Živě T-10: když Athlon válcoval Pentium III

Diskuze čtenářů k článku

21. 08. 2009 23:08

Moj prvy PC bol Intel Pentium 133MHz@166MHz(bez MMX), 64MB RAM, 2MB S3 grafika + Dfx Woodoo2 8MB akcelerator s 1.2GB HDD pamatam si ako som na tom hraval GTA1, Quake 2, Age of Empires 1/2, Resident Evil 3 a bolo mi dobre

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 13:32

Tak na ten si doteď pamatuji. V době, kdy se bohatší kamarádi chlubili novými 486-kami, zakoupili rodiče za 12000 Kč tuto sestavu:

386 DX 23 MHz (40 MHZ turbo)

4 MB RAM (možno rozšířit až na 32 MB - 8 slotů!!)

200 MB HDD (z dnešního pohledu nepředstavitelné - i kapacita CD je větší!)

OS: DOS 6.22 + Win 3.11

Nejčastěji spouštěný soft.: DOS Navigator, Word 6.0, Malování, Hledání min, Transport tycoon de luxe, Star Wars - Tie fighter, The lost vikings

Žádný internet, žádná optická mechanika - to byly časy.

Zajímavost: Windows 3.11 byly na 10 instalačních disketách (3,5 palce), Word 6,0 pro Windows TAKY!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 13:42

Ad soft.: málem bych zapomněl na legendu nejlegendárnější- Stunts!!

http://www.abandonia.com/en/games/73/Stunts.html...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 13:55

Joooo, to bylo hustý!!!!!!!!! Tam se daly stavět vlatní tratě mám dojem. To byla špičková hra! Kam se hrabe podělaný NFS jako.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 14:06

Pokud tě bavili Stunts tak Vyzkoušej Trackmanii (verze Nations je ZDARMA ):

http://www.trackmania.com/...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 14:14

Série TM je pouze podobná (ale hodně rozšířená). Nejsem si jistý, ale mám pocit, že původní Stunts má pokračování někdy z roku 2004 ~ 2006 (fakt už nevím kdy jsem to četl).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 14:09

Jo - a na disketu se to kopírovalo i půl hodiny... (mrtě malých souborů)

Potom byl celkem psycho i TIM (The Incredible Machine).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 14:59

To jsem nikdy nehrál (teda jen na mobilu nějakou podivnou javu), ale předělávka "Crazy Machines" mě dost chytila :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 13:14

Tak mě doma pořád běží Pentium III 450MHz - pasivně chlazeno; 320MB SDRAM 133MHz; nVidia GeForce 2 MX440; 20GB HDD. Win XP běhaj v pohodě, jednou za rok to vždycky přeinstaluju, pohoda komp za těch 9 let odvedl kus práce

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 12:55

Athlon za 20+ tis. není ono, lepší byl o asi rok později příchod Duronu. Celerony se mohly jít klouzat. Škoda že si to jméno nenechali, Sempron zní jak značka prostředku na mytí nádobí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 11:56

Když to tak čtu, jdu také s troškou do mlýna. Začínal jsem na nějaké 286 někdy v půlce 90. let. Bylo mi asi 13 a byl jsem nadšen, jak můžu hrát hry a psát v T602 Nejlepší byly formulky od Accolade a jezdit za Ferrari Druhé dělo byla značka Digital. 486 taktovaná na 25 MHz, 8 giga ramky, disk 250 mega následována 300 MHz Cyrixem. Jo, zlaté časy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 12:37

1. PC

Cyrix 486DX2 66MHz (krásnej zelenej pasívek) - ještě ho mám doma

8MB RAM

420MB Disk

Disketovka 3,5"

Trident T9440 1MB PCI

A skvělej 14" CRT monitor Samsung Samtron jestli se nepletu s certifikátem EnergyStar :D (i při POSTu bylo vidět logo ES)

.. jinak k formulkám .... já za Ferrari moc nejezdil, protože jestli se nepletu, tak ta formule měla jenom 5 rychlostí a ostatní 6

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 12:57

Tak že bych nejezdil za Ferrari? Asi možná ne. Já tam jezdil za tu nejrychlejší. To možná byl McLaren. A ještě tam byl Williams, pokud se nepletu. To byla jízda Na té 286 ještě pamatuji 5,5" nebo kolik se dělaly ty široké ploché diskety. To bylo dělo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 13:38

Ferrari bylo velmi podceňované. Díky akceleraci bylo na manuál mnohem lepší než Williams. Mc Laren byl však opravdu nedostižný. Pokud máte DOS BOX, můžete si hru stále zahrát:

http://www.abandonia.com/en/games/1024/Grand+Prix+... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 11:01

ja mam doma schovanou na pamatku funkční grafiku Voodoo 3 2000:) A procesor 386, jojo, to jsou pekne chvile když se na ni podívam jak jsem na tom smažil:D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 11:16

Můj první počítač-procesor Cyrix 266 MX,S3-Trio,16MB RAM,2,4GB HDD.Za patnáct litrů i s 14" vypalovačkou očí. Jo Woodoo to byla klasika.Stále mám doma 3000 AGP a Rush PCI .Woodoo Rush si dokonce před rokem užila záskoku za vadnou grafickou kartu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 11:45

Také vzpomínám :)

Psal se rok 97 - P I 166MHz, 16 Mb ram, 1,8Gb disk a podržte se S3 2MB ! ! ! :) - 40 000 Kč

ještě jsem pak do něj kopl RIVU TNT2 16MB a z akcelerace a výkonu jsem byl unesen

"99 - K6-2 - 500 MHz, 256 ram a stále Riva/16MB

"00 - GeForce 2Mx/64MB - nárůst výkonu nebyl moc znatelný, deska měla jen AGP 2x

"01 - AMD Athlon XP 1600+ 512 ram a geForce 2Mx/64MB

"06 - AMD 3500+, 1GB ram a Geforce 7600 256MB DDR3 na tom jedu dodnes

prachy už do kompu cpát nebudu, možná nějaká ram, ale už na to kašlu :D

Krása když si na to vzpomenu :D :D :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 10:45

Moj prvy skutocne nabuchany pocitac:

Cyrix 120Mhz, co mal vykon ako 150Mhz Pentium

128 MB RAM

Grafika S3 Trio64 V+

asi za 45tisic, co do toho dali rodicia... A bola to pecka aku nemal nikto v sirokom okoli este par mesiacov...

Predtym bola jasne 286, 386, ale vzdy tak nejako pozadu za ostatnymi, ale toto delo pamatam, aky som bol king :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 11:08

První počítač procesor Cyrix 266MHz MX,S3-Trio,16MB RAM,2,4GB HDD.Za 15000 i s 14" vypalovačkou očí.Fakt dělo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 10:42

Ja zacinal na 486DX2 80MHz, 4MB RAM, 850MB HDD ktery byl tak extremne velky, ze se mi ho nikdy nepodarilo zaplnit a prislo mi to nerealne.. spolu s 15" CRT a 24pin jehlickovkou stal krutych cca40 tisic A v te dobe('94) to byla maximalni masina!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
ex-šéfredaktor Živě.cz | 21. 07. 2009 14:03

Tak to nás spojuje prakticky identický segment historie

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 16:42

Ja ten kousek historie mam stale doma. Obcas si na nem zahraju UFO.. jentak z nostalgie. Mimochodem pro zajimavost - MSDOS ani W3.11 mi nikdy nespadli, jehlickovka stale tiskne(stale rve jako kr*va) a PC slape jako kdybych ho ted poridil

Rad bych se znovu dozil chvile, kdy mi nove windows behem 15ti let nespadnou a dnesni HW bude stale funkcni..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 17:44

Tak u mě 386DX 40MHz s matematickým koprocesorem a 170 MB hdd, grafika s 1 MB paměti, ale RAM už si bohužel nepamatuju. K tomu LaserJet 4L a pár měsíců na to, abyste opravdu zbledli závistí a oněměli úžasem ještě interní CD-R jednorychlostí combo přes SCSI

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 10:29

Pentium III 220MHz, 16 MB ram, 2,1GB HDD a grf kartu si bohužel už nepamatuju První operační systém byl DOS tak o dva roky později to už byl Win95.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 10:08

100Mhz, 32Mb ram a 750Mb disk a na něm win 95. Tak tohle byl můj první PC, který jsem používal ještě před dvěma a půl lety. Tenkrát jel rok se zaseklym větrákem a ani jsem o tom nevěděl. Přechod byl na Athlon X2 4200+ 2GB RAM GF 7600GT. To byl teprve skok ve výkonu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JirkaH  |  21. 07. 2009 10:05

ja pouzival dblspace, to pomohlo vic nez 4MB

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 10:03

ja jsem kupoval po AMD K6 svuj prvni AMD K7 Athlon 750MHz s 20GB HDD, 128 133MHz RAM a nVidia Riva TNT 32MB. stalo to dohromady 31 litru :/ ale byl to vykonny PC, ted stoji ve sklepe :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 13:39

Tuhle sestavu si moc dobře pamatuju, jednu dobu se s nimi roztrhl pytel a prakticky každý s novým počítačem přišel přesně s tímhle. Jen já si jich ve svém okolí pamatuju tak 8.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 09:31

Pamatuju si tu dobu dobře - tehdy mi rodiče pořídili můj první PC (tedy první domácí PC, ne že by to bylo první setkání ) Vím, že otec tenkrát dal docela nekřesťanské peníze za příšerný počítač. Byl tam procesor (a opravte mě, pokud jsem nepřesný) nějaký Cyrix snad na 300MHz, k tomu báječná S3 Trio 3D grafická karta, 4 GB disk a 32 MB RAM, vím, že díky tomu báječnému procesoru jsem na tom nespustil ani The Sims. No ale zase na druhou stranu byl to první PC, takže všechny ty nostalgické chvilky se starými hrami a tak k němu patří. Až za pár let jsem pak upgradoval na Athlon XP 1800+ s 512 RAM, 40GB diskem a GeForce 2, ten skok byl opravdu enormní a ta euforie z výkonu byla k nezaplacení. :)

Tak jsem si trochu zavzpomínal, omlouvám se všem, které to nezajímalo. :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 09:30

To si nemyslim, takto low-end nevypada. To neni low-end, ale pravek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 09:49

Uprimnou soustrast, chlapce, ale casem se to zlepsi, myslim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 09:20

TNT2 sem měl tehdá taky a neuvěřitelně sem slavil, když se mi ji podařilo dostat snad o nějakých 10Mhz výše a rázem podávala úplně brutální výsledky v 3D Marku. :)) Později když přišel upgrade na Geforce TI 4200, tak to byla hotová revoluce. Výkon úplně v jiných sférách, atd atd... Ale na rivu nezapomenu. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 08:53

Domá mám P3 450MHz se 160 MB RAM, 3.2 GB diskem z notebooku, GK GF MX440SE a rozjel jsem na tom OpenSUSE 11.1 a KDE 4.1 se všemi eyecandy!!! Sice furt swapoval, ale dalo se to. Nicméně v textovém režimu byl limitovaný pouze pomalým diskem (používal jsem jej jako pokusný server se Sambou, FTP, Apache a MySQL).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 08:37

Když jsem před několika týdny psal blogpost právě o měděném Athlonu do Slot A, netušil jsem, že se o něm bude psát i na Živě

Procesor je to krásný, jen to chlazení by mohlo být tišší, přeci jen to co mám já přeřve spolehlivě i slabší vysavač.

http://blog.i-logout.cz/795587-je-to-v-medi.php...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 00:26

To byly casy, kdyz mi windows kazdym dnem ukrajovala drahocenne kylobajty a ja jeste nevedel proc. Obcas jsem veril i na skritka :P. Potom jsem jednou zkusil "zaruceny" navod, jake one 4 MB usetril, skoncilo to preinstalovanim systemu.

Ale spis si vzpominam, jak jsem vypinal bezpecnosti programy a podobne "zbytecnosti" abych usetril nejakou RAM. Skoncilo to upgradem na celych 256MB, tehdy na nemalou cenu...

Uz se tesim, jak se budeme mit za 10 let...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 00:47

Za 10 let se nebudeme mít nijak, jelikož za 3 roky je konec světa

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 00:53

koukám že ty seš taky všude... a s tím koncem světa bych to neviděl až tak černě.... jinak já pamatuji na moje první Pentium tuším 166 MHz... to dopadlo tak že celou skříní i přes MB projel ostrý pilník, ale před tím ještě dlouho sloužilo v dílně...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
redaktor Živě.cz | 21. 07. 2009 01:05

To je zas klasická kachna k zasmání. Bohužel k smíchu není skutečná hrozba, která přiletí v letech 2029/2036/2037 v podobě asteroidu Apophis http://cs.wikipedia.org/wiki/Apophis_(planetka).... Dle informací astrofyzika Neil DeGrasse Tysona už ti nejlepší pracují na scénáři jak ho případně odklonit.

Něco málo o následcích až mrazivě černým humorem hovoří i na videu http://fora.tv/2008/02/19/Neil_DeGrasse_... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
redaktor Živě.cz | 21. 07. 2009 01:08

Vlezla mi tam tečka, správně tedy http://cs.wikipedia.org/wiki/Apophis_(planetka)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 01:40

Apophis? SG-1 to zachrání!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 01:30

Stop he flame! :) ale musim si taky popichnout, to mi neda :D Neni to kachna, ale jen spatny preklad, nebo pochopeni textu. 2012 bude jen konec veku a nastane novy vek (Vodnare - hurey! :)

A ted konecne k veci :) Ja takovyhle zihadla v te dobe vubec nepamatuju, ale asi pred 4 lety se rozprodavaly stare pocitace na skole (Gymnazium) a na nastence visela tabulka za kolik se jaky stroj prodava a kolik byla jeho puvodni cena. Pocitace byly povetsinou Pentia MMX 75Mhz, nejvetsi zihadlo, na ktere se stala fronta melo 133Mhz :) Vetsina se prodava okolo petistovky a min. A mezi temito stroji se tisnila jedna 386ka (rekneme 20Mhz na Turbo, 8MB Ram), rok nakupu si nepamatuju, ale velmi dobre si pamatuju pribliznou cenu, za kterou ji skola koupila: 64 836Kc. (v roce 2005 se prodavala asi za stovku, tedy historickou hodnotu jeste nenabrala)

Tuhle jsem se koukal do jedne 386 a co me inzenyri prekvapily, meli tak dokonale technologie a vychytavky, ze na procesoru nebyl zadny chladic, ani pasivni :D to uz dnes nikdo neumi (myslim se stavajicimi vykony)

A mam jeste otazecku na dalsi ctenare: Ruku na horu, kdo ma vykonnejsi telefon nez v clanku uvedena sestava?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 08:36

Dokonce i první Pentia na nízkých frekvencích bylo možné provozovat bez pasivu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 12:02

První Pentia určitě ne, to byly 5V modely a ty topily jako blázen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 09:33

Nejake drahe, ne? P133 jsi mohl koupit pred 6-7 lety tak za dve kila (proste za postovne)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 10:10

Zvedam ruku.

524MHz, 256MB RAM

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
redaktor Živě.cz | 21. 07. 2009 10:58

Srovnání s mobilním zařízením je hodně zajímavé, pokud by se vývoj opakoval podobným tempem, teoreticky bychom tak mohli mít kolem roku 2019 v takovém mobilním malém zařízení dnešní hiend - čtyřjádrový procesor, výkonný grafický čip, 8 GB paměti a tak 4 TB kapacitu flash disku. Už se těším

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 14:51

na co se těšíš? Až si na takový mačince přečteš zive, idnes a zahraješ tetris?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 12:11

konec sveta ne jen zacatek noveho. stejne jako jednou vyhori les po nem pak vyroste novy.

okolo roku 2012 zacne jaderna valka vnasledek ktere zemre 3mld. lidi. pote kvuli nahlemu zmene klimatu taky vznikne dalsi stehovani narodu smerem na sever takze italie bude islamska, nemecko zidovske, a evropane budou se prestehujou do skandinavie a sibire. a pak lidstvo zazije dalsi zlate obdobi jelikoz uz si bude vazit vic vseho co nam dal buh a priroda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 01:46

Jojo, to byly časy. Můj první PC.

Asi za 45 tisíc jsme pořídili děsně nabušenej počítač. Athon K7 zmiňovanej ve článku, typ grafiky přesně nevim, ale mělo to ten čip Riva TNT2 s 16MB paměti, RAM celých 64 MB, disk obrovsky velikých 10 GB... A stačilo to i na plynulý hraní her... Dneska bych na tom nerozjel ani aktuální Windowsy :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 08:39

Ale rozjel, stačilo by přidat paměť a vyměnit disk. Já jsem rozeběhal Windows 7 na Pentiu III, viz http://blog.i-logout.cz/758050-windows-7-beta-na-... ...

A to můj stroj má jen obyčejnou integrovanou neakcelerovanou grafickou kartu, žádnou nVidii.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 14:53

A sakra Škoda, že ten stroj už nemáme, jinak bych to hned zkusil :)

Každopádně zatím jsou snad ještě pořád aktuální nenažraný Visty a ty měly problémy i na 2GHz + 1,5 GB RAM

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2009 09:43

Zda se mi, ze dulezite je jen to, co rozjedeme ve sve vlastni hlave.

Ale nejsem si jisty, je mi teprve 71 let.

Svuj prvni program jsem rozjel na NE 803A tak asi v roce 1966.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 12:14

Nezbyva nez pogratulovat. Predpokladam ze ja se vzivote k funkcnimu NE 803A nedostanu, takze se tim nema smysl trapit. Ja svuj prvni program rozjel az na osmibitech.

Kazda doba ma svoje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2009 13:20

A já chtěl začít psát o tom, jak to uteklo jako voda a že t-10 je skoro včera a že jsem zavzpomínal na t-20.

Ale na NE 803A nemám.

Stejně mi to nedá.....

Pro mě bylo léto 1989 ve znamení prvního PC

Jmenovalo se Advace 86 (IMB PC compatibile)

Bylo to pravé XT. 4,77MHZ 640KB RAM, 2x 360KB flopy DS DD (5,25")

Po přechodu z 8bitu mi ty flopy přišly jako zázrak. V té době jsem se doslechl o HDD a vůbec jsem netušil k čamu by to mohlo být dobré. Vždyť ty diskety byly tak nekonečně obrovské a snově rychlé....

Zelený CGA monitor. MS-DOS 2. něco...

Turbo Pascal tuším 3.0

Assember

A samozřejmě bez myši.

A jak jsem byl šťastný...

rok 99 je tak blízko, že ani nemám pocit nějaké veliké změny...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor