Vojenství | Letadla | Česko

Cizí armády nad Českem: Naše nebe každý den křižují vojenské letouny z Evropy i zámoří

  • České nebe každý den křižuje hromada exotických letounů
  • Kvůli konfliktu na Ukrajině jich dramaticky přibylo
  • Jsou to vojenské letouny USA, Velké Británie a zemí NATO

Komerční letecká doprava se už vrátila do předkovidových roků. Tedy alespoň podle průběžně aktualizované statistiky Flightradar24. Bezprecedentní letovou zónou nicméně kvůli válečnému konfliktu i nadále zůstává relativně blízká Ukrajina.

Oblíbená webová služba monitoruje dění na obloze, přičemž data získává z celoplanetární rádiové sítě tisíců dobrovolníků a nad oceány pak z družicového systému.

6a696002-6ee3-491a-b1d2-e5332a346867
Statistika letecké komerční dopravy v letech 2020-2024

Kontinentální koridor

Nebe se v posledních letech probudilo i nad Českem, do kterého z jihu zřetelně zasahuje široký kontinentální koridor ve směru severozápad–jihovýchod. Jeho podobu ovlivnily i zmíněné události na Ukrajině a s ním související odklony linek.

Drtivá většina letů do Asie z Londýna, Amsterdamu, Frankfurtu a dalších spádových evropských přístavů proto nyní křižuje Rakousko, Maďarsko, Balkán a Černomoří v ještě větší míře. A jelikož je to koridor opravdu široký, nějakou tu kondenzační stopu zanechají i nad Českou republikou.

52aa723e-ae9d-4862-897c-96a99c3f4faa
Zřetelný koridor, který se vyhýbá Ukrajině, 2.1. 2024 dopoledne

Není tečka jako tečka

Možná si teď klepete na čelo, co je proboha v roce 2024 tak fascinujícího na jakési tečce 10-11 kilometrů nad zemským povrchem. Ostatně jen zmíněný Flightradar24 jich během letního prázdninového maxima zaznamená až čtvrt milionu každý den! 

I když většinu aktivity vysoko nad Českem tvoří skutečně relativně nudné boeingy a airbusy běžné komerční dopravy v západovýchodním směru, mnohé z těchto kondenzačních čar patří poněkud zajímavějším kouskům.

989a62e9-0569-40d8-a565-d60890bab7fb
Pokud máte fotoaparát se slušným zoomem, letoun kdesi 10 000 metrů nad zemí bez problému identifikujete (Airbus A380, Emirates, poblíž Prostějova)

Řešov-Jasionka

Jakým? Třeba armádním transportérům, které každý den vozí náklad na vojenské základny na Kypru a Středním východu. Rok 2022 pak otevřel ještě jednu velmi frekventovanou destinaci, o které před ruskou invazí jen málokdo tušil, že vůbec existuje: polské mezinárodní letiště Řešov-Jasionka.

Od předloňského jara slouží díky své příhodné poloze poblíž hranic s Ukrajinou jako překladiště humanitární a vojenské pomoci na železnici a není dne, abyste tu nenarazili na něco zajímavého.

dccb6cc5-37f3-4bda-9969-c78db7129246
Jeden z transportních letounů Airbus A400M francouzských ozbrojených sil, který se po vykládce zboží v Řešově vrací přes severní část Česka zpět domů 

Mnoho z těchto strojů přitom pro přílet a odlet z Řešova používá i náš letecký prostor, což si v praxi ukážeme v následujících kapitolách

Vojenské letouny najdete na ADS-B Exchange

Na mapě Flightradar24 ale nic podobného většinou nespatříte, provozovatel totiž cíleně blokuje mnohé vojenské stroje amerického letectva a NATO. Česko přitom křižují prakticky denně.

09b9ec3e-a9d1-455d-8f0a-eaad016ffaf2
Druhý lednový den roku 2024 křižuje jižní část Česka Voyager KC2 britského královského letectva (fialově) a po západní hranici nás právě míjí americký C-130J Super Hercules (modře). Na západě se pak prohání belgický stíhací letoun F-16 (žlutě)

Jak to víme? Stačí použít odlišnou webovou mapu aktuální letecké dopravy, která se jakékoliv cenzuře brání zuby nehty. Jmenuje se ADS-B Exchange a její autoři se dušují, že ze svých databází něco smažou leda v případě, že o tom rozhodne soud. A pokud to udělá, pořádně to rozmáznou, aby se to všichni dozvěděli.

Anebo si je odposlechnete sami

Má to jeden háček. Pokud byste chtěli vojenské letouny monitorovat systematicky, musíte si opatřit buď armádu otroků, kteří budou sledovat mapu ADS-B Exchange od rána do večera, anebo si musíte koupit zpoplatněný přístup ke strojovým datům skrze API.

74057f68-30d5-4e20-aa02-c7805dfd9336
Heatmapa vojenských letounů ve vysokých výškách nad Českem, jak je zachytil můj přijímač (2020-2024). Všimněte si vodorovné trajektorie v horní části. To bude nejspíše řešovský koridor související s válkou na Ukrajině, před rokem 2022 jsem jej totiž nezaznamenal

Druhou možností, byť s omezeným dosahem v řádu stovek kilometrů pro stroje ve vysokých hladinách, je samozřejmě vlastní monitoring letecké dopravy pomocí antény a přijímače, který bude zachytávat rádiové odpovědi letounů pro pozemní sekundární přehledový radar.

Pak už jen porovnáte vlastní zachycená data s veřejně dostupnými údaji o vojenských letounech a stane se vás takový malý domácí špion.

Můj přijímač zpráv z transponderů letadel s 1090MHz anténou od RadarBoxu, přijímačem od FlightAwaru a Raspberry Pi, na kterém běží softwarový dekodérMůj přijímač zpráv z transponderů letadel s 1090MHz anténou od RadarBoxu, přijímačem od FlightAwaru a Raspberry Pi, na kterém běží softwarový dekodér
Můj vlastní zachytávač rádiových zpráv z letadel s 1090MHz anténou od RadarBoxu, přijímačem od FlightAwaru a Raspberry Pi, na kterém běží softwarový dekodér a server

Cizí armády nad Českem

Pojďme se tedy v několika následujících kapitolách podívat, jaké zajímavé zahraniční kousky můžete spatřit na českém nebi a proč je dobré občas sáhnout po dalekohledu.

Diskuze (42) Další článek: Týden Živě: Jak jsme jedním článkem zničili Ulož.to

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,