Komerční letecká doprava se už vrátila do předkovidových roků. Tedy alespoň podle průběžně aktualizované statistiky Flightradar24. Bezprecedentní letovou zónou nicméně kvůli válečnému konfliktu i nadále zůstává relativně blízká Ukrajina.
Oblíbená webová služba monitoruje dění na obloze, přičemž data získává z celoplanetární rádiové sítě tisíců dobrovolníků a nad oceány pak z družicového systému.
Statistika letecké komerční dopravy v letech 2020-2024
Kontinentální koridor
Nebe se v posledních letech probudilo i nad Českem, do kterého z jihu zřetelně zasahuje široký kontinentální koridor ve směru severozápad–jihovýchod. Jeho podobu ovlivnily i zmíněné události na Ukrajině a s ním související odklony linek.
Drtivá většina letů do Asie z Londýna, Amsterdamu, Frankfurtu a dalších spádových evropských přístavů proto nyní křižuje Rakousko, Maďarsko, Balkán a Černomoří v ještě větší míře. A jelikož je to koridor opravdu široký, nějakou tu kondenzační stopu zanechají i nad Českou republikou.
Zřetelný koridor, který se vyhýbá Ukrajině, 2.1. 2024 dopoledne
Není tečka jako tečka
Možná si teď klepete na čelo, co je proboha v roce 2024 tak fascinujícího na jakési tečce 10-11 kilometrů nad zemským povrchem. Ostatně jen zmíněný Flightradar24 jich během letního prázdninového maxima zaznamená až čtvrt milionu každý den!
I když většinu aktivity vysoko nad Českem tvoří skutečně relativně nudné boeingy a airbusy běžné komerční dopravy v západovýchodním směru, mnohé z těchto kondenzačních čar patří poněkud zajímavějším kouskům.
Pokud máte fotoaparát se slušným zoomem, letoun kdesi 10 000 metrů nad zemí bez problému identifikujete (Airbus A380, Emirates, poblíž Prostějova)
Řešov-Jasionka
Jakým? Třeba armádním transportérům, které každý den vozí náklad na vojenské základny na Kypru a Středním východu. Rok 2022 pak otevřel ještě jednu velmi frekventovanou destinaci, o které před ruskou invazí jen málokdo tušil, že vůbec existuje: polské mezinárodní letiště Řešov-Jasionka.
Od předloňského jara slouží díky své příhodné poloze poblíž hranic s Ukrajinou jako překladiště humanitární a vojenské pomoci na železnici a není dne, abyste tu nenarazili na něco zajímavého.
Jeden z transportních letounů Airbus A400M francouzských ozbrojených sil, který se po vykládce zboží v Řešově vrací přes severní část Česka zpět domů
Mnoho z těchto strojů přitom pro přílet a odlet z Řešova používá i náš letecký prostor, což si v praxi ukážeme v následujících kapitolách
Vojenské letouny najdete na ADS-B Exchange
Na mapě Flightradar24 ale nic podobného většinou nespatříte, provozovatel totiž cíleně blokuje mnohé vojenské stroje amerického letectva a NATO. Česko přitom křižují prakticky denně.
Druhý lednový den roku 2024 křižuje jižní část Česka Voyager KC2 britského královského letectva (fialově) a po západní hranici nás právě míjí americký C-130J Super Hercules (modře). Na západě se pak prohání belgický stíhací letoun F-16 (žlutě)
Jak to víme? Stačí použít odlišnou webovou mapu aktuální letecké dopravy, která se jakékoliv cenzuře brání zuby nehty. Jmenuje se ADS-B Exchange a její autoři se dušují, že ze svých databází něco smažou leda v případě, že o tom rozhodne soud. A pokud to udělá, pořádně to rozmáznou, aby se to všichni dozvěděli.
Anebo si je odposlechnete sami
Má to jeden háček. Pokud byste chtěli vojenské letouny monitorovat systematicky, musíte si opatřit buď armádu otroků, kteří budou sledovat mapu ADS-B Exchange od rána do večera, anebo si musíte koupit zpoplatněný přístup ke strojovým datům skrze API.
Heatmapa vojenských letounů ve vysokých výškách nad Českem, jak je zachytil můj přijímač (2020-2024). Všimněte si vodorovné trajektorie v horní části. To bude nejspíše řešovský koridor související s válkou na Ukrajině, před rokem 2022 jsem jej totiž nezaznamenal
Druhou možností, byť s omezeným dosahem v řádu stovek kilometrů pro stroje ve vysokých hladinách, je samozřejmě vlastní monitoring letecké dopravy pomocí antény a přijímače, který bude zachytávat rádiové odpovědi letounů pro pozemní sekundární přehledový radar.
Pak už jen porovnáte vlastní zachycená data s veřejně dostupnými údaji o vojenských letounech a stane se vás takový malý domácí špion.
Můj vlastní zachytávač rádiových zpráv z letadel s 1090MHz anténou od RadarBoxu, přijímačem od FlightAwaru a Raspberry Pi, na kterém běží softwarový dekodér a server
Cizí armády nad Českem
Pojďme se tedy v několika následujících kapitolách podívat, jaké zajímavé zahraniční kousky můžete spatřit na českém nebi a proč je dobré občas sáhnout po dalekohledu.
Pokračování 2 / 12
Airbus A-400M Atlas
Mimo jiné i kvůli konfliktu na Ukrajině byl jedním z častých návštěvníků tuzemského nebe v posledních dvou letech třeba čtyřicetimetrový turbovrtulový transportní letoun Airbus A400M Atlas.
Airbus A-400M Atlas (více fotek najdete v galerii)
Z hlediska velikosti se řadí zhruba mezi americký Lockheed C-130 Hercules a mohutný strategický Boeing C-17 Globermaster III. Unese až 47 tun nákladu, takže hravě strčí do kapsy i transportéry řady CASA C-296 s užitečným nákladem okolo 9 tun, které slouží i v naší armádě.
Francouzský vojenský Atlas nad Českem
Letoun francouzských ozbrojených sil při návratu z Řešova. Česko křižoval v ose Ostrava–Pardubice–Praha–Cheb, takže kopíroval onen výše zmíněný koridor, který nad republikou zesílil právě kvůli ruské invazi.
Pokračování 3 / 12
Lockheed C-130 Hercules
Jen co jsem se pokochal sledováním francouzského transportéru při cestě z Řešova, zaujala mě jeho menší, starší, ale také mnohem ikoničtější a už zmíněná alternativa: transportér C-130 Hercules ve službách amerických ozbrojených sil! I tato legenda je v našem regionu jako doma.
Lockheed C-130 Hercules
Herkules uveze až 20 tun nákladu nebo 64 vojáků v plné polní a stroj na mapce níže s volacím znakem RCH447 (U.S. Air Mobility Command, více v dalších kapitolách) křižoval Česko v ose Plzeň–Telč–Břeclav. Ve výšce okolo 7 km jej mohli postřehnout zejména obyvatelé jihu Čech, Vysočiny a Moravy.
Trasa jednoho z herkulesů, který křižuje Česko
Pokračování 4 / 12
Boeing E-3A Sentry
Tím nejatraktivnějším strojem, který vám v Česku občas přelétne nad balkonem nebo zahradou, je nesporně E-3A Sentry od Boeingu, jenž tvoří páteř leteckého systému včasného varování a řízení Severoatlantické aliance.
Boeing E-3A Sentry
Stručně řečeno, jedná se o letouny AWACS (Airborne Warning and Control System) – upravené boeingy řady 707 s typickým diskem na zádi, který má průměr 9,1 metrů, výšku 1,8 metrů a k letounu je připevněný na třímetrovém stojanu. Uvnitř je schovaný radar, který rotuje rychlostí 6 otáček za minutu a odhalí letící cíle až ve vzdálenosti 520 kilometrů.
Celou střední Evropu tak podle dokumentace NATO a v případě krize pokryjí pouhé tři stroje, přičemž kompletní letka čítá čtrnáct kusů a doplňuje ji ještě druhá varianta E-3D!
Přelet letounu AWACS nad Českem a v detailu nad naší brněnskou redakcí, kterou křižuje většina podobných vojenských strojů. Počasí bohužel nepřálo pokusu o snímek teleobjektivem
No dobrá, ale jak je možné, že podobná letadla tak často křižují Česko? Je to jednoduché. Náš letecký koridor v západovýchodním směru patří k těm nejdůležitějším v Evropě, z geografického hlediska je totiž velmi výhodný pro lety nad celým kontinentem a také na Střední/Blízký východ.
Domovskou základnou letounů NATO AWACS je ke všemu německý Geilenkirchen poblíž nizozemských hranic a v našich zeměpisných šířkách, při cestách na východ a jihovýchod je tedy Česko doslova v cestě.
Pohled na základnu evropských letounů AWACS (po přiblížení uvidíte letouny s typickými disky zaparkované u letištní dráhy):
Aktivita systému AWACS v roce 2022 výrazně zesílila a NATO je používá pro monitoring dění nad Ukrajinou, Běloruskem a Černým mořem.
Pokračování 5 / 12
Boeing RC-135
České nebe čas od času navštíví také průzkumný letoun Boeing RC-135 s volacím znakem RRR7228. „RRR“ napovídá, že se v tomto případě jedná o stroj ve službách britského královského letectva.
Boeing RC-135
RC-135 nemá na rozdíl od E-3A Sentry radom ve tvaru připevněného disku, ale antény pro rádiový odposlech (SIGINT), detekci balistických střel a další elektroniku má schované v prodlouženém nosu.
Stopětatřictíka vzlétla na mapce níže z britské základny Waddington východně od Sheffieldu, přeletěla Německo a v Polsku provedla rádiový průzkum okolo běloruských hranic. Poté pokračovala na jih do Rumunska, kde střežila černomořské pobřeží.
Průzkumná britská mise na východní hranici NATO a návrat zpět přes Česko
Po ukončení mise se vrátila přes Slovensko a Česko zpět domů, a kdybyste tehdy na ose Brno–Praha vytáhli dalekohled, mohli jste ji spatřit podvečer ve výšce okolo 11 kilometrů.
Pokračování 6 / 12
Boeing C-17 Globemaster III
Poměrně častým návštěvníkem tuzemského nebe je také čtyřmotorový vojenský nákladní cvalík Globemaster, který hojně využívá americké i britské letectvo.
Boeing C-17 Globemaster III
Padesátimetrový letoun pojme 77 tun nákladu, který může být opravdu velmi univerzální počínaje 102 výsadkáři a konče tankem M1 Abrams nebo opancéřovanou prezidentskou limuzínou. Tolik praví alespoň starší oficiální specifikace.
Globemastery jsou vlastně takové létající kamiony, které kyvadlově převážejí náklad mezi USA/UK a americkými základnami na Středním východě. Boeingy C-17 můžete na našem nebi vídat téměř denně a díky jejich obéznímu tvaru a čtveřici proudových motorů by měly být za dobrých podmínek a s teleobjektivem v ruce doslova nepřehlédnutelné.
Jak vidno na snímku z webové služby RadarBox, občas letí i několik globemasterů za sebou. Britský (RRR6800) a americký (MC846/RCH846)
Pokračování 7 / 12
McDonnell Douglas KC-10 Extender
Dalším exotickým kouskem, který občas navštíví naši oblohu, je třímotorový McDonnell Douglas DC-10. V civilní nákladní podobě jej provozuje třeba FedEx, který spravuje bezmála stovku kusů, v armádním provedení se pak jedná o stroj McDonnell Douglas KC-10 Extender.
KC10 Extender
Jak už název napovídá, jedná se o letoun pro doplňování paliva za letu – létající cisternu s kerosinem, kterou lze ale uzpůsobit i pro dopravu běžného nákladu. Podobné okřídlené cisterny jsou poslední dva roky nad střední Evropou také jako doma a občas na ně narazíte, jak krouží nad polským Řešovem.
Snímek se záznamem celé trasy na RadarBoxu názorně ukazuje, proč je poloha Česka pro sledování podobných vojenských letů tak výhodná
Pokračování 8 / 12
Boeing KC-135R Stratotanker
Ve sbírce létajících tankerů nám nesmí chybět ani Boeing KC-135R Stratotanker.
Boeing KC-135R Stratotanker
Stratotanker uveze ve verzi „R“ až 37 tun užitečného nákladu a 90 tun paliva. V dalších úpravách může být vybavený také rádiovou technikou pro elektronický boj a průzkum.
Startotanker nad Českem
Let na mapce s volacím znakem BLUE14 začal na britské základně Mildenhall a KC-135R navštívil oblast okolo Kréty. Při cestě křižoval v ose Praha–Brno také Česko a západ Slovenska.
Pokračování 9 / 12
Lockheed C-5 Galaxy
Když už jsem zmínil ikonického Globemastera – americký okřídlený vojenský kamion, který je nad Evropou stejně doma jako žlutý autobus RegioJetu –, nesmím samozřejmě zapomenout na nákladní superkamion Galaxy a jeho modernizovanou verzi Super Galaxy.
Lockheed C-5 Galaxy
Obří pětasedmdesátimetrové čtyřmotorové Galaxy podle verze uveze až 127,5 tun nákladu a s maximální možnou zátěží ulétne 4 280 kilometrů. S o něco menším nákladem pak hravě přelétne oceán.
Air Mobility Command
Mimochodem, podobné stroje nad českým nebem mají poměrně často velmi podobný volací znak (identifikaci pro daný let). Jakmile v ADS-B Exchange nebo na vlastním přijímači uvidíte volací znak začínající písmeny RCH (Reach – Dosah), vždy se jedná o vojenský letoun amerického letectva ze systému Air Mobility Command, který se stará o to, aby si USAF udržovalo globální logistickou nadvládu.
Jakmile můj přijímač zachytí vojenský letoun, odešle mi stručný e-mail s výpisem všech historických volacích znaků tohoto stroje
Pokračování 10 / 12
Airbus Voyager
Česko vedle Američanů velmi hojně křižují také piloti britského královského letectva RAF. Jejich letouny poznáte podle znaku, který začíná písmeny RRR a oproti těm americkým je už občas zobrazuje i Flightradar24.
Britský Voyager a dvě tankující tornáda nad Irákem
Britové vedle vojenských boeingů používají i upravené airbusy, na jejichž vývoji se podílejí. Nad Českem docela často pendluje třeba upravený Airbus A330-243MRTT Voyager, který může sloužit pro dopravu nákladu, ale stejně jako KC-10 Extender z předchozích kapitol i pro doplňování paliva za letu.
Britský Voyager při cestě ze základny RAF Brize-Norton západně od Oxfordu na kyperské letiště královského letectva Akrotiri. Protíná střední a jižní část Česka
Pokračování 11 / 12
Maďaři, Poláci, Slováci a my
Nad českým nebem nebo v jeho bezprostřední blízkosti samozřejmě narazíme i na vládní speciály našich sousedů. Můj radar zachytil třeba let s volacím znakem HUAF194, který už podle svého názvu patří maďarským leteckým silám (Hungarian Air Force). Mělo by se jednat o vládní Airbus A319.
O něco později mi pak do e-mailu dorazila další notifikace o letounu s maďarským vojenským znakem v dosahu – HUAF604. V tomto případě se pravděpodobně jednalo o maďarský vládní Dessault Falcon 7X.
Třímotorový business jet odstartoval za rozbřesku z letecké základny Kecskemét Air Base jihovýchodně od Budapešti a zamířil do Bruselu. Při cestě zlehka lízl jižní hranici poblíž Šumavy.
JAS 39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil Armády ČR a odposlech jeho transponderu amatérským ADS-B přijímačem
Hotovým svátkem byl pro moravské rádiové slídily někdejší summit Visegrádské čtyřky v Lednici, kdy brněnské letiště a okolní nebe náhle ožilo vládními speciály všech zainteresovaných zemí.
Pokračování 12 / 12
Příloha: 24bitové ICAO kódy vojenských letounů
Na GitHubu si můžete stáhnout textový soubor s 24bitovými identifikátory ICAO více než tisícovky pravděpodobných vojenských letounů v dosahu mého vysílače za posledních pár let – tedy těch, které zpravidla křižují i Česko.
Výřez textového seznamu s ICAO kódem 498421 a jeho volacími znaku
Pokud přijímač zachytil i jejich dočasný volací znak, je součástí souboru. Vojenské letouny komunita bedlivě sleduje a právě podle 24bitového ICAO kódu je snadno dohledáte na internetu.
Třeba na zmíněném ADS-B Exchange, nebo v populárním katalogu fotografů letadel Planespotters.net. Nejlépe uděláte, když kód společně s klíčovými slovy „icao“ a „hex“ zadáte do Googlu.
Dohledání podle ICAO kódu na webu Planespotters.net odhalí český vládní speciál
Můj automat dohledává vojenské letouny jen podle jejich typických volacích znaků, takže seznam nemusí být bezchybný. Ve skutečnosti je ze stejného důvodu nad Českem mnohem více armádních letounů všeho druhu.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně