Živý rozhovor: o Microsoft Exchange Serveru 2007

Diskuze čtenářů k článku

02. 10. 2007 09:37

Na Exchange 2000/2003 jsme používali vlastní aplikace (tisk příloh na serveru, servis, objednávky atd.) založené na CDO. Lze tyto aplikace přenést na Exchange 2007?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jaja  |  23. 12. 2006 23:07

Musim se smat, kdyz ctu odpoved p. Floriana na otazku co je lepsi Kerio nebo Exchange. Nekolik prezentovanych vyhod (napr. jednoducha a rychla instalace, jednoducha rozsiritelnost klinetu atd) jsou totiz typickymi vyhodami Kerio Mailserveru oproti Exchange. Dalsi uvadene vyhody nejsou vyhodami, protoze jsou i v Keriu, napr. integrace s AD atd. Divim se ze p. Florian na takovouto otazku odpovida, kdyz konkurencni produkt nezna. Urcite ma Exchange nejake vyhody proti Keriu tak jako ma Kerio vyhody oproti Exchange, ale takhle balamutit lidi?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel Florian  |  10. 01. 2007 15:00

Dovolim si se ohradit proti vyrazu balamutit . Odpoved nebyla formulovana jako srovnani vuci Keriu, ale jako vycet veci/vyhod, kvuli kterym je dobre zvazit Exchange server. Pokud jste si vsiml, tak jsem na zacatku psal, ze nelze odpoved v ramci nekolika slov (coz opravdu nejde) a ze me ma tazatel kontaktovat, pokud chce vice detailu (cili i podrobnejsi srovnani).

Pekny den,
KFL

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  22. 12. 2006 00:15

Ahoj,
u nás používáme Lotus Notes R6.5, Win2k server 2.6GHz XEON, 2GB RAM cca 400 maiboxů + databáze celkem cca 400GB. Sdílené databáze jsou replikovány na více něž 50 site po celém světě.
Server pracuje v clusteru ještě s jedním slabším serverem, který používáme jako zálohu pro případ výpadku hlavního serveru. Většinu času je zatížení serveru minimální, spíš než na procesoru je výkon závislý na výkonu diskového systému ( v našem případě 4 interní SCSI disky v RAID 5).

Z pohledu administrátora se mi zdá, že Lotus měl lepší "vnitřnosti" než uživatelské rozhraní, i když u R6 a R7 udělali značný krok kupředu. Taky jsem měl ze začátku problémy si zvyknout na "logiku" systému, která se někdy liší od Microsoftu, ale když jsem si na to zvyknul, přijde mi prostředí Lotus Notes velice efektivní a u konkurence marně hledám některé funkce na které jsem z LN zvyklý . Nejvíce s mi líbí, že mail je v LN jenom další databáze. Používat LN jenom na email jsou vyhozené peníze.

Díval jsem se Flash prezentaci Exchange 2007 a některé "novinky" má LN R5 (starší neznám).


S Exchange serverem jsem zatím moc nepracoval tak by mne zajímalo jestli je tu někdo, kdo by dokázal za své praxe poskytnout alespoň trochu objektivní srovnání.
Jak je to s náročností na HW?
Jak dobře pracuje cluster a fileover?
Jak obvyklý je database corrupt a dokáží dodané nástroje chybu opravit?
Jaké máte zkušenosti s nasazením Exchange + dalších MS doplňků pro document management, wokflow a knowledge management?

Máte někdo zkušenosti s nasazením jiných email serverů než MS a LN ve firmě s více než cca 200 aktivními uživateli?

Děkuji za případné reakce a doplnění



Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jaro  |  21. 12. 2006 15:10

Exchange ja fajn, dokáže toho veľa, ale tá cena za to nestojí.
Tento týždeň má byť uvoľnená nová verzia konkurenčného servra Scalix vo verzii 11. (www.scalix.com). V tejto verzii už naše znaky plne podporované.
Hoďte tam mrk, je to zaujímavé a beží to na Linuxe.
Cena: napr. neobmedzený počet POP3/IMAP userov a 25 MAPI userov - bezplatne!
V 1/2007 začínam u nás s implementáciou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  21. 12. 2006 14:46

Zajímalo by mě, zda uživatel může v Outlooku 2007 snadno pracovat se šablonami mailů. Mám na mysli např. uložení libovolného mailu (včetně právě vytvářeného), jako šablonu a přetahování mailů mezi adresáři (např. přetažení mailu z "Došlá pošta" do adresáře "Šablony"). V Outlooku 2003 je problém již pouhé uložení mailu, zejména pak vytvořeného editorem Word, jako šablonu. Standardní adresáře Otlooku 2003 adresář "Šablony" vůbec neobsahují (výběr šablon přes Menu a x adresářů není zrovna nejsnadnější). O možnosti editace šablony mailu v ručně přidaném adresáři "Šablony" ani nemluvě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kdl  |  21. 12. 2006 12:43

Jestli Pavlis neni profesional, tak asi nikdo :)
Minuly tyden jsem byl na jeho prednasce na WUG a zaujalo me, jak veskere informace sype z hlavy :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Pavlis  |  21. 12. 2006 12:57

Diky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Darth_Falcon  |  21. 12. 2006 23:04

Taky sem se této přednášky zůčastnil a nemůžu nic jiného než souhlasit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Daniel  |  21. 12. 2006 08:46

takze v novom exchange bude namiesto 32kb limitu dostupnych 64kb pre rules a individualne az 256kb... no potesme sa... ludia z microsoftu nepochopili, ze je mozne mat takychto rules viac? mame vo firme rules s dost dlhymi nazvami a pomerne komplikovane. 32kb nam nestacilo, 64kb nam nebude stacit tiez a 256kb bude tesne nestacit... v tomto microsoft nejako zaspal dobu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Haldo, Haldo  |  21. 12. 2006 09:11

da sa to v Exc2003 nejako zmenit? Niekde som cital, ze to tam je naozaj natvrdo, tak len ci sa nieco nahodou nezmenilo. Dikes

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Pavlis  |  21. 12. 2006 09:19

V Exchange 2003 je to opravdu "natvrdo". Neda se s tim delat nic :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Izak  |  21. 12. 2006 10:39

Doporucuji misto exchange:
http://www.kolab.org/
Je to integrace Postfix, Courier, LDAP, SpamAssassin, ClamAVd s webovou administraci, maildiry s Imapem, zdilene schranky, kalendare i ukoly, tot vse bezi i pod M$ Outlook, pokud si clovek prikoupi TolTec connector za 30USD/outlook

Jako webovi client je podporovan skveli HORDE, pod linuxem kmail a snad i dalsi, zdilene kalandare jsou pres XML(proto TolTec connector do outlooku) a vse je OPEN !!!
IMAP s Pop3 tam funguje jaksi samozrejme vcetne SIMAP s SPOP3, vse bezi bez problemu na PIII s 256MB ram (nejvic zere SpamAssasin, neni ovsem problem integrovat Sagator s Dspamem v pythonu) funguje jak na 64bit tak na 32bit a ne jenom PC, ale i s linuxem na SPARC, Aplha, PowerPC, od vseho jsou zdrojaky, nutno jeste dodat, ze cele tohle reseni bezi v CROOTU, takze realny OS vam nenapadnou a zaloha se deje odkopirovani failu, velikost schranky muzete mit diky maildirum s indexy !!! libovolne velkou bez vazne ztraty vykonu, backup schranek je trivilani vcetne obnovy na urovni sprav, poskozeni DB nehrozi, nebot vse je text, tak email prisel, neni problem operovat s terabyte prostory, mit pres GFS zdilene disky pro cluster, pres AFS ci Lustre blokove replikovat data na jine pole pro cluster, vse za cenu 0 USD !!!!!!

Jinak LotusNotes jsou sice divne jako email, ale jako groupware nemaji konkurenci, nebot aplikace si v M$ Exchange asi tezko nekdo udela. A vlastnosti jako replikace na urovni zprav vcetne pravidel na urovni vlastnika/roli/lokalit ..., sifrovani mezi clientem i servery, clustery na velke vzdalenosti, moznost plnit data kdekoliv a naslene replikovat do centraly, automaticke rozhodovani o serveru v lokalitch, profily pripojeni do LAN vcetne definovani ruznych Domino i SMTP serveru dle pripojeni, vcetne prace off-line a nasledne pozdejsi replikace .... LotusDomino server je uplne nekde jinde a vicemene je to jedinecne reseni, i kdyz vuci nemu mam kupu vyhrad a takovete aplikace nemam moc rad, protoze zrovna podpora emailu s IMAPEM je tam hrozna, stejne jako v exchange

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  21. 12. 2006 10:54

Lotusy nejsou divné, jen nejsou Microsoftí a IMAP je tam jen "do počtu", počítá se využitím nativního klienta. Snad se s verzí 8 dočkáme i klientů pro jiné platformy, např. linux..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Izak  |  21. 12. 2006 15:19

No ja pochazim z UNIXu pak Linux + OS/2 takze nakazen M$ nejsem, ale jako byvali spravce LotusDomina rikam ze jsou divne, ale funguji lip nez Exchange, ovsem voodo si tam clovek zazije taky dost, zlate unixove skladacky ala Kolab.
Napr SMTP klient je tam taky dopoctu, protoze po zjisteni jeho naproste omezenosti jsem pred nej dal jeste postfix, ktery to jeste filtroval na spam a viry ... a tam uz se dalo neco nastavit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek  |  29. 04. 2007 22:44

Clovek co neumi napsat "sdilet" tak at mi neco vypravi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  21. 12. 2006 07:41

"Ve zkratce - Exchange 2003 už si sáhla na limity 32bitové platformy, takže posun k x64 je logickým krokem."

Tak, a teď by to ještě chtělo, aby se v MS naučili programovat. Konkurence (nejmenovaná, u které se MS hojně inspiruje) je crossplatformní (Win, Linux, AIX, ..) a i přes jiné problémy, např. se stabilitou klientů tyhle "výkonnostní problémy" nemá, ačkoliv je to mnohem větší a robustnější řešení než MS Exchange.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  21. 12. 2006 07:44

P.S.: Hannover (kódové označení nové verze) přichází, a tak bude mít MS zase co kopírovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libor  |  21. 12. 2006 08:06

Exchange je opravdu legrační vynázlet. Bohužel mnohem lepší a výkonější Lotusy od IBM jsou pro většinu zákazníku drahé Nad tím by se IBM měla zamyslet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sysel  |  21. 12. 2006 09:14

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fireman  |  21. 12. 2006 09:21

Muheh no Lotus je mozna vykonej, ale funkcema se Exchange ani neproblizuje... a co se tyka narocnosti tak Exchange server s 2x P3 1,2GHz nam utahne pres 400 mailovych uctu, to si myslim ze dost firmam staci a tem kterym ne tak ty asi maji i na lepsi zelezo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  21. 12. 2006 10:50

A jaképak že ten Exchange má ty funkce co Lotus nemá?

Ono se to dá celkem dobře vidět na migračních schématech. Z Exchange na Lotus to není problém, obráceně to problém je, stačí se podívat na microsoftí migration tool, který dost často kapituluje

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
R.  |  22. 12. 2006 00:31

Protože jsem pracoval v několika firmách jako uživatel s Lotusy i s Outlookem, zhodnotil bych to z pohledu uživatele (potřeby adminů jsou mi ukradené, to není můj job, ale jejich, ať mně jako uživatele uspokojí):

Lotus, naposledy R6 - hromada velmi užitečných aplikací nad Notesy, které jsem ve fimách s Exchange/Outlookem neviděl, nebo byly řešené jinak a trošku hůře, pokud jde o funkčnost. Ale klient je u Lotusu nepoužitelný, nutí uživatele přizpůsobovat se mu, hromadu věcí si nepamatuje (uživatelské nastavení a jde o prkotiny, jako velikost sloupce se jménem odesílatele apod.) a člověk přijde ráno do práce a přizpůsobuje si to, aby se s tím dalo pracovat. Navíc to "vypadá hnusně", kalendář a úkolovník téměř nepoužitelné... Ale zase se v tom dá udělat hromada aplikací - už jsem to psal, ale používal jsem je častěji než normální funkce.

Exchange/Outlook - žádné aplikace, všechno mimo toto prostředí, ale jako e-mail a organizér času - dokonalé. O2007 - ještě lepší než dokonalé. Možná jsem typický uživatel, pro který to MS upravuje, ale po dvou letech jsem přešel z Lotusů do Outlooku a byl jsem v tom jako doma a všechno se mi dělalo velmi snadno. Synchronizace s PDA a mobilem (Windows Mobile) - jednoduše už to asi nejde, zatímco s Lotusy to nejde vůbec...

Obojí má něco do sebě, kdyby to tak šlo zkombinovat, všichni uživatelé by si oddechli. Protože jak je to řešené na serverech, to je jim úplně jedno. Pro ně je důležité, jak se to používá. Kdyby se jako klient Lotus serverů dal rozumně používat Outlook, nemělo by to chybu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  22. 12. 2006 07:38

ad sloupce - to samozřejmě funguje, jen váš admin nesmí např. v noci automatizovaně obnovovat návrh poštovních databází. Nebo sis replikacemi obnovoval vzhled z některé repliky

ad synchronizace s PDA - např. u Nokií není problém, s WindowsMobile to lze také, ale už potřebuješ interface třetí strany pro ActiveSync (opravdu je to chyba Lotusů, že ActiveSync schválně podporuje pouze MS Outlook?), např http://www.mnotes.co.uk/

ad kombinace - samozřejmě že to lze. Existuje komponenta, která umožní Outlookářům pracovat s poštou na Dominu, ale pouuze poštou a kalendářem, ostatní typy databází jsou pak přístupny už jen přes webové rozhraní, což z hlediska funkce už není to pravé.

Jinak co se týká názorů na vzhled, já zase nesnáším nepřehlednost outlooku , zdá se mi strašně nelogicky uspořádaný. Možná je to proto, že jsem Outlook (i Express) prakticky nikdy nepoužíval, místo toho používám Notes, The Bat!...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor