EU: Uživatelé internetu získají lepší kontrolu nad osobními daty

  • Evropská komise schválila návrh nové ochrany osobních údajů
  • Společnosti budou muset na požádání smazat uživatelský účet
  • Transparentně musí říct, jak s osobními daty nakládají

Evropská komise schválila návrh reformy, která by měla posílit právo na ochranu osobních dat a regulovat způsoby, jakými internetové společnosti nakládají s údaji uživatelů. V návrhu se mimo jiné projednával i věkový limit používání služeb jako jsou sociální sítě nebo aktualizované právo na zapomnění, které se má postarat o vymazání digitální historie daného uživatele. Ještě více by se však změny měly dotknout velkých internetových společností, které budou čelit zpřísněným pravidlům.

Čtyři roky vyjednávání

Současná legislativa ochrany osobních dat na internetu platí v rámci Evropské unie neuvěřitelných 20 let. Aktuální podoba totiž opravdu vznikla v roce 1995 a ani zdaleka tedy neodpovídá dnešnímu stavu. Na začátku roku 2012 proto začala Evropská komise projednávat návrh, který měl zareagovat na současný vývoj, usnadnit pozici samotným uživatelům a v mnohém i společnostem, které s osobními údaji a daty pracují.

andrus_ansip_2.jpg
Nový návrh reformy měl na starosti Andrus Ansip, místopředseda Komise pro jednotný digitální trh

Projednávání trvalo necelé čtyři roky, v jejichž průběhu bylo podáno celkem 3 999 pozměňovacích návrhů. Ve středu se však konečně podařilo schválit finální podobu návrhu a ten tedy poputuje do Evropského parlamentu, aby jej poté mohla Evropská rada finálně schválit. Nová pravidla by měla začít platit za dva roky od zveřejnění; tzn., že bychom se nové legislativy měli dočkat v roce 2018.

Sociální sítě od 13 let

V návrhu reformy figurovala nová pravidla, která by omezovala používání internetových služeb do věku šestnácti let. Pokud by se děti do tohoto věku chtěly registrovat na sociální síť nebo jiný web, který pracuje s jejich osobními daty, musely by nejdříve získat souhlas rodičů. Bez něj by služba neměla uživatele zaregistrovat. Typicky by to tedy vedlo k tomu, že mladším uživatelům by registrace nebyla povolena vůbec.

Proti tomu se samozřejmě postavily firmy, které by nová nařízení poškodily nejvíc. Patřil mezi ně Facebook, Twitter, ale i Google. Těsně před schválením návrhu tedy bylo znění změněno a každý stát si tuto hranici bude moci určit sám – v rozmezí 13-16 let. Ve většině případů se tedy pravděpodobně nic měnit nebude a hranice na používání sociálních sítí zůstane u hranice třinácti let.

1.jpg
Nejnižší hranice pro používání Facebooku zůstane ve většině zemí na třinácti letech, volitelně to však bude moci být i 16 let

Kontrola nad svými daty

Mezi novinky v novém návrhu patří i způsoby, jakým má být uživatel schopen kontrolovat svoje údaje napříč internetem. Aktuálně známe tzv. právo na zapomnění, které se vztahuje na vyhledávače. Po španělském soudním procesu vešlo v platnost nařízení, kdy z výsledků vyhledávání musí být odstraněny některé osobní údaje uživatelů. Na základě toho Google maže statisíce adres ročně.

Nyní má být podobné právo zahrnuto do podmínek pro všechny společnosti, které nějakým způsobem zveřejňují údaje uživatelů. Typickým příkladem je smazání uživatelského profilu na Facebooku nebo dalších sociálních sítích, kde to občas nebývá zrovna jednoduchým úkonem. Společnosti by také měly transparentně poskytnout uživatelům informace o tom, jakým způsobem jejich osobní údaje využívají.

Další nařízení se týká včasného informování o únicích dat. Pokud ze serverů společnosti uniknou citlivá osobní data – nejčastěji v důsledku útoku, pak bude mít povinnost do tří dnů informovat příslušnou vnitrostátní instituci. Výsledkem by měla být vyšší informovanost samotných uživatelů, kteří budou moci své účty zabezpečit.

Návrh také počítá s posílením státních institucí, které mají na starost ochranu osobních údajů – v případě Česka tedy ÚOOÚ. Ty by se měli stát první instancí, u kterých si bude uživatel stěžovat na porušování pravidel ze stran společnosti zpracovávající osobní data bez ohledu na to, kde má společnost sídlo. Impulzem mohl být i případ rakouské hromadné žaloby Facebooku, kde stále není jasné, zda se jí mohou tamní soudy zabývat. Obecně však v současné době platí, že lze žalobu podat ve státě, kde společnost sídlí a v případě evropského Facebooku je to Irsko. To se s novou reformou změní a uživatelé se budou moci obrátit na státní instituci.

uoou.jpg
U Úřadu pro ochranu osobních údajů si budete moci v budoucnu stěžovat třeba na Facebook

Povinnosti pro velké firmy

Ačkoliv z pohledu uživatele může být nová evropská legislativa přínosem, u internetových společností to bude naopak. Návrh totiž počítá s několika přísnými změnami, za jejichž porušení navíc bude vyžadována vysoká sankce. Ta byla stanovena na 4 % z globálního obratu firmy za jeden rok – například v případě Facebooku by to byla půl miliarda dolarů.

Jednou z novinek je povinnost pro větší společnosti zavést funkci inspektora pro kontrolu nakládání s osobními údaji. Návrh počítá s tím, že by se jednalo o firmy s více než 250 zaměstnanci a inspektor by měl z důvodu zachování objektivity být externí.

Změnit by se měl způsob, jakým společnosti vyžadují od uživatele souhlas se zpracováním osobních údajů. Registrační formulář by měl vždy obsahovat zaškrtnutelné políčko, které však nesmí být dopředu vyplněno. Souhlas také nesmí být zakomponován do jednoho tlačítka například se souhlasem s obchodními podmínkami nebo samotnou registraci. Zároveň také budou muset společnosti usnadnit způsob, jak uživatelé budou moci svolení se zpracováním údajů vzít zpět. Pravděpodobně tedy vznikne povinnost webového formuláře právě pro tento účel - tedy obdoba odhlášení z odběru reklamních emailů.

jourova.jpg
Reforma přináší jasná pravidla uzpůsobená digitální éře, která poskytují silnou ochranu a zároveň vytvářejí příležitosti a podporují inovace na jednotném evropském digitálním trhu“, říká k novému návrhu Věra Jourová

Návrh, který předložila komise, by již neměl procházet výraznými změnami a finální schválení by mělo přijít na jaře 2016. Pro mnohé společnosti budou nová nařízení znamenat poměrně vysoké náklady, koncový uživatel by však měl kromě zaškrtnutí několika políček navíc ze změn především profitovat.

Diskuze (5) Další článek: Star Wars ve vašem prohlížeči: zašvihejte si světelným mečem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,