Živý rozhovor: s Petrem Ondráškem o veletrzích Invex a Digitex

Na vaše otázky k veletrhům Invex a Digitex odpovídal Petr Ondrášek, vedoucí manager těchto veletrhů. Přečtěte si, jak se takové veletrhy organizují a co vše organizace obnáší. A také to, jaké jsou plánovány změny a kam se bude ubírat celková filozofie veletrhů Invex a Digitex v dalších letech.
Kapitoly článku

Petr Ondrášek, vedoucí manager veletrhů Invex a Digitex, se již podílí na tvorbě svého pátého invexového ročníku. Druhým rokem ovšem pracuje v roli vedoucího manažera projektu a je zodpovědný za vznik a rozvoj nového veletrhu spotřební elektroniky a digitální zábavy Digitex. Do kompetence jeho obchodního týmu spadá mimo jiné též vznikající veletržní přehlídka podnikatelských příležitostí pod názvem Franchise Meeting Point a řada nových konferenčních projektů.

V tomto článku najdete všechny otázky a odpovědi týkající se tématu rozhovoru. Některé dotazy a odpovědi jsme kvůli přehlednosti zkrátili, jiné rozdělili do více částí. Některé otázky se opakovaly a v takových případech byly zpravidla zodpovězeny jen jednou. Originální verzi rozhovoru najdete na této stránce.

Odpovědi na otázky čtenářů Živě.cz

Myslíte si, že tyto veletrhy mají v dnešní době ještě smysl? Co mne zajímá si totiž přečtu na odborných webech, jelikož hlavními zprávami z Invexu je často jen to, kdo ukázal nejobnaženější modelku. (Benjamin Hejda)

Petr Ondrášek: Smysl samozřejmě mají, o čemž svědčí mimo jiné 580 vystavovatelů z 22 zemí a 105 000 návštěvníků z 31 zemí na veletrzích Invex a Digitex v tomto roce. Nechceme soupeřit s odbornými weby, máme jinou úlohu. Je hezké si přečíst na internetu o největší plazmové obrazovce, ale není nad to ji v reálu vidět. Je hezké si přečíst o nejdražším stereosystému světa, ale není nad to jej slyšet. Je hezké teoreticky srovnávat 40 digitálních zrcadlovek, ale není nad to si je vzít všechny do ruky, vyfotit stejnou scénu, fotky vytisknout a na místě porovnat. Veletrh je o zážitcích, o fyzickém kontaktu. Nejen se zbožím a službami, ale i s lidmi. Právě v době vysoké inflace informací je rostoucím úkolem veletrhu dávat lidi dohromady. Mýtus, že internet je hrobařem veletrhů, byl populární před pěti lety. Ale dnes je více než zřejmé, že tomu tak není a stejně jako třeba tištěná média našim návštěvníkům významně pomáhá k edukaci a orientaci. O tom, co je hlavními zprávami z Invexu se dá vést dlouhá polemika. Vím, že jste to myslel trochu v nadsázce, ale 645 zmonitorovaných mediálních výstupů (ve dvou stovkách médií) o veletrzích Invex a Digitex za měsíc říjen by opravdu nemohlo být jen o modelkách. Těch bylo opravdu jen pár, a to ještě na webech, kde bylo Invexu věnováno i jinak dost prostoru. V této míře mi zpestření o fotky modelek z Invexu nevadí. Naopak myslím, že návštěvnicky obležené expozice fotografických firem nejlépe dokazovaly, jak účelná může být prezentace kombinace ženské krásy a designu špičkového produktu.

Invex je rok od roku horší a horší. Čím to je? V letošním roce byl nejlépe zastoupen pavilon B a V. Jinak si myslím, že zde nebylo nic podstatného. (Jakub Kantor)

Petr Ondrášek: Úroveň veletrhu je dána především stavem oboru jako takového. Před deseti lety Invex vypadal jinak, protože celý obor byl v jiné fázi vývoje. To pociťují všechny subjekty, které jsou závislé na marketingových rozpočtech ICT firem. Veletrh je jedním z těchto nástrojů a je výsostné právo firem rozhodnout se, kam své peníze alokují. My se snažíme, abychom jim přinesli celý vějíř možností účasti právě na veletrzích. Není to tedy jen o prodeji plochy, ale o řadě projektů, které pro ně připravujeme a které pro ně mohou být vhodnou alternativou.

Firmy poměrně dobře slyší na specializované projekty. V letošním roce mohu zmínit Elektronickou podporu rozvoje regionů, Czech ICT ProjectReview, Reseller Meeting Point, VoIP Expo, Fotoaréna s IDIFem, GPS navigace pro každého či Technologie a Design. To je trend, kterému se musíme přizpůsobit. I nadále chceme přicházet stále s něčím novým, tak jak jsme to dělali v minulých letech.

Samozřejmě, vždy se dá říci, že to či ono mohlo být lepší, ale podívejte se na srovnatelné země, jaké tam jsou (nejsou) veletržní akce podobného zaměření. Porovnání s německými veletrhy se nebráníme, ale musíme brát v úvahu 100 miliónů německy hovořících lidí s výrazně vyšší kupní silou. Mohu ale slíbit, že uděláme maximum, už teď se nám v hlavách rodí řada plánů.

Jsem potěšen, že se Vám líbily pavilony B a V. Jiným návštěvníkům se líbily zase jiné. Asi nikdy nedosáhneme toho, aby se všechno líbilo všem. Proto je vždy těžké odpovídat na otázku typu „Jaké je hlavní téma letošního veletrhu?“. Témat je mnoho, záběr je široký a každý hledá na veletrzích něco jiného.

Hodně lidí každoročně kritizuje Invex za jeho čím dál více klesající úroveň. Čím si myslíte, že je to způsobeno? (Kamil)

Petr Ondrášek: Hodně lidí si pamatuje Invex před deseti lety. Bez jakýchkoli pochybností je ale nenávratně pryč zlatá doba poloviny devadesátých let – doba výstavnických experimentů, kdy byla úspěšnost firmy měřena velikostí její expozice na Invexu. Náš obor byl příliš mladý a veletrh byl tehdy evidentně přehřátý. Pokud jde o kritiku, rozhodně se jí nebráníme.

V minulých letech bylo pro nás klíčové slůvko „změna“ a byla to často právě kritika médií, která nám ukazovala cestu. Nicméně trochu u nás platí, že fotbalu a Invexu u nás rozumí každý, což je přirozeně poplatné popularitě akce. Proto spíše než dojmů se raději držme toho, jaká jsou fakta. Dostupné jsou tři nezávislé marketingové průzkumy veřejného mínění renomovaných institucí a agentur, které v meziročním srovnání potvrzují, že jsme vykročili správným směrem k nárůstu spokojenosti návštěvníků a vystavovatelů. Dnešní koncept veletrhů Invex a Digitex tak dokazuje svou stabilitu.

Celková výstavní plocha se letos zvýšila o šest procent a krytá pronajatá výstavní plocha o čtyři procenta, zejména díky nárůstu plochy Digitexu. Větší obsazenost areálu oproti loňskému roku byla zřejmá zejména s ohledem na fakt, že byl nově otevřen pavilon F. Digitex chceme dále profilovat jako veletrh s nabídkou pro domácnosti. Vymezením nabídky pro koncové uživatele pak chceme v rámci Invexu formulovat témata, která budou určena profesionálům, kteří potřebují IT pro svoji práci.

Objektivními skutečnostmi je pokračující pokles marketingových výdajů firem v oboru informačních technologií. A také přechod stále většího množství českých IT firem do zahraničních rukou, tzn. zmenšování počtu silných hráčů jejich vzájemnými fúzemi. Příležitostí pro rozvoj veletrhu je naopak návrat vnímání užitečnosti veletrhu k oslovení segmentu malého a střední podnikání, samosprávy nebo veřejného sektoru a stále většího směřování nabídky informačních technologií do domácností, které jde ruku v ruce s přibližováním produktů a služeb kmenového IT a spotřební elektroniky. Tento trend je zřejmý zejména u velkých firem, které z veletrhu v minulých letech odešly a dnes se vracejí. Proto máme reálné důvody k optimismu v další růst veletrhů Invex a Digitex také do příštího roku.

Kolik lidí takový veletrh připravuje a co děláte po zbytek roku, když zrovna není Invex a Digitex. (Pavel Novotný)

Petr Ondrášek: Nejužší tým, který na plný úvazek připravuje Invex a Digitex, čítá sedm lidí, z toho čtyři oborově orientovaní obchodníci. Během roku ale moji lidé samozřejmě pracují na dílčích úkolech pro jiné týmy nebo na přípravě konferenčních aktivit. Je ale jasné, že naopak před veletrhem a v jeho průběhu to jsou desítky lidí (od našich kolegů, kteří realizují jednotlivé expozice až například po pokladní a ostrahu).

Když zrovna neprobíhá veletrh, připravujeme jeho další ročník. Nejde jen o koncepci veletrhu jako takového a jednání s našimi vystavovateli, ale sami nebo ve spolupráci s partnery např. pořádáme přibližně čtyřicet projektů, které obohacují klasické dění na výstavišti. Už nyní přicházíme s celou řadou programů, pořádáme diskusní setkání firem nad vybranými tématy, ověřujeme poptávku vystavovatelů a hledáme pro ně programy a odborné partnery.

Co říkáte na Xbox 360? (Marcin K.)

Petr Ondrášek: Potěšilo mne hlavně, že na Digitexu se letos sešla kompletní nabídka nejnovějších herních konzolí. K porovnání konzolí ale nejsme kompetentní. Výmluvnější je hodnocení návštěvníků v anketě Diamantové oko, kde v absolutním hodnocení Xbox skončil mezi všemi exponáty veletrhu na devátém místě. A především získal ocenění od časopisu Doupě v rámci udílení cen partnerů soutěže Diamantové oko o nejlepší produkt veletrhů Invex a Digitex v kategorii Nejlepší herní HW a zařízení.

Osobně ale rozhodně věřím filozofii směru, kterým jdou počítače jako centra domácí zábavy, kde role špičkových extenderů jako Xbox 360 bude stoupat. Podobnou prezentaci si řada návštěvníků vybaví z pavilonu D. Nejviditelněji ovšem Microsoft tuto svoji novinku ukazoval na Digitexu v patře pavilonu C.

Pokud vás zajímá, zda jsem měl Xbox 360 v ruce, tak vás musím zklamat. Na veletrhu na to nebyl bohužel čas, nicméně pokud bude ta možnost, tak jej jistě někdy vyzkouším. Ke kritikům herních zařízení a počítačových her rozhodně nepatřím a pokud je čas, tak si občas nějakou tu strategii s přáteli zahraji. Nakonec je to dobrý trénink i do reálného života.

Proč se na letošním Invexu neprezentovali velké společnosti, jako je třeba Microsoft? (Kamil)

Petr Ondrášek: Myslím, že mnoho vystavujících společností jistě nelze označit za malé. A to nehovořím o firmách ze segmentu spotřební elektroniky, kde k vidění byla většina velkých značek. V segmentu velkých značek nás také velmi těší loňské a letošní významné návraty. Firmy se vracejí také proto, že naši vystavovatelé dnes dokážou mnohem lépe nastavit svoji účast s orientací na jasný cíl. Ten se na rozdíl od dřívějších let změnil. Došlo k postupnému rozdělení a stabilizaci trhu, vybudování trvalých vztahů mezi zákazníkem a dodavatelem. Ale dočasným odchodům se neubráníme a ani by to nebylo přirozené.

V oblasti maloobchodu je stále silnější rostoucí role řetězců. A o investicích velkých korporací do IT se dnes téměř nikdy nerozhoduje na české úrovni. V komunikaci se segmentem SMB a nebo s koncovým uživatelem naopak veletrh prokazuje svou vysokou efektivitu, zejména v účelné kombinaci s konvenční reklamou a promyšleným zvacím procesem.

Pokud se týká samotné firmy Microsoft, vedli jsme mnohaměsíční jednání o formě její prezentace na Invexu. Jedním z důvodů, proč se nakonec Microsoft rozhodl pro účast „pouze“ ve specializované sekci Reseller fórum a prezentaci Xboxu 360 v obou herních pavilonech, mohlo být mimo jiné i to, že nový operační systém Windows Vista nebyl ještě v době konání Invexu k dispozici. Podle mých informací by měla být česká verze hotova před Vánoci a zahájení prodeje v ČR by mělo odstartovat 15.2.2007, přičemž anglická verze pro firemní zákazníky bude k dispozici až v průběhu listopadu.

Proč ubývá na Invexu stěžejních firem z oboru? Nebylo by vhodné zvětšit počet odborných seminářů pořádaných během Invexu tak, jak je to například na Cebitu? (spora)

Petr Ondrášek: Situace do jisté míry opravdu odráží stav oboru ICT u nás. Firmy zvažují, jaký marketingový nástroj využijí a někdy se zkrátka stane, že daný rok využijí jiné. Fascinuje mě, jaké jsou z toho často vyvozovány závěry. Nikdo neřeší, že Microsoft nebo Hewlett-Packard neměl v daném čísle odborného periodika inzerát a že to tedy nutně znamená jejich konec. U Invexu je to ale naopak, přitom se firmy zase vrací, ať již jako vystavovatelé nebo v rámci specializovaných projektů. Stačí se podívat na fakta a čísla.

Souhlasím s Vámi, že cestou do budoucna jsou odborné konference a semináře. Již letos jsme jich ale měli na čtyřicet. Přestože se plány pro příští rok teprve tvoří, již nyní mohu prozradit, že po diskusi s vystavovateli chystáme například pro rok 2007 velkou konferenci zaměřenou na kritéria výběru podnikových aplikací. I v tomto směru jsme vývoji na trhu zcela otevření a budeme se snažit co nejflexibilněji reagovat.

Neuvažujete o zkrácení Invexu na čtyři dny a případné zkrácení otevírací doby do sedmnácti hodin. Docela by to reflektovalo na skutečný pohyb návštěvníků. (Andrews)

Petr Ondrášek: Ano, o zkrácení Invexu na 4 dny uvažujeme téměř každoročně. Jinou variantou je zachování pětidenního termínu s alternativou třídenní účasti v pavilonu s registrovaným vstupem. V loňském roce jsme poprvé zkusili udělat veletrh na čtyři dny, ale ukázalo se, že jsme udělali jednu poměrně zásadní chybu, kdy jsme místo dvou odborných dnů nechali pouze jediný. Dva odborné dny jsou zejména pro Invexové vystavovatele velmi cenné, neboť podle ceny vstupenky (pokud nechceme stavět žádné ploty mezi Invexem a Digitexem) účelně filtrují bonitní návštěvníky. Letošní hodnocení odborných dnů našimi vystavovateli bylo velmi pozitivní.

Ohlasy Digitexových firem jsou rovněž za zachování dvou odborných dnů, protože jiný režim na stánku umožňuje věnovat se zvaným zákazníkům, odborným dotazům a novinářům. Při zachování dvou odborných dnů je třeba zachovat také prostor pro veřejnost. Vycházíme mimo jiné z našeho průzkumu mezi vystavovateli. Pokud se týká denní otevírací doby, i zde možná dojde ke změně. Zatím jsme ale uvažovali spíše o posunutí otevírací doby na desátou hodinu, protože poměrně hodně návštěvníků přijíždí z Prahy a dorazit na devátou hodinu do Brna je hodně náročné. Při zkrácení zavírací doby o jednu hodinu bychom zase zkracovali veletrh pro lidi, kteří se na něj vypraví odpoledne po práci.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,