Živě T-20: okno do minulosti s Windows 3.0

Diskuze čtenářů k článku

01. 12. 2021 16:44

První Windows, se kterými jsem se setkal, byli Windows NT4.0. Paradoxně můj první vlastní počítač, který jsem dostal o pár let později, byl AMD386 s Windows 3.11 (každé ráno před školou jsem hrával Prince of Persia nebo Streer Rod :)))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 05. 2010 14:52

Bacha, aby to od 1. července nebyla skrytá reklama ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 14:25

Nedávno jsem si chtěl zavzpomínat na 3.11 a rozjet si je jako virtuální stroj ve Virtual Boxu, ale nenalezl jsem je nikdne na internetu bootovatelné image .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 14:37

skrze warforum se da najit tema "vsechny edice windows", kde jsou instalacky windows 3.1 ... k tomu instalacky msdosu (ty jsou bootovatelne) a muzete si hrat... spis tak ze srandy jsem to mel nejaky cas uchozene ve virtual pc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 14:37

Ty jsi neviděl ten dosbox? Udělej to stejně, stáhni si dosbox a orig. Win 3.1(viděl jsem jeden archív windowsů , můžeš to zkusit najít).

Jednoduchý jak facka :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 17:34

Taky jsem nedávno virtualizoval, protože jsem našel sadu originálních disket a nemoh je nezkusit

Ale jinak na warforu není problém 3.11ky najít...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 17:36

Aha, nevšiml jsem si odkazu nad sebou... hodně užitečná stránka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
01. 12. 2021 16:47

Nejprve nainstalujte MS-DOS a na něj instalujte Windows 3.11 - tento systém neexistoval na bootovacím CD, takže po takovém obrazu ani nepátrejte

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 10:08

Nemůžu si pomoct, ale mám WIMPovské GUI ala Windows 3.x (tj. bez pracovní plochy v dnešním slova smyslu) nejradši. Windows 3.x už spíš než od Apple kopírovaly z Unixovských GUI (základ od Apple byl už okopírován a tak co dále kopírovat, že? :)).

Například to, že na ploše není žádný uživatelský bordel, ale jen ikonky minimalizovaných programů (netřeba na to mít speciální lištu, dock či další zbytečnosti). Například to, že souborový a programový správce jsou jen aplikace, které minimalizujete a nic vás nerozptyluje při práci v Excelu. Například některé klávesové zkratky (ALT-F4).

Kdyby někdo vydal NT 3.5 (poslední Windows s tímto GUI) s podporou moderního HW, neváhal bych ani minutu. GUI Windows 95 možná přineslo srozumitelnější ovládání pro začátečníky, ale pro mně zabilo Windows.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 21:41

A on tě snad experte od 9x až do XP někdo nutil startovat Explorer.exe jako shell? Tušíš vůbec kolik alternativních shellů pro 9x/1k/xp za ta léta stihlo vzniknout?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
28. 05. 2010 12:38

tuším radečku. a všechny do jednoho stojí za houby a chovají se mnohem hůř než mnou opovrhovaný explorer.exe

v 9.x šlo ještě přepnout do 3.11 GUI, v NT nad 3.5 už ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
28. 05. 2010 12:40

tuším radečku. a všechny do jednoho stojí za houby a chovají se mnohem hůř než mnou opovrhovaný explorer.exe

v 9.x šlo ještě přepnout do 3.11 GUI, v NT nad 3.5 už ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 10:02

win 3.11 jsem měl na počítači, co jsem koupil v bazaru (386) a byl tam můj první a poslední vir

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 08:33

win 3 jsem spustil jenom parkrat kvuli minam. ve skole byly 386ky, ale win nenabizely nic zajimavyho. kombinace m/t/c 602 byla naprosto dostacujici a stejne jsme na tom hlavne parili wolfa, lotus a spoustu skakacek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 03:27

„... ale především podporou sítě v rámci verze 3.11, potažmo serverové edice Windows NT 3.1.“

Toto je tak trochu nesmysl. Windows NT nemají *nic*, vůbec nic a ještě jednou nic společného s Windows 3.11 (ani s Windows 95, 98 nebo ME). Windows NT byly první software od Microsoftu, který lze označit za operační systém a který už konečně neměl nic společného s 16-bitovým prostředím a DOSem.

Kernel Windows NT navíc nevytvořil Microsoft. Koupil ho od jiné firmy. Microsoft za celou svou historii nikdy nebyl schopen vytvořit použitelný kernel. Všechny Windows řady NT (2000, XP, Vista, 7, 2003/2008 Server, ...) mají kernel vzniklý modifikací kernelů zakoupených od jiných firem.

Pokud jde o „podporu sítí“, například implementaci protokolu IP ve Windows 2000 Microsoft opsal z BSD z roku 1993. A právě těch sedm let rozdílu mezi současnými špičkovými technologiemi a Microsoftem se zachovalo až do dnešních dob. Zejména pokud jde o sítě. Není těžké dohledat, že horké novinky ve Windows Server 2008 byly například v Linuxu (a zejména v Solarisu) novinkou někdy kolem roku 2001.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 05:09

zaujimave.

vies napisat, ktore novinky to su v server 2008 ktore uz mal solaris v 2001? zaujima ma to. d

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 08:07

Taky mě to zajímá

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 08:11

Ale ted koukám že jsi vlastně jenom zaujatý Linuxák

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 22:21

Bohužel ale dotyčný má pravdu. Vemu v potaz třeba - softlinky/hardlinky. Pochází z UNIXu, ve Windows funkční jestli se nepletu až od Visty. Nemusím být příliš konkrétní, je to jednoduché. Pokud se něco ve Windows shoduje s OS X nebo GNOME/KDE [berme jako X Window], pak minimálně 50% pochází právě jako kopie z těchto systémů (maximálně lehce upravená).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
29. 05. 2010 13:20

Windows Server neznám, ale je fakt že v síťařských oblastech je Solaris (a FreeBSD) asi krapet napřed, asi i před Linuxem.

Ale to, že MS jádra OS spíš koupil, je pravda.

MSDOS koupili za nějakou směšnou částku ( $60k) od jiné firmy, původně se to jmenovalo Quick'n'Dirty Operating System.

WindowsNT vznikli tuším tak, že přetáhli tým od OpenVMS a prostě to reimplementovali.

Ale to se dělá normálně, Google taky nakupuje startupy jak vzteklý.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 08:08

S kernelem NT nemáte pravdu. Ten byl opravdu napsán v MS, ale najali si na to člověka, který řídil vývoj VMS u DEC. Zbytek týmu se od něj učil za pochodu. Výsledek myslím nebyl špatný a MS z něj těží dodnes.

S těmi kernely a ostatně i o jiných věcech - nevím proč - vcelku uboze žvaníte. Jojo, už vidím, linuxák. O Windows nevíte vůbec nic, jen cítíte zoufalou potřebu pomluvit o dvě třídy lepší SW, než používáte sám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 09:35

Trochu si počtěte. MS si sice najal člověka, který řídil vývoj VMS u DEC. Ale MS také prohrál soud kvůli tomu, že využili existující kódy z projektu Mica. Navíc MS před tím ještě spolupracoval na vývoji s IBM na OS2, tam mu z toho také něco zůstalo. NT jádro zrovna moc není "Made in MS".

Meanwhile Microsoft continued to develop Windows NT. The main architect of the system was Dave Cutler, one of the chief architects of VMS at Digital Equipment Corporation (later purchased by Compaq, now part of Hewlett-Packard).[2] Microsoft hired him in August 1988 to create a successor to OS/2, but Cutler created a completely new system instead. Cutler had been developing a follow-on to VMS at DEC called Mica, and when DEC dropped the project he brought the expertise and around 20 engineers with him to Microsoft. DEC also believed he brought Mica's code to Microsoft and sued.[3] Microsoft eventually paid US$150 million and agreed to support DEC's Alpha CPU chip in NT.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Microsoft... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
29. 05. 2010 13:43

Aha, tak proto Windows NT běžela na Alphě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 09:40

Možná Tě to překvapí, ale většina linuxáků umí i s windowsem.

Přeci jen padá častěji, a nějak se na chleba vydělávat musí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 11:17

Zajimave, ja mam studentskou licenci na Win 7 (nejlepsi Windows vsech dob) a presto pouzivam Linux. O dve tridy horsi software! Asi se mnou neni neco v poradku, muzete mi doporucit, co mam udelat, na koho se obratit?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 16:24

Na psychiatra? Jste sám proti sobě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 16:54

To bych ani nerekl. W7 jsou na stejnem HW mnohem pomalejsi nez Debian, porad hrabou na vsechny disky (vcetne externich - pocitam, ze je "prubezne indexuji"), na 4jadrovem procesoru nejsou schopne rozumne rychle ani prepnout aktivni okno... To nepocitam, ze veci, ktere na Linuxu dokazu par prikazy, na Windows nejdou vubec udelat. Ale jiste, je to o 2 tridy horsi software - nebezi na tom Photoshop ani GTA 4.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 21:31

windows je nejepsi, linux je nejlepsi, BSD je nejlepsi i masox je nejlepsi - ale kazdy pro jinyho uzivatele.

globalne nejlepsi os neexistuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
28. 05. 2010 01:21

Říká se bujón!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 01:11

Hezké, ale pokud mě paměť neklame, tak Windows 3.x a dokonce snad i 95 a 98 byly pouhou grafickou nástavbou DOSu, i když u těch posledních dvou už to ''nebylo tak vidět'' (běžný uživatel se už s DOSem jako takovým nemusel vůbec setkat).

Já jsem prvně pracoval se Win 3.11, ale to bylo spíše jen na psaní dokumentů, tvorbu tabulek, kreslení v malování a hraní karet. Jinak jsem měl mnohem radši M602, případně Norton Commander, poněvadž ve Win 3.x se nedaly spustit všechny DOSovské hry, vyhazovalo to tehdy nějakou hlášku.

Pokud píšu nesmysly, tak mě omluvte, je už pozdě, moc na to nevidím, pouze na něco čekám než se převalím do postele...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 01:15

9x už ne, tam byl naopak DOS subsystém emulovaný... Ale jinak přesný dobový popis

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 03:07

Ale ale...

Win9x by bez souborů io.sys, msdos.sys a command.com (pro neznalé - jádro MS-DOS) v rootu disku C: neudělaly ani krok. Takže kdepak emulace!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 07:59

Windows 3.1 a nižší: Nadstavba nad DOSem

Windows 3.11: Nadstavba nad DOSem s některými vlastními prvky (32bit drivery pro disky a LAN)

Windows 95-Milenium: Operační systém, využívající DOS jako zavaděč a umožňující pod ním spouštět programy

Windows NT 3.0-Windows 7 Operační systém s emulací DOSu + vlastním konzolovým režimem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 14:35

No, je sice fakt, ze win95 "vyuzovaly" nektere sluzby jeste v ramci stareho msdosu (cili toho, co se z msdos a io zavedlo), ale tak moc toho nebylo..

... nicmene existence sama techto souboru neukazuje na to, jestli to je ci neni dos.klidne by tam mohlo byt i jadro noveho systemu, jen "virtualne" ulozene v io.sys.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 22:14

tak zrovna msdos.sys to uz mozna ani na nic zasadniho nepotrebovalo, to byl co si vzpominam jenom nejaky pochybny konfigurak, kde bylo mimo jine nekolik set x-ek a pod tím poznamka, ze ten soubor musi byt vetsi nez nevimkolik KB; dalo se tam treba vypnout zobrazovani loga pri bootovani woken. To logo meli mimochodem schovane mezi dalsim balastem v io.sys

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 09:21

Tak, tak.... hned prva veta "Operační systém Windows 3.0...." ma dostala, tak som to len zbezne prebehol, ci tam budu este take dalsie perly... ale ved halogen/heligon je tiez skoro to iste...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 01:04

Ach ta nostalgie :)) Ještě přeď touhle srandou jsem používal na MS-DOSu 5 nebo 6 jinou GUI nástavbu, jen si né zaboha vzpomenout, co to bylo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 08:04

M602, Norton Commander, Dos Shell, PC tools, ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 08:43

GeOS?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 05. 2010 13:52

GeOS byl super

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 09:05

DOSShell? CybexShell?

JInak já začínal u Windows 3.1 a postupně jsem si prošel všechny verze, co se týče NT, tam jsem začínal na verzi 4.

Windows 3.1 a 3.11 jsem asi nikdy nepotřeboval k ničemu jinému, než Solitaire, miny a možná tak Paintbrush. Ale byla to sranda konečně někde využít myš

A na MS-DOSu jsem používal Volkov Commander a na psaní nejdřív T602 a potom obrovský pokrok - E. T. Klasik (to E. T. znamenalo Editor Textu)...

Jojo, dávno tomu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 10:05

Jo CybexShell, hodne chytlava nadstavba. Pro jednoho starsiho pana tak moc, ze po koupi Pentia s W95 si pres ikonu spustil CShell a pracoval v nem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 14:20

CybexShell jsem mel hodne rad, ikdyz se ke me dostal docela pozde :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
27. 05. 2010 00:07

To je znepokojující.

Tady si můžete zkusit ten Windows http://michaelv.org/... .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
27. 05. 2010 01:37

ty miny jsou nějaké pobouchané

ale jinak luxus :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 05. 2010 10:22

Tak to je super. Až mi ukápla slza

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor