Zpátky ke kořenům: propagace na webu důležitější než e-komerce

Diskuze čtenářů k článku

Sustek  |  20. 04. 2001 19:44

Prodáváme na www.eurotran.cz překladače anglických webových stránek, 95% objednávek chodí e-mailem, 5% po telefonu. Žádný elektronický obchod k tomu nepotřebujeme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Petrla  |  20. 04. 2001 19:44

Souhlasím, když přijmete objednávku e-mailem, už vlastně také "děláte e-biz".

Jenom ho děláte poměrně nekomfortně pro uživatele. I když - dokud stíháte věnovat se každému uživateli jednotlivě, nepředstavuje to problém. Zásilka se zdrží - uživatel se zeptá mailem a vy mu odpovíte, proč ke zdržení došlo. Zákazník chce hlavně to, aby se mu někdo věnoval.

Doplnit na vaše stránky jednoduchou správu nákupního košíku je poměrně triviální. Pokud se nebudete pouštět do věcí jako jsou on-line platby, informace o stavu objednávky, dostupnost zboží podle aktuálního stavu skladu, udělá vám to na zakázku ráda spousta firem nebo individuí - za pár korun a za pár dní.

Hosting ASP nebo PHP stránek s databází ale pak už asi nebude zadarmo, budou to stokoruny měsíčně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jan vlcinsky  |  20. 04. 2001 19:44

Tri priklady, ktere potvrzuji uvedena cisla

1) Miso, cemu venujes na Internetu nejvice casu?
Misa: Kouknu se na modu, katalogy, na boty u Nike... a pak si to jdu do Carefouru koupit, az to tam dostanou. Samam jsem pres Internet zatim nic nekoupila.

2) Koupe a objednavka pres Internet na nasich strankach
Na nasich strankach prezentujeme nasi nabidku (snazime se byt strucni) a u toho byva moznost si objednat zbozi formularem pres web.
Zbozi jsme prodali nekolik desitek kusu, objednavky nam za tu doby prisly DVE.
Muj zaver: Formular na objednavku rusit nebudu, ale e-shop zavadet zatim nebudu, protoze se to pro tech nekolik kousku za rok nevyplati. Stejne jde naprosta vetsina pres telefon.

3) Desatero e-businesu
Na www.software602.cz je uvedeno Desatero obchodovani na Internetu.
Mam od nich nejake produkty a mohu k nim mit vyhrady, ale to nejhodnotnejsi na nich je, ze mi s tim poskytli jiste know-how - a to jsem si mohl poridit zdarma prectenim toho desatera. Vrele doporucuji precist.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Petrla  |  20. 04. 2001 19:44

Jo, ale právě jedním z hlavních úkolů je dostat na web co nejpodrobnější informace o zboží, které se právě v té chvíli prodává.

V papírovém katalogu je často pár vybraných kousků, ale na webu chcete mít všechny produkty - s fotkami, detaily ap.

Boty si sice musíte vyzkoušet on-line v obchodě, ale pokud vás web inspiruje k jejich nákupu, jde o synergii, která taky tak trochu patří do e-bizu.

Proto tvrdím, že budoucnost e-komerce patří kamenným obchodům.

Pro kamenný obchod je největším krokem vyvinout kvalitní interní systém. Pokud už ho má, není problém k němu přidat "webovou gateway".

Situace dot-comů je mnohem beznadějnější. Začínají totiž naopak - webem. Pak si vytvoří firemní systém a nakonec se starají o věci jako je sortiment, dodavatelé, sklady, prodavači (on-line prodavače taky potřebujete) atd.

Čili - a) je správně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Petrla  |  20. 04. 2001 19:44

Myslím, že je správné, aby se na firemním webu dalo zboží rovnou koupit, alespoň pokud je firma stejně schopna přijmout objednávku poštou nebo telefonem a běžným způsobem ji odeslat zákazníkovi.

A pokud má zboží skladem, katalog zboží v elektronické podobě a elektronický firemní systém. Právě to je totiž nejsložitější:

1. Mít digitální katalog zboží s potřebným rozsahem a hloubkou informací.

2. Systémová integrace účetnictví a B2C front-endu.

Expedice produktů není pro zavedenou firmu takový problém, jako pro čistě technologicky a marketingově orientovaný dot-com.

Firma tedy potřebuje:

1. Elektronický katalog zboží.

2. Hotovou logistiku pro zásilkový prodej koncovému zákazníku.

3. Elektronické účetnictví a skladové hospodářství, které lze relativně levně propojit s on-line obchodem (toto propojení nemusí být řešeno čistě elektronickou cestou)

Firma nesmí:

1. Spoléhat se na velký obrat generovaný on-line prodejem.

2. Investovat to technologie on-line prodeje příliš velké prostředky. (Pozor na systémovou integraci!!!)

Musí být zkrátka opatrná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Petrla  |  20. 04. 2001 19:44

Firma musí mít také již zvládnutý telefonický nebo (lépe) e-mailový support zákazníkům. To je čtvrtý předpoklad.

Nicméně to jsou stále všechno věci, které středně velké specializované "kamenné" prodejny v USA umí. Ony prostě běžně přijmou objednávku telefonem, odpoví na telefonický dotaz a zboží pošlou poštou nebo balíkovou službou.

Jenom toho nesmí být moc.

Kritickými body pak jsou jenom existence elektronického katalogu a při větším obratu zprovoznění systémové integrace (aby byl zákazník informován o stavu objednávky přímo z webu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Petrla  |  20. 04. 2001 19:44

Můj kolega v kanceláři právě řekl výrok, který stojí za zaznamenání:

"Nová ekonomika neexistuje."

Je to tak, začínáme chápat, že Internet je silné komunikační médium a taky prodejní kanál. Není to fenomén, který transformuje lidstvo.

Já osobně jsem s takovým vývojem věcí naprosto spokojen. Nebo bych neměl být?

Tohle přece stačí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Kotek  |  20. 04. 2001 19:44

To ale opakoval Klause. Ten to rikal uz asi pred rokem. A vsichni ho za to sprdli.
Tak nevim, byl pozadu, nebo napred?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  20. 04. 2001 19:44

Obojí je nadsázka - i to, že existuje, i to, že neexistuje. Kdyby byla Nová ekonomika živočišný druh, třeba druh králíka, tak by se to dalo takto explicitně napsat. Ale není - je to souhrn různých jevů, více či méně vlivných, v čase proměnlivých, ještě stále ne dobře zhodnocených. Některé jsou revolučnější, jiné méně. Asi k tomu víc napsat nejde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor