Spojené státy jsou bez debat kolébkou autonomního řízení vozidel. Zdejší města dala jako první na světě zelenou k testování podobných automobilů na veřejných komunikacích a americká Tesla pak jako první nabídla autopilota široké veřejnosti. Ale kdy začnou jezdit auta úplně sama a jaký vývoj je v tomto směru v Česku?
Technologii, která by umožnila autonomní jízdu přinejmenším na přehledné dálnici, tu už máme, a tak zůstává hlavní brzdou legislativa. A i zde všichni vzhlížejí k USA, které budou přinejmenším v našem kulturním okruhu těmi, kdo prošlape cestičku ostatním.
Loni na podzim federální ministerstvo dopravy otevřelo předběžnou debatu, zdali už opravdu nastal čas, aby upravilo bezpečnostní standardy motorových vozidel. Říká se jim FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards), spravuje je úřad NHTSA a je to přesně ten seznam několika desítek podmínek, které musíte jako automobilka splnit, abyste mohli začít prodávat legální automobil.
Amerika poprvé vážně zvažuje, že volant nebude povinnou součástí automobilu
Jednou z těchto podmínek je volant, brzdy a plyn. Esenciální součásti řízení už od počátku automobilismu před více než 100 lety. A právě volant a pedály by mohly z těchto podmínek zmizet.
Autonomní vůz bez volantu a pedálů v představách General Motors
NHTSA spustila veřejné připomínkové řízení, které se brzy začalo plnit vyjádřenými amerických automobilek a společností, jenž vyvíjejí technologie autonomního řízení. Na sklonku srpna svou připomínkou přispělo i Waymo, které skrze šéfa pro dopravní legislativu Davida Quinaltyho zažádalo o co nejrychlejší reformu bezpečnostních pravidel automobilové dopravy, která by umožnila testování autonomních vozů bez manuálního řízení.
Automobil bez volantu zcela mění pravidla hry
Může to znít jako právní a ryze technicistní drobnost, jedná se však o revoluci, pokud totiž NHTSA podobné testy umožní, teprve v ten okamžik se můžeme začít bavit o skutečném automobilu bez řidiče.
Z hlediska práva totiž dosavadní pilotní testy autonomních technologií představovaly spíše asistenční programy řidiče. To znamená, že řidič s platným řidičským oprávněním stále dohlížel na jízdu a autopilot byl ve své podstatě jakýsi pokročilý tempomat.
Úrovně automatizace automobilové dopravy podle standardu SAE International v českém překladu Ministerstva dopravy ČR. Cílem automobilu bez volantu je 4. a 5. úroveň.
Pokud však na veřejnou silnici vyjede automobil bez volantu a pedálů, přestává platit podmínka, že na jízdu stále dohlíží člověk, který může v případě problému převzít řízení, a je to tedy státem certifikovaný řidič. Teprve takový vůz by byl způsobilý k tomu, aby na zavolání odvezl jako robotický taxík babičku k lékaři, dítě do školy, anebo autora toho článku z půlnočního baru – tedy osoby, které řízení ani převzít nemohou.
Můžete namítnout že přece i Waymo na sklonku loňského roku spustilo v Phoenixu pilotní autonomní taxi službu, která vás povozí na jeho předměstí, což je sice pravda, ovšem v médiích tak trošku zapadla informace, že i tam sedí za volantem řidič a v případě chybného softwarového rozhodnutí kdykoliv převezme kontrolu.
Waymo experimentuje s ovládáním vozů s autopilotem nejvyšší úrovně. Namísto volantu bude mít bezpečnostní tlačítko k zastavení.
To však s vozy bez volantu nebude možné. Budou nejvýše vybavené bezpečnostním tlačítkem, po jehož stisknutí vůz přijede ke krajnici, zastaví a přivolá pomoc.
Snaha o revizi základních principů řízení motorových vozidel v posledních sto letech je nakonec revoluční ještě v jednom aspektu. Nejedná se o nápad jednoho ze státu americké unie, ale o připomínkové řízení federální instituce, čili případná reforma by se už týkala celých Spojených států – země jen o něco málo menší než Evropská unie!
Jak je na tom starý kontinent?
Když už tu padla řeč na Evropskou unii, jaká je vlastně situace na starém kontinentu? Ačkoliv by se mohlo na první pohled zdát, že se automobilový průmysl mění jen za oceánem, opak je pravdou. Na samořiditelné vozy se už roky připravují i evropské země a samozřejmě i zdejší automobilky. Waymo ani zdaleka není jediné – možná jen na rozdíl od ostatních dokáže prodat plody své práce.
Jedním z motivů autonomních vozů je i bezpečnější a šetrnější doprava. Daimler, Bosch a další očekávají, že se s nástupem robovozů dočkáme automobilismu jako sdílené služby.
Legislativní stav, který by dal dvoustopým autopilotům zelenou na zdejších komunikacích, pak naposledy zmapovala třeba poradenská Autovista Group.
Příprava na plné obrátky běží ve Velké Británii, autonomní vozy novelou dopravního zákona předběžně zlegalizovali už také v sousedním Německu, Francie by měla umožnit testování autonomních vozidel na veřejných komunikacích ještě v letošním roce, ve Španělsku chytají novelu zákona, který řeší právní zodpovědnost autopilota a v Itálii svolili k testům na tamních dálnicích zkraje loňského roku.
Autonomní mercedes se roky učil jezdit po všech komunikacích počínaje německými dálnicemi a konče zaprášenými cestami na jihu Afriky.
Za jízdy se v Česku prospíte snad za deseti let
Německo, Itálie, Francie, Španělsko… To jsou všechno tradiční evropské automobilové velmoci, mezi které bychom ale měli přinejmenším z historických důvodů zařadit i Česko. Jaká je tedy situace u nás? Zeptali jsme se toho nejpovolanějšího úřadu – Ministerstva dopravy ČR a přinejmenším na papíře to vypadá docela optimisticky.
Na podzim roku 2017 vláda ve svém usnesení o Vizi rozvoje autonomní dopravy zaúkolovala ministra dopravy, aby do příštího roku zpracoval Akční plán autonomního řízení. Jedenapadesátistránkový dokument shrnuje současný stav vývoje automobilismu a představuje vizi, podle které by mělo Česko v následujícím desetiletí legislativně prosadit nejprve propojené a částečně autonomní a následně plně autonomní řízení se všemi aspekty.
Dokument předpokládá, že se cenově dostupně a plně-autonomní vozy na trhu objeví nejdříve až deset let, legislativní rámec postupného schvalování tedy víceméně kopíruje i předpokládanou poptávku. Nejprve nás budou zajímat nižší úrovně autonomního řízení a teprve později ty nejvyšší.
Česko chce být regionálním lídrem
Do té doby se chce Česko maximálně otevřít alespoň testování, které už tuzemská legislativa umožňuje. Centrum dopravního výzkumu má proto na starosti zpracování katalogu úseků, na kterých bychom mohli v následujících letech objevit některou z evropských odpovědí na Waymo a další experimenty.
Ostatně, možná i Waymo samotné, Česko se chce totiž stát regionálním lídrem vývoje samotné technologie, k čemuž mu má dopomoci i v minulosti hojně medializovaný plán na výstavby testovacího polygonu.
„Na podzim letošního roku se očekává zadání studie příležitostí k testovacímu polygonu, který by v případě realizace jeho výstavby sloužil k výzkumu a vývoji, testování a schvalování datově propojených vozidel a vozidel s automatizovaným řízením,“ sdělila nám Lenka Rezková, tisková mluvčí Ministerstva dopravy ČR.
Autopilota můžete aktivovat už dnes, ale...
No dobrá, kdy ale tedy konečně budeme moci vyrazit na D1 ve své autonomní tesle? Odpověď je poněkud šalamounská a vlastně stejná jako v USA, Japonsku nebo třeba v sousedním Německu:
Klidně už zítra ráno!
Ano, opravdu, klidně si přes noc nabijte svoji teslu a ráno při cestě do práce aktivujte autopilota, ale…
Ale při jízdě samozřejmě zapomeňte na to, že si jako mnozí čerství majitelé v USA začnete číst noviny. Nejen že vám bude hrozit tučná pokuta, ale možná také skončíte v plamenech na nejbližších svodidlech.
„Z pohledu používání vozidel ve standardním režimu dle zákona o silničním provozu současná legislativa nezakazuje používání (řízení) vozidel s automatizovanými funkcemi za dodržení podmínek stanovených v zákoně o silničním provozu,“ doplňuje Rezková.
Jak praví paragraf 5, odstavec 1), písmeno b) zákona o provozu na pozemních komunikacích, řidič je povinen věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích.
Stručně řečeno, fakt, že za vás řídí automat, ještě neznamená, že můžete odložit ruce z volantu a na chvíli si zdřímnout. Toho se snad podle slibů exekutivy a stavu technologického vývoje dočkáme až v příštím desetiletí.