Zoot.cz: Sociální nakupování po česku

Představte si Facebook, ve kterém nesdílíte stavové zprávičky, ale naopak hodnotíte nabídky zboží v agregátoru českých e-shopů a značek. Právě o to se pokouší nový český startup Zoot.cz

Vzpomínáte si ještě na Pricekiller? Projekt ze Dne D, který sice investora nezískal, jeho autor jej ale nakonec přeci jen spustil, má za úkol na webu hledat tu nejvýhodnější cenu především bílé techniky. Nepracuje ale jako třeba Heureka nebo Zboží od Seznamu, nabídku vám totiž namísto automatu zpracuje člověk.

Podobný projekt včera večer spustil tým v čele s Josefem Havelkou, někdejším ředitelem Leo Burnett Advertising, a Ladislavem Trpákem, který pro změnu stál u zrodu portálu Jobpilot.cz. Služba se jmenuje Zoot a kombinuje výhody sociální sítě, vyhledávače nejlepších cen a prodejního portálu.

Jak to funguje? Po registraci (nebo po přihlášení skrze Facebook ID, kdy není plná registrace potřeba) si na speciální terčík vynesete ty produkty, značky nebo oblasti, které vás zajímají a Zoot v rozhraní velmi podobném Facebooku vypíše seznam doporučených nákupů podle priority terčíku. Co bude nejblíže jeho středu, bude nejdůležitější a naopak.

tercik.png  zoot1.png
Na terčíku vyberete, co vás zajímá a na profilové stránce se vám pak budou vypisovat produktové nabídky

Nákupy budete moci hodnotit líbí/nelíbí jako na Facebooku a na této síti je budete moci i snadno sdílet. Každý nákup tak bude mít i svou karmu – hodnocení a to samé bude platit i o konkrétních značkách. V Zootu zároveň budete moci dát na doporučení přátel, kteří se načtou z Facebooku. Službu ale samozřejmě můžete používat i bez této sociální sítě. Zoot tedy vlastně funguje jako klasická sociální síť, namísto stavových zpráviček zde ale komentujete a sdílíte nabídky.

Obsah Zootu je postaven na nabídkách partnerských e-shopů a na redakčním výběru, který má za cíl na webu hledat ty nejlepší nabídky. Podle autorů by tedy neměla fungovat ta praxe, kdy návštěvníci Zoot použijí pouze k nalezení zajímavé nabídky, produkt si ale dodatečně vyhledají podle ceny na Heuréce nebo na Zboží.

zoot3.png  zoot4.png
Pokud se přihlásíte skrze Faceebook, systém zjistí, jestli jsou už vaši přátelé na Zootu
Pokud si vyberete konkrétní výrobek, po klepnutí na „Chci to“ se přesměrujete do e-shopu prodejce

Přitom právě to by bylo pro službu osudové, nenajdete tu totiž žádnou reklamu (alespoň prozatím), autoři totiž chtějí vydělávat právě na provizích ze spolupráce s e-shopy a značkami. Na samotném „produktovém agregátoru“ Zoot tedy nic nenakoupíte, zde si pouze vyberete, přičemž o tom nejlepším rozhodne redaktorský tým a komunita svým hodnocením a karmou. Pro uskutečnění samotné objednávky vás systém přesměruje již na web konkrétního obchodu.

zooter.png
Každý uživatel Zootu má svůj profil, kde podobně jako na Facebook uvidíte jeho činnost
včetně hodnocení, komentářů pod nabídkami atd.

Zoot chce být výdělečný v příštích osmnácti měsících, k čemuž by mu mělo dopomoci také exkluzivní partnerství s Mall.cz a Vodafonem. Dalším obchodům, které chtějí do systému vstoupit a nabízet zde své zboží, nicméně zůstávají dveře otevřené – dokořán. Ostatně největší slabinou Zootu je v současné době právě omezená nabídka zboží.

Skeptik Honza Sedlák komentuje...

Zoot mi přijde jako velice odvážný krok. Ne snad, že by princip sociálního nakupování nebyl v USA prověřený, ale v tom, že tato služba cílí pouze na malý český trh. V současné době služba zároveň trpí nedostatkem zboží. Jako obyčejný zákazník už se asi v budoucnu vracet nebudu, protože první dojem je první dojem. Princip virálního šíření přes Facebook je jistě dobrou cestou, ale nevím, zda bude dostačující. Zoot jednoznačně nesděluje veřejnosti, k čemu je dobrý a proč by ho uživatelé měli používat. Hodně mi také vadí, že jsem při výběru zboží přesměrován na e-shop třetí strany. Ne však na objednávkový formulář, ale na klasickou produktovou stránku. To znamená další registraci a objednávku v dalším systému.

Diskuze (23) Další článek: Abyste se neztratili: Google Mapa v Gmailu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,