Zoner Photo Studio 12: temno a propracovaný RAW

Diskuze čtenářů k článku

18. 09. 2009 20:25

Každý má jiné požadavky. Nicméně každá nová verze (od určitého momentu) přestává být užitečná a stává se z ní pomalý moloch (např. Nero). I Zoner už je hrozně pomalý. Proto zůstávám u ACDsee 5 - naprosto mi vyhovuje, má ty funkce, které potřebuji, je rychlý - lepší program jsem k fotkám zatím nenašel (a že jsem vyzkoušel kde co).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Substance242  |  17. 09. 2009 07:47

Zoner je super, stále spokojne používam verziu 9 Pro, uvidím, či ma novinka presvedčí aby som zainvestoval. Verzii 10 a 11 sa to akosi nepodarilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 09. 2009 19:20

12 je proti 9 opravdu už někde jinde... musel byste se ho znova učit používat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 18:04

Měli by o hodně vylepšit podporu pro více-jádrové procesory,než se např. zmenší 30 fotek tak je to děs a hrůza. Jinak patří mezi nejlepší české programy které znám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 18:05

A kdy už konečně bude fungovat ten podpis ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 11:56

Zonerama

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 11:40

Zjistil jsem, že upgrade zdarma se netýká verze 10, takže asi si 12 nepořídím

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 09. 2009 10:49

ja us cca rok pouzivam linux a jediny program co mi tam chybi je prave ZONER jde spistit pod WINE ale neni to 100% Picasa je fajn jen ta uprava fotek je moc jednoducha, pro nektere typy fotek je i automatika vyhovujci ale krivky me tam vazne chybi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 10:56

Skús Digikam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin V.  |  17. 09. 2009 12:34

XnView + GIMP

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 09. 2009 09:41

Uvedomte si, ze to rozhrani ZPS je uz dlouho stejne (IMHO ),pouze se do nej pridavaji nove funkce. A jedine, co stalo, je to, ze je nově v cerne barve. A nahle je to naklonovane?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 23:33

Možná naklonovaný, možná ne. Já osobně jsem spíš rád, když obdobné programy vypadají a chovají se obdobně. Aspoň nemusím dlouze bádat, co a jak udělat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 07:58

Článek jsem si se zájmem přečetl; připadá mi přehnaně nadšený.

Zejména úvodní rozplývání se nad nastavením barev UI. Je to jistě příjemná funkce, ale za ztěžejní bych ji nepopisoval. Autoři ZPS zřejmě ano vč. p. redaktora - i na tom včerejším videu se věnovali změně barev třetinu času.

Další podstatná část je věnována popisu blbinek typu (cituji z článku) "jednou zkusit a zapomenout".

V samotném závěru se konečně dostáváme ke klíčovým funkcím - ke katalogu a práci s RAW.

Když se zamyslíte nad tím, co vlastně domácí/amatérský fotograf potřebuje, vyjde Vám:

- nástroj pro jednoduchý import fotek z fotoaparátu

- nástroj na jejich jednoduchou správu (automatické rozdělení do adresářové struktury na disku, správa alb)

- nástroj na úpravu fotek nejlépe bez změny originálů (

- export fotek do webových fotogalerií (existujících či vlastních)

- tvorba prezentací

- tisk

Změna barev prostředí... no dobře, tu určitě potřebuje taky. Ale o výše uvedených funkcích jsme se prakticky nedozvěděli nic. Působí to dojmem, že těch novinek není zase tolik, aby to stálo za 1200 Kč.

Na první pohled vypadá ZPS12 jako Lightroom 2.x. I na druhý, třetí a čtvrtý. V Zoneru to evidentně zkopírovali a to včetně katalogu, modulů, prostředí, atd. Srovnání se tedy přímo nabízí.

Lightroom je asi 3x dražší (licence na 2 počítače; trial zdarma). Řekněme, že LR je špička na trhu. Na druhou stranu by bylo možné postavit Picasu, která není rozhodně špatná, ale s úpravou fotek se tam uživatel moc nevyřádí. Zato organizovat jdou poměrně pekně.

Docela jsem doufal, že p. redaktor zkrotí své nadšení (pravděpodobně podpořené propiskou ZPS12 a možná i tričkem a bude mít odvahu porovnat ZPS12 alespoň s uvedenou konkurencí. Škoda.

Tak doufejme, že si to pošetřil na recenzi za pár týdnů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 08:00

... za stěžejní bych ji nepovažoval. (Sorry)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 09. 2009 07:42

"co se týče poměry ceny a výkonu, troufám si tvrdit, že mezi konkurencí jednoznačně vede."

Nevím, Zoner Photo Studiu fandím, dost známých ho používá, ale osobně dlouhodobě pracuji s Corel Paint Shop Pro Photo X2, který mě vyšel levněji (a černý vzhled měl před Zonerem ;)). Ve výčtu funkcí má každý program něco jiného, ale cenově vychází lépe Corel (pokud neuvažuji Zoner Home, a tam si nejsem jistý, zda licence umožňuje i komerční využití, předpokládám, že ne)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 01:10

Tak nejlepší je tahle věta: " Za hlavní nedostatek osobně považuji absenci přímého uploadu na oblíbená webová úložiště, jako je Flickr, Google Picasa nebo třeba české Rajče. "

Pan bude asi náročný fotograf, když hledá u programu, který je zaměřen hlavně na úpravu fotek možnost rychlého umístěni na weby sociálních síti a Rajče. To mě dostalo a směju se ještě teď. Tohle mně u Zoneru nechybí, ale přiznávám, že každý máme jiné preference. Dál nemá smysl vůbec debatovat třeba o větě, kde píše, že je to nejlepší program v poměru cena výkon. Pane redaktore, už jste někdy viděl ACDSee, Photoshop Elements nebo treba Paint Shop Pro? Všechny tyto programy umí s fotkama pracovat většinou mnohem lip a některé z nich mají dokonce i vrstvy, a to pravé vrstvy, ne napodobeninu. Dále se dají sehnat i za polovinu ceny, co stojí krabicový Zoner a někdy dokonce i o půlku levněj, než stoji Zoner jako el. licence. Takže cena není dobrá a četl jsem před pár dny někde zajímavou debatu, kde Zoner nabízí v zahraničí Zoner professional za nižší cenu co stojí u nás jedna licence rovnou licence dvě. Stačí se podívat na jeho zahraniční weby. http://www.zoner.com/... atd.

Zkoušel jste někdy upravit RAW treba od Canonu v originálním SW od Canonu? Je to podle jeho velikosti cca 3-6x rychlejší než v Zoneru. Pro vás zřejmě zcela nepodstatná věc. Jo zapmněl jsem, ten SW od Canonu ale neumí uploadovat fotky na sociální sítě, takže vlastně taky nestojí za nic.

Článek je pouhé PR. Nic jiného.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 09. 2009 06:31

No, ono ZPS není ani zdaleka "zaměřeno hlavně na úpravy fotek" - ono umí celý životní cyklus obrázků od získání přes úpravy, katalogizaci, správu, úpravy až po zveřejnění.

A tvrzení, že všechy programy, které znáte, umějí pracovat s fotkami mnohem líp, je dost ujeté. Ano, v mnoha programech se dá najít nějaká věc, kterou umějí lépe. ZPS je ale jeden z nejlepších "kombajnů".

Jo, vrstvy. Modla kdekoho. Miliony českých fotografů si neumějí představit úpravy fotek bez vrstev. Ve skutečnosti je v ČR umí rozumně používat pár stovek lidí - a ti mají dávno Photoshop a nepotřebují k tomu ZPS. ZPS se zaměřuje na poněkud jinou skupinu zákazníků - samozřejmě na tu, od níž se dá něco utržit. Tedy na tu početnou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 09. 2009 07:29

Hm, porovnavam ceny a po prepoctu kurzu jsou plus minus stejne jako ty pro ceske uzivatele. Mozna byste se mohl naucit pocitac

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
ex-šéfredaktor Živě.cz | 16. 09. 2009 07:57

ZPS není editor fotek, ale komplexní správce, ve kterém nejde jen o úpravy, ale neméně důležitým procesem je tu i publikace. Jsou tu funkce pro tvorbu HTML galerií, nebo přímé odeslání do fotosběrny, ale ta v dnešní době pro publikaci fotek nejpoužívanější - tedy publikace ve webových galeriích - stále chybí.

Uvědomte si cílovou skupinu a důvod, proč je tolik oblíbená Google Picasa a proč máme v redakci prakticky všichni, co používáme ZPS, zároveň nainstalovanou Picasu - upload do webových alb je nejjednodušší a nejrychlejší. Přestože máme vlastní weby, kam bychom mohli umisťovat vlastní HTML galerie je praktičtější používat bezúdržbové webové služby, které jsou navíc zdarma. Možnost umístit fotky do webové galerie je myslím požadavek značného množství amatérských a hobby fotografů, na které je program cílen.

Jinak všechny zmiňované programy znám, až na ten od Canonu. Jsem "Nikonista" a tak jsem důvěrně obeznámen s Nikon Capture NX2. Díky své profesi mám i legální Photoshop CS4. Za svým hodnocením si ale stojím - ZPS nabízí přesně ty funkce, které "normální" hobby fotograf pro rychlé zpracování fotek potřebuje, nebo by někdy potřebovat mohl. Konkurence (PSP, APE...) se většinou zaměřuje na editor, kde třeba najdete vrstvy, ale působí pak spíš jako napodobenina Photoshopu, přitom některé praktické funkce pro zpracování fotek chybí. Chcete-li nejlepší program na úpravu fotografií vzhledem k ceně, nainstalujte si GIMP, chcete-li komplexní správu fotoalba, doporučuji ZPS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 09. 2009 13:04

Trochu alibisticky to nabízíš pouze "amatérům a hobby fotografům". Velké procento profesionálních fotografů (rozumějme těch, kteří fotí za peníze), které znám, používá ZPS už teď - někteří z nich mají zároveň Photoshop pro velké retušérské práce. V Zoneru jim chyběl právě "lepší RAW" (a mně třeba pořád chybí korektní práce se CMYKovými obrázky).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 09. 2009 22:08

Jsem fotoamatér.

ZPS jsem měl od verze 7 a poslední verze, kterou jsem koupil a dosud používám je 9. Pak jsem uvěřil testům a chybějícím vrstvám a pořídil si Corel Paint Shop Pro Photo X2.

Dělal jsem v něm od té doby asi 5 fotek. Proč? ZPS se mnohem rychleji spouští, má přirozené a přímé ovládání "netrpí" přemírou nabídek a má perfektně zpracované videonávody na kdejakou "hloupost". Ty jsou navíc v češtině, což i když mi psaná angličtina nedělá větší potíže, je velmi příjemné. Podpora v češtině pro Paint Shop Pro ne takřka nulová.

U Paint Shop Pro jsem strávil docela dost hodin jen čtením manuálu, další hodiny u počítače ve snaze ho pochopit a zažít si ho. Bezvýsledně. Menu jsou tak rozsáhlá a nepřehledná a pro mě jako amatéra mnohdy i velkou neznámou. I po náhledu do manuálu občas netuším k čemu co je. A vrstvy, ty jsem vyzkoušel, snad i pochopil, ale práce s nimi bez získání určité zručnosti je neefektivní.

U ZPS jsem nikdy manuál nepotřebovat a ty videonávody jsem prohlídl jen tehdy, když jsem se nudil a zrovna nebyl k dispozici nějaký dobrý film. Nikdy ne proto, že bych v nich něco konkrétního hledal, ale i tak jsem se tam vždy něco nového dozvěděl. ZPS je intuitivní.

Takže plně souhlasím s tím, že ZPS je pro amatéry perfektní program a proto i nadále budu raději používat svůj ZPS 9 a Paint Shop Pro bude na počítači jen nainstalován pro případ, co kdyby ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor