Živý rozhovor: s Tomášem Kubelkou o implementaci ERP systémů

Diskuze čtenářů k článku

Zappy  |  05. 04. 2007 14:30  | 

Pro pana Víta:
To co po popisujete je typickým příkladem problému implementace, postaveném smluvně na detailní analýze a zavedení procesu změnového řízení. Ono je hezké říci, že implementace je "Fix price" a pak tvrdit, že to či ono nebylo součástí analýzy. Pro zákazníky je nejlepší definovat obecný rámec a cena by měla být stanovena nad obecným rámcem. Dobrý implementátor toto bude akceptovat. Pokud si totiž vezmete čas, strávený nad změnovým řízením (mluvíme o čase managementu, tedy finančně vyjádřeno i o dražším čase) ve srovnání s časem programátora, který by provedenou úpravu udělal, dojdeme k závěru, že se to prostě a jednoduše pro obě strany a především pro zákazníka nevyplatí.
Problém analýzy na začátku spočívá v několika bodech:
1. Každý hovoří v jiném jazyce, zákazník v jazyce svého původního systému, implementátor v jazyce nového. Ačkoliv se to nezdá, věta "vystavíme fakturu" může v obou systémech znamenat procesně zcela odlišnou věc.
2. Zákazník něco předpokládá, především to, že vybral systém, který toho hodně umí. Není to pravda, je lepší předpokládat, že systém neumí nic a vše je potřeba dodělat a zmínit se o tom. Viz Váš příklad. Takto nezapadne žádný požadavek.
3. Zákazník dává požadavky na základě svých zkušeností, například požadavky na tiskové výstupy specifikuje dle jemu známých výstupu, případně dle toho, co mu chybí. Přesto po rozjetí systému zjistí, že pole, které se přidávalo do dat faktury není na faktuře vytištěno, ale faktura odpovídá požadavku dle analýzy, protože vypadá přesně jako původní faktura. A máme změnové řízení.

Jsem přesvědčen o tom, že chyba, kterou uvádíte je chyba implementátora. Ten Vám přece tvrdil, že je zkušený a že ví, jak chodí bussines procesy. Proč se na to při analýze nezeptal - analýzu přece řídí implementátor. A tím pádem by za analýzu měl být i odpovědný.
Rada pana Kubelky, že je to Vaše výhoda, že nemusíte dokument analýzy podepsat, je typický alibismus dodavatele. Tento dokument je především pro něj, aby měl rámec, co nejpevnější, a mohl fakturovat navíc. Protože pokud se na něco zapomene, kdo jiný než implementátor to bude dodělávat

Co tedy závěrem: Analýza by měla sloužit pro implementátora, co má udělat a měla by dát hrubý rámec, co je součástí implementace. Do detailu by měla jít v oblastech externí komunikace (napojení externích systémů), protože zde do hry vstupuje třetí subjekt. Pokud půjdete do detailu, narazíte na uvedené problémy. Pokud ne, klobouk dolů před implementátorem i zákazníkem.

Tedy detail je důležitý pro další práci, ale neměl by být součástí smlouvy. Rámec má být definován mimo analýzu ve smlouvě. To je řešení na Vámi uváděný problém.

P.S: Dělám implemetntace ERP již 8 let a mám za sebou cca 15 projektů. Řekl bych, že úspěšných

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mino888  |  06. 04. 2007 13:42  | 

100% suhlas. Nie je nad doveru zakaznika v dodavatelove schopnosti ,ustretovost a drzanie slova. Cim viac zmluv, tym je to cele nappätejsie a staci mala fluktucacia
"vo vesmire" a projekt je neuspesny. Lebo nula vypocitana ako 1-1 je omoho bezpečnejčia ako 1000 000 -1000 0000.
Cim viac pravonikov vsak dodavatel ma tym je to vacsi problem. Cela diskusia a dotazovanie pana z Abry mi vychadza iba ako forma reklamy. Takych vyrokvo a tvrdeni sa daju vygenerovat cele tucty o kazdom systeme. Implemantacia je predovsetkym socialna praca. Je to nieco podobne ako prijmanie hlupych zakonov v parlamente, na ktore doplati cela spolocnost a z ktoych ziju pravnici. Z rozbehnuteho vlaku nelze ovsem vystoupit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  06. 04. 2007 16:23  | 

Rozumim tomu spravne, ze delate fix price projekty bez toho, aby se dopredu vymezil rozsah projektu analyzou? A jste s tim v pohode??? Jak se branite tomu, ze si zakaznik vymysli nove a nove pozadavky? Pokud mate jen "rozumne" zakazniky, pak gratuluji. Asi na ne nemam stesti Samozrejme obcas se jede bez poradne analyzy, ale to se pak patricne nafouknou odhady (coz zase ne kazdy skousne)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zappy, Zappy  |  15. 04. 2007 17:02  | 

Jde o to s čím pracujete. Po letech už vím, že jsou oblasti, které musím specifikovat, abych "nenarazil". Dále jde o to, jak, můžete systém "ohnout" a přizpůsobit potřebám zákazníka. Taky jsem se setkal se zákazníky, kteří si "vymýšleli", ale pokud to bylo v rámci systému, došla jim nakonec fantazie a pokud to bylo v oblastech automatizace a komunikace s okolím, tak zde jsme měli analýzu dobře zpracovanou.
Někdy mě překvapuje, co je považováno za "vymýšlení". Stejně pokud chcete mít úspěšný projekt, musíte nakonec splnit všechny požadavky. Jinak to fakt skončí u soudů. A opakuji, čas manažerů projektu z obou stran je většinou nesrovnatelně dražší, než čas vývojáře a konzultanta.
A většina zákazníků se chová rozumě, pokud je přesvědčíte, že se jim to vyplatí. I zde pokud by došlo k soudnímu sporu, musí zákazník prokázat, že nemůže například fakturovat, prodávat, sledovat pohyby na skladě apod. My to řešíme tak, že po rozjezdu má zákazník období cca 3 měsíce, kdy může ještě specifikovat požadavky. A musím to zaklepat, zatím to funguje.

P.S. Dělám Navision, i když už se to tak nejmenuje ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  07. 04. 2007 22:05  | 

Abra je v praxi temer nerozsiritelna a nenapojitelna na stavajici architekturu. Zastarale OLE namiste webservices zpusobuje, ze sice muzete provozovat serverovou cast na Linuxu, ale musite nakoupit vedle ni jeste dalsi licence a servery pro sw zajistujici komunikaci pres OLE.

A vsadil bych boty, ze ono "rozbehat klientskou cast na Linuxu" znamenalo spusteni pres WINE: to se mi kdysi povedlo take, byt s nekteryma rozsypanyma ovladacima prvkama.

Jinymi slovy, pokud nejste zacinajici firma, ktera se pevne rozhodla provozovat jak klienty tak serverovou cast na Windows, pripadne nejaka spolecnost nemajici zadnou existujici IT infrastrukturu, co nebude nasazeni Abry zcela nahrazena, Abra je spatna volba.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Schayna  |  10. 04. 2007 00:22  | 

OLE je velmi dobře použitelné rozhraní pro typ úloh, které se typicky u implementací vyskytují -- většinou se jedná o otevření na klientské straně, t.j. přizpůsobení stávajícího nebo vybudování nového alternativního uživatelského rozhraní, on-demand zpracování a import dat z různých zdrojů, specifické výstupy apod. Otevření ERP do objektového modelu v takovém rozsahu, jaký ABRA nabízí, je unikátní vlastnost; rád se poučím pokud existuje srovnatelný ERP systém, který by byl v podobném rozsahu otevřen třeba pomocí webservices.

Máme mnoho zákazníků, kteří mají smíšenou Linux/Windows IT architekturu, otevřené rozhraní OLE masivně využívají a rozhodně to nejsou začínající nebo nekoncepční firmy. Reálné firmy (bohužel) stále potřebují Windows a to nejenom kvůli nasazenému ERP systému.

Na druhou stranu OLE principiálně není multiplatformní, jsme si toho velmi dobře vědomi a snad moc neprozradím, když zde uvedu, že rozhraní založené na webservices je mimo jiné v tuto chvíli v rané fázi vývoje.

Podobně jako ABRA :) jsem otevřen všem připomínkám či dotazům týkajících se této problematiky.

Martin Schayna, vedoucí vývoje ABRA Software a.s. (jmeno.prijmeni@abra.eu)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 08. 2018 14:48 | Microsoft Windows 10 Firefox 61.0

My sami implementujeme ERP systémy. Analýzu požadujeme, ale i s ní zákazníkovi negarantujeme fixní cenu. Pokud zákazník nemá analýzu popř. si ji u nás neobjednal, tak svoji práci určujeme rámcově. Zákazník ví cenu za MD programování a pokud chce přidat políčko a náš odhad je na to 1 MD, tak si sám může zhodnotit, zda pro něj pole za X tis má smysl.
I když máme smlouvy kvalitně postavené, tak pokud na straně zákazníka potkáte Blbce, tak Vám smlouva nepomůže. cílem implementátora je dokončit projekt, aby byl zákazník spokojený.
My implementujeme Odoo, původně belgický ERP systém, který jsme upravili pro potřeby českých firem. Se zákazníky na začátku stanovíme proces, jak vše bude fungovat (komunikace, schvalování práce, předávání úkolů, zodpovědnost) a pak teprve začínáme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize