Apple má marketing zvládnutý skvěle. Jako jeden z mála jasně ukazuje, že obchod spotřebního zboží je jen o pocitech.Apple je úspěšný. Každý další iPhone je dražší než ten předchozí a má lepší prodeje než ten předchozí. A Apple se nebojí pochlubit, a v podstatě říct: "Udělali jsme nový iPhone, lepší než kterýkoli iPhone v historii. Povedlo se nám snížit výrobní náklady, ovšem lehce jsme navýšili výrobní cenu. A vy to stejně budete kupovat. My, Apple, budeme ještě lepší a bohatší než kdy dřív." A jo, lidi to kupujou, protože chtějí ten pocit, chtějí mít kousek toho úspěchu, a co si budeme povídat, pro cílovku Apple ten iPhone drahý není, a jestli dají za telefon dvacet nebo třicet pro ně nehraje takovou roli, jako to, že vždycky, když ho vezmou do ruky, z něj budou mít radost, že jim bude spolehlivým parťákem.
A pozor, vůbec tu nejde o faktickou spolehlivost, technickou vybavenost. Ani trochu, tohle je čistě o tom pocitu.Na to se pak naváže další cílovka, to jsou ti, co chtějí být jako ti úspěšní, co si koupili ten předražený iPhone za cenu dvou svých běžných večeří. A tak ho chtějí taky. Koupí si ho z druhé ruky, na splátky, levnější verzi, prodají ledvinu, ale sakra ho chtějí, protože ho mají ti, kteří jsou pro ně vzorem. Tak budou alespoň trochu jako oni.A co se týká techniky, ten tenký Macbook kdysi před lety byl neskutečně sexy hardware, nekoupil jsem ho jen proto, že mi prodejce trpělivě vysvětloval, že to fakt nemá smysl. Současné Macbook Pro, to je panečku jízda.Apple to pochopil a chopil se toho. Můžeme se tomu posmívat, mluvit o davové psychóze, ovečkách, ale to jsou všechno irelevantní věci. Důležité jsou peníze, a Applu to umožňuje mít královské marže a zisky. A ti, co iPhone používají, používají jenom to, co si sami vybrali; já si třeba vybírám telefon jedině s OLED displayem (dneska už jsou docela běžné, ale nebývalo to). Kvůli pocitu. I po deseti letech mám pořád radost, když ten telefon vezmu do ruky a vím, že černá je černá. Není to o nic lepší motivace než to, že iPhone používají úspěšní lidé nebo že Xiaomi má super poměr cena výkon. Všechno jsou to jen věci, které rozhodují o pocitech, které z toho máme, a podle kterých nakupujeme.Kdybych si měl koupit telefon podle toho, co potřebuju, tak bych si dost možná vystačil s telefon za tři tisíce. Jenže tu věc mám v ruce stokrát za den, a stokrát za den mi může dělat radost.Šťastný je ten, kdo si telefon, co mu bude dělat radost, pořídí. Někomu stačí levný, někdo pro radost potřebuje holt iPhone. Nadáváním do ovcí na tom ale nezměníte vůbec nic, akorát posílíte marketing Applu, protože se o něm bude zase o trochu víc mluvit
Názor byl 3× upraven, naposled 03. 11. 2021 16:04