Microsoft Windows Vista Resource Kit (recenze knihy)

Chcete-li vědět o Windows Vista úplně vše a mít k dispocizi zdroj informací přímo od tvůrců tohoto systému, měla by vás tato publikace zajímat.

Knih o Windows Vista existuje celá řada, od nejjednodušších průvodců základy systému až po kompletní uživatelské příručky. Mezi všemi však má zcela výsadní postavení publikace Microsoft Windows Vista Resource Kit, na které pracovali přímo tvůrci Microsoftu.

První, co vás na publikaci Microsoft Windows Vista Resource Kit zaujme, je balení sady dvou knih do společného tvrdého obalu. Dvoudílný komplet bude mít ve vaší knihovně výsadní postavení, za což ale musíte zaplatit nemalou cenu – a 1 990 Kč je na knihu opravdu dost.

Podrobněji už to nejde

Nutno ale poznamenat, že byť je cena vysoká, není příliš nadsazená, jelikož Resource Kit obsahuje opravdu vše, na co byste při práci s Windows Vista mohli narazit. Správci systému tak získají kompletní přehled o možnostech nastavení, prosazování bezpečnostní politiky v rámci přidružené místní sítě, popis správy připojených periferií a mnoho dalšího. Již z tohoto výčtu je tedy jasné, že kniha není určena začínajícím uživatelům, kteří se s novými Windows teprve seznamují – ti nechť sáhnou po některé z podrobných uživatelských příruček nebo knize z edic pro začátečníky.

První z dvojice knih se v úvodu věnuje rychlému popisu novinek Windows Vista a poté již podrobně rozebírá možnosti zavádění systému a práci s obrazy nebo uživatelskými nastaveními. Poté již přichází na řadu nejdůležitější z úvodních témat, tedy správa systému na jednotlivých stanicích. Autoři čtenáře podrobně provedou možnostmi zásad skupiny, vytvořením profilů, nechybí ale ani pokročilá správa disků s přidělováním kvót nebo práce se sdíleními. Již během listování úvodními kapitolami první knihy zjistíte, že text je psán hutnou formou, avšak k teorii nechybí ani příklady nebo speciální odstavce s vypíchnutými důležitými informacemi.

Druhá kniha se již na svých více než šesti stech stránkách věnuje praktickému nasazení Windows Vista v síti a problémům, jež se mohou průběžně vyskytnout a které je zapotřebí řešit. Dozvíte se tak, jak je možné spolupracovat s uživateli pomocí vzdálené správy a kterými způsoby implementovat aktualizační proces nebo možnosti ochrany jednotlivých klientských stanic v místní síti.

Velkou část druhé z dvojice knih Microsoft Windows Vista Resource Kit autorský tým poměrně logicky věnoval správě sítě. Nejprve se tak čtenář dozví vše o základním nastavení v rámci klientů, poté se již obsah nasměruje ke správnému nastavení brány firewall ve Windows a protokolu Ipsec. Podrobně jsou popsány také možnosti připojených vzdálených uživatelů a dalších sítí, nechybí ani varianta protokolu IP verze 6.

Vedle čtení i DVD

V samém závěru knihy se čtenář dozví, jak na řešení problémů z různých oblastí. Na více než sto padesáti stranách (což by samo o sobě mohlo vydat na malou „troubleshooting“ knihu) jsou popsány možnosti náprav při chybném spouštění systému, hardwarových trablech, sítových problémech „oblíbených“ chybách Stop.

Kniha pochopitelně není určena pro beletristické čtení, ale především pro hledání popisu funkcí a řešení v systému. Na čtrnácti stech stránkách se dozvíte o Windows Vista prakticky vše. Na DVD k tomu autoři přidávají skripty pro automatizace nejdůležitějších úkonů, ladicí nástroje a elektronickou verzi originálu této knihy.

Podívejte se na ukázky knihy v PDF

Microsoft Windows Vista Resource Kit
AutorMitch Tulloch, Tony Northrup,  Jerry Honeycutt