Facebook chystá vlastní e-mail

Facebook má plány spustit vlastní e-mailovou službu integrovanou do nového prostředí sociální sítě. Dělá tak další krok ve sjednocení veškeré lidské komunikace.

Facebook pracuje na své vlastní e-mailové službě, která bude zdarma k dispozici všem registrovaným uživatelům. Největší sociální síť na světě se tak rozroste o další komunikační platformu a i když je trh s freemaily v podstatě rozebraný a jasně stanovený, podle mnohých odborníků Facebook může s tímto trhem významně zamávat.

Na Project Titan, jak je freemail od Facebooku nyní pracovně nazýván, jako první upozornil server TechCrunch. Ten se odvolává na zdroj, který je s celou situací obeznámen. E-mail bude plně integrován do nového prostředí Facebooku a má být navázán na nový seznam kontaktů. Facebook tak chce čerpat z potenciálu jednotné komunikační platformy ve všech směrech. Už dnes ho miliony lidí po celém světě používají jako hlavní komunikační kanál, nyní navíc dostanou možnost přímo využívat e-mailovou schránku napojenou na všechny kontakty.

Facebook centrem vaší komunikace

Facebook je v současné době populární zejména díky tomu, že uživatelé mohou sdílet informace (text, video, fotky a další) se všemi svými kontakty aniž by museli všechny jednotlivě oslovovat. Přímo na webu je navíc přitomen jednoduchý IM klient, který tak často nahrazuje dosavadní IM protokol. Skrze otevřené API je možné se k tomuto Facebook chatu připojit i přes externí aplikace, uživatel má tedy možnost využívat ho jako byl zvyklý. E-mailová schránka tedy logicky tento celek dále rozšíří.

Současné odhady mluví o tom, že Zuckerbergův tým do e-mailu implementuje i podporu pro POP3 a IMAP, což rozšíří jeho možnosti využití, podobně jako onen chat. Mnozí komentátoři se zároveň shodují, že Facebook mail má ohromný potenciál vtrhnout se na obsazený trh, musí se ale jednat o špičkovou službu a ne pouze základní „posílátko“ elektronické pošty. Klíčová bude i ona návaznost na kontakty a další služby. Budoucnost by mohlo znamenat i širší propojení s mobilními telefony, kdy by se Facebook stal takovým novým Exchange serverem.

Mark Zuckerberg minulý týden ohlásil, že Facebook už brzy dosáhne mety 400 milionů uživatelů, což jenom potvrzuje jeho fantastický růst. Do největší sociální sítě světa se navíc neustále hrnou investoři, naposledy to byla třeba ruská investiční skupina Digital Sky Technologies, která svými investicemi firmu ocenila na více než miliardu amerických dolarů. Zuckerberg už minulý rok ohlásil, že se cash flow jeho mladé firmy brzy přehoupne přes hranici, kdy příjmy dokáží pokrýt provozní náklady a Facebook se tak stane profitabilním.

fbmail_01.png
Facebook už nyní integruje sdílení obsahu se zasíláním zpráv a IM komunikací. E-mail je dalším logickým prvkem

Sázka na vlastní reklamu a pakt s Bingem

Ačkoliv mladý tým hledal možnosti, jak se co nejlépe uživit bez vkládané reklamy, nakonec se zdá, že se ten správný model nenašel a reklamní sdělení budou hlavním zdrojem příjmů. Facebook má tu výhodu, že je sám o sobě uzavřeným internetem v jednom velkém internetu a díky údajům svých uživatelů a jejich činnosti může nabízet relevantní řazení reklam, podobně jako to dělá Google.

Grafické reklamy až doposud Facebooku dodával Microsoft, který získal smlouvu v roce 2007, když do tehdy mladé služby investoval 240 milionů dolarů a stal se mimo jiné jeho akcionářem s podílem 1,6 procenta. Tato smlouva už však vypršela a Facebook začne tyto reklamy nabízet sám, podobně jako se to dělá u klasických textových reklam.

Microsoftu se i přesto dokázalo spolupráci rozšířit. Prozatím v severoamerické verzi se vyhledávač Bing stane hnacím motorem veškerého vyhledávání na Facebooku, čímž by se Microsoft mohl hodně polepšit v neustále rostoucím podílu mezi vyhledávači.

Facebook si stále drží růst počtu uživatelů, jenom za prosinec 2009 přibylo 50 milionů nových uživatelů z celého světa. V České republice počátkem roku překročil hranici 2 milionů registrací. Analytici předpokládají růst i do budoucna a sám zakladatel Mark Zuckerberg tvrdí, že chce spojit běžnou denní komunikaci všech lidí po celém světě. Možná i proto je Facebook považován za největší konkurenci Googlu, vize mají obě firmy podobné a starty stejně raketové.

S e-mailovými službami vstupují Facebook a Google do okatě přímé konkurence. Pokud se Facebook mail opravdu uchytí, Google by v budoucnu mohl mít problémy se svojí službou Google Wave, která aktuálně prochází fází ranného testování.

Diskuze (44) Další článek: Čína zavřela největší internetové doupě hackerů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,