V devadesátých letech lokální LAN party ještě nikdo e-sportem nenazýval, i když se hrálo o věcné i finanční výhry. Po přelomu tisíciletí nastalo prázdné mezidobí následované nevídaným boomem gigantických turnajů. Světový i tuzemský e-sport má nedlouhou, ale o to intenzivnější historii.
Pokud budeme brát e-sport opravdu zeširoka, můžeme vystopovat první opravdový turnaj pro více hráčů, kteří proti sobě soupeřili v počítačové hře, už v roce 1972. V říjnu toho roku se na Stanfordově univerzitě totiž uskutečnil turnaj s ambiciózním názvem Intergalactic Spacewar Olympics, kterého se účastnilo 24 studentů. Ti se proti sobě postavili ve hře Spacewar! a vítěz si odnesl roční předplatné časopisu Rolling Stones.
Ať už ve Spacewar!, nebo později ve Space Invaders či Pongu šlo však stále o porovnávání nejvyššího dosaženého skóre. Ve Spojených státech vznikly systémy pro evidenci těchto výsledků a s nimi i první kompetitivní ligy v počítačových hrách. V roce 1983 je pak založen U.S. National Video Team, tedy první profesionální herní tým. Zasloužil se o něj především Walter Day, který se stal tvůrcem žebříčku Twin Galaxies National Scoreboard, který referoval o nejvyšších dosažených skóre ve hře Defender.
V Evropě se zrodila v první polovině osmdesátých let Atari VCS Bundesliga, která nastavila pravidla pro hraní Defenderu a zavedla herní kategorie v získávání nejvyššího skóre za 15 a 30 minut.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně