Znamenají dobré výsledky Yahoo naději i pro ostatní portály?

Jenomže Yahoo je konglomerát služeb zdaleka se vymykající ostatním měřítkům; vzestup hodnocení ostatních portálů je docela šablonovitý.
V polovině července vydala firmy Yahoo Inc., vlastně poslední „nezávislý“ internetový gigant spoléhající pouze na své portálové služby, nikoli na internetové providerství či prodej zboží, finanční zprávu – a ta byla očekávaná jako nikdy. Nálada směrem k internetovým firmám totiž byla v druhém čtvrtletí více než pochmurná: v oceánu ztrátových červených čísel, mnohdy ohromných, bylo možné jen velmi zřídka zahlédnout „maličkou černou“ – firmu, která na Internetu profituje.

Yahoo situaci trošku vylepšilo, ale domnívám se, že jenom opticky. Jak je už známo, firma ohlásila profit 74 mil. dolarů, trojnásobek oproti stejnému čtvrtletí loňského roku, a obrat 270 mil. dolarů, více než dvojnásobek obratu za stejné loňské období. Tato čísla jsou lepší než očekávaná a měla samozřejmě efekt na vzestup akcií Yahoo téměř o dvacet procent; zajímavé ale je, že to zvedlo vlnku, která vylepšila akcie ostatních významných internetových firem (Amazon, Lycos, AOL atd.).

Internetové zemětřesení z letošního jara znamená pro Yahoo jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Protože spousta konkurentů popadala či skončila velmi oslabena, je pozice Yahoo coby neohroženě rostoucího a profitabilního giganta ještě více posílena. Ostatní americké portály jsou hluboko propadlé: Lycos je prodán, Excite je už součástí providera @Home, AltaVista se jakž takž drží, NetCenter je mimo, Infoseek taky, HotBot rovněž atd. Na druhé straně ale právě tito konkurenti Yahoo slušně živili, neboť na něm inzerovali – a za inzerce na Yahoo se odjakživa platilo, žádné „bártry“ gigant moc nepřipouštěl. A inzertní rozpočty dot com firem jsou nyní prudce seškrtány.

Yahoo je ale každopádně gigant, který je vzorem pro ostatní portály na celém světě, stejně jako je Amazon.com (pokud nezkrachuje) vzorem pro e-obchody po světě: lokální portály se samy rády označují za „české (slovenské, polské, maďarské…) Yahoo“, zejména před investory, a říkají – podívejte se, jak velkou má Yahoo kapitalizaci a jak roste, to my budeme totéž na lokálním trhu. Jenomže při zkoumání nabídek zjistíme, že Yahoo je jenom jedno. Tak obrovský konglomerát služeb na jednom místě, cílených na různé zákaznické skupiny a velice často také spojené s elektronickou komercí (např. aukce), totiž lokální portály nemají ani náhodou. Zatímco Yahoo už dávno opustilo slovo „portál“ a označuje se za „agregátora“, tedy za firmu, která sama agreguje, shromažďuje a nabízí rozličné služby, zůstávají ostatní skutečně jenom portály, tedy branami k dalším službám, ovšem nalézajících se již na jiných webech. Případně pokud se jim podaří vybudovat nabídku dalších služeb, nepodaří se jim s ní získat tržní dominanci – dobrým příkladem je například český Atlas, který disponuje velkým množstvím služeb, ale většina z nich trhu nevládne, ať už z jakýchkoli důvodů. A mezi agregátorem a portálem je velký rozdíl v komerčním významu: agregátor je něco jako silná veletržní správa, které patří na výstavišti všechno, od pavilónů až po prodavače párků v rohlíku a která také přiměřeně tomu inkasuje, a portál (v typickém významu, tedy kde dominuje katalog+indexer webu) je vlastně jenom onou pokladnou u vchodu, kde se inkasuje pár procent z celkového příjmu veletrhu.

Diskuze (4) Další článek: Mapy jako na dlani, pátá premiéra

Témata článku: , , , , , , , , , ,