Záříjový skok v českém Internetu

Kdo si pohoršil, kdo si polepšil, kdo jde nahoru a kdo dolů. A proč, aspoň podle našeho názoru.
Na záříjové výsledky auditu návštěvnosti českých serverů se hodně čekalo: po prázdninové pauze je to první "byznysový" měsíc, který může ukázat, jestli se český Internet zvedá nebo ne. (Ještě poznámka k tomuto termínu - kdosi se rozčiloval nad jeho nesmyslností, že Internet je jenom jeden atd. Není nesmyslný ani zavádějící, jde pouze o vymezení dvou oblastí: co my můžeme v našich zemích na Internetu nabídnout - služby, média, obchody atd. - a kdo to bude využívat či kupovat, přičemž je jedno, odkud je).

Jak si vedl český Internet v září? V počtu navštívených stran nastal vzestup o 21% oproti srpnu, což ale není až tak moc. Pokud bychom to mohli srovnat s obchodem, tak je to dokonce méně než činí rozdíl v obratech mezi prázdninovým měsícem a měsícem září, jen u nás to činilo asi 40% a jinde to nebude jiné. Ale Internet je především "duchovní potravou", nákupy moc velkou roli nehrají.

Aby ale toto hodnocení nevyznělo moc pesimisticky - pojďme spíše srovnat září s letošním květnem, což je obchodně zhruba stejně "výkonný" měsíc. Tabulka ukazuje počty zobrazených stran za den u důležitých serverů:

Server Květen 98 Září 98 Procenta
Seznam 153075 193811 +27%
Mobil 21677 32427 +50%
Pes 29373 34640 +18%
Živě 6890 8140 +18%
Svět Namodro 21709 21749 +0%

Řekěme, že průměrný vzestup činil 20%; pokud bychom to extrapolovali na dobu celého roku, jedná se o nárůst 70%. A opět: je to moc nebo málo? Na bídu českého hospodářství je cokoli, co má u sebe plusové znaménko, důvodem k aplausu. Na to, že internetově vyspělý svět jde ročně nahoru o 120-150%, to zase moc slavné není. Ale nesmíme zapomenout na jedno: toto je pouze hodnocení vzestupu etablovaných serverů, a je k tomu nutné přičíst vznik spousty nových, drobných médií a služeb, které nejčastěji najdeme na "druholigových" sledovačích návštěvnosti, jako je Toplist nebo Navrcholu. Takže v celkových součtech to bude určitě mnohem víc a myslím si, že ve vzrůstu návštěvnosti nezaostává český Internet za světovým (jen kdyby to tak tři roky vydrželo…).

Pojďme se nyní podívat na konkrétní oblasti. Ve vyhledávačích bezkonkurenčně vede Seznam, Atlas (který je přibližně stejně kvalitní, ale neumí se prodat) je na čtvrtině. Zmije, o které její nový velitel Dan Dočekal prohlásil, že "předežene Seznam", se zatím pouze plazí. Proč, když je dobrá? Je jednak málo propagovaná a jednak to není server pro každého, spíše pro znalce Internetu, je příliš "intelektuální" oproti přímočarému Seznamu, ve kterém se vyznají i ti největší laici na Internetu a mají z toho ohromnou radost. Já ji navštěvuji velmi rád, ale odspodu měřených 350 000 lidí na českém Internetu asi ne.

Ve všeobecném zpravodajství jde pomalu nahoru Mladá Fronta (IDnes), České noviny i Trafika stagnují - ukazuje se, jakou sílu má marketingový tlak velkého média, které na svých stránkách neustále své zpravodajství propaguje. Z tradičních "technologických" serverů jde bez zaváhání stále nahoru Mobil Server, který od května 98 poskočil o 50%; stagnace Světa Namodro má podle Dočekala příčinu v překopání struktury stránek (jenom?). Naše Živě stouplo od května o 18%, a to jsme měli v září třídenní (tj. desetiprocentní) technický výpadek. Dalším počítačovým časopisům se příliš nedaří, IDG má menší návštěvnost než v dubnu, Softwarové noviny jsou oproti květnu nahoru asi o 9%.

Co to potvrzuje? Webové zpravodajství se musí nejen dělat jinak než tištěné, což ještě leckomu příliš nedošlo, ale hlavně jinak marketovat (což perfektně došlo např. klukům z Mobil Serveru s jejich akcí "Mobil roku").

A na závěr internetové obchody. I David Čížek z DCCI uznává, že počet otevřených stran na internetových obchodech není měřítkem - není problém například předsunout před titulní stranku něco jako debilní "dobrý den, račte vstoupit", jak to tuším jeden z obchodů má, a návštěvnost hned stoupne o 25% - ale z té obchodník nic nemá. I to je důvod, proč zatím nenecháváme auditovat vlastní Vltavu - obchod charakterizuje jeho obrat a počet objednávek, nic víc. Dva zveřejněné obchody pouze ukazují, že to je "nic moc"; navíc shlédnuté strany je u nich nutné hodnotit níže než u zpravodajských serverů, protože za dobu, kdy návštěvník přečte jeden článek, může přes "search and browse" projít třeba deset stránek u obchodu, aniž mu v hlavě cokoli utkví.

Závěrem snad poznámka k sledovanému adresnímu (IP) prostoru. Pokud se shodneme na koeficientu 2.5 živého člověka na jednu IP adresu (to bylo předmětem značné diskuse, výsledné číslo je jakýmsi kompromisem, který diskutující označili za "možný"), pak nejsou důležitá ani tak konkrétní čísla z auditu, jako spíše údaj, kolik připadá otevřených stránek na jednoho člověka a jeho denní návštěvu. A ta jsou docela zajímavá: obě vyhledávací centrály se svou hodnotou (5.6 a 5.8) sobě velice blíží, čímž vlastně opravňují platnost tohoto hodnocení. Zajímavé je, že lidé relativně málo čtou na zpravodajských webech - Pes má tři stránky na člověka, Mobil čtyři, Živě 3.6, Novinky dokonce jen 2.4, Modrý Svět 4.5. Nejníž je z důležitých webů Dnes od Seznamu - protože většina lidí má zabookmarkovanou jen např. stránku televize nebo kurzů měn. Z toho ovšem vyplývá velká otázka: vyplatí se zpravodajským serverům "krmit" své weby stále větším počtem denních zpráv, když lidé např. i na internetové Mladé Frontě čtou průměrně 3.9 strany denně, tedy titulní a jen tři další?

Váš názor Další článek: Clik! ve Windows CE – začne se konečně vyrábět?

Témata článku: Internet, Velká otázka, Mladý měsíc, Zář, Velká fronta, České hospodářství, Výsledný nárůst, Webové zpravodajství, Televize živě, Zavádějící zpráva, Skok, Česká televize živě, Toplist, Český obchod, Velký kluk, Kluk, SKO, Browse, Září, Důležitý web


Určitě si přečtěte

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

** Flightradar24 zobrazuje polohu letadel v reálném čase ** Když mu pomůžete sbírat data, dostanete nejvyšší paušál zdarma ** Jak to vlastně celé funguje a co je k tomu potřeba?

Jakub Čížek | 30

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

** Tušíte, kolik je u nás hřbitovů a jak jsou velké? ** Dokážete si představit mapu českých řek a potoků? ** Udělali jsme to všechno za vás nad daty ČÚZK

Jakub Čížek | 10

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 102


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize