Výzkum | Autonomní vůz

iDAR jsou nové „oči“ pro autonomní vozy. Kombinují kameru a lidar

  • AEye představil nový senzor iDAR, určený pro autonomní vozidla
  • iDAR dokáže registrovat ostatní vozidla až na vzdálenost 1 km
  • Má 16× větší pokrytí a 10× vyšší snímkovací frekvenci než lidar

Analytici předpovídají, že v roce 2030 se bude po silnicích prohánět deset milionů autonomních vozů. To znamená světlé zítřky pro firmy vyrábějící lidary – senzory, které měří vzdálenost od objektů tím, že je osvětlují laserovým světlem a měří odražené impulsy. Ty tvoří základ řady autonomních systémů, používaných například ve vozech Waymo a Uber.

Může být ještě něco lepšího než lidar? Zástupci startupu AEye tvrdí, že ano. Jsou přesvědčeni o tom, že jejich inovativní technologie může výrazně zvýšit rozsah a rychlost skenování okolního prostředí. Pro svůj záměr se jim povedlo získat investici ve výši 40 milionů dolarů od Taiwania Capital.

Finance budou vynaloženy mimo jiné na posílení týmu a další investice, jejichž cílem je představení komerčně dostupného řešení. Nová generace senzorů by měla být poprvé prezentována již počátkem roku 2019 na veletrhu CES.

iDAR kombinuje kameru a lidar

Kromě oznámení o získané investici se AEye pochlubilo svým proprietárním senzorem iDAR. Snímač má celou řadu pozoruhodných vlastností, z nichž vyniká například schopnost registrovat ostatní vozidla až na vzdálenost jednoho kilometru, tedy čtyřikrát dále, než „dohlédnou“ současné lidary.

Konkrétně na letištní dráze v kalifornském Byronu dokázal senzor detekovat šestimetrovou dodávku na vzdálenost 914 metrů. „Věříme, že s malými úpravami můžeme dosáhnout dosahu pěti, deseti kilometrů, možná i více,“ uvedl James Doty, profesor ze Stanfordské univerzity, který pro AEye pracuje jako poradce.

Hlavní část vývoje iDARu vedl Allan Steinhardt, v jehož životopise najdeme například agenturu amerického ministerstva obrany DARPA, kde zkoumal vesmírné, pozemní a námořní radarové systémy.

Výsledky jsou příznivým signálem pro segment autonomních vozidel. Na čím větší vzdálenost dokáže auto bez řidiče identifikovat potenciální hrozby, tím dříve a bezpečněji na ně může reagovat. Nové „oči“ tak mohou přispět k dosažení lepší bezpečnosti a spolehlivosti.

iDAR používá data z lidaru a barevný obraz snímaný 360stupňovou kamerou
iDAR používá data z lidaru a barevný obraz snímaný 360stupňovou kamerou

iDAR používá data z lidaru a barevný obraz snímaný 360stupňovou kamerou. Získaný výstup AEye označuje jako True Color lidar, přičemž jde o vůbec první snímač, kombinující lidar a kameru na hardwarové úrovni.

Světlé zítřky

Údaje shromážděné lidarem a kamerou v systému iDAR umožňují technologii AEye vnímat a chápat objekty, jako je jízdní kolo, brzdové světlo nebo dopravní značka. Systém je navíc schopen detekovat kontextuální změny v prostředí – například když člověk otočí hlavu, než vstoupí do ulice.

iDAR také poskytuje flexibilitu při mapování prostředí. Prostřednictvím softwarového rozhraní mohou výrobci automobilů ovlivňovat algoritmy strojového učení, které například upraví rozlišení v závislosti na tom, jaké objekty jsou v dosahu. Systém tak může snížit rozlišení oblohy a současně zvýšit počet impulzů vyslaných směrem k chodci nebo cyklistovi.

AEye tvrdí, že systém iDAR má šestnáctkrát větší pokrytí a desetkrát vyšší snímkovací frekvenci (až 100 Hz) ve srovnání s konkurenčními senzory. Kromě toho je také energeticky úspornější.

Základní cena snímače AEye iDAR se má udržet pod hranicí 3000 dolarů, což je v přepočtu asi 68 500 Kč. Pro srovnání, lidar VLP-16 od výrobce Velodyne začíná na čtyřech tisících dolarů a jeho dosah jen sto metrů.

Diskuze (7) Další článek: Google „hacknul“ Siri. Hlasovým příkazem otevře Google Asistenta

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,