Technologie | 4K | Hardware | Monitory

Zkušenosti z praxe: 4K je tady přes dva roky, jeho použití ale pořád vázne

  • Ceny monitorů se dostaly do rozumných kategorií a může si je dovolit více uživatelů
  • Ani nové systémy na 4K nejsou zcela připraveny
  • Hlavním zádrhelem však bude hardware
Kapitoly článku

Nepřipravené aplikace

Windows 10 je na 4K připraven poměrně dobře a předchozí výtky můžeme onálepkovat jako drobnosti. Horší je to však v případě externích aplikací, v jejichž společnosti tráví uživatel větší množství času než v samotném systému. Zde potom bude záležet na konkrétní aplikaci a na tom, jak jsou její vývojáři agilní a zda rozhraní do vysokých rozlišení již přepracovali. Já zde tedy můžu zmínit aplikace, které běžně využívám a narazil jsem u nich na neoptimalizované rozhraní.

První z nich je Zoner Photo Studio 16, v němž se ikony nástrojů smrsknou do velmi titěrných rozměrů. A to do úrovně, kdy je dvojice ikon velká přibližně jako kurzor na obrazovce. To znamená, že se potom uživatel trefuje na dvoumilimetrovou ikonu – a to doslova.

asset (1).JPG
Jen pro uživatele s dobrým zrakem - ikony v ZPS 16 mají výšku dvou milimetrů

Mezi dalšími aplikacemi, které nejsou připraveny pro 4K najdeme i zástupce Microsoftu - a sice komunikátor Skype. Jeho součástí je i malý widget, který se zobrazuje v případě aktivního hovoru a ukazuje čas konverzace a tlačítko pro její ukončení. Pokud jej však z menšího monitoru náhodou přetáhnete na 4K monitor, ignoruje jakékoliv škálování a zobrazuje se striktně 1:1.To znamená, že lze zobrazený text přečíst jen stěží, protože ani v běžném stavu není nijak obří.

Pokud bych však měl zvolit aplikaci, která se při přepnutí do 4K stala naprosto odpudivou, pak to bude iTunes, které běžně využívám pro přehrávání hudby z Apple Music. Pro Ultra HD není připravené rozhraní, texty a jedinými ostrými prvky jsou přebaly hudebních alb, které jsou připraveny pro Retina displeje na Macboocích. Právě u Applu, který stál u rozšíření vysokého rozlišení na smartphonech, tabletech i počítačích je to ostudné.

Scrn-08-01-010.png
Takto vypadá síť Connect v iTunes. Optimalizace pro 4K očividně neproběhla

Vybral jsem pouze trojici běžných aplikací, které budou častou součástí počítačů. Jistě najdeme desítky či stovky aplikací s užším zaměřením, kde problémy se 4K nastanou. Na druhou stranu je třeba říct, že žádné zásadní potíže nenastaly při procházení webu. Prohlížečům vadila snad jen formulářová pole, u nichž často mizí ohraničení nastavené pravděpodobně na hodnotu jednoho pixelu.

Bez pořádného železa to nepůjde

Neostré texty, malé ikony a rozmazané nabídky jsou softwarovými záležitostmi, které může jednoduše vyřešit aktualizace systému nebo konkrétní aplikace. Hlavní překážkou pro většinu uživatelů však budou hardwarové nároky, které se u čtyřnásobného počtu pixelů ve srovnání s Full HD logicky značně zvýšily.

Jen na zkoušku jsem monitor Asus PG27AQ připojil ke starší sestavě se čtyřjádrovým procesorem AMD Phenom II X4 955 a grafickou kartou Nvidia GTX 760. Aby byla sestava vytížena na maximum, nemusel jsem pouštět benchmarky ani hry. Stačilo zkrátka zamířit na Youtube a tam otevřít libovolné video v rozlišení 3 840 × 2 160. To se spolehlivě postaralo o vytížení procesoru na 100 % a ani při této zátěži nebyla sestava schopná video přehrát plynule.

obrázek 001.jpg
I takto může dopadnout pouhé přehrávání videa z Youtube. Čtyřjádrový procesor Phenom X4 955 si se 4K videem neporadí

Ve starších hrách, kde se ke slovu dostane především grafická karta byla situace o něco lepší – v legendární RTS Company of Heroes se snímkovací frekvence držela kolem 30-40 FPS i při vyšším nastavení a jen při náročnějších scénách padala k 20 FPS, kde se již o plynulé hraní nejedná.

O moderních hrách však nemůže být ani řeč. GTX 760 si s novými hrami poradí kolem středních detailů na Full HD bez problémů kolem 40 FPS a to včetně náročného GTA 5. Po přepnutí do 4K však přestane stačit 2GB paměť i výkon GPU a z her se tak stává slideshow.

Jako hlavní stroj jsem tedy při testování využíval sestavu s procesorem Intel Core i7-6700K, 32 GB operační paměti a grafickou kartou GTX 1070. A právě zmíněná grafika se dá považovat za minimum toho, co pro 4K pořídit v případě, že se má jednat o herní sestavu. Jako nejtěžší zkouška se opět ukázalo GTA 5, které při maximálních detailech a druhou nejvyšší úrovní vyhlazování hran běželo kolem 45 FPS. Až nejkvalitnější vyhlazování srazilo frekvence snímků na hodnoty kolem 15 FPS.

MSI-GTX-1070-GAMING-X-8G-2.jpg
Grafika GTX 1070 je minimem pro hraní ve Full HD bez větších kompromisů. Pod 50 FPS se dostanete pouze při nastavení maximálního vyhlazování. My jsme testovali verzi Gaming X od MSI

Většina aktuálních her potom běžela i na maximální detaily plynule a stropem většinou byl zámek na 60 FPS, kde končí obnovovací frekvence monitoru. Za ekvivalentní karty, které aktuálně budou stačit i na hraní ve 4K můžeme považovat GTX 980 Ti v případě Nvidie nebo R9 Fury u AMD. S trochou ořezávání herních detailů by neměl být problém si zahrát na GTX 980 nebo Radeonu R9 390X, tam už ale chybí potenciál do budoucna a s novějšími hrami bude vzrůstat potřeba upgradu.

Hlavní požadavky pro 4K? Dobré oči a peníze

Z toho tedy vyplývá, že 4K není zrovna levný špás. Monitory se sice dají pořídit za rozumné částky, nicméně problém nastane, pokud je potřeba i upgrade počítače. V případě nákupu nového stroje se bude jednat minimálně o částku třiceti tisíc korun.

I uživatelé, kteří dostatečně výkonným strojem disponují, se však budou muset smířit s ústupky, které vyplynou především z nepřipravených aplikací a zčásti také samotných Windows 10. Na druhou stranu, vysoké rozlišení displeje je velmi návykové a jakékoliv následující setkání s Full HD monitorem je malým šokem následovaný otázkou „jak jsem to mohl používat“.

Vysoké rozlišení také může pro mnohé uživatele znamenat zrušení dvou a vícemonitorové konfigurace. V případě vyšších úhlopříček nad 30 palců lze pohodlně používat nejnižší úroveň škálování nebo dokonce žádné a získat tím dostatek prostoru pro otevření více oken.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,