Fenomén války webových prohlížečů

Kyž se v polovině 90. let minulého století rozpoutal boj mezi prohlížeči o podíl na trhu, asi nikdo netušil, že nové milénium přinese i jeho komunitní rozměr a stane se z něj fenomén.

Honba za vítězstvím je lidstvu vlastní. Ve světě softwaru se však prostá soutěživost v průběhu let proměnila ve skutečnou studenou válku připomínající rivalitu nejednoho anglického nebo českého fotbalového klubu. Lidé se přetahují a argumentují, který z programů je lepší a proč ten druhý tomu prvnímu nešlape ani na paty. Uživatelé Linuxu považují fanoušky „pestrobarevného okénka“ za naprosté hlupáky a ti si naopak při pohledu na unixový terminál s kupou těžko srozumitelných příkazů klepou na čelo s otázkou, zdali to těm „tučňákům“ stojí zato.

Samostatnou kapitolu pak tvoří webový prohlížeč. Zatímco před deseti lety to byl pouze účelný program na prohlížení webových stránek, dnes se pro mnohé stává příslovečnou modlou – lidé houževnatě diskutují nad tím, zdali je Firefox ohnivá liška, nebo panda červená, je-li Opera určena pouze pro skutečné profesionály a začínající uživatel ji ze srdce nesnáší a který z prohlížečů jako první pokoří nejnovější verzi téměř mytologického ACID testu.

Na počátku byl Microsoft a Netscape

Současný komunitní boj se odehrává na pozadí skutečné války o podíl na internetovém trhu. Její počátky můžeme hledat v polovině devadesátých let, kdy se v hromadě více či méně použitelných programů zadařilo dnes již zaniklému Netscape Navigatoru a Internet Exploreru, který je distribuován společně s operačním systémem od verze Windows 98.

graf_prohlizece.png
Deset let vývoje trhu s webovými prohlížeči (Wikipedia)

Původně velmi dobrá pozice Netscapu se na konci minulého století začala rapidně zhoršovat, prohlížeč ve srovnání s dravou konkurencí ztrácel dech a světovou jedničkou se na poli webových prohlížečů stal Microsoft. S příslovečným křížkem po funuse začal Netscape pracovat na novém vykreslovacím jádře Gecko, které mělo zajistit konkurenceschopný výkon, bylo již však příliš pozdě a otěže nového systému převzala narychlo utvořená organizace Mozilla. V posledních letech pak Netscape už jen živořil a jeho osud byl nadobro zpečetěn, když autoři na počátku letošního roku definitivně ukončili jeho vývoj.

Mozilla vrací úder

Mozilla čerpá z odkazu Netscapu, poučila se však z předchozích chyb, vsadila na neskutečně mocný virální marketing, o jehož potenciálu tehdy nikdo nevěděl, a plnou silou začala propagovat mladý projekt Firefox, který se záhy stal její vlajkovou lodí. Microsoft s Internet Explorerem dosáhl vrcholu kolem roku 2002 a jeho podíl na trhu začal klesat. Do hry zároveň vstoupila doposud naprosto okrajová placená Opera, jejíž autoři brzy pochopili, že tudy cesta nevede a svůj prohlížeč uvolnili k bezplatnému používání. Nejdříve s reklamním bannerem, posléze už jako plnohodnotný freeware.

Virální marketing a virální reklama patří mezi marketingové techniky, které usilují o využití již existujících sociálních sítí k exponenciálnímu nárůstu povědomí o značce podobně, jako se šíří epidemie viru. Je to slovo z úst šířené online, využívající internetových sítí a může být schopné získat rychle velké množství lidí. (Wikipedia: Viral marketing)

Firefox v současné době sílí s každou novou verzí a to mimo jiné také díky poměrně dynamickému vydávání nových verzí, zatímco na Internet Explorer si uživatelé musí zpravidla několik let počkat. Tuto situaci si uvědomuje i Microsoft, který v posledních letech zrychlil tempo, a relativně brzy po vydání verze 7.0 se začalo mluvit o 8.0, která se letos na jaře dočkala první beta verze a tu druhou Microsoft představil minulý týden.

Většinu příjmů Mozilly má na svědomí smlouva s Googlem

Mozilla je nezisková organizace, pro obchodní účely ale vlastní společnost Mozilla Corporation, která je odpovědná za vývoj Firefoxu i dalších projektů. Zhruba 85 procent všech příjmů Mozilla Corporation tvoří spolupráce s Googlem, jehož vyhledávací funkce jsou za odměnu integrované do Firefoxu a pošťák Thunderbird zase nabízí propojení s Gmailem při registraci nového účtu. Od roku 2006 až do nynější doby softwarová firma od Googlu inkasovala téměř 57 milionů amerických dolarů. Na stejný koncept přešla i konkurenční Opera. Internet Explorer od Microsoftu je vyvíjen interně a žádné takové možnosti nemá. Mimo jiné také proto, že si zde Microsoft prezentuje své sluby Live.com. Ty se až na několik výjimek, jako Windows Live Messenger, potýkají spíše s minoritním zájmem uživatelů. 

Nádech komunity si Mozilla zachovala dodnes a staví na něm filozofii celé „firmy“, v jejímž středu stojí marketingově vděčný termín komunita. Komunita je v současné době velmi módní – to ostatně souvisí i s dogmatem Webu 2.0, popularitou blogování a se sdílením nejrůznějších osobních informací a vlastně celých paralelních kybernetických životů.

A právě v takovém ekosystému se velmi daří obchodnímu modelu založenému na virálním marketingu. Skrze něj produkty ani tak neprodává firma jako jakýsi z principu zlý podnikatelský kolos, ale samotní uživatelé, naši přátelé a kolegové, kterým spíše uvěříme, a to vše neformálním způsobem. Firefox tedy nemusí propagovat samotná Mozilla, velmi efektivně ji totiž zastoupí její fanoušci, kteří píší blogy, tisknou trička a čepice s výjevy „ohnivé lišky“ a na webu Spread Firefox soutěží o to, čí propagace bude největší a nejviditelnější.

Kruhy v obilí

Nezaujatý čtenář může jen nevěřícně kroutit hlavou nad duševním zdravím zúčastněných, skutečnost je ovšem taková, že pro reálně malou společnost typu Mozilly, která zaměstnává obrazně řečeno pět a půl zaměstnanců, by bylo poměrně problematické v tradiční rovině konkurovat Microsoftu, jehož obchodní možnosti jsou téměř absolutní.

firefox_kruhy_v_obili.png
Takhle se o víkendu baví fanoušci prohlížeče Firefox z amerického Oregonu.
Kdo do pole vyšlape loga Computeru a Živě.cz, dostane od nás předplatné :-)

Součástí virálního marketingu jsou nakonec i ty příslovečné smrště plné zášti, které den co den plní internetová diskusní fóra nejednoho webu včetně Živě.cz. Zajímavostí je ovšem skutečnost, že český čtenář a diskutér má mnohem silnější potřebu překřičet toho druhého, a tak zatímco v zahraničí taková internetová smršť čítá pár desítek komentářů, v našich končinách se občas rozroste do stovek reakcí.

A zde je patrná i jistá lehkost bytí zahraničních fanoušků toho či onoho prohlížeče. Zatímco my jsme specialisté na diskuzi, v americkém Oregonu se rozhodli pro něco originálnějšího a ve vzrostlém obilném poli vytvořili obrovský obrazec znázorňující logo druhého nejpoužívanějšího prohlížeče.

Diskuze (78) Další článek: Od šikany na internetu k sebevraždě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,