Živý rozhovor: s Radkem Břečkou o repasované počítačové technice

Diskuze čtenářů k článku

Pavel  |  27. 11. 2006 10:17

Je třeba si uvědomit že se jedná převážně o repasovanou KANCELÁŘSKOU techniku a tak k ní přistupovat. Pokud pominu onu legálnost licencí OEM (o tom jse už dost napsalo přede mnou) je tedy vhodná do kaceláří, škol a podobně.
Pokud ji někdo koupí pro již starší děti během krátké doby narazí na spoustu problémů. Hned prvním jsou hry - i ve výprodeji se dnes lacino prodávají hry novějšího data vydání za pár korun - na které použité grafiky (převážně integrované) prostě nestačí.
S postupem času se na disku hromadí nejrůznější data a malý (20GB) disk přestává stačit.
Jak se "děcko" seznamuje s počítačem přibývají další a další programy a přestává stačit prozměnu paměť.
Ovšem ve chvýli kdy začnu tento počítač upgradovat narazím na jeho nerozšiřitelnost (málo slotů pro paměť a přídavné karty) a cenou se dostanu na (někdy i nad) cenu nového zařízení.
Proto je třeba si dobře rozmyslet na co potřebuji techniku. Do kanceláří repasované určitě postačí! Domů je lépe pořídit něco nového, ale obloukem se vyhnout technice ze supermarketů a obrátit se na prodejce PC techniky. Ten se v problematice vyzná a onen "bastl" složí ze značkových a kvalitních dílů a on pak bude dobře sloužit (v opačném případě se mu totiž technika bude vracet na opravy).
Do firmy nakupuji techniku novou (právě kvůli licencím) od spolehlivého dodavatele techniky, pro kamarády stavím nové PC ze značkových dílů (těch pár korun navíc se vráti ve stabilitě onoho "bastlu") a pokud někdo přijde "koupil jsem si repasovaný supervýkoný PC a ono mi nějak neběží" tak jej posílám právě za oním prodejcem co mu to doporučil koupit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  24. 11. 2006 09:09

Rozhodnutí, jestli nové nebo repas záleží na nárocích a schopnostech uživatele. Pro 15 letého pařana, nebo profesionála stříhajícího filmy, zvuk, nebo CAD, tohle asi nebude.
Pro průměrnou rodinu, kde se na tom píšou úkoly, pouští DVD a jede Internet, není rozhodující, zda je v tom 1GHz nebo 2GHz CPU, ale spíše spolehlivost a sladěnost součástek. A tou většinou noname složeniny neoplývají. Naopak značkoví výrobci věnují výběru a testování komponent značnou pozornost, protože případné problémy dělají firmě ostudu. Je fakt, že sehnat nový ATX zdroj pro Dell Optiplex, nebo jinou základní desku místo vyhořelé IBM Netvisty je problém. Ale poruchovost značkových PC se většinou pohybuje v linii výměny CD mechaniky, harddisku, případně větráků na chladičích, když začnou řvát. Pokud k tomu současně dostanete legální OS, je to i cenově celkem zajímavé.
Provozuji v jedné učebně 15 Dellů Optiplex, pořízených před 3 roky jako vyřazené někde v německu. Síťované v Novellu, denně v provozu, za jeden den taky 6 různých uživatelů, a do dneška jsem měnil jeden zdroj a 2 CD mechaniky.Současná instalace OS běží bez úprav 22 měsíců. Pokud někdo z vás ví, jak se studenti chovají ke školnímu vybavení, asi pochopí můj názor, že když počítač přežije tohle, už mu nedokáže ublížit nic.
Na ředitelův nový skládaný počítač, sestava za 35 tisíc, byl během jednoho roku 6 x volán jeho prodejce kvůli závadě a 2 x kompletně přeinstalovávány WXP prof. Uznávám, to je extrémní případ.
Z mého pohledu "školního servisáka" oceňuji ještě jednu vlastnost "značkáčů". Pokud je na nich nálepka WINDOWS (98,2000,XP) certificate, můžu tam prostě vrazit instalační CD daného OS, nechce to po mě nic jiného, nevyžaduje další ovladače, nenastávají kolize mezi zařízeními. Navíc, pokud se modely neliší o více než jednu třídu - třeba PII - PIII, tak překlonovaná instalace (GHOST) funguje bez zásadních problémů.
Pokud je situace taková, že pořízená PC mám na triku a v případě jakýchkoliv problémů je mám jít okamžitě zprovoznit, tak pokud do toho budu moci mluvit, kromě Dellu,HP(Compaq), Siemensu a v nouzi IBM mi do baráku nic jiného nesmí. Teda pokud nedostanu volnou ruku, abych to nové PC sestavil podle svých představ a z dílů, které si osobně vyberu bez ohledu na finanční limity.
No nic. Netvrdím, že můj názor je jediný správný, ale za ta léta, co se v tom hrabu, mi toho prošlo rukama dost. Jako většina lidí nerad dělám zbytečnou práci navíc. A nemám důvod se v tomhle vymýšlet.
Zdraví Pavel

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  23. 11. 2006 13:49

Osobně jsem měl možnost pracovat s notebookem, který byl fungl nový (Acer) a pár let starým IBMkem, který jsem koupil na www.levnapc.cz (dělají taky repasy apod.). A co mě zaujalo hned byl, jak ten Acer při přenášení různě vrzal, zatímco IBM je naprosto pevný bez problémů. MYslím, že to je jako srovnávat novou Dacii za 250000 a pár let starou Audinu za podobnej peníz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
adddw  |  23. 11. 2006 14:52

Lidi koukněte na ty ceny, PC s 256MB ram a 20GB diskem za 7500,-
já myslel, že spadnu ze židle.

a to že je to značkové PC je spíš mínus - prakticky nulová rozšiřitelnost, nestandartní desky, bedny...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx.xxx  |  26. 11. 2006 20:52

Presne to same me napadlo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jozka  |  23. 11. 2006 17:17

S jednou malou poznamkou (kdyz uz jsme u tech aut). Kdyz se ti vylagruje motor u Dacie, tak za 60 kCZK mas novej. U ty audiny ti ho za ty prachy opravej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ksaj  |  23. 11. 2006 09:38

Než bych kupoval nové bastlcompy od noname výrobců (včetně těch českých "značek"), raději pořídím "jetý" značkový, na který mám záruku jako na nový (1 rok) a z osobní zkušenosti jsou spolehlivostí (a třeba i hlučností) o třídu lepší než minimálně stejně drahý nový noname komp. Kdybych sem tam nepotřeboval s počítačem OEM office, který dodat nemůžou, pak nakupuju jen tam. Každý repas doplním o RAMku, která stojí pár šupů (obvykle přidám 512 MB modul) a mám po starostech. Pokud pořizuju nové kompy, pak zásadně nejlevnější ThinkCentre + ram. Z noname strojů jsem vyléčený.

Z device máme např. 2 roky nějaký Compaq, který jede nonstop na recepci našeho hotýlku (určení pc: web, IM, vypálení fotek, tisk) a za tu dobu byl mimo provoz jen pár dní díky havárii HDD. Za ty dva roky si ten stroj žádný jiný HW a SW zásah nevyžádal (dodaná licence na MS Windows zůstala sice nevyužita, ale za ty peníze se ten kus kvalitního HW vyplatil (a na poplatcích od hostů i zaplatil).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  23. 11. 2006 10:25

Pokud vím, jde dodat i OEM Office.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek Břečka  |  23. 11. 2006 10:55

Dobrý den, při nákupu repasované techniky si můžete vybrat software jaký budete chtít nainstalovat. S instalací OEM Office není žádný problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirekl  |  23. 11. 2006 11:52

jenomze pak musite koupit i novy OS.
OEM SW k PC smi prodat a legalne tak prevest na jineho majitele jen puvodni majitel, nikoliv prodejce formou komise ci bazaru. Ono vubec je s licencema od MS docela bordel a nechutne tahani penez z kapsy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bob.bob  |  23. 11. 2006 13:11

Podmínky OEM u office jsem podrobně nezkoumal, nicméně spolehl jsem se na tvrzení z emailu z device.cz tak 1-2 roky zpět, ze OEM k použitému pc nelze (fakt jsem se na to ptal při nákupu jednoho PC). Pokud lze, dobrá zpráva, ale stejně si to pro jistotu přečtu. Nebo líp, dám to vyřešit púodnikovému právníkovi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirekl  |  23. 11. 2006 14:10

Udajne to ma fungovat takto:
Ja vykoupim od firmy "A" PC za 2000,-Kc. Kupuju jen HW, SW licence zanikaji.
Smazu komplet disk, zrepasuji, rozsirim pamet, atd. V te chvili je to jen polotovar.
Prodam jako komplet PC, takze k nemu mohu dodat !novou! OEM licenci Win XP i Office.
Toto je ificialni info z MS. Tedy stare cca 4 mesice, ale myslim, ze v tomhle se nic nezmenilo.
Horsi to snad ani byt nemuze. Ve vyvoj k lepsimu neverim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirekl  |  23. 11. 2006 14:11

Jo, a nekde na radku "5" to prodam firme "B"
Nebo klidne i soukrome osobe, tady nejsou rozdily.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ksaj  |  24. 11. 2006 10:33

Ne uplne tomu rozumim - na PC z device nejsou !nove! OEM licencni stitky na OS a myslim, ze to je v poradku. Naopak si myslim, ze kdyz nekdo vykoupi od firmy "A" PC za X kc, kde jsou instalovany OEM verze aplikaci, pak tyto aplikace jsou vazany na tento HW a licencni politika MS umoznuje s timto HW prenaset i licence.

Otazka je, kdyz na takovem jetem PC je jen licence OEM OS a zakaznik chce novou OEM licenci na Office. Pak je to vylozene na diskusi mezi lidma, co tu ty podminky k Office cetli. Obecne lze poridit OEM Office k novemu PC jako celku, otazka zni - co je to "nove". Nove jako nove sestavené z nepouzitych dilu nebo to muze byt i pro zakaznika nove zarizeni v evidenci, ale pouzite, tzn. ze lze aplikovat i na repasy? Ja ty podminky OEM fak nestudoval, ale pokud mi v device daji oem office na jety stroj, pak kdyby na to doslo, problem budou mit spis oni nez ja - ze me uvedli v omyl a ja licenci pouzival v dobre vire. Nebo je to jinak?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirekl  |  24. 11. 2006 13:56

Podminkou prechodu OEM licence z cloveka na cloveka je prave to "z cloveka A na cloveka B", bez mezipristani nekde ve firme v komisnim ci bazarovem prodeji.
Repasovany PC jak jsem popisoval ja, je ve vztahu k OEM licenci Office "novy PC"
Licencni politika MS je opravdu ponekud spletita. Pokud chci OEM Office, musi PC projit procesem repase, tedy vcetne zruseni OEM licence Windows . Nasledne lze nakoupit OEM Windows i OEM Office.
No zkratka plat, zakazniku nas mily. S tou dobrou virou by to asi uzivateli proslo, ... snad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
joudamAtEs  |  23. 11. 2006 13:23

myslim ze je to kazdeho vec, vec stylu a co kdo si chce poridit. Je kazkopadne fakt ze kupovat luxusni znackove mirne ojete veci je dneska moda. Proc bych si kupoval novou vec za 20.000 kdyz si muzu koupit za 10.000 vec ktera mela porizovaci hodnotu 40.000 a uzivat si jako jeji novy majitel pozitku z jejich vlastnosti a parametru.
Proc myslite ze jsou dneska plne bazary par let starych BMW, Passatu, Mondea, Vectry apod v kompletnich vybavach a prodej novych Fabií, ruznych francouzu apod stagnuje a neustale procentuelne klesa? Proc bych si kupoval novou vec a behem zaplaceni ztratil minimalne 40% jeho ceny?
Je to kazdeho vec, kazdy se rozhodne podle toho co mu vyhovuje. Uvadim jenom priklad, neberte me za slovo, jenom jsem chtel rict z jakych pohledu se da koukat na koupi "pouzitych" veci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
0xf  |  23. 11. 2006 09:07

"Ze zkušenosti vím, že velikost RAM a kapacita HDD není nikdy dostatečná, a tak za nějakou dobu bude potřeba upgradovat oba uvedené počítače" Rek bych ze u pracovniho compiku je to to nejdulezitejsi. Kdyz neni rychly disk a dost ram tak je to na bzum a ani pentium 8 to nespasi.

"Je to dáno tím, že předchozí majitel zařízení dostatečně „otestoval“, a skryté vady se tak již dávno projevily. Potom se vyskytují závady způsobené opotřebením, které jsou ovšem odhaleny při repasování." Vzdyt vetsina noname domacich kompu je jak kdyz pejsek s kocickou varili dort. Ano i pc se da uspesne poskladat tak ze neustale pada a ma jine problemy ktere se daji vyresit jen tim ze se bud hodi do popelaku nebo se vymeni dost komponent za jine... a to se pri repasu vyplati. Stejne jako kvalitni zahoreni a otestovani... a kdyz to ma delat fakt clovek co tomu hovi je vysledkem compik ktery je ve sve podstate neprodejny protoze takovy clovek to nebude delat zadarmo. Tudis se to tak trosku vyplati jen velkym firmam kde je jakysi hierarchicky pohyb pocitacu. A kde je rekneme technik jehz cast pracovni naplne je ho repasnout. A takovi lidi vetsinou i rozhoduji o novych nakupech pc velmi peclive protoze se jim za neaky cas dostane nastul na repas. Vspominam ze jsem si jednou velmi uzil s podobnym "vyhodnym" nakupem desktopu firmy compaq...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
smarty  |  23. 11. 2006 08:27

Radek Břečka: Technika prochází vstupní kontrolou, mazáním dat, testováním hardwaru, instalací operačního systému, vyčištěním a několikastupňovou výstupní kontrolou. Během samotného testování probíhá několikahodinová procedura, kdy technik na zařízení pracuje, testuje jej a vyhledává případné závady nebo nedostatky. :DD To je vskutku velmi ftipny nazor :D Osobne si myslim ze na tohle nikdo v repas technice nema cas. Osobne znam spoustu bazaru s repas. technikou kde vam jsou schopni prodat vadne zbozi, protoze ho proste ani nezapli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  23. 11. 2006 10:26

Nesrovnávej Device s kdejakým bazarem, to je nesrovnatelné. Nejdřív se tam zajeď podívat a paxe pochechtávej, chytráku.
Předchozí větu nepovažuj za reklamu, je to osobní zkušenost!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek Břečka  |  23. 11. 2006 10:37

Dobrý den, v případě různých bazarů máte pravděpodobně pravdu. My ale nejsme bazar, a veškerou výpočetní techniku repasujeme. Rád bych Vás o tom přesvědčil, a tak pokud mi stále nevěříte můžete se k nám přijít podívat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SanyBoy  |  23. 11. 2006 08:10

Osobně mi přijde docela vtipný výraz "repasovaný monitor". Co je asi tak možné na monitoru repasovat? Hledal jsem na Wikipedii, našel jsem pouze výraz "Refurbishment", který znamená estetické nebo mechanické úpravy či opravy. Takže v případě monitoru si to představuji tak, že jej někdo umyje.

Ještě k záruce: není ze zákona prodávající povinen dodržet 2 roky i pro použité zboží? Tohle by mě opravdu zajímalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
V.Mlich  |  23. 11. 2006 08:27

Repase nedelelam, resim u zakazniku jakekoliv problemy a vetsinou muj prvni krok, kdyz si sednnu ke starsimu monitoru je, ze zhodim kryt, doostrim a nekdy i dotahnu barvy nebo celkovy jas. U novejsich casto mivaji nastavene 60Hz. Az pak zjistuji, jaky maji problem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirekl  |  23. 11. 2006 11:38

ze zakona je zaruka na pouzite zbozi rok, delsi ale muze prodejce poskytnout, treba i 5 let, zakazano to nejni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dr  |  23. 11. 2006 16:22

a KDE konkrétně je to v jakém zákoně napsáno? Zákon? Paragraf?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ragnos  |  23. 11. 2006 17:37

nemas pravdu, I monitory se daj repasovat, pokud si nekdy sundaval kryt (jako zes to asi nedelal) naleznes potenciometry a trafa u kterych nastavujes ostreni, jas apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor