Podle mnohých odborníků je reklama ve hrách jednou z budoucností reklamního průmyslu. Jak zakomponovat systém AdSense do digitálních světů?
Nepopiratelná internetová jednička současnosti, Google, aktuálně testuje svůj nový reklamní systém, který bude moci pružně reagovat na dění v počítačových a konzolových hrách. Systém AdSense, který se velice dobře etabloval na aktivních webových stránkách, se tak dočká dlouho diskutovaného rozšíření.
Zástupci společnosti prozatím nebyli v popisu problematiky nijak konkrétní a nechtěli ani sdělit, jak přesně by měla služba fungovat. Údajně se ale například jedná o variantu, kdy se po určité chvilce hraní na obrazovce objeví cíleně zvolená reklama. Chvilkou hraní se prý rozumí především například úspěšné dokončení herní úrovně apod.
Reklamní agentury a inzerenti si do videoherního průmyslu hledají cestičky už několik let. Mnoho her například zobrazuje zaplacené reklamy jako svoji součást. Proto je možné vídat virtuální reklamní billboardy, reálné značky oblečení a spousty dalších. Podle slov odborníků na reklamu jsou tyto kroky nutné a logicky navazují na vývoj moderní reklamy. Cílová skupina aktivně hrající videohry totiž velice často nahrazuje touto zábavou klasické televizní vysílání, díky čemuž klesají zisky a samozřejmě u účinnost.
Podle mnohých odborníků angažovaných v herní branži se dá očekávat, že reklama v blízké době hry naprosto pohltí. Otázkou však zůstává, do jaké míry. Hráči diskutující na internetových fórech tvrdí, že pokud bude reklama součástí „textur“ ve hře a nebude nikterak narušovat chod, je i vítaným osvěžením. Distributoři navíc tvrdí, že by mnoho herních titulů mohlo být díky vkládané reklamě k dispozici zcela zdarma.
Mnoho odborníků se rovněž domnívá, že tzv. product placement ve hrách dosáhne ještě větší míry než je tomu například u filmů. Právě na stříbrném plátně se mnozí inzerenti snaží zviditelnit pomocí aktuálního dění a vhodnému umístění své značky. Z IT společností se tyto aktivity nejvíce daří americkému Applu, jehož počítače a multimediální přehrávače se staly synonymem stylu a luxusu.
„Jak by to mohlo fungovat? Jednoduše v Mass Effectu přijdete do baru a místo nic neříkající textury zde bude viset reklama na Pepsi, Budvar nebo Red Bull,“ říká jeden z odborníků zabývající se moderní reklamnou. „V Half-Life pak nebudete demolovat jen tak ledajaký automat na plechovky s pitím, ale automat s nápisem Coca-Cola,“ dodává. Google se toto všechno však bude snažit inovovat tak, aby reklamní obsah byl plně aktivní a fungoval velice podobně, jako AdSense na webu.
Product placement je v dnešních hrách poměrně častým jevem -- vloženou reklamou údajně disponuje už přes 70 herních titulů. Herní AdSense od Googlu by však měl přinést stejný koncept, jako jeho verze na webu
Reklamy ve videohrách se prý dočkáme na všech současných herních platformách. Samotný Google si od této oblasti slibuje jeden z největších nárůstů v budoucnosti. Už jenom například proto, že se v herní branži ročně proinvestuje a vydělá podobný obnos penež, jako ve filmové produkci.
Osobní komentář
Jak známo, webový AdSense zobrazuje reklamu na dané stránce díky výskytu určitých klíčových slov v obsahu a bude opravdu velice zajímavé sledovat, jak obdobnou proceduru Google implementuje i do her. V případě MMORPG je poměrně jednoduché si představit, že takovýto systém bude fungovat, horší to však bude u klasických her pro jednoho hráče.
Google v tomto směru bude muset výrazně spolupracovat přímo s vývojářskými studii. Napadá mně prozatím pouze jedna možnost, jak by herní AdSense reklama mohla fungovat. V průběhu hraní by se vytvářel hráčův určitý psychologický profil, na základě kterého by se pak na konci herní úrovně zobrazila přiřazená reklama. Jako příklad zmiňme třeba akční FPS hru. Hráč, který během jednoho levelu ustřelí oponentům více noh než rukou, bude mít v databázi Google AdSense přiřazen určitý psychologický profil, který ho předurčí k zobrazení daného typu reklamy. Slučování činů a výsledků reklamy by probíhalo asi ve smyslu: „Proč střílí zrovna do nohou a ne do hlav? To musí být určitý typ člověka, na kterého zapůsobí tato a tato reklama.“ U RPG her by to mohlo fungovat ještě lépe a mnohem košatěji.
Další možností je samozřejmě i nutná registrace před začátkem samotného hraní. Hráč by zde vyplnil nejen své klasické údaje, jako je věk, jméno atp., ale zároveň by vybral i své největší koníčky, oblíbené filmy apod. Zde by se reklama přiřazovala poměrně snadno, avšak bylo by nutné počítat s tím, že ne každý vyplní jakýkoli formulář správně.
V diskuzi pod článkem určitě přivítám vaše názory k danému tématu.