Život zpoza čísel: Závěrečné střípky

O jednom rozbitém kole, o lidech, kteří chtějí vědět, o tom, co mají vědci společného a o poznání světa. O Johnu von Neummanovi a Alanu Turingovi. Závěr.

„Jsme schopni vidět pouze kousek dopředu, ale vždy vidíme spoustu práce, kterou je nutno udělat.“ 
     -- Alan Turing (1912-1954), otec výpočetní techniky

„Alan měl tehdy kolo, které mělo nějaký problém s řetězem. Objevil, že ten řetěz z ozubených kol vždy po stejném, opakovaném počtu otáček spadne. Nejprve to Alan vyřešil tak, že při jízdě počítal otáčky pedálů až se už měl řetěz sesunout. V té chvíli z kola sesedl a řetěz posunul do správné pozice. Při delších cestách ho to ale dost obtěžovalo tak nakonec vykutil nějaké mechanické zařízení, které si udržovalo aktuální stav otáček a řetěz vždy ve správnou chvíli posunulo zpět. Když mi to tehdy vyprávěli, tvrdili mi, že ho nikdy nenapadlo, aby prostě koupil nový řetěz. Já si ale spíš myslím, že to byl pro Alanovu mysl nový zajímavý problém a tak jej chtěl vyřešit. Bylo to zajímavé prostě se na problém dívat jinak. Bylo to zajímavé a byla to zábava; koupit nový řetěz není zábava.“

Když jsem byl na nižším gymnáziu, často jsem kolem sebe slýchával, od studentů i profesorů, a dokonce jsem to po nich sám opakoval, že matematice, fyzice a jiným exaktním předmětům buď žák rozumí, a potom se ji nijak moc učit nemusí, nebo nerozumí, a potom nemá smysl se ji učit. Myslím, že to tehdy hodně lidí vzdalo. Později jsem o tom však začal hodně pochybovat. Setkal jsem se od té doby s lidmi, kteří jsou v matematice a fyzice velmi dobří, a jistě jsou také chytří a mají trošku talentu, ale předeším je to zajímá, chtějí se toho dozvědět víc, snaží se sami hledat a řešit zajímavé problémy a snaží se učit sami z knih doma pod lampou, zapojují se do různých soutěží. Rozhodně to není tak, že ti, kteří jsou opravdu dobří, jsou dobří (jen) kvůli svému talentu, to by pro ně potom bylo směšně jednoduché. S vytrvalým studiem (a na střední škole jej nehledejte, člověk je odkázán v podstatě sám na sebe) a láskou k přírodě se dají dělat zázraky.

„John von Neumann se zajímal o matematiku a podstatu čísel a logiky světa kolem od velmi ranného věku. Dokonce už ve věku šesti let, když jednou viděl svou matku, jak bezcílně hledí před sebe, zeptal se jí: ,Co počítáš?`. Mladý von Neumann se ale nezajímal jen o čísla, zajímal se o svět okolo. V osmi letech ho upoutala historie a přečetl všech čtyřicet čtyři svazků všeobecné historie, které našel v rodinné knihovně. Dokonce již tak brzo von Neumann dokázal, že mu nečiní problémy využít svou mysl pro jako logický, tak sociální svět.“ A pro ty, kteří postavičku von Neumanna neznají: „Johnny byl jediný student, kterého jsem se obával. Vždy když jsem v průběhu přednášky vysvětlil nějaký dosud nevyřešený problém, byla možnost, že ke mně po jejím skončení přijde a na nějakém kousíčku papíru bude mít načmáráno úplné řešení.“

Andrew B. Canton také zdůrazňuje lásku k vědě a motivaci se učit, jako tu nejdůležitější podmínku úspěchu: „Patnáct sekund!` Profesorova slova proniknou mým soustředěním jako tupý rezavý nůž, který mne vytrne z mého polomeditativního stavu. Tužka se hýbe po papíře téměř sama od sebe, jak se řešení problému materializuje na papíře. S posledním zbytkem své mentální síly opisuji odpověď do určeného místa nahoře na stránce a když vyčerpaně upouštím svoji ruku, slyším jak profesor vykřikne „Čas!“. Být členem Canton High School Math Team bylo právě to, co mě za ty tři-roky-jeden-měsíc-a-dvanáct-dní na střední škole naučilo nejvíce. Přivedlo mě to k zajímavým problémům. A k mnoha neocenitelným zkušenostem. A k náhledu do světa. Je to čas strávený ve škole předtím i poté, co zazvoní poslední zvonek. Je to čas strávený doma řešením nejrůznějších matematických problémů dávno potom, co již všichni ostatní členové rodiny šli spát.“

A proč jsem ten seriál vlastně psal? Snad proto, aby čtenáři dokázali trošku ocenit přírodu a zajímali se o ni. Snad proto, aby měli trošku motivaci. Vždyť kdo by nechtěl tomu všemu porozumět a zapojit se do dobrodružství odhalování nových souvislostí, tak jako se zapojil Erdos, Ramanujan, Gauss, Feynman, Turing, Galois, Fermat, Wiles a mnoho dalších. V prvním díle jsem se zmínil o tom, jak má společnost k matematice všeobecně negativní postoj. Doufám, že se mi vám teď podařilo lidi, kteří za ní stojí, trošku přiblížit.

„Před několika měsíci jsem byl na nějakém večírku, když někdo řekl, ,Poslechněte si tenhle vtip: Nechť epsilon je velké záporné číslo.` Ti z nás, kdo byli matematici, se začali smát; všichni ostatní jen tak stáli a tvářili se nechápavě.

Před čtrnácti lety bych se tomu vtipu nikdy nesmál. To bylo rok předtím, než jsem šel na vysokou školu a spolu s několika kamarády, kteří chtěli studovat matematiku, navštívil příslušnou katedru na Harvardské univerzitě. Pamatuji si z té návštěvy dvě věci. První z nich byl nějaký zvláštní nesmělý kluk -- nějaký student vyšších ročníků, zvláštně vypadající a s velkýma očima. Někdo, koho by většina lidí nemilosrdně odsoudila jako nějakého vyvrhela. Bylo mi jasné, že matematika byla celým jeho životem a nebylo sporu o tom, že je v ní velmi dobrý. Přísahal jsem si tehdy, že nikdy nedopadnu jako on. A pak si pamatuji ještě jednu věc, slovo, které jsme často používali: ,krása`. Nebyly tam tehdy zrovna žádné dívky, takže je zřejmé, že k nim se to nevztahovalo. Nebyl tam nikde žádný Monet ani Rembrant. Mluvili jsme o čisté nefalšované kráse matematiky samotné. A pamatuji si, že jsem si tehdy myslel, že bych nikdy nechtěl být tak zoufale ztracen, abych si myslel, že matematika je krásná.

Dnes, o čtrnáct let později, jsem šťastně a úžasně -- Ztracen -- ztracen v surrealistickém světě představivosti, ve světě nejen čísel, ale i tvarů, struktur, řádu. Dokonce se i směju matematickým vtipům.

Ale je smutné, že když se mne lidé zeptají, co dělám, nevím, co odpovědět. „Studuji kompaktní nespojité topologické prostory.“ Ne, to by nefungovalo. Takový fyzik může aspoň mluvit o atomech, o hvězdách a posluchači budou chápavě přikyvovat. Malířka nám může ukázat své plátno a ekonom peníze a trhy. My matematici ale nemáme co ukázat. Proto si myslím, že ty nové filmy o matematicích jsou tak slibné. Jsou to příležitosti, jak mohou jiní podat náš příběh lépe než bychom kdy mohli my sami.“

A prosím všimněte si, že mnoho z těch dat, které jsem v článcích uváděl, je téměř aktuální! Není to něco vzdáleného a dávno zapadlého, všechny problémy ještě nejsou vyřešeny, další úžasné příběhy se možná stanou dnes, nebo zítra...

Bibliografie:
Alan Turing, Podrobnější biografie na Mac Tutor
John von Neumann, biografie na Wikipedii
Fyzikální korespondenční seminář pro středoškoláky, pro zájemce bezva věc, příklady mají daleko vyšší úroveň, než ty ve škole, mají fyzikální smysl, a člověk se toho spoustu naučí
Matematický korespondenční seminář pro středoškoláky, viz. seminář z fyziky
Feynmanovy přednášky z fyziky I, II, III, Richard Feynman, báječné učebnice s báječnými postřehy, i když docela náročná

Diskuze (35) Další článek: Televize od HP a Dellu budou z Tchaj-wanu a levnější

Témata článku: Velká motivace, Vzdálená hvězda, Sami, Správný čas, Sociální svět, Závěr, Richard Feynman, Tutor, Zvonek, Život, Monet, Záporné číslo, Zajímavé číslo, Krásný měsíc, Velký kluk, Krása, Talent, Kluk, Monty, Matematický problém, Nevyřešený problém


Určitě si přečtěte

Bitcoin: analýza jeho ceny a prognóza, kam se může ubírat

Bitcoin: analýza jeho ceny a prognóza, kam se může ubírat

** Podívejte se na několik různých pohledů na cenu Bitcoinu ** Různé predikce se často silně rozcházely, teď se ale celkem shodují ** Pravděpodobný je krátkodobý pokles, ale dlouhodobý růst

Martin Miksa | 56

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 27

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 21

Kdyby dnes USA vypnuly GPS, možná byste si toho na mobilu ani nevšimli

Kdyby dnes USA vypnuly GPS, možná byste si toho na mobilu ani nevšimli

** Satelitní navigaci jsme si zvykli říkat podle americké předlohy GPS ** Dnešní telefony ale používají také evropský, ruský a čínský systém ** Kdyby USA nyní vypnuly GPS, možná byste to ani nepoznali

Jakub Čížek | 48

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

** V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3 ** NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu ** V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

Karel Kilián | 120



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch