Zisk Microsoftu klesl o 18 %, vyhlídky jsou ale výborné

Pokles prodejů licencí Windows před uvedením Windows 7 a vysoké náklady na jeho propagaci zapříčinily výrazný pokles zisků Microsoftu. Rozjetý byznys ale mluví jasně.
Zisk Microsoftu klesl o 18 %, vyhlídky jsou ale výborné

Největší softwarové společnosti světa klesl čistý zisk za prozatím poslední fiskální čtvrtletí o 18 procent. Microsoft za tříměsíční období končící v září tohoto roku vykázal zisk ve výši 3,6 miliardy amerických dolarů, přičemž příjmy klesly o 14 procent na necelých 13 miliard dolarů. Za prudký pokles zisku mohou zvýšené náklady při uvádění nového operačního systému Windows 7 na trh a pokles prodeje licencí za starší verze v období před tímto uvedením.

Burzovní analytici nicméně očekávali ještě větší propad zisků, akcie tedy před startem obchodování povyskočily o 8 procent – z původních 26,5 dolaru na téměř 29 dolarů. Během následujících dní akcie zaznamenaly postupný propad, následně se však ustálily a nyní okupují hranici 27,7 amerických dolarů za kus.

Zvýšené a strategicky rozložené výdaje

Do budoucna se počítá s udržením současné hodnoty a postupným navyšováním příjmů a čistého zisku, minimálně do hranice před posledním 18 procentním propadem. Za 3 měsíce do září tohoto roku totiž nastal útlum nákupu nových počítačů a s tím spojených OEM licencí za operační systém Windows. Uživatelé čekali na uvedení Windows 7 a nových modelů počítačů a notebooků od partnerských společností Microsoftu, a to i přesto, že redmondská firma zahájila program, ve kterém umožila bezplatné povýšení starší verze operačního systému na nový po jeho vydání.Klepněte pro větší obrázek

K poklesu zisků přispěly i zvýšené výdaje na masivní marketingovou kampaň spojenou právě se startem Windows 7. Mimo to Microsoft značně v létě investoval do reklamních aktivit pro zavedení značky Bing především na americký trh. Mnohé finanční prostředky byly vynaloženy i do zavádění maloobchodního řetězce Microsoftu, ve kterém firma hodlá nabízet své produkty a produkty svých partnerů.

Jak už dříve informoval šéf společnosti Steve Ballmer, Microsoft i ve finanční krizi hodlá investovat do rozvoje svých produktů, z čehož by do budoucna měl hodně vytěžit. Všechny zmíněné výdaje by do budoucna měly zapříčinit nárůst zisků z finančně podporovaných projektů. Do konce příštího roku například firma chce prodat až 300 milionů licencí Windows 7, což je vzhledem ke zhruba miliardovému tržnímu podílu značně vysoké číslo. V České republice chce Microsoft za stejné období prodat 1 milion kopií.

Windows 7 mají dobré předpoklady ke komerčnímu úspěchu. Už dvě veřejné testovací verze zdarma dostupné všem zájemcům vyvolaly mezi uživateli velice kladné reakce, stejně tak u médiích všech typů. Podle mnohých odborníků se navíc Microsoft nemusí obávat toho, že by prodejům uškodila špatná pověst Windows Vista, spíše naopak by měla novým Windows pomoci. Uživatelé totiž čekají na systém, který konečně splní jejich požadavky. Tomu byla přizpůsobena i reklamní kampaň, ve které se Microsoft snaží uživatelům vštípit, že Windows 7 byla jejich nápad a vychází pouze a jedině z jejich požadavků.

S Windows 7 se Microsoftu podařilo vstoupit i na velice rychlo rostoucí trh s netbooky, který byl doposud velice nevyužitý. Přizpůsobený systém nyní dohnal značnou mezeru v této oblasti a nabízí uživatelům zacelení této mezery.

Nejen Windows 7 mohou generovat jmění

Rentabilní by v budoucnu mohly být i ony kamenné obchody. Například konkurenčnímu Applu ročně jejich celosvětová síť obchodů Apple Store přináší milionové zisky a každoročně se výnosy zvyšují. Podle analytiků by Microsoft mohl docílit rovněž pozitivních čísel a kromě podpory svých značek by si tak ročně mohl připsat přímé zisky. Na druhou stranu se však mnozí shodují, že obchody Microsoftu nemusí působit na uživatele stejně, jako je tomu u Applu. Produkty redmondské firmy lze vyzkoušet i v jiných obchodních sítích a uživatelé jsou zvyklí nakupovat u prodejců třetích stran a na internetu.

Microsoft navíc prozatím spustil pouhé 2 pobočky – v Kalifornii a Arizoně. Firma plánuje otevření obchodů po celé Americe, například i na proslaveném Times Square v New Yorku, prozatím však není zcela jasné, v jakém časovém rozmezí se tak uskuteční. Ještě vzdálenější pak nejspíše bude otevření poboček ve velkých evropských městech. Zástupci Microsoftu potvrdili, že počítají například s Londýnem, blíže však odmítli strategii a časový horizont v rámci evropských trhů komentovat.Klepněte pro větší obrázek

Softwarový gigant by se mohl stát více ziskovým i v oblasti internetu, kam se snaží nasměrovat mnoho svých aktivit už od začátku roku. Smlouva s Yahoo! nepřímo navýšila jeho tržní podíl a zajišťuje určité příjmy z reklamy po dobu dalších několika let. Takové příjmy, ke kterým by se Microsoft jinak nedostal, získává totiž procenta z reklamy na stránkách cizí společnosti.

Internetový vyhledávač Bing navíc od léta neustále navyšuje svůj podíl, zejména tedy ve Spojených státech, což je prozatím jediná lokace, v níž Bing běží v plnohodnotné verzi. Statistiky comScore každý měsíc ukazují nárůst podílu Bingu v USA, aktuálně se vyhledávač blíží 10 procentům. Poslední informace navíc naznačují, že by Microsoft mohl koupit vyhledávač Ask.com, čímž by mu podíl vzrostl o další 4 procenta.

Ask.com, dříve známý také jako Ask Jeeves, už delší dobu zásadně neinovuje své služby a těží ze své historické obliby u uživatelů. Analytici se shodují, že by koupě pro Microsoft byla dobrý tah a s dobrou strategií by mohl docílit zajímavých čísel.

Windows Live jako slibná posila a spojka

Nástroj pro přilákání uživatelů k internetovým službám Microsoftu tvoří i služby a programy Windows Live kombinující práci na desktopu s prací na internetu. Jak například uvedla ředitelka české pobočky Microsoftu Jane Gilson, služby a aplikace Windows Live jsou pro Microsoft nyní velice důležité a jsou nepřímou součástí Windows 7. Microsoft prozatím nevidí budoucnost v tom uvádět na trh operační systém plně založený na cloud computingu, jak to plánuje Google, ale chce co nejlépe propojit klasický systém s internetem.

Odkazy na Windows Live jsou proto zakomponovány na mnoha frontách, kde Microsoftu působí. Aplikace jsou samozřejmě nabízeny zcela zdarma a skrze weby a webové služby společnosti je možné se k nim snadno dostat. Aktualizační služba navíc aplikace nabízí rovněž přímo ke stažení a automaticky pak provádí aktualizace na nové verze. Microsoft rovněž chce mnohem častěji vydávat nové verze těchto programů.Klepněte pro větší obrázek

Firma domlouvá i spolupráce se svými OEM partnery, kteří budou aplikace Windows Live instalovat přímo na nové počítače. Podle dostupných informací takto bude činit například Dell, ale očekávat se dají i další.

Tato strategie může Microsoftu pomoci hned ve dvou oblastech – efektivní propojení desktopu a internetu posílí značku Windows mezi uživateli, kteří k systému dostanou něco navíc, navíc s nativní integrací do systému. A z počtu uživatelů pak lze těžit při směrování na webové služby, třeba Bing, Windows Live Hotmail a mnohé další. Zde se pak otevírá prostor pro prodej reklamy.

Jako komerčně hodně potencionální se jeví i služba Office Web Apps, se kterou Microsoft vyrukuje v polovině příštího roku spolu s vydáním Office 2010. Kancelářská sada převedená do prostředí webového prohlížeče bude pro všechny uživatelé dostupná zcela zdarma, v tomto případě s reklamním sdělením. Platící zákazníci pak budou od těchto rušících elementů oproštěni, zisky jsou tak zaručeny v obou případech. A opět se zde otevírá prostor pro napojení na další služby a strategické směrování.

Situace Microsoftu se v budoucnu nejeví vůbec tak tragicky, jak se ještě před pár měsíci mohlo zdát. Ačkoli jeho zaspání na internetu není záviděníhodné, strategie kombinace desktopu a chytrých webových služeb může tyto rány zacelit. Microsoft a Steve Ballmer se dost možná správně domnívají, že éra čistého cloud computingu tu v blízké budoucnosti ještě nemá šanci vyrůst, a na internetu lze vydělat slušné peníze i bez dominantního postavení v oblasti vyhledávání.

Diskuze (78) Další článek: Ke stažení: Zjistěte si, co máte uvnitř počítače

Témata článku: Microsoft, Byznys, Web, Internet, Windows Live, Špatná pověst, Microsoft Windows, Mezera, Celosvětová síť, Otevření obchodů, Postupný propad, Ask, Poslední informace, Platící uživatel, Efektivní propojení, Tříměsíční období, Reklamní systém, Masivní marketing, Výbor, Zacelení, Times Square, Nová kampaň, Kancelářská sada, Americká pobočka, Zisk, Nový notebook na Mall.cz


Určitě si přečtěte

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 20

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

** Jak uložit soubory, aby vydržely vnoučatům? ** A co kdyby měly přečkat celá staletí? ** Teď se o to pokouší GitHub a je to oříšek i pro lingvisty

Jakub Čížek | 118

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?

Lukáš Václavík | 124


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11