Netrek se stal první hrou, která podporovala multiplayer po internetu. Ve své době byl ale vyhrazen především pro vědecké účely

Netrek se stal první hrou, která podporovala multiplayer po internetu. Ve své době byl ale vyhrazen především pro vědecké účely

Obří CRT monitory, kuličkové myši a školní jídelna v místní malotřídce – na LAN party jsme vozili desítky kilogramů vybavení. A vůbec to nevadilo

Obří CRT monitory, kuličkové myši a školní jídelna v místní malotřídce – na LAN party jsme vozili desítky kilogramů vybavení. A vůbec to nevadilo

DWANGO byl luxusem, který si tuzemští ani evropští hráči nemohli užívat. Do multipleyeru propojoval hry od iD Software jako Doom. Později i „cizí“ Duke Nukem 3D nebo Blood

DWANGO byl luxusem, který si tuzemští ani evropští hráči nemohli užívat. Do multipleyeru propojoval hry od iD Software jako Doom. Později i „cizí“ Duke Nukem 3D nebo Blood

Snímek z finálového zápasu v Quakovi z E3 1997, kde Tresh získal Ferrari 328 Johna Carmacka a stal se legendou

Snímek z finálového zápasu v Quakovi z E3 1997, kde Tresh získal Ferrari 328 Johna Carmacka a stal se legendou

Přelomem v e-sportu bylo vydání prvního Counter-Strike. Na dlouhé roky se z něj stala jednička v multiplayerových hrách a mezi FPS to platí do dnešních dnů

Přelomem v e-sportu bylo vydání prvního Counter-Strike. Na dlouhé roky se z něj stala jednička v multiplayerových hrách a mezi FPS to platí do dnešních dnů

Weby jako Gamepark nebo Gamezone se v první dekádě postaraly o úpadek progamingu. Hráčům sice vyhovovaly, pro sponzory a inzerenty ale neměly potenciál

Weby jako Gamepark nebo Gamezone se v první dekádě postaraly o úpadek progamingu. Hráčům sice vyhovovaly, pro sponzory a inzerenty ale neměly potenciál

Netrek se stal první hrou, která podporovala multiplayer po internetu. Ve své době byl ale vyhrazen především pro vědecké účely
Obří CRT monitory, kuličkové myši a školní jídelna v místní malotřídce – na LAN party jsme vozili desítky kilogramů vybavení. A vůbec to nevadilo
DWANGO byl luxusem, který si tuzemští ani evropští hráči nemohli užívat. Do multipleyeru propojoval hry od iD Software jako Doom. Později i „cizí“ Duke Nukem 3D nebo Blood
Snímek z finálového zápasu v Quakovi z E3 1997, kde Tresh získal Ferrari 328 Johna Carmacka a stal se legendou
7
Fotogalerie

Z kulturáků po miliardové výhry: Jak se vyvinul e-sport a kolik peněz v něm lítá

V devadesátých letech lokální LAN party ještě nikdo e-sportem nenazýval, i když se hrálo o věcné i finanční výhry. Po přelomu tisíciletí nastalo prázdné mezidobí následované nevídaným boomem gigantických turnajů. Světový i tuzemský e-sport má nedlouhou, ale o to intenzivnější historii.

Pokud budeme brát e-sport opravdu zeširoka, můžeme vystopovat první opravdový turnaj pro více hráčů, kteří proti sobě soupeřili v počítačové hře, už v roce 1972. V říjnu toho roku se na Stanfordově univerzitě totiž uskutečnil turnaj s ambiciózním názvem Intergalactic Spacewar Olympics, kterého se účastnilo 24 studentů. Ti se proti sobě postavili ve hře Spacewar! a vítěz si odnesl roční předplatné časopisu Rolling Stones.

Ať už ve Spacewar!, nebo později ve Space Invaders či Pongu šlo však stále o porovnávání nejvyššího dosaženého skóre. Ve Spojených státech vznikly systémy pro evidenci těchto výsledků a s nimi i první kompetitivní ligy v počítačových hrách. V roce 1983 je pak založen U.S. National Video Team, tedy první profesionální herní tým. Zasloužil se o něj především Walter Day, který se stal tvůrcem žebříčku Twin Galaxies National Scoreboard, který referoval o nejvyšších dosažených skóre ve hře Defender.

V Evropě se zrodila v první polovině osmdesátých let Atari VCS Bundesliga, která nastavila pravidla pro hraní Defenderu a zavedla herní kategorie v získávání nejvyššího skóre za 15 a 30 minut.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud