Jako telefonování dnes chápeme i řadu služeb jako Skype aj. Vedle toho se ale více začíná mluvit o takzvaném ENUM.
Co to je ENUM
Systém ENUM jsou zjednodušeně řečeno internetové „Zlaté stránky“, kde majitelé telefonních čísel zveřejňují, jak je možné jim volat přes internet. Pokud se volající do těchto „Zlatých stránek“ dokáže podívat, může být jeho hovor spojen přes internet a volá zdarma. Nezáleží už na tom, zda volané číslo je z pevné nebo mobilní sítě v České republice či ze zahraničí. Možná si řeknete, že toto přece není žádná převratná novinka, že totéž umí už nějakou dobu Skype. Částečně máte pravdu.
Na rozdíl od veřejných VoIP sítí typu Skype není ENUM samostatným telekomunikačním systémem, ale funguje jen jako doplňková služba jiných služeb pro přenos hlasu po internetu – VoIP služby telekomunikačního operátora, VoIP infrastruktury ve firmě nebo některé z volně dostupných VoIP služeb založených na standardu SIP, které je možné najít na internetu stejně snadno jako třeba e-mailové služby.
S pomocí ENUM uživatel propojí tuto svou VoIP službu s běžným telefonním číslem. Volání pak probíhá úplně běžným způsobem bez nutnosti znát uživatelská jména, adresy či jiné speciální identifikátory. S ENUM můžete volat ze stolního, přenosného či mobilního telefonu přes internet a to bez toho, abyste měli počítač. Přitom budete pro volání používat i nadále běžná telefonní čísla. Jak je to možné?
Jak ENUM funguje?
Volání přes běžné telekomunikační sítě je službou, u které se platí minutové poplatky za každý uskutečněný hovor, oproti tomu za přenášení dat přes internet se dnes (až na výjimky) už žádné poplatky za objem přenesených dat neplatí. Při použití VoIP, tedy přenosu hlasu přes internet, je směrován hovor k volanému číslu částečně nebo úplně přes internet, kde se za objem přenesených dat neplatí.
V běžném případě VoIP služeb volající vytočí na svém IP telefonním přístroji (či ve svém softwarovém telefonu) číslo volaného a hovor je přenášen po internetu, dokud je to možné, než se hovor musí předat do běžné telefonní sítě, aby se dostal na volané číslo. Takový hovor je zpravidla levnější než zcela běžný hovor, ale i nadále se za něj platí minutové poplatky. Část trasy je totiž hovor přenášen veřejnou telekomunikační sítí. Pokud bychom mohli tuto část eliminovat a dokázali přenášení hovoru udržet na internetu po celou dobu, byl by takový hovor zcela zdarma. A právě k tomu slouží systém ENUM.
ENUM spáruje telefonní číslo s internetovou adresou, pod kterou je dostupný telefonní přístroj s dotyčným telefonním číslem. ENUM k tomu používá systém doménových jmen (DNS), který se jinak na internetu běžně používá pro přiřazení doménových jmen IP adresám. Z telefonního čísla se vytvoří speciální doménové jméno, to si uživatel čísla zaregistruje a vloží k němu do DNS adresu příslušného VoIP telefonu (ve formě SIP adresy).
Jakmile komunikační zařízení, typicky pobočková ústředna, obdrží požadavek na spojení s konkrétním telefonním číslem, provede nejprve dotaz do DNS, zda k příslušnému číslu existuje doména v systému ENUM, tedy zda je možné spojit se s tímto číslem přes internet. Pokud ne, hovor je spojen běžným způsobem (a za běžné poplatky) částečně přes veřejnou telefonní síť.
V případě, že ale taková doména existuje, systém ústředně vrátí SIP adresu příslušného uživatele. Ústředna pak pro směrování hovoru použije místo telefonního čísla právě tuto adresu. Tím je dosaženo, že se hovor směruje pouze přes internet. Proces je transparentní, takže uživatel nepozná, zdali volal po internetu nebo přes veřejnou telefonní síť – tedy přinejmenším do té doby než mu přijde účet za telefon. Systém DNS je velmi rychlý, takže uživatel nepocítí při spojování hovorů ani žádnou prodlevu způsobenou prováděním dotazování.
Co je k použití ENUM potřeba?
Každý, kdo se rozhodne stát se součástí rozrůstající se sítě uživatelů ENUM, potřebuje přístroj schopný telefonovat po internetu (IP telefon). Nabídka je široká od stolních telefonů, přes přenosné přístroje, až k mobilům umožňujícím kombinované volání v mobilních sítích i internetu. Vždy je také možnost použít softwarový telefon v počítači (např. X-Lite). K telefonu je potřeba VoIP služba s veřejným telefonním číslem. V případě čísel z českého číslovacího plánu je nejrychlejší využít některého z VoIP operátorů. I zde je škála možností široká. Třetí a poslední podmínkou telefonování přes internet (VoIP) je samozřejmě mít připojení k internetu. Dále už následuje pouze registrace v systému ENUM a vložení údajů do DNS.
Nejjednodušším řešením, jak získat vše potřebné, je oslovit svého telekomunikačního operátora, který může dodat všechny potřebné komponenty – od připojení k internetu, přes IP telefon až k registraci čísla do ENUM, ta je přímo součástí jeho telekomunikační služby. Zákazník tak prakticky jen zapojí přístroj do zásuvky a vše je připraveno k použití. Pokud váš operátor takovou službu nenabízí, je možné využít službu některého z operátorů podporujících ENUM, jejichž seznam najdete na internetových stránkách věnovaných systému ENUM na adrese http://enum.nic.cz/.
Další alternativní možností je obstarat si vše potřebné vlastními silami. Pro registraci domény si stačí vybrat některého z registrátorů ENUM domén, u něj si doménu registrovat a následně vložit technické údaje o vaší ENUM doméně do DNS. O jednotlivých krocích registračního postupu se dozvíte více na internetových stránkách http://podpora.nic.cz.
Pro domácí uživatele je samozřejmě jednodušší využít varianty s operátorem podporujícím ENUM. Zcela jiná je ovšem pozice firem, které mají vlastní pobočkovou ústřednu. Pro ty je lepší postupovat vlastními silami, protože nemusejí spoléhat na operátory a mají tak větší kontrolu nad procesem zavedení ENUM a širší možnosti technického nastavení. Postup volání a směrování hovorů je pak obdobný, jako když jej provádí operátor. Použití open source pobočkových ústředen jako Asterisk (http://www.asterisk.org/) k nasazení ENUM přímo vybízí.