Ve čtvrtek dopoledne byly odhaleny výsledky každoroční soutěže Ceny Velkého bratra, které můžete znát i jako Big Brother Awards. Vypichují největší prohřešky proti soukromí ze strany soukromých firem, politické moci, veřejné správy a dalších organizací. Anticeny organizuje Iuridicum Remedium.
Anticena Dlouhodobý spoluviník: Ústavní soud
Běžně se tato anticena nazývá Dlouhodobý slídil, jenže Ústavní soud v tomto případě není slídilem, nýbrž součástí neřešeného problému. Podle vágních pravidel může Policie odebírat genetické vzorky lidí pro budoucí potřeby, pravidla však nejsou transparentní. V databázi končí vzorky, které by se v ní nacházet neměly.
Na případ v lednu 2018 na upozornil Městský soud v Praze. Ústavnímu soudu zaslal návrh na zrušení ustanovení zákona o Policii České republiky, které jí umožňuje vzorky pro budoucí využití odebírat. Ani po čtyřech letech však Ústavní soud nedospěl k výsledku.
Anticena Úřední slídil: Polská vláda
Porota se skládá z expertních osobností, nominace posílá veřejnost přes webový formulář.
Jméno špionážního softwaru Pegasus od izraelské firmy NSO Group ve veřejném prostoru v posledních letech několikrát padlo. Anticenu si odnáší polská vláda za to, že ho používá v boji s politickou opozicí. Zejména se jednalo o parlamentní volby v roce 2019.
Podle poroty je přípustné takový spyware používat v boji s organizovaným zločinem, nikoli však proti politické konkurenci. Dochází k tím narušení svobodné politické soutěže. Pegasus se na mobil dostane nepozorovaně a pak sleduje komunikaci, prochází fotografie nebo kontakty. Přístup získá také do šifrovaných komunikátorů jako Signal.
Anticena Firemní slídil: Rohlík.cz
Sledování vlastní pracovníků a pracovnic dohnal Rohlík.cz daleko a je podle poroty charakteristickým příkladem algoritmického řízení. Neustále sleduje a hodnotí jejich výkony. Nahrává hovory se zákazníky a zákaznicemi, pozoruje jejich polohu přes GPS a gyroskopy, měří teplotu v automobilech, nahlíží na zákaznické hodnocení.
Proces podle poroty není dostatečně transparentní, za slabší výkony pracovnicím a pracovníkům hrozí postihy. Nemohou si vybírat směny, vydělají méně peněz. Ztrácí autonomii a jsou vystaveni enormnímu tlaku systému, kterému někdy ani plně nerozumí. Podle poroty Rohlík.cz navíc pravděpodobně porušuje GDPR nebo zákoník práce.
Rohlík se brání: „V rámci zvyšování efektivity, zajištění maximální čerstvosti potravin i bezpečnosti osob a provozu měříme efektivitu v průběhu vychystání i přepravy nákupů, či teplotu v autě, ve kterém potraviny převážíme. Naší nejvyšší prioritou je bezpečnost kurýrů i ostatních účastníků provozu, lidí ve skladě i efektivní doručení skutečně čerstvých potravin bez narušení teplotního řetězce,“ říká mluvčí firmy Lutfia Volfová
Anticena Výrok Velkého bratra
„Oceněný“ výrok pronesla Dana Svobodová, jednatelka firmy Metro Zoom v říjnu 2020:
„S využitím big dat mobilního operátora O2 Czech Republic známe toky všech typů cestujících kolem našich CLV ploch v každé stanici metra, v každou denní dobu, každý den v týdnu. Plánovat a vyhodnocovat kampaně na CLV v metru tak mohou naši zákazníci na standardní cílové skupiny podle pohlaví, věku, zájmů i socioekonomické skupiny.“
Pro porotu byl výběr této anticeny nejnáročnější. Svobodová popsala reklamní nástroj, který využívá data od mobilního operátora. Ta jsou získána se souhlasem zákazníků a zákaznic, případ je patrně legální. Eduarda Hekšová, ředitele dTestu, nicméně pokazuje na to, že zákazníci operátora pravděpodobně netuší, k čemu všemu udělují souhlas.
Upozorňuje na to, že veřejnost dnes nemá povědomí o tom, že reklama ve fyzickém prostoru se jim může přizpůsobovat podobně jako na webu. Možná ani netuší, v jakém rozsahu operátor data sbírá. Není jasné, jestli jsou data dostatečně anonymizována. Případ navíc ukazuje nastupující trend. Podle Hekšové se problematika nachází na rozhraní práva, etiky a filozofie.
Pozitivní cena Edwarda Snowdena: Alík.cz
Jedinou pozitivní cenu získal portál Alík.cz, a to za důraz na ochranu soukromí dětí. Každý měsíc zaznamená kolem 160 tisíc unikátních návštěv, orientuje se na děti do 16 let věku. Své služby přizpůsobuje cílové skupině včetně komunikace o soukromí.
Alík srozumitelně vysvětluje, jak funguje sběr dat. Děti edukuje o tom, že není nutné souhlasit s každou výzvou, která se na webech objeví. Sám na úkol vlastních zisků omezuje sbírání dat na svém portálu. Dětem např. umožňuje, aby z jeho databáze vymazaly svou e-mailovou adresu, přitom si ve službě stále mohou resetovat heslo.
Zdroje: tisková konference Ceny Velkého bratra za rok 2021