Podpora produktů Microsoftu: jak to vlastně funguje?

V souvislosti s plánovaným ukončením podpory operačního systému Windows 2000 k 30. červnu tohoto roku si jistě nejeden uživatel položil otázku, jaká pravidla platí pro podporu jednotlivých verzí operačního systému a dalších aplikací z dílny Microsoftu. Podpora produktů Microsoftu je založena na koncepci tzv. životního cyklu podpory. V tomto článku se mu podíváme podrobně na zoubek.

Pokud alespoň trochu sledujete dění v oblasti informačních technologií, zřejmě vám neunikla informace hovořící o ukončení podpory operačního systému Windows 2000. Je tomu skutečně tak, podpora této verze systému končí 30. června. Přesněji řečeno, podrpora Windows 2000 se přesouvá z kategorie „mainstream“do kategorie „extended“.

Nejprve si vysvětleme, jaký je mezi těmito dvěma kategoriemi rozdíl a v čem se mainstream podpora liší od extended. Pro potřeby dalšího textu budeme namísto anglického označení kategorií používat české výrazy „hlavní podpora“ a „prodloužená podpora“.

Hlavní nebo prodloužená?

Lze říci, že firma Microsoft poskytuje podporu pro všechny své produkty. Intenzita podpory pro každý z produktů však není pořád stejná: v čase klesá tak, jak produkt zastarává a ztrácí své uživatele.

V kostce lze říci, že podpora produktů Microsoftu se dělí do tří hlavních pásem:

  1. fáze hlavní podpory (mainstream support phase),
  2. fáze prodloužené podpory (extended support phase),
  3. fáze samoobslužné online podpory (self-help support phase).

Délka jednotlivých fází je závislá na druhu produktu:

  • pro operační systémy a pro pracovní, obchodní a vývojářský software trvá hlavní podpora 5 let od data oficiálního uvolnění výrobku, prodloužená podpora pak trvá dalších 5 let. Po celou dobu je k dispozici ještě samoobslužná online podpora: tu je možné často využívat i déle než 10 let.
  • pro multimediální a zábavní software, pro hardware, pro encyklopedie a pro další kategorie softwaru (např. Money, Music Central, Works apod.) trvá hlavní podpora 5 let. Prodloužená podpora není oficiálně k dispozici. Samoobslužnou podporu je možné využívat minimálně po dobu 10 let od okamžiku oficiálního uvolnění výrobku.

Zmíněné informace jsou dobře patrné i z následujících obrázků převzatých přímo z webu Microsoftu. První obrázek se týká kategorie pracovního, obchodního a vývojářského softwaru:

Další obrázek ukazuje časovou osu podpory pro druhou kategorii výrobků:

Uvedené informace a schémata platí pro všechny kategorie výrobků vycházejících z dílen Microsoftu s jedinou výjimkou: pro produkty uvolňované v ročních (nebo kratších) cyklech platí zkrácená doba hlavní podpory trvající 3 roky namísto 5 let. Jedná se především o aplikace typu Microsoft Money, Encarta, Picture It! nebo Street & Tips.

Jaký je v nich rozdíl?

V minulé části článku jsme si řekli, že operační systémy a strategické kategorie softwaru disponují dvěma fázemi technické podpory: hlavní (trvající 5 let) a prodlouženou (trvající dalších 5 let). Jak se tyto dvě kategorie vzájemně liší?

Hlavní podpora zahrnuje kromě jiného:

  • incident support (bezplatná nebo placená podpora v případě havárií, selhání, incidentů a dalších problémů),
  • security update support (podpora ve formě pravidelného uvolňování bezpečnostních záplat a opravných balíčků),
  • accepting non-security hotfixes requests (přijímání požadavků i na ty druhy chyb, které nesouvisí s bezpečností aplikace).

Prodloužená podpora je pak částečně omezena:

  • je povětšinou placená s výjimkou bezpečnostních oprav a záplat,
  • opravy nesouvisející s bezpečností jsou takřka bez výjimky placené a vyžadují další smlouvu,
  • nejsou přijímány žádné požadavky na změny designu nebo nové funkce,
  • není k dispozici pro všechny kategorie softwaru.

Pro operační systémy a další software je dále k dispozici výše zmíněná samoobslužná online podpora zahrnující přístup ke znalostní bázi, často kladeným otázkám, nástrojům pro odstraňování chyb a dalším prostředkům na webu Microsoftu.

Jak dlouho pro koho?

Poté, co jsme si popsali formy podpory a vysvětlili jsme si, jaké možnosti jsou k dispozici pro jednotlivé kategorie výrobků Microsoftu, můžeme zabrousit do podrobností a podívat se na konkrétní produkty. V následujících tabulkách najdete přehled nejzajímavějších, nejpoužívanějších a nejatraktivnějších produktů Microsoftu společně s informacemi o datu jejich oficiálního uvolnění a o datech končící hlavní a prodloužené podpory.

Operační systém Windows
Verze Datum uvolnění Konec hlavní podpory Konec prodloužené podpory
Windows 3.1 1.3.1992 31.12.2001  
Windows 95 15.8.1995 31.12.2000 31.12.2001
Windows NT 4.0 Server 29.7.1996 31.12.2002 31.12.2004
Windows 98 SE 30.6.1999 30.6.2002  
Windows 2000 Professional 31.3.2000 30.6.2005 30.6.2010
Microsoft XP Home Edition 31.12.2001 31.12.2006  

Prohlížeč Internet Explorer
Verze Datum uvolnění Konec hlavní podpory Konec prodloužené podpory
Internet Explorer 2.x

22.3.1996

ukončena

 

Internet Explorer 3.x

1.8.1996

ukončena

 

Internet Explorer 4.x

22.9.1997

ukončena

 

Internet Explorer 5.0

18.9.1998

závisí na použitém Service Packu

závisí na použitém Service Packu

Internet Explorer 5.5

31.12.2000

závisí na použitém Service Packu

závisí na použitém Service Packu

Internet Explorer 6.0

31.12.2001

závisí na použitém Service Packu

závisí na použitém Service Packu

Produkty Microsoft Office
Verze Datum uvolnění Konec hlavní podpory Konec prodloužené podpory
Microsoft Office 95 Standard 24.8.1995 31.12.2001  
Microsoft Office 97 Standard 16.1.1997

ukončena

 
Microsoft Office 2000 Standard 27.6.1999 30.6.2004  
Microsoft Office 2003 Standard 20.11.2003 31.12.2008 31.12.2013
Microsoft Office XP Standard 31.5.2001 30.6.2006 30.6.2011

Další softwarové produkty Microsoftu
Verze Datum uvolnění Konec hlavní podpory Konec prodloužené podpory
Age Of Empires II: Gold 23.8.2001 30.9.2006 není k dispozici
Money 2005 Standard 31.12.2004 31.12.2007 není k dispozici
Navision 4.0 21.10.2004 31.3.2008 není k dispozici
Visual FoxPro 9.0 Professional 22.12.2004 31.12.2009 31.12.2014
Visual Studio .NET 2003 Professional 10.7.2003 30.9.2008 30.9.2013

Závěrem

Informace popsané v předchozích částech článku, tedy informace týkající se tzv. životního cyklu podpory Microsoftu, vešly v platnost 15. října 2002. Poslední modifikace pravidel byla provedena 1. července 2004. Je proto patrné, že některé dříve uvolněné produkty vykazují jisté odlišnosti od obecného pětiletého rámce: nové produkty uvolněné po zveřejnění aktuálních podmínek však již skoro bez výjimky dodržují stanovená pravidla.

Díky průhlednosti konceptu životního cyklu si tedy můžete snadno najít nebo spočítat, kdy přestane být vámi používaný produkt oficiálně podporován.

Diskuze (68) Další článek: ATi uvádí Radeon X550

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,