Hardware | Počítače | Steam

Jak vypadal typický herní počítač v roce 2004, kdy vyšel Half-Life 2 a další legendární hry?

Valve pravidelně zveřejňuje hardwarové a softwarové statistky počítačů, na kterých je nainstalovaná aplikace Steam pro hraní her. Co se používá dnes, o tom píšeme krátce většinou každý měsíc, kde lze vidět i postupné menší změny. Jak ale vypadal rok 2004, kdy vyšla legendární herní pecka Half-Life 2?

Na tuto zajímavou cestu čase se lze podívat díky webu Archive.org, který má statistiky Steamu z května roku 2004 uložené v databázi. Začneme u procesorů – zatímco dnes je standardem čtyřjádro a už ho pomalu nahrazuje šestijádro, tehdy nic takového v běžných počítačích víceméně nebylo. Hned 99,82 % hráčů mělo pouze jedojádrový procesor a to převážně s frekvencí mezi 1,5 GHz až 2,7 GHz.

Snímek obrazovky 2022-04-08 v 18.32.05.png

Pár procent nejmajetnějších mělo tehdy procesory s frekvencí nad 3 GHz. Tržní podíly výrobců byly rovnoměrně rozdělené – 53,83 % měl Intel a 46,13 % pak AMD.

Snímek obrazovky 2022-04-08 v 18.31.27.png

V oblasti grafických karet už to ale tak vyvážené nebylo a vedla celkem s předstihem Nvidia (přes 55 %), zatímco ATI (než je koupilo AMD) mělo podíl 24,14 %. Ještě se vyskytoval i 0,21 % podíl hráčů, kteří měli 3DFx (koupila Nvidia).

Snímek obrazovky 2022-04-08 v 18.31.37.png

Nejrozšířenější grafikou byla GeForce4 MX (15,4 %), následovaná výkonnější GeForce4 (12,24 %) a starší GeForce2 MX (10,94 %). I dnes Nvidia drží pozice tří nejpoužívanějších grafických karet mezi hráči.

A jaké rozlišení se používalo? V té době měli ještě všichni CRT monitory, takže nejvíce rozšířené bylo 1 024 × 768 pixelů (28,88 %), na druhém místě 800 × 600 pixelů (19,18 %) a na třetím pak stará klasika v podobě 640 × 480 pixelů (15,27 %). Většina hráčů měla nastavenou pouze 16bitovou barevnou hloubku (60,53 %), ti šťastnější (18,4 %) už byli na luxusních 32bitových barvách.

Snímek obrazovky 2022-04-08 v 18.32.22.png

Nejvíce hráčů mělo v té době operační paměť s kapacitou 256 až 512 MB (48,49 %), druhá největší skupina hráčů měla 128 až 256 MB (30,05 %) a třetí skupina už byla v rozmezí 512 MB až 1 GB paměti.

Snímek obrazovky 2022-04-08 v 18.31.20.png

V případě operačních systémů se jednalo o velkou nadvládu Windows XP, kdy tento systém v základní verzi nebo s první balíkem aktualizací SP1 mělo 80,52 % hráčů. Poměrně dost hráčů ale ještě používalo i Windows 98 SE, Windows 2000 SP4 a Windows Me.

Snímek obrazovky 2022-04-08 v 18.31.49.png

A jaké tehdy byly průměrné rychlosti připojení k internetu? Nejrozšířenější byly rychlost od 256 Kb/s až 1 Mb/s.

Snímek obrazovky 2022-04-08 v 18.31.13.png

Vzpomínáte na tuto doby vy? Co jste měli doma za počítač, internet a jaké jste pařili hry?

Diskuze (54) Další článek: Ve Windows 11 budou dvě nabídky Start. Jedna by bohatě stačila (komentář)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,