Pokročilé chytré brýle Meta mají průhledné displeje i senzor pro měření vzdálenosti. Chcete vidět stejně jako Tony Stark z Iron Mana?
Minulý rok Google představil nový projekt Glass, což je obdoba chytrých brýlí na hlavě, které jsou spojené s mobilním zařízení. K zobrazování slouží malé poloprůhledné sklíčko pro pravé oko, které je mírně nad úrovní pohledu a dokáže zobrazovat malé kartičky s různými informacemi.
Google Glass mají klasickou kameru, se kterou lze i fotit, mikrofon a další prvky známé z chytrých telefonů a baterie umožňuje mobilní použití.
Tvůrci brýlí Meta ale Google Glass nazývají jako nevkusnou blbostí, protože se jedná o princip informačních lístečku před okem. Budoucnost je ale podle nich zcela jiná.
Meta od Space Glasses
Společnost Space Glasses se sídlem v San Francisku už nějakou dobu pracuje na projektu chytrých brýlí Meta, které by měly poskytnout skutečně rozšířenou realitu, zatím pro lokální použití.
Takhle by měla vypadat finální verze brýlí Meta
Koncept je jednoduchý a podrobně jsem ho nastínil v článku o Leap Motion – je zbytečné a neefektivní na různé povrchy dávat displeje ke snadnému a interaktivnímu ovládání. Místo toho stačí ovlivnit obraz který jde do očí (jen jedno místo) a tím pádem lze spolu s dalšími technologiemi vytvořit virtuální displej a povrch kdekoli, kam se uživatel podívá.
K uskutečnění této vize je potřeba několik dnes již dostupných technologie a samozřejmě i propracovaný software. Základní hardware brýlí Meta tvoří dvojice průhledných displejů s rozlišením 960 × 540 (pro každé oko jeden postranní projektor), které jsou schopné pokrýt 23 stupňů z pohledu očí.
Díky tomu, že každé oko má k dispozici samostatný obraz, lze vytvořit prostorový trojrozměrný obraz, jehož hloubku budete vidět stejně dobře, jako by šlo o reálný předmět v reálném prostoru. Jde o nesrovnatelně lepší vjem než u problikávání obrazů pro jednotlivé oči z jednoho displeje, což přináší mnoho problémů (rozostřený obraz, únava očí, duchy v obraze atd.).
Pro každé oko je k dispozici rozlišení 960 × 540
Kromě integrované klasické webkamery s rozlišením 720p je důležitým prvkem infračervená kamera pro měření hloubky, která má zatím rozlišení 320 × 240. Tento snímač je důležitý pro interakci s okolím, protože dokáže změřit jak daleko je daný objekt, na který se koukáte a podle toho upravit virtuální a rozšířený obraz, který se promítá na průhledných displejích. Brýle umožňují devět stupňů volnosti (3 × 3 osy) pomocí trojice senzorů – akcelerometru, gyroskopu a kompasu.
Meta budou v prodeji v dubnu roku 2014, ale uvidíme, jestli to tvůrci stihnout
Pro jednoduché srovnání - jedná se o Kinect, který máte na hlavě. Odlišností je ale k čemu senzory a obraz slouží. Současná generace navíc vyžaduje přímé připojení s počítačem pomocí kabelu, takže se nejedná o přímou konkurenci Glass. Alespoň v této generaci.
Vývojářský prototyp v listopadu
Na většině videích lze vidět vývojářskou verzi brýlí s označením META.01, které by měly být v prvních kusech k dostání již v listopadu tohoto roku. Jejich design je sice poměrně hrozný, ale vzhledem k tomu, že jsou určené pro vývoj softwaru a aplikací, nelze se tomu divit.
Vývojářská verze Meta velikostí ani designem nezaujme, spíše naopak
V dubnu roku 2014 už by ale měla být hotová i finální verze META-01 Streamlined Edition pro koncové zákazníky, která má už velmi elegantní futuristický design. Veškeré senzory i displej je tak šikovně ukrytý a je otázkou, zda se takové verze skutečně dočkáme už za pár měsíců. Senzory jsou totiž stále poměrně velké a jejich zmenšení ještě chvilku technologického vývoje zabere. Se snižující velikostí se ale bude zároveň zvyšovat i jejich kvalita (rozlišení, odezva).
Cena brýlí je stanovena na 667 dolarů, což je v přepočtu na naše podmínky asi 16 000 Kč s DPH. Je to tak srovnatelná cena s nejdražšími chytrými telefony.
V tuto chvíli si brýle objednalo už 920 „vývojářů“ (tvůrci využili i platformu Kickstarter), takže o dostatek softwaru pro start finální verze jistě nebude nouze.