Živě T-10: ILOVEYOU, láska na první spuštění

Diskuze čtenářů k článku

06. 05. 2010 11:46

Ja si myslim, ze za to muze MS. Kdyby nevymyslel prisernou hovadinu skryvani nekterych koncovek, mohla byt nakaza mnohem mensi.

Nepoucil se do ted. A funkce autorun je tez dobra podpora pro viry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 05. 2010 15:15

Před deseti lety bylo v plenkách leccos. Když si to tu tak pročítám, tak mi připadá, že to platí i pro nemalou část diskutujících.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 05. 2010 10:36

Pchá, vraj vírus... správny vírus bol napísaný v assembleri, prefíkane sa ukrývajúci a meniaci, nie takéto srágory! Už ani tie vírusy nie sú čo kedysi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 05. 2010 07:16

Morrisův červ neměl 99 řádků, na té disketě mají asi nějakou demoverzi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 23:35

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 13:25

Těhle internetových virů/wormů jsem se nikdy moc nebál. Ale musím přiznat,že s virem win32.cih (černobyl) jsem se natrápil dost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 15:59

Vsichni okolo me breceli a ja se jim smal :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 12:04

První co jsem vždy udělal po instalaci Windows,bylo nastavení průzkumníka na to aby ráčil zobrazovat přípony,tohle je prostě základ který po každém OS chci (pokud tedy používá k identifikaci typu souboru něco tak tupého jako příponu).Jinak celkem souhlas,že uživatelé nevědí co to přípona je a na co je,pak se celkem diví když jim v mailu přijde video s názvem strasnablbost.wm ,že to nemůžou spustit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 14:38

Problém se zapnutým zobrazováním přípon je při přejmenování souborů. Dáš „Přejmenovat“, Windows ti označí celý název včetně přípony, uživatel začne psát, celý původní název včetně přípony se smaže a uživatel je v pytli. Strašně se diví, že se ten dokument po přejmenování nechce otevřít apod.

V tomto se pěkně chová například Nautilus v Linuxu, který automaticky označí jen název bez přípony.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 15:57

Windows te upozorni, jestli vazne hodlas zmenit priponu souboru. Tohle varovani je tusim dostatecne.

I kdyz zde se opet dostavame ke skupine lidi NEXT NEXT OK, pro ktere je precist si toto upozorneni neresitelny problem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 05. 2010 16:18

Pokud dám ve Windows 7 přejmenovat a mám zapnuté zobrazení přípon souborů, automaticky se označí pouze jméno souboru a připona zůstane nezměněna

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 17:23

Aha, v sedmičkách už to mají vyřešené, tak to je dobře.

Jen doufám, že si to teď nenechají patentovat a následně Linux obviňovat, že krade jejich duševní vlastnictví

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 19:30

Jen dodam, ze takovym zpusobem prejmenovavani funguje od Vist.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 23:31

Upozorneni na zmenu pripony uz je i ve win 98

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 05. 2010 11:42

S výchozí volbou "Ano, změnit", takže Enter, Enter a je vymalováno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 22:54

Blbost. Uz od win95 se zapnutym zobrazovanim pripon pri stisku f2, nebo pravem kliku a volbe prejmenovat se oznacil jen nazev souboru a tecka s priponou zustala neoznacena.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 22:57

tak kecam.. ted jsem si to proveroval a vazne se oznacilo vse i s priponou. Asi mi to prislo jako samozrejmost :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 05. 2010 10:21

I v w XP se označí všechno...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 05. 2010 09:27

Když by mi to tehdy přišlo tak bych to asi taky spustil. Ještě že jsme v té době neměli internet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 15:55

Já byl v té době připojen 10/10 mbps a nikdy mi nic takového nepřišlo :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 22:50

Tak to jsi musel mit internet na nekde na vs. Normalni smrtelnici nemeli k takovymto rychlostem pristup. Odhaduju tak pc pripojene na vysokoskolskych kolejich na strahove ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 23:30

Skoro, ale bylo to v brne

Jinak predtim jsem byl doma k netu pripichly modemem

internet pouzivam nekdy od roku 96 97

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 05. 2010 07:04

Fakt to byl soubor VBS? teda museli být všichni najivní, to už ta koncovka (.vbs), nic dobrého neříká. pokuď to není od důvěryhodného zdroje

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 07:53

Právě se to učili Drtivá většina uživatelů tehdy viděla .vbs poprvé.

A kromě toho, není nic jako inteligence uživatelů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 07:55

Nevím, proč se všichni divíte? Vždyť to bylo před 10-ti lety. Navíc je dnes spousta uživatelů PC, kteří neznají ani ty obecně známější přípony typu TXT, DOC, XLS Hodně lidí užívá PC v práci jako psací stroj - hlavně ti starší, kteří na škole neměli základní výuku počítačů...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 08:31

na tu výuku PC si vzpomínám

Tohle je disketa

a když zapnete počítač je na něm MS DOS nebo MS WINDOWS, nic jiného neexistuje a musíte si to koupit. Na psaní existuje tady jenom MS WORD a ten si musíte taky koupit. Nadpis ve wordu se pak dělá kliknutím na to tučné B nebo zvětšením písma tady. Těch nabídek Nadpis apod. si nevšímejte, protože tam akorát zavazí.

A teď se podíváme, jak se malují obrázky v malování. To je přímo ve windows a je to tedy zadarmo, tak by jste to měli umět ovládat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 08:14

To si tu nekdo opravdu mysli, ze uzivatele vi, co znamena .vbs? Nebudte naivni...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 11:15

Bohužel Win od verze 98 (nebo 95?) jsou defaultně nastaveny tak, že skrývají příponu, uživatel měl tedy pocit že vidí příponu TXT.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 11:31

Přesně tak, uživatel viděl přílohu "I love You.txt", kde jediná věc, která ukazovala na jinou příponu byla ikonka. VBS přípona se jako známý typ souboru nezobrazovala. A tohoto "vylepšení" bylo právě využito k šíření viru

Nachytala se na to i moje kolegyně na IT pozici, která se divila co jí tam po rozkliknutí problikává - to se už posílaly maily. Takže jsem odpojil síť a začal odvirovávat :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 05. 2010 22:39

Já netuším, co dělá vbs, tak nevím proč bych se toho měl bát.

Pokud by mi přišel mail anglicky a neco.txt.vbs, nespouštěl bych to.

Ale jinak...

A dost BFU těžko pozná, co znamená txt, doc, docx, php, exe...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 00:24

Já si nemůžu pomoct, ale příponu VBS z mailu může pustit jen magor.

V kombinaci s outlookem, ktery to pouští (pouštěl) automaticky a s tím, že ve win je každý admin pak vychází přímo vražedná kombinace.

Kolik problémů by bylo ušetřeno, kdyby win defaultně zobrazoval přípony, nedělal automaticky každého adminem a hlavně by nedovolil jen tak měnit obsah systémových souborů a registru.

Vždyť většina záplat a bezpečnostních rizik je způsobena právě administrátorskými právy a MS si to stále nedokáže uvědomit a win stále vytváří defaultně administrátorské účty.

Osobně si myslím, že pokud je něčí počítač nakažen tímto způsobem, tak ten člověk si to plně zaslouží. Je to vlastně jeho odměna za univerzální blbost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 00:39

nebudeš tomu možná věřit, ale existují lidé, kteří netuší, co přípona vbs znamená a dokonce i lidé, kteří funkci přípon neznají. To je, co?!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 07:37

Tak nemají hrabat do něčeho nebo pouštět něco, čemu nerozumí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 08:13

Ty rozumis zpusobu, jakym tve telo umoznuje chuzi? Ne? Tak proc chodis?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 08:25

neumím řídit náklaďák, tak do něho nelezu

neumím péct rohlíky, tak nepracuji v pekárně

neumím zpívat, tak nelezu do televize nebo studia

neumím dělat účetnictví, tak se necpu jako účetní

neumím německy, tak se neživím jako překladatel

neumím zpravit auto, tak se o to nepokouším

A pokud někdo neví co udělá nějaký soubor, tak by to neměl pouštět. To je čistě selská logika. Když tomu nerozumíš, tak se v tom nehrab.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 09:37

hej.. a ked sa niekto (apple) snazi spravit jedhoduche pocitace, povazujete ich uzivatelov za idiotov.

ono je to chyba celkoveho konceptu sucastneho pc. osobne pocitace su pre vacsinu spotrebny material ako napr pracka a napriek tomu ze pracka v sebe nejaky operacny system obsahuje, nikto s nim nepride do kontaktu, takze ho ani nema ako pokazit. keby v podobnom duchu existovali uzivatelske rozhrania u pocitacov, problemov by bolo omnoho menej. symbian je tiez os, ale z uzivatelskeho hladiska sa od hlupeho telefonu lisi len velmi malo. myslim ze buducnost je v niecom ako ipad

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 15:42

Ja uzivatele Applu za idioty nepovazuji. Kdyby byly stolni pocitace apple dostupnejsi mym moznostem urcite bych ho pouzival.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 05. 2010 20:17

Neumíte péct rohlíky, tak proč je jíte?

Neumíte zpívat, tak proč zpíváte?

Neumíte účtovat, tak proč odvádíte daně?

Neumíte "zpravit" auto (což ostatně nedokáže naprosto nikdo, pokud se nejedná o "inteligentní" vozidla), tak proč jím jezdíte.

---------

Přijde mi mail od známého, proč bych měl tušit, že mi poslal vir, když jsem BFU a nevím o nebezpečí.

Kdyby Windows defaultně zobrazoval přípony, obtěžovalo by to BFU.

Kdyby Windows nedělal automaticky každého adminem a hlavně by nedovolil jen tak měnit obsah systémových souborů a registru, bylo by používání PC problematičtější.

Rozhodně nejste dobrý člověk, když někomu přejete něco špatného, pouze proto, že je BFU.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 21:02

- Nemusíte, klidně si ten vir pusťte, možná, že až se vám to stane po 10te, tak pochopíte, že je asi chyba mezi židlí a klávesnicí.

- takze ono je vlastne dobre, ze pripony nejsou videt. njn, to je potom tezky kdyz ani nevite co to vlastne je. koho zajima jestli je to fotka nebo script, ze?

-muzu se zeptat na co normalni clovek v systemu potrebuje mit pristup do systemovych souboru a registru? co dela pouzivani PC tak problematickym pokud by tam ten pristup nebyl? Taky me zajima na co clovek potrebuje admin prava, tedy krome prvotni instalace programu. nepredpokladam, ze bezny clovek porad neco instaluje

-Rozhodne netvrdim ze jsem dobry clovek, nepreju nikomu nic spatneho, pouze rikam, ze komu neni rady, tomu neni pomoci a pokud je nekdo tak hloupy ze pusti soubor s priponou VBS aniz by se nejdriv podival na obsah, tak si nasledky zaslouzi.

Nebo kdyby vam snad vas znamy napsal mail smaz si vsechny MP3 a posli to dal, tak to bez ptani udelate a poslete to dal?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 05. 2010 01:06

Proč si ten vir spustím? Protože mi ho poslal známý. Tomu věřím, že mi nebude posílat viry. Vidím "příponu" .txt, protože mám zapnuté skrývání přípon. I kdybych tu koncovku viděl, stejně to otevře, protože nevím, co to znamená. A teď já jsem tedy hloupý protože neznám příponu .vbs. Zde opět opakuji, že věřím člověku, který mi ten mail poslal. Pak neumím prohlédnout obsah a i kdyby, tak nerozumím kódu. Ale já zapomněl, já jsem vlastně hloupý, že nic z toho neumím. Měl jsem se věnovat informatice a ne právničině, kterou vydělávám 30.000,- měsíčně, a počítač používám na korespondenci a dokumenty.

S příponami je problém, že při přejmenovávání souboru smažete příponu, pokud si nedáte pozor. Navíc jsou navíc. A spousta uživatelů pracuje bez zobrazených přípon a je vidět, že jim to nečiní potíže. (Ale sám si je vždy ihned zobrazuji.) Jestli je soubor fotka vidím podle ikonky a jestli je to skript, pak má takový divný obrázek, na který vím, že nemám klikat.

Administrátora bych očekával vždy při prvním spuštění. Za jeden z principů administrátora považuji, že může vše a obyčejný uživatel si nemůže dát administrátorská práva. A jinak kvůli těm programům ano. Pro instalaci programu si nebudu přepínat účet. A i jako běžný člověk kolikrát instaluji relativně dost.

Mohl bych s přivřenýma očima reagovat, že si zasloužíte pokutu za rozbitá světla, která vám někdo rozbil, když jste si odskočil do trafiky pro cigarety. Respektive, dejme tomu, že zasloužíte, ale nepřeji Vám to.

Ale jak je vidět, náš uživatel onu radu nedostal, tak se nedostal ani k oné pomoci. Řekl mi někdy někdo: "Zobrazuj si přípony!", "Nepracuj s administrátorskými právy!", "Neotvírej soubor s příponou .vbs!", "Když ti něco někdo pošle, nemusel to ve skutečnosti poslat on!") ? Neřekl. Ale jsem hloupý, protože jsem se měl zeptat. I když jsem nevěděl na co.

Pokud mi známý napíše, abych smazal své MP3 a nařídil to dalším mým známým, tak to neudělám, protože vím, že je nechci smazat. To bylo hloupé přirovnání.

(Psal jsem to z pohledu BFU. Já se chovám zodpovědněji a nejsem právník.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
05. 05. 2010 07:47

- V tom případě si ztěžujte u známého. Fakt je ten, že vám od něj přišel vir a je jenom na Vás jestli ho spustíte nebo ne. Pokud nevidíte přípony, tak to .txt logicky není přípona. A pokud to spustíte, je to jenom na vás, že jste to spustil. Můžete to obhajovat jak chcete, ale vy jste ten kdo to pustil. nikdo jiný a tudíž za to přebíráte zodpovědnost.

- Při změně přípony windows člověka upozorní, jestli ji chce vážně změnit. Tohle myslím dokáže přečíst každý. Navíc Win od verze Vista při přejmenovávání označí pouze název souboru bez přípony.

- Můžu se zeptat, co normální člověk neustále instaluje? Pokud tedy něco spustíte s admin právy, tak to má přístup všude a je to opět vaše rozhodnutí chovat se nezodpovědně.

- To že si sám pustíte vir je spíše analogie k tomu, že si to auto rozmlátíte sám, Stejně jako ten vir nikdo za vás nepustí.

- Ale mě je úplně jedno jestli vám někdo řekl, jak se s windows zachází. To je vaše starost, když s tím chcete pracovat a navíc jako administrator. Docela by mě zajímalo jak víte jak nainstalovat program, když vám nikdo neřekl jak

- To s těm MP3 byla analogie k danému IloveU

Já jen sděluji, že pokud někdo pustí cokoli a navíc pod admin právama, je to jeho univerzální blbost. můžete to obhajovat jak chcete, ale to je fakt. Ne jednou jsem se setkal s případem, kdy dotyčný tvrdil, že mu antivirus pořád něco zakazoval a tak ho prostě smazal a od té doby to funguje, akorát mu pořád něco přetěžuje internetové připojení.

Já chápu, že to píšete z pohledu BFU, jen tvrdím, že svépravný člověk by mel být zodpovědný za své chování. Takže když něco posere, je to jeho chyba a né nikoho jiného.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 05. 2010 13:37

U známého si "ztěžovat" budu. Je na mně, jestli soubor spustím. Pak se teprve dozvím, že je to vir. Zobrazování / nezobrazování přípon BFU kulový rozumí nebo si řekne "Hm, přípona je vidět... no co...". Zodpovědný byl tedy i ten člověk, který otevřel obálku s antraxem.

Ptá se mě to, jestli chci to změnit. Chci. NEXT NEXT OK. Tohle vždy funguje.

Jde na stahuj.cz a prohlíží, co všechno se mu hodí / líbí. Nemám snad věřit a být stále jen paranoidní, že mi vše chce ublížit?

Aby ta analogie odpovídala ILOVEYOU, tak tedy potkám chlapa, který mi řekne, že zná Tondu, já řeknu, aby počkal u mého auta, že si jen koupím cigára a on mi rozbije ta světla.

"Komu není rady tomu není pomoci." Proto jsem psal, že ještě nedostal tu radu, aby neotvíral soubory .vbs. A instaluji stylem NEXT NEXT OK. (Což ale hloupé je a až se spálí nebo až mu někdo poradí, tak začne číst.)

Jenže u ILOVEYOU nebylo napsáno "Spusť mě, já Ti smažu, co najdu."

A já s zase myslím, že blbost je spouštět opravdu cokoliv. Ne, co mi přijde od přítele. Blbost pak se, pokud mi to přijde od přítele, ale je psané divně. (U nás by to bylo robotem přeloženým textem do češtiny.) A ti, co smazali AV, jsou tupí. Nebo jim radili ti "chytráci", kteří se objevují i na diskuzích živě.cz, kteří radí AV nepoužívat, že je zbytečný.

S tou svéprávností souhlasím, na tom vše funguje. Ale zase si vzhledem k případu (nyní ILOVEYOU) říkám, že vinit postižené z blbosti je příliš přehnané.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 01:04

Jasně, a to si jako myslíš, že lidi kteří za všech okolností klikají na OK, NEXT apod. zastaví tabulka s vložením hesla? Prostě ho napíšou a jede se dál, hlavně ať systém nepyskuje. To je na Windows obrovsky pohodlný, Linux je strašně paranoidní, až je to na palici. Dělat z uživatelů nesvépravný blbce taky není ideál

Každopádně co se týče tohohle viru, je třeba si uvědomit, že lidi na tyhle věci ještě nebyli připravený. Dneska přílohu od neznámého odesílatele spustí už jen hrstka magorů, ale tenkrát se to neřešilo, ani nikdo nečekal podraz...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 01:36

A hlavně si všichni mysleli, že si zaš*kaj, když jim někdo poslal vyznání lásky.

Stejně je to úsměvné. Ono uplynulo deset let, což mi připadá hrozně málo. Myslel jsem, že už je to dýl. Asi žiju rychleji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 02:15

Spíš naopak pomaleji, to je výhoda

Každopádně díky za zajímavý podpis, množství hlasujících na těch stránkách mi hned zvedlo náladu. Musíme ty zkorumpovaný mumie vykopat z politiky co nejdřív

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 14:26

Já to myslel tak, že mi ten čas rychle letí a všechno se mi zdá jako hrozně dlouhá doba.

Jinak jsem rád, že si toho někdo všiml. Sice se nesmí dávat webovky do podpisu, ale snad mi to místní admini redaktorský odpustí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 07:44

Pokud někdo kliká NEXT NEXT OK, tak si přesně tohle zaslouží, aby se naučil číst. Mě se zdá rozumný postup Nerozumím tomu -> zakážu to, né obráceně.

Jinak, už v té době existovali viry a mnohem horší. Tenhle měl takový úspěch jenom díky svému jménu, respektive jménu přílohy.

Co se týká toho přístupu admin. tak nedávno jsem četl statistiku děr a chyb v produktech MS a většina děr se nedá vůbec využít, pokud by uživatel nebyl admin.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 11:58

Ano, viry byly. Sám jsem tenkrát shodil naši domácí 386ku virem JaM přineseným na disketě a to pak byl docela oheň na střeše Ale vir v příloze k mailu, ještě k tomu ve spustitelné příloze? To se začalo rozmáhat až mnohem později. Každopádně největší peklo v dobách dialupu byly dialery, taky se mi podařilo jeden chytit. Naštěstí jsem měl takové tušení, takže měsíční účet za telefon byl v konečném stádiu jen lehce navýšen, narozdíl od některých, kteří platili klidně i 100 000

Přístup jako admin je doma důležitý, jinak by člověk s počítačem nemohl nic udělat a na všechno si musel volat svého experta. Že lidi budou třeba na linuxu pečlivě číst zpravidla anglicky psaná dialogová okna si iluze už vůbec nedělám, vidím to třeba u ségry, která má každou chvíli přehozené vyhledávání místo google na icq.com nebo všemožné reklamní pluginy v prohlížeči. Když jí nadávám, že jenom tupě kliká na NEXT, tak se vymlouvá na slabší znalost EN a podobný blbosti...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 14:27

Klasika. Neustale se setkavam s pristupem "Neco mi to pise. Mam to potvrdit nebo zakazat? A co to pise? Ja nevim, ja to necetl."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 05. 2010 10:16

Jo, dialery, to byl pořádnej průser, jako malýmu se mi ta slečna nahatá opravdu líbila (tehdy to snad byla Veronika Zemanová) a ono se to pořád ne a ne připojit. Trvalo to tuším 20 minut a ten účet dělal 3k Kč celkem (nevím, jaké bylo navýšení). To bylo v době, kdy z každého obrázku byly vidět nejdříve oči, nos, celá hlava a pak teprva přišly na řadu prsa

Já jsem shodil naší i486 nějakým programem "na tvoření her", který byl snad jen jednoduchým skriptem a po spuštění začal mazat systémové soubory. Myslel jsem, že načítá, pak když to trvalo, počítač jsem natvrdo vypl a už nenastartoval

Za svůj život jsem nachytal asi 300 virů, většinu se mi ale povedlo odrazit včas. Proto nepracuji pod admin účtem, ten používám pouze výjimečně. A navíc primárně využívám Linux.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ufi
04. 05. 2010 09:08

to že mě wokna automaticky nastaví jako admina mi snad zakazuje si to změnit? a když mě nastaví osekaně, tak většina si to změní, aby nemusli pořád něco někde potvrzovat. tohle není problém oken, ale lidské pohodlnosti.

a hlavně, před deseti lety málokdo znal pojem sociální inženýrství. a pokud mu něco přišlo od kámoše, tak to neřešil. neposuzujte tehdejší věci podle dnešních znalostí, před deseti lety jich bylo od dost méně a počítače byly pro většinu lidí pořád velká neznámá s kterou musí pracovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 14:49

Pod Windows to bez práv Administrátora občas nejde. A tím nemám na mysli nějakou blbou hru, které stačí změnit práva u složky. Narazil jsem už na takové věci jako ovladač plotteru od HP, který bez práv admina prostě netiskl. Nebo mi nedávno jeden kolega vykládal, že mají problémy s novou verzí SAPu, kde některé věci bez práv admina prostě nerozchodili.

On to sice není přímá chyba MS, ale výrobců onoho softwaru. Na druhou stranu má na tomto přístupu MS podíl svojí dřívější laxní filozofií k bezpečnosti.

A ještě než na tohle začne někdo reagovat UAC, tak si uvědomte, že u MS každý upgrade něco stojí. Což je typická ukázka nevýhody komerčního softwaru. Koupíte software, který nefunguje, jak má a místo opravy vás nutí koupit novou verzi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 15:51

Takze jeste jednou

Prvni vytvoreny ucet je VZDY administratorsky. Nejde u nej nastavit aby administratorsky nebyl

To nejde prenastavit ani v polozce users. Jde to pouze nastavit v Administrative tools \ computer management \ users.

Mimochodem Computer management u nizsich verzi Win neni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 17:32

Přesně tak, takové ty home verze jsou mimo jiné ořezané o oprávnění. Jenže to je jen na oko. V systému to stejně je, akorát jsou odstraněné nástroje na práci s právy a řeší se to tím, že uživatel je prostě administrátor. A ani na to není nijak upozorněn. Od Vist je tu sice UAC, ale ani to by někteří uživatelé neměli dostat do ruky, protože stejně odklepou cokoliv.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 05. 2010 10:42

V MS si tohle uvědomili už dávno a do Windows Vista přidali UAC. To, že to většina nezkušených lidí vypíná je jejich blbost. Na Windows 7 to už má nastavitelné ony úrovně.

Takže pod MS systémy současnosti člověk jako admin nepracuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 12:08

Tak normální lama by si to určitě měla nechat, ale nevidím důvod, proč bych se tím třeba měl nechat buzerovat já, který nic takového léta nepotřeboval. Navíc lidi to fakt otravuje a pokud se člověk na internetu chová normálně, ani takovou fíčuru nepotřebuje. Sám jsem chvilku fungoval zcela bez antiviráku a vira jsem chytil, až když jsem vědomě stahoval pochybné soubory z pochybných stránek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 15:48

UAC neUAC, porad se jedna o administratorsky ucet, takze jakakoli aplikace ktera je spustena ma administratorska prava

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 19:17

A UAC bráni, aby takéto aplikácie boli spustené.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tc
04. 05. 2010 21:04

UAC brani i spusteni FRAPSu ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 05. 2010 22:37

V dobe pred 10ti lety jeste panovaly na vsech pocitacich windows95 a windows98, v CR byl internet jeste v plenkach a ona pripona vbs ani nemusela byt v outlooku videt. V teto dobe stale prevladaly viry sirici se na disketach, pripadne vypalenych cd. V teto dobe byl v plenkach i spam a nemeli jste potrebu denne mazat nejaky ten mail, ktery proklouzl spam filteru. V teto dobe by si tento soubor spustila i s pousta z tech chytrolinu, kteri tady dnes pisou ze kazdy kdo to spustil musi byt pitomec. V te dobe bych ho spustil mozna i ja, kdyby mi prisel do schranky a kdybych pouzival outlook. Takhle jsem mohl alespon tyden po takrka celosvetove infekci studovat jeho zdrojove kody :) Myslim, ze v cesku az takove skody nezpusobil, protoze ne kazdy mel v te dobe internetove pripojeni (tim myslim dial up, adsl ani jine broadbandove pripojeni v te dobe v cr dostupne nebylo) a tak se zavirovaly maximalne pocitace ve vetsich firmach a skolach. Domacnosti v cr se to IMO prilis nedotklo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor