Integrace SharePoint a SQL Server Reporting Services

Jedním z pilířů Microsoft Business Intelligence jsou SQL Server Reporting Services. Dnes se podíváme na tyto služby pod drobnohledem.

Jedná se o komplexní platformu pro generování sestav z mnoha datových zdrojů

  • SQL Server
  • Oracle
  • DB2
  • SAP
  • Hyperion
  • SharePoint atd.

A ve spojení se SharePoint 2010 nebo 2013 servery a možnostmi SQL Serveru 2012 se nám možnosti prezentace dat ještě dále rozšiřují.

Při instalaci SSRS 2008 bylo nutné zvolit, jestli chceme, aby běžely v tzv. nativním režimu, nebo byly integrovány s platformou SharePoint. V tomto článku si ukážeme, jak propojit SSRS 2012 a SharePoint 2010.

01ssrs01.png

Nativní režim SSRS umožňuje instalaci nezávisle na SharePoint platformě. Pro správu prostředí poté můžeme využít webovou aplikaci Report Manager. Při instalaci SSRS v integrovaném režimu je tato aplikace vypnuta a správa probíhá na straně SharePoint. V tomto režimu jsou všechny reporty ukládány přímo do dokumentových knihoven a tím jsou dostupné všem uživatelům. Navíc v tuto chvíli celé zabezpečení stojí na straně SharePoint a nemusíme tedy zvlášť nastavovat SSRS a SharePoint skupiny zabezpečení.

01ssrs13.png

Na straně SharePoint musí být nainstalován SQL Server Reporting Services Add-in, který je dostupný při instalaci SQL Server 2012. Součástí instalace SharePoint 2010 je Add-in pouze pro Reporting Services verze 2008.

Konfigurace SharePoint 2010

Na straně SharePoint je potřeba učinit několik konfiguračních kroků, než budeme moci využít integrace s SSRS. Nejprve v centrální správě musíme nastavit v General Application Settings integraci s reporting serverem. V tomto konfiguračním formuláři je nutné zvolit jméno serveru, na kterém běží SSRS, způsob ověřování a nakonec zda chceme tuto integraci mít dostupnou pro všechny webové aplikace. Posledním údajem jsou credentials (tedy jméno/heslo) účtu, který má oprávnění administrátora na serveru s SSRS. (Podobná nastavení jsou nutná například při integraci Project Server 2010 a SQL Analysis Services, ale o tom jindy J ) A v druhé části je nutné přidat samotný server, kdy pouze volíme jeho jméno. Pro přidání SSRS serveru do SharePoint farmy je nutné nainstalovat na SQL Server SharePoint 2010, a provést konfiguraci. Pokud využíváme v naší farmě např. Office Web Applications, jazykové balíčky, service pack atd. je nutné všechny tyto balíčky nainstalovat i na SQL server před samotným spuštěním konfiguračního nástroje SharePoint 2010. Ostatně ten Vás případně upozorní na jednotlivé chybějící části sám.

01ssrs14.png

Poté již můžeme přistoupit ke konfiguraci samotné kolekce webů a jednotlivých dokumentových knihoven. Nejprve na úrovni kolekce webů v nastavení jednotlivých funkcí kolekce je nutné povolit integraci s Reporting Services.

01ssrs04.png

A dále je potřeba provést nutná nastavení v dokumentové knihovně. Jednotlivé reporty jsou v integrovaném režimu uloženy do dokumentových knihoven, tedy v pozadí do obsahových databází na SQL serveru. Pro integraci s dokumentovou knihovnou je nejprve nutné povolit u dokumentové knihovny využití tzv. typů obsahu. Následně k dokumentové knihovně připojíme typy obsahu, které jsou určené pro práci s Reporting Services. K dispozici máme 3 typy obsahu:

01ssrs05.png 01ssrs06.png

Nyní můžeme přímo v SharePoint knihovnách kliknout na jednotlivé uložené reporty a tyto budou zobrazeny našim uživatelům. Můžeme zároveň rovnou vytvářet nové reporty např. pomocí nástroje Report Builder, který se spustí z naší webové aplikace při kliknutí na volbu New Document – Report Builder Report.

01ssrs07.png

Integrovaný režim se SQL 2012

Instalace integrovaného režimu SSRS 2012 probíhá obdobně jako při použití SQL 2008. Novinkou verze 2012 je využití tzv. Service Application na SharePoint 2010. Po instalaci je nutné na SharePoint serveru zaregistrovat servisní aplikaci pomocí 2 příkazů

Install-SPRSService
Install-SPRSServiceProxy

Následně je již možné vytvořit servisní aplikaci pro reporting services. Velkou výhodou ve srovnání s předchozí architekturou je možnost škálování. Záleží pouze na administrátorovi, na kterých serverech v rámci farmy bude servisní aplikace spuštěna.

Odběr reportů

Máme-li report uložen v dokumentové knihovně, můžeme u každého z nich konfigurovat další nastavení. Mezi ně patří i správa odběru reportů tzv. Report Subscription. Ve výchozí instalaci máme k dispozici 3 možné varianty pro Delivery Extension, tedy kam bude ukládán odebíraný report a to: dokumentová knihovna, sdílená složka na souborovém serveru a email. Při odběru reportů si můžeme zvolit jeden z mnoha nabízených formátů, které máme k dispozici.

01ssrs08.png 01ssrs09.png

Závěrem

Při integraci Reporting Services s produkty SharePoint získávají uživatelé intuitivní rozhrání pro práci s reporty. Díky integraci s funkcemi pro správu dokumentů v SharePoint jsou pro reporty dostupné funkce jako verzování, rezervace atd. čímž se dále celý report management zjednodušuje. Navíc integrace Reporting Services je dále využitelná například pro Access Services, PowerView a PowerPivot.

Autor: Marek Chmel

Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.

Váš názor Další článek: Seagate ukončí výrobu výkonných pevných disků pro notebooky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,