Popularita procesorů od Intelu je již několik desítek let zajištěna velmi rychlým vývojem v oblasti technologií výroby a výkonu procesorů. Malé množství druhořadých soupeřů, kteří útočili především cenou, ale nedosahovali vysokého výkonu.
To se na chvíli změnilo při úspěchu AMD v dobách Athlonu, kdy začal být Intel dvojkou i z pohledu výkonu, to se však podařilo Intelu opět zvrátit.
Intelu ale teď hrozí zcela jiná forma boje a konkurence, která už není zaměřena na maximální výkon a nejedná se ani o pár malých druhořadých soupeřů.
ARM vs. x86
AMD se teď příliš nedaří a vzhledem k malému tržnímu podílu, který je několikanásobně menší než Intelu, není v mobilní oblasti pořádným soupeřem. Zbavit se před několika lety mobilní divize byla zkrátka největší chyba AMD. Intel se u desktopových i mobilních zařízení zaměřuje na procesory s instrukční sadou x86, která je komplexnější než ARM.
V dnešní době však musí i Intel měnit původní strategii honby za co nejvyšším výkonem. Mobilní zařízení jsou stále menší a technologie baterií příliš nepostupuje. Výkon už navíc není tím hlavním, co uživatel vyžaduje.
Důležitějším a hlavním parametrem se tak stává co nejlepší efektivita s nízkou spotřebou. Intel má vlastní modelovou řadu procesorů s nízkou spotřebou –Atom. Hlavní základ netbooků si však v minulosti neudělal příliš dobré, to se ale nyní snaží Intel napravit.
Nový Atom je úsporný a zároveň dostatečně výkonný i v oblasti grafiky. Intel již dříve oznámil, že mění strategii o překlopení technologie výroby i pro Atomy, které dostanou modernější a menší tranzistory dříve, než v minulosti.

Nové výrobní technologie se dostanou dříve i k Atomu
Intel se drží Moorova zákona a jeho výrobní technologie patří mezi nejpokročilejší na světě. V první vlně se používala na desktopové a mobilní procesory pro notebooky, ostatní modely se na menší tranzistory mohly těšit až za dva či více let. To se však mění, protože Intel je tlačen úspěchem ARM.
ARM procesory nevyrábí, ale vyvíjí architekturu a následně ji licencuje mnoha výrobcům, mezi které patří Samsung, Nvidia, Qualcomm, Rockchip, Allwinner a další. Ceny i výkon pokrývají velké spektrum a Intel má tak spoustu soupeřů, kteří jsou hladoví po úspěchu v nastupující éře malých mobilních počítačů.
Souboj však již není pouze o samotném procesoru, ale o celé platformě, která tvoří další části jako je grafický čip a další. Miniaturizace začíná integrovat více a více části na jedno místo a to, co uživatele zajímá, je celkový výkon a výdrž celého zařízení.
Ze světa: test skutečné efektivity
Podrobnou prověrku efektivity obou platforem se podařilo udělat redaktorům z webu Anandtech, kteří se zaměřili na dva tabletové zástupce – nový Microsoft Surface s platformou Nvidia Tegra 3 (ARM Cortex-A9, 40 nm, 1,3 GHz) a Acer W510 (x86, Atom Z2760, 32 nm, 1,8 GHz).

Přesné měření přímo ze základních desek obou zařízení (Zdroj: Anandtech)
V rámci přesných dat se vše měřilo pomocí připojených snímačů na základních deskách obou platforem, takže bylo možné sledovat i jednotlivé průběhy spotřeby velmi dobře.

Základní test výdrže celého zařízení při běžném použití, nový Atom v Aceru W510 (Atom, x86 )se takřka blíží Surfacu (Tegra 3, ARM) zdroj: Anandtech
Jak je vidět na spotřebě v klidu i zátěži, nový Atom od Intelu si vede ve srovnání s platformou Nvidia Tegra 3 mnohem lépe. To platí i při porovnání spotřeby při zátěži i spouštění aplikací, kde si Atom udržuje nižší celkovou spotřebu i pokud jde o samotný procesor nebo grafický čip.


Stejná situace nastává i při maximální procesorovém výkonu, což prezentují například webové testy. Atom si v rámci spotřeby vede lépe než Tegra 3 a navíc dokončí výpočet rychleji a dostane se do úspornější stavu v klidu mnohem dříve. I v oblasti vytížení grafického čipu vystřelí spotřeba Tegry 3 na dvojnásobnou hodnotu oproti Atomu.
Atom je efektivnější, udrží si pozici?
Z detailního měření je patrné, že je Atom a tedy úsporná mobilní architektura od Intelu efektivnější, než Tegra 3 s architekturou ARM. Intel má samozřejmě výhodu v podobě 32nm výroby, zatímco Tegra 3 musí spoléhat 40nm technologii.
Nvidia a další výrobci však již mají připravenou novou generaci platforem založenou na dvakrát efektivnějším Cortex-A15 a efektivnějších grafických čipech. Výroba se dostane v roce 2013 na 28 nm. V takové formě lze předpokládat, že se podaří srovnat krok s Intelem, ten však na příští rok chystá nový Atom vyrobený 22nm technologií.
V roce 2014 by navíc měla být představena nová generace 14nm Atomu, což bude opět minimálně jednu výrobní generaci v předstihu, než u platformy ARM.
Zmíněné testy se týkají efektivity a spotřeby hlavní výpočetní části mobilního zařízení, ve výsledku jde ale o celé zařízení, které je z pohledu uživatele nutné hodnotit. A tam mají výrobci využívající procesory od Intelu ještě mezery. Celý počítač má řadu komponent, které se podílejí na celkové spotřebě i rozměrech a v této oblasti má ARM mnohem lepší portfolio a integraci.
Rozhodně nelze předpokládat, že Intel prohraje boj s čipy ARM a skončí v propadlišti dějin. Jistě to ale bude mnohem náročnější, než tomu bylo v minulých desetiletí relativně klidného období bez větší konkurence.
Důležité na zdravé konkurenci je fakt, že má především jednoho výherce, kterým je zákazník. Ceny budou klesat rychleji a nové technologie se objeví dříve.