Značka Brave má nového majitele: co to bude znamenat?

Minulý týden jsme přinesli informaci o tom, že počítačová značka Brave změnila majitele. Namísto společnosti AAC Czech je nyní vlastníkem značky BGS Retail. Pokusme se podívat na to, co bude celá transakce pro počítače Brave znamenat a jak to vlastně vypadá s trhem PC v Čechách. Zároveň si přiblížíme historii značky Brave.

Jak jsme vás již informovali, poměrně známá počítačová značka Brave ohlásila změnu svého majitele. Novým majitelem se stal BGS Retail s.r.o., člen holdingu BGS LEVI Group a.s. Dceřiná společnost LEVI International a.s. Brave se tak stává součástí česko-slovenské IT skupiny BGS LEVI Group. Společnost BGS koupila značku Brave od AAC Czech a.s. BGS Retail získala ochrannou známku BRAVE a současně s tím i práva k jejímu výhradnímu užívání.

Tento obchod představuje poměrně významný krok na českém počítačovém trhu. Počítače Brave jsou některými pozorovateli kritizovány za svou přítomnost na pultech supermarketů, nicméně přesto (nebo právě proto) představují jednu z nejrozšířenějších značek na českém trhu s výpočetní technikou. Z těchto důvodů stojí za to podívat se trochu podrobněji nejen na značku Brave, ale také obecně na rozložení počítačového trhu v České republice.

Co bude s počítači Brave dál?

Značka Brave je podle statistik časopisu Reseller Magazine nejsilnější značkou počítačů v České republice, měřeno nejobjektivnější metrikou – množstvím prodaných počítačů. V loňském roce se v naší republice pod značkou Brave prodalo 34 000 kusů počítačů.

Holding BGS Levi Group a.s. je s obratem téměř 9 miliard Kč v roce 2004 jedním ze dvou největších IT distributorů na česko-slovenském trhu. Koupí značky Brave rozšířil své maloobchodní portfolio o dvě klíčové značky na českém trhu. Pokud se vrátíme ke stejné statistice, jakou jsme zmínili o pár řádků výše, pak zjistíme, že za prvním místem značky Brave je na čtvrté pozici jméno Lynx.

O co se BGS Retail pokouší?

Hlavní strategie společnosti BGS Retail zůstává zřejmě nezměněna: bude nepochybně dále dodávat počítače pod značkou Brave do obchodních řetězců a dealerského kanálu. Výrobu a marketingovou podporu značky bude zajišťovat mateřská společnost LEVI International a.s.

Podle dostupných informací bude do konce roku nabídnuto několik skladových modelů Brave, podle některých náznaků se ještě letos chystá jedna výrazná novinka určená pro zákazníky řetězce Makro. V prvních měsících roku 2006 budou dostupné také konfigurovatelné sestavy.

BGS Retail společně s Levi International se pravděpodobně bude pokoušet o naplnění jednoznačného cíle: odlišit vzájemně značky Brave a Lynx. Z hlediska distributora je jistě mnohem výhodnější a užitečnější obě značky vhodně zacílit a každou z nich nabídnout odlišné skupině spotřebitelů. Obě značky se tak budou moci výhodně doplňovat, namísto toho, aby si vzájemně konkurovaly a přetahovaly potenciální zákazníky.

Prodej počítačů v Čechách

Abychom zamezili nařčení ze skryté reklamy, dovolím si zveřejnit statistiku časopisu Reseller Magazine, na kterou odkazuje už první část článku. Podívejme se na tabulku ukazující počty počítačů jednotlivých značek prodaných v celé České republice v roce 2004:

 Značka  Prodané počítače 
 v roce 2004
 Brave  33 991 
 AutoCont   26 974
 LEO  26 659
 LYNX  19 238
 Premio  14 383
 Triline  13 876
 Comfor  9593
 HAL3000  7003
 Tesco  6143
 Gigamax  3610
 Mercury  689

Na závěr

Lze očekávat, že značka počítačů Brave se bude dále úspěšně rvát o místo pod sluncem. Svým zacílením na oblast hypermarketů a velkých obchodních řetězců se značce zřejmě podaří dále oslovovat velké procento potenciálních nakupujících. O tom, zda jsou počítače z hypermarketů dobrou volbou nebo ne, nemá smysl na tomto místě diskutovat.

Diskuze (55) Další článek: NOD32 ochrání proti rootkitu od Sony BMG

Témata článku: , , , , , , , , ,