Zase jedno zaklínadlo je na světě

Portály nesplní naděje, které do nich konglomerát internetových médií i firem vkládá.
Před pár měsíci se zrodilo nové zaklínadlo World Wide Webu: portály. Nejde vůbec o žádnou technologii a koneckonců ani o nic překvapivého, co by zde nebylo - a dokonce i na českém webu - už pár let. Portály, česky lépe Brány (to by bylo anglicky Gates, takže by to neprošlo…) jsou zkrátka vstupní místa do webu. Přijdete k počítači, spustíte na něm prohlížeč, do kterého se automaticky natáhne nějaká stránka. Samozřejmě by bylo možné nejdříve spustit prohlížeč a pak do něj teprve načíst stránku (start page = blank), ale tohle bude dělat asi málokdo. Vždyť když pouštíte televizi nebo rádio, tj. spouštíte jejich elektronické obvody, také hned naskočí nějaký program či kanál - v Internetu to bude stejné.

Vtip portálu je v tom, že u vchodu stojí chlapeček a rozdává prospekty; někdo si je vezme, někdo na ně aspoň mrkne. Internetovým portálem může denně projít i mnoho desítek miliónů lidí, a ti se kouknou na inzerát - a prohlédnutí banneru dnes stojí venku pár centů, takže při stovce miliónů lidí, kteří portálem projdou (učiní tak několikrát denně, protože prohlížeč zavírají a zase jej spouštějí) máme příjem milión dolarů denně jen z reklamy. Za co? Skoro za nic, protože portál je stránka, která je vlastně jen gigantickým rozcestníkem a která sama ani příliš mnoho služeb nemusí nabízet. To ovšem není jediný zisk portálu, protože jakmile projdete branou, čeká vás právě onen rozcestník - a kolik peněz dáte za to, aby na prestižním místu rozcestníku, na který se dívají ony desítky miliónů lidí denně, stálo "Nejlepší internetové knihkupectví ZDE"? Hodně, o tom není nejmenších pochyb.

Do podoby portálu se vyvíjejí především tři druhy webů: a) tradiční vyhledávací centrály, b) tradiční mediální weby, c) "tradiční" výrobci prohlížečů, tj. Microsoft a Netscape. Tedy, daleko více Netscape než Microsoft.

Tradiční vyhledávací centrály (nejlepší příklad je Yahoo) jsou dnes rozsáhlým konglomerátem služeb, prakticky všech, které vůbec je možné na Internetu nabízet - od vyhledávání stránek přes vyhledávání lidí a souborů, ke zprávám z politiky, ekonomiky, zábavy, počítačů, počasí, programu televize, finančním informacím; poskytuje chatovací místnosti a e-mail zdarma, stará se o hromadu zemí na světě. (Tedy, všelijak: zkuste http://www.yahoo.com/Regional/Countries/Czech_Republic/ a zjistíte, že podle tohoto "portálu" např. IDG Czechoslovakia (!) publikuje mj. Elektroniku, MacWorld a Internet4U.).

Tradiční mediální weby (např. Disney) ještě tak širokou nabídku nemají - nicméně nabízejí velmi atraktivní zábavu a mají velké jméno, propagované i v ne-internetovém světě. A výrobci software (typicky Netscape) ještě přesně nevědí, co chtějí - jejich jedinou obří výhodou je, že uživatel má jako startovací stránku nainstalovanou implicitně právě tu jejich, a jak prokazují průzkumy, většina uživatelů v USA si ji nezmění.

Všichni se nyní snaží, aby se právě jejich web stal portálem - startovací stránkou pro co největší počet uživatelů. Hlavním mottem je rychlost - protože až se po tomto zmatku věcí usadí, bude už velmi těžké cokoli měnit na existujícím stavu (příklad: Amazon.com má dnes mírně horší nabídku i vyšší ceny než Barnes&noble.com nebo Books.com. Přesto prodává 10x více knih než B&N, a možná padesátkrát více než Books.com). Proto v současné době probíhá neobyčejně hektická snaha všech účastníků závodu o získání stálých klientů - bojuje se kupováním i téměř nevýznamných technologií za horentní sumy, nejrůznějšími aliancemi i masívní reklamou.

Přesto si myslím, že portály nesplní naděje, které do nich konglomerát internetových médií i firem vkládá. Příliš mnoho článků o tom, jaké budou portály skvělé, totiž prozrazuje jednu velmi falešnou notu: všechna internetová média, která o nich píší, jsou součástí té hry, píší samy o sobě a je v jejich výsostném zájmu, aby se portály ujaly. Jak potom tyto články mohou vypadat, je docela jasné - střízlivého hlasu se nedočkáme. Zaklínadlo portálu bylo totiž uměle vynalezeno jako pumpička, která by měla pomoci zase o něco přifouknout největší bublinu na světě zvanou Internet - i když je Internet samozřejmě reálný, neexistuje jiný obor s tak velkým množstvím nesplněných nadějí. Na Internetu se totiž zatím nevydělává, a zisky z reklamy jsou vůbec bídné - na první pohled se to tak nejeví, ale obrovské množství reklamních proužků putujících Internetem je reciproční, tj. jedná se o zdarma výměnu mezi jednotlivými servery, a největší inzerenti jsou současně dárci i příjemci inzerce (např. Yahoo, Microsoft), takže v důsledku "nula z nuly pojde". Portály by se měly stát docela drahými inzertními místy pro největší světové giganty; místy, na kterých "nelze nebýt". Taková inzertní místa na světě jsou, a jsou vždycky hodně drahá: například v USA je jím show "Seinfeld", kterou sleduje údajně až 20 mil. Američanů, a pokud se jakýkoli gigant rozhodně zasáhnout co největší počet místních zblblých konzumentů, dá si spot doprostřed Seinfelda - pár opakování jej stojí až deset miliónů dolarů… Koneckonců, u nás máme něco velmi podobného v prime-time televize Nova, tedy před Zprávami a v tolik populárních přerušení filmů; i zde je reklamní čas až desetkrát dražší než v jiných časech, a přesto zde pro velké firmy nelze nebýt. Na Internetu dnes taková místa příliš nejsou - inzerent platí za kuk, popřípadě za click, a je mu celkem jedno, zda to je na velmi slavném serveru nebo na málo navštěvovaném místě, což vyvolává obrovský tlak na ceny za inzerci. A obávám se, že se jimi nestanou ani portály, protože webo-ekonomika se skutečně drasticky odlišuje od normálního světa, že se spíše dá předpokládat, že to, co v normálním světě funguje, na Internetu fungovat nebude, než naopak.

Poslední velká bublina, která praskla a ze které se Internet ještě nepříliš vzpamatoval, byly "push channels". Mezitím jich puklo pár menších, například přehnané předpovědi obratů v e-commerce typu firma-koncový zákazník, a také šíření Internetu například v evropských zemích. Ale Internet se zkrátka bez těch balónků neobejde…

Váš názor Další článek: HP, Baan a OR-CZ dohromady

Témata článku: Microsoft, Internet, Internetový prohlížeč, Televize a internet, Internetová televize, Disney, Velká naděje, Obrovské množství, Televize Prima, Push, Nejlepší reklama, Televize s internetem, Navštěvované médium, Startovací cena, Nejrůznější kanály, Překvapivá cena, Svět, Program televize dnes, Jed, Velká bublina, Druhý web, Nejlepší místo, Nejlepší televize, Zprávy televize Nova, Rozsáhlá snaha


Určitě si přečtěte

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

** Nastavte si automatiku na každodenní rutinní záležitosti ** Propojte online služby a chytrou domácnost ** Vybrali jsme šest nejlepších služeb pro automatizaci

Karel Kilián | 14

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 154

PlayStation 5 bude mít extrémně rychlé SSD a promyšlenou architekturu. Sony odhalilo technické detaily

PlayStation 5 bude mít extrémně rychlé SSD a promyšlenou architekturu. Sony odhalilo technické detaily

** Sony zveřejnilo podrobnosti k PlayStationu 5 ** Poprvé jsou k dispozici technické detaily ** Sony se hodně zaměřilo na rychlost SSD

Karel Javůrek | 31

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

** Vyzkoušíme Raspberry Pi 4 s iRaspbianem ** Operační systém vypadá skoro jako macOS ** Vše strčíme do vlastní stylové krabice

Jakub Čížek | 29


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X