Počet doručovaných zásilek z internetových obchodů stále roste a Česká pošta už má v tomto směru řadu konkurentů. Kromě klasických kurýrních služeb jako jsou DHL, DPD, GLS, PPL, Messenger a další operují na našem trhu i služby tzv. výdejen, tj. Uloženka či Zásilkovna. A právě druhá jmenovaná nyní spouští své služby i pro běžné fyzické osoby.
Levněji než pošta, ale s omezením
Zásilkovna nedoručuje balíčky až na konečnou adresu, ale do tzv. výdejních míst. Těch už má ale v Česku přes 1 700 a pokrývá tak i menší obce. Zpravidla jako výdejní místo poslouží nějaký již existující kamenný obchod, se kterým Zásilkovna uzavře spolupráci. Do těchto výdejních míst si pak mohou lidé chodit pro objednané balíčky z e-shopů a nově je sem ale budou moci i nosit.
Nová služba je tak konkurencí zejména pro službu „Balík na Poštu" od České pošty, která funguje na podobném principu. Jen se místo na pobočku pošty chodí na pobočku Zásilkovny.
A lišit se bude také cena. Balík na poštu stojí standardně od 109 Kč, se zákaznickou kartou a s elektronickým podáním 89 Kč. Toto platí pro balíčky s největším rozměrem 35 cm. Pro rozměr 50 cm se připlácí 30 Kč navíc. Zásilkovna stojí 65 Kč, a to rovnou za rozměr do 50 cm. Má ale přísnější váhový limit - balíček se musí vejít do 4 kg, jinak ho vůbec nepřijme. Česká pošta má přitom limit vysokých 30 kg. Zásilkovna má také nižší pojištění – jen 300 Kč, Česká pošta má přitom všechny balíčky automaticky pojištěny na 500 Kč a obsah lze připojistit třeba až milion.
Zásilkovna pochopitelně útočí cenou a cílí na oblíbený prodej drobného spotřebního zboží z druhé ruky přes služby jako je Bazoš, Sbazar, Mimibazar apod., které jsou alespoň dle měřítka návštěvnosti v Česku velmi oblíbené. Také proto se hned od počátku nabízí možnost dobírky, což vyjde na 19 Kč navíc.
Žádné papírové formuláře a hotovost
Podání probíhá elektronicky přes mobilní aplikaci, není potřeba vyplňovat nějaké formuláře. Ale nutno připomenout, že v tomto směru už je vybavena i Česká pošta a za využití elektronického podání nabízí i slevu. Každopádně stačí dojít s balíčkem na pobočku a nahlásit obsluze identifikační číslo. Za službu se platí kartou online přímo v aplikaci.
Zásilkovna negarantuje doručení zboží do druhé dne. „Doba pro doručení zásilky je obvykle jeden až dva dny,“ sdělil k době dodání Ondřej Žák, výkonný ředitel Zásilkovny. Nevylučuje tak, že v některých případech může doručení trvat i déle.
Ondřej Žák dále nastínil, že doručováním do výdejen to neskončí a hodlá poště i kurýrním službám začít konkurovat i v oblasti doručení na koncovou adresu: „V první vlně nabízíme doručování zásilek na naše výdejní místa, kterých je k dnešnímu dni více než 1700, ve druhé pak až do domu.“
Služba doručování balíků v rámci Zásilkovny pro fyzické osoby se spouští zítra, tedy ve středu 24. dubna.
Aktualizováno:
Služba pro doručování zásilek mezi fyzickými osobami už byla v Zásilkovně možná doposud, ale zatím jen v testovacím režimu a výhradně na dobírku s tím, že poštovné platil příjemce. Nyní se za službu platí elektronicky předem.