Zase jednou „překvapení“: e-commerce prý potřebuje spolupráci

Dozvídáme se další "bilióny" a "trilióny", které mají putovat světem elektronické komerce. Ale kde jsou, když je nikde kolem sebe nevidíme?
Firma Forrester Research vydala další ze svých průzkumů týkajících se internetové komerce; ten odhaduje, že celkový světový objem peněz přenesených přes Internet dosáhne v roce 2003 buď 3,2 bilionu USD (3 200 000 000 000 dolarů, kdyby někdo měl zmatek v nulách), nebo „jen“ 1,8 bilionu. V prvním případě to bude, když budou důležité firmy v e-commerce spolupracovat, v druhém, když ne.

Forrester uvádí, že nás čeká období „hyperrůstu“ a „maelstrómu“ (asi čtou hodně horrorové povídky), ve kterém je důležité, aby se překonal tzv. komerční práh (de facto něco jako návratnost) co nejrychleji. V tomto musí spolupracovat vlády i komerční firmy: budou-li spolupracovat, bude tento práh zdolán dříve; budou-li vidět, že bude práh zdolán dříve, budou víc investovat; budou-li víc investovat, bude práh zdolán ještě dříve atd. atd.

Zmíněný průzkum je reakcí na prohlášení prezidenta Clintona, který – v duchu zásady „nezasahovat“ svého poradce pro věci internetové, Iry Magazinera – prohlásil, že je plně na soukromých podnicích, aby financovaly růst internetové komerce. Internet (tj. komerční firmy na něm působící) by samozřejmě rád, aby vláda i něco připlatila, resp. podpořila státní instituce ve využívání a prosazování internetové komerce.I některá další čísla z průzkumu od Forresteru jsou zajímavá: v roce 1998 vybudovalo 20% velkých amerických firem internetové komerční systémy, koncem roku 1999 to bude 65%. Objem e-commerce z podílu národního produktu by měl „v době zralosti“ (co to je, kde to je, kdy to bude?) dosahovat mezi 7.5-17.5%. USA je samozřejmě na „hyperrůst“ pozicovaná nejlépe – následovat bude Kanada, Velká Británie a Německo. Další tři země (Japonsko, Francie a Itálie) budou pozadu.

Živě komentuje: nemyslím, že Forrester říká něco objevného, i když odhadovaná procenta jsou zajímavá, minimálně pro diskusi. Amerika už před několika lety zjistila, že právě Internet je naprosto ideálním polem pro „coopetition“, tj. spolupráci v rámci konkurence. Základní model je jednoduchý: pojďme se nyní jako konkurenti spojit v tom, abychom „přesměrovali“ co nejvíce zákazníků od tradičního obchodování k internetového, pojďme společně nechat trh vyrůst, a pak se pobijme. Je lepší bojovat o stomiliardový trh než stomilionový – tyto počty každý Američan ví a nedělá mu problémy překousnout nějaké konkurenční animozity. Což je, mimochodem, jedna z úplně nejhlavnějších, i když nejméně viditelných překážek rozvoje internetové komerce u nás, kde se dvě evidentně komplementární společnosti nikdy nedohodnou ani na minimální spolupráci proto, že manželka ředitele firmy jedné předběhla milenku prezidenta firmy druhé před pár lety u pokladny v Delvitě.

Váš názor Další článek: Jaké operační systémy a prohlížeče používají čtenáři Živě?

Témata článku: Internet, Jed, Překvapení, Clinton, E-Commerce, Národní trh, Pot, Přenesené číslo, Komerční let

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost