Microsoft je dnes cloudový gigant se širokým portfoliem, který si může dovolit s Windows zacházet nehezky.
Před pár týdny jsme popsali, jak špatná je situace ve Windows z hlediska tlaku na používání jiných služeb od Microsoftu. OneDrive, Office, Edge, Bing, ale také Xbox Game Pass. Redmondský gigant nám už většinou ani nedává možnost nabídku trvale odmítnout. Prostě ji jen skryjete a po čase se zobrazí znovu.
Dnes si přiblížíme, proč se v této situaci nacházíme. Za vším jsou samozřejmě peníze. Pokud dlouhodobě používáte Windows, které jsou stále placeným produktem, můžete nabýt dojmu, že Microsoft značce agresivními reklamami pouze škodí a že to povede k odlivu uživatelů a uživatelek.
To ale přece výrobce operačních systémů nemůže chtít, vždyť jde o jeho živobytí. Je ale jako vždycky nutné vnímat širší kontext. Microsoft už dávno není primárně výrobcem operačních systémů. Ty samozřejmě nadále produkuje, protože poptávka přetrvává. Z hlediska příjmů už ovšem Windows dávno nejsou nejdůležitějším produktem a příliš nezajímají ani investory.

Dnešní Microsoft už chápe, že musí své služby nabídnout napříč platformami
Microsoft je na poměry technologického světa dinosaurus. Vznikl v roce 1975 a prosadil se jako výrobce operačních systémů pro osobní počítače. Dokud osobní počítače vládly světu, byl Microsoft do značné míry nezastupitelný. V 90. letech miniaturizace počítačů a zlevňování znamenaly masivní rozmach.
Redmondští v srpnu 1995 zahájili prodej prvního plnohodnotného grafického operačního systému a počítače opanovali. Již koncem roku 1995 se prodalo bezmála 50 milionů licencí. Přesněji řečeno, tolik se jich dodalo do obchodů, jak uvedlo prosincové číslo časopisu Popular Science, který současně odhadl, že na světě tehdy bylo 100 milionů počítačů s Windows. Pro srovnání, během prvního roku se o pár let dříve prodaly více než čtyři miliony licencí Windows 3.0.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně