůstává záhadou ** Vědci se snaží jeho vzniku dopátrat, protože podobně mohou vznikat nové horší varianty koronaviru ** Podle mnoha expertů koronavirová pandemie omikronem nekončí

Jaroslav Petr|111

SARS-CoV-2Mutace
Dlouhodobě infikovanou zlomeninu vyléčili lékaři staletou metodou pomocí virů

** Bezmála dva roky se snažili lékaři zachránit pacientce nohu, do které se při komplikované zlomenině dostala infekce bakterií ** Nakonec infekci vyléčili s pomocí speciálně připravených virů bakteriofágů v kombinaci se silnými antibiotiky ** Do moderní medicíny se tak vrací postup, který se těšil největší popularitě ve třicátých letech minulého století

Jaroslav Petr|4

AntibiotikaViryMedicínaBakterie
Nové poznatky o omikronu: méně poškozuje plíce, více se množí v krku a nemoc mívá méně závažný průběh

** Šest vědeckých skupin publikovalo výsledky studií o omikronu ** Vyplývá z nich, že se virus více množí v krku a méně poškozuje plíce ** Omikron však také celkem dobře obchází očkování dvěma dávkami

Karel Kilián|204

SARS-CoV-2COVID-19Mutace
Zapomeňte na ropu a uhlí, Evropa chce vyrábět petrolej a naftu ze vzduchu

Jakub Čížek|50

EnergetikaEvropaObnovitelné zdroje
S léčbou deprese by mohl pomáhat implantát zavedený do mozku. Vědci už ho testují na lidech

** Vědci otestovali stimulátor, který se implantuje do mozku ** U pacientky s těžkou depresí došlo k významnému zlepšení stavu ** Nyní bude probíhat další fáze studie s více pacienty

Karel Kilián|17

DepreseMozek
Pomocná ruka. Jak technologie pomáhají zdravotně postiženým

Technologický pokrok neznamená jen lepší foťáky, větší obrazovky a výkonnější procesory. Občas může technologie i pomoci lidem, kteří si prostě vytáhli černého Petra.

| Jakub Michlovský

MedicínaTechnologie
Vědci z NASA odhalili, co by se stalo, kdyby lidstvo v 80. letech nepřestalo používat freony

** V roce 1987 byl podepsán Montrealský protokol ** Jeho cílem bylo ukončení používání freonů ** Vědci zkoumali, co by se stalo, kdyby lidstvo s freony neskončilo

Karel Kilián|23

OzonGlobální oteplováníNASA
Zpomalování mořských proudů v Atlantiku může mít katastrofální následky, varuje německá studie | Zdroj: NASA

** Vědci se zabývali systémem mořského proudění v Atlantiku ** Německá studie naznačuje možné katastrofální následky ** V Evropě bychom mohli zaznamenat pokles teplot

Karel Kilián|41

Klimatická změnaEvropaOceán
Klimatická změna v praxi: v následujících 60 letech nás čekají vlny rekordních veder

** Kvůli klimatickým změnám můžeme čekat vlny rekordních veder ** Nejvíce ohrožené jsou suchozemské oblasti severních středních šířek ** Dobrou zprávou je, že můžeme zabránit nejhoršímu případu

Karel Kilián|61

Klimatická změnaPočasí
Kouř z lesních požárů je v některých směrech škodlivější než emise z aut a průmyslu

** Kouř z lesních požárů je velice škodlivý pro lidské zdraví ** Je škodlivější než saze z jiných zdrojů - komínů a výfuků ** Částice z kouře z lesních požárů vedly k 10% nárůstu hospitalizací

Karel Kilián|23

PožárZdravíPříroda
Pan-koronavirová vakcína zabírá nejen proti novým variantám SARS-CoV-2, ale i proti dalším koronavirům | Zdroj:  Jernej Furman, CC BY 2.0

** Nově vyvinutá vakcína zajistí několikanásobně vyšší tvorbu protilátek než stávající vakcíny nebo prodělané onemocnění ** Zabírá nejen proti původnímu koronaviru, ale i jeho novým variantám ** Preklinické testy odhalily, že nabudí imunitu také proti zvířecím koronavirům

Jaroslav Petr|31

KoronavirusVakcinaceMedicínaMutace
Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus  | Zdroj:   Huhulenik, CC BY 3.0

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus

** Výzkum pravěké DNA odhalil další taje života našich předků ** Jejich mesaliance s neandrtálci byly častější, než jsme si mysleli ** Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z české jeskyně Zlatý kůň

Jaroslav Petr|3

GenetikaDNALidéHistorie
Dva zásadní průlomy v embryologii: Embrya z kůže a děti porozené ze zkumavky | Zdroj:   Anatomist90, CC BY-SA 3.0

Dva zásadní průlomy v embryologii: Embrya z kůže a děti porozené ze zkumavky

** Světová experimentální embryologie hlásí hned dva zásadní průlomy ** Počáteční stádia vývoje lze zajistit v laboratorních podmínkách po překvapivě dlouhou dobu ** Lidské embryo lze vytvořit z buněk kůže.

Jaroslav Petr|7