Zastavte vlak: Německé dráhy žalují Google

Železnice žaluje Google za odkazy na článek ultralevicového časopisu Radikal s teroristickým návodem. Problém není jen v odkazu, Google uchovává stránky Radikal online v cache, i přestože soud nedávno přikázal serveru XS4ALL, aby stránky extrémistů zablokoval.

Deutsche Bahn, německý drážní operátor podává žalobu proti vyhledávači Google. Vyhledávač se měl proti dráze provinit tím, že odkazuje na internetovou stránku Radikal online s návodem na sabotáž železničních systémů – v textu článku Who stopped the Bahn? je popsán způsob, jak na německé železnici vypnout proud tak, aby tím byla postižena co největší část sítě. Nedávno dráhy vyhrály u soudu s holandským ISP XS4ALL při o zablokování stránky s návodem na sabotáž. Dráhy oznámily, že připravují žaloby také proti Yahoo! a AltaVistě; ty budou podány, pokud dnes dráhy nedostanou uspokojivou odpověď. (Heisse News)

Spory o odkazy vyhledávačů minulý měsíc rozvířily odborné mínění ve Spojených státech, když Scientologická církev zažalovala Google za odkazování na web, který před Scientology varoval. Tehdy jsme mohli klidně sedět u piva, kroutit hlavou, koulet očima a vzdychat: Ach ti Američani. Kdo by mohl tušit, že za pár dní se podobný boj s větrnými mlýny rozpoutá i v Evropě. Ještě více mě zarazilo prohlášení Christiana Schreyera z Deutsche Bahn, že „V USA není možné takovou žalobu podat, protože si tam každý může na web dát, co chce“.

Nechci se vyjadřovat k tomu, zda by měl či neměl být z webu odstraněn návod na odpojení proudu na části železnice, ani se nechci vyjadřovat ke svobodě projevu – určitě si tohle téma někdo z čtenářů nenechá ujít v diskusích pod článkem. Na regulaci obsahu na Internetu mám vyhraněný názor, který určitě znáte z mých předchozích sloupků. Co mi ale nedá spát: Proč se dráhy vůbec pouští do vády s vyhledávači?!

Už z podstaty fungování vyhledavače je jasné, že stránky se závadným obsahem prostě musí indexovat. Možná by se dalo vyhledavačům nařídit, aby hlídaly určitá slova a jejich výskyt potom oznamovaly policii – ovšem není nic jednoduššího, než aby se teroristi mezi sebou dohodli, že se místo slova sabotáž začne používat jiné, třeba knedlíky. Kdo by čekal, že knedlíky na německé železnici mohou způsobit výpadek proudu? Pro bezpečnost je výhodnější nechat radikály, aby psali prostě sabotáž, bomba, nálož, roznětka ... když neumějí používat argot, budou snáze odhalitelní.

Pokud už soud nařídí zablokování určité adresy, pak se dá očekávat, že se její obsah dříve nebo později, pokud je o něj zájem, objeví jinde na Síti, nebo třeba i mimo ni – typickým případem mohou být například konspiračně šířené časopisy militaristů a dalších skupin. Dokud jsou dokumenty extremistů na Internetu, je daleko snazší sledovat, kdo s nimi přichází do styku. Soudní rozhodnutí má teritoriální charakter, když jsou stránky ultralevičáků zablokovány v Holandsku, objeví se za chvíli třeba na Novém Zélandu.

Deutsche Bahn se zaměřila jen na Google a dva další servery, ale mohl bych z rukávu vysypat několik dalších, kde je už dnes k dispozici mirror teroristického návodu: na Web Archive dokonce na rozdíl od Google najdete článek i s obrázky. Mnozí lidé si podobné perly ukládají na disk... Myšlenku nelze zabít, poznamenal by klasik. Historii nelze přepsat, dodal by další. Mají vůbec dráhy právo požadovat smazání takového dokumentu? Není to totéž, jak když se česká města v současnosti pokoušejí zamaskovat, že jejich čestnými občany se v minulosti stali nejhorší diktátoři světa?

Zpátky na zem. Nikomu, tím méně německé železnici se nemůže podařit smazat definitivně nějaký dokument zveřejněný na Internetu. Do začátku týdne jsem vůbec netušil, že by šlo vypnout německé dráhy. Díky aktivitě Deutsche Bahn dnes dokonce vím i jak to udělat velmi účinně. Nedělám si iluze, že by žaloba proti Google a dalším byla zamítnuta. Rozhodnutí soudu ale bude mít za následek jediné: zakázaný článek bude hůře dosažitelný. Ale zůstane tu. Jestli se vám to nelíbí, jděte si stěžovat na nádraží.

Diskuze (33) Další článek: Interkamera 2002

Témata článku: Google, NEM, Deutsche Bahn, Proud, Dráha, Google+, Výpadek proudu, Mirror, Vlak, VLA


Určitě si přečtěte

Volitelná aktualizace Windows 10 opravila několik chyb, způsobila ale další problémy
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Čekali jsme skoro šest let. Android Auto jede do Česka i na Slovensko
Lukáš Václavík
Android AutoNavigaceGoogle
Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

** Tranzistory současných počítačů vyzařují při přepínání teplo ** Na Tokijské univerzitě proto vyvíjejí adiabatické procesory ** Využívají supravodivost a jsou 80× úspornější

Jakub Čížek | 48

Jakub Čížek
TranzistoryProcesoryTechnologie
Elon Musk podpořil Signal jako náhradu WhatsAppu. Aplikaci okamžitě zavalili uživatelé
Markéta Mikešová
WhatsAppElon MuskFacebook
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm

Lukáš Václavík | 125

Lukáš Václavík
ZálohováníÚložištěPevné disky
Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

** Tipy na užitečné příslušenství k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Od drobností do USB až po routery a tiskárny

David Polesný, Stanislav Janů | 20

David PolesnýStanislav Janů
Příslušenství
Finanční správa tento měsíc spustí Moje Daně. Přiznání má být hračka
Lukáš Václavík
eIdentitaČeskoeGovernment