To není nic nového, to se používá léta, jenom na něco jiného. Zatím pouze pro malé výkony. Hlavní umění je správně natvarovat póly, aby byl co nejmenší rozptyl. Jenže u 100kW je při 97% účinnosti rozptyl 3kW. Ty dokáží např. s ocelovým řemínkem hodinek na ruce docela divy. Takové náramky, řetízky kolem krku, to vše je závit nakrátko. Dámy budou mít na těle tolik připečených kroužků kůže, kolikrát navštívily nabíječku. Dokonalý cejch.
"prosimtě kde si se takhle popálil ? ""ale pod auto se mi zakutálela desetikoruna, tak jsem jí chtěl vyndat" 🙂
Byl bych fakt hodně rád, kdyby se mobilita lidí i nákladu ubírama směrem, který znamená že nebudeme spalovat ropu, nebo jiná fosilni paliva. Bohužel to co se děje s elektromobilitou má podle mého názoru daleko k nějakému smysluplnému směru. Elektřinu vyrábíme spalováním uhlí a pak ji s velikými ztrátami, ve kterých by byla zmíněná tři procenta při bezdrátovém nabíjení, jen třešničkou na dortu, dostáváme do kol, abychom ujeli méně kilometrů než se spalovacím motorem a ještě se báli si zatopit. Když se taková auta srazí a poškodí si akumulátory, případný zaklíněný řidič má šanci možná prvních pár minut, protože to ani nejde uhasit. Snad akorát odhrnou mimo asfalt, aby se to nepropálilo až na štěrk, než tomu dojde palivo. Kdyby u toho lidi alespoň nevymýšleli nesmysly, jako bezdrátové nabíjení, které je pitomost už u mobilů, natož u aut, možná bych to považoval ještě za smysluplné snažení vizionářů. Ale protože zatím nikdo nevymyslel lepší a jednodušší přenos elektřiny, než po drátech, Představa že budu mít v autě zbytečně těžké přijímací zařízení a dobíjet to půjde jen na dalším zbytečně drahém a velkém zařízení a krom toho spodek mého auta nebude smět být kovový a ještě to bude fungovat o tři procenta hůř než kabel, no vidím v tom samé výhody.
Když budou používat moderní konstrukci elektroniky s karbidem křemíku, aby snížili hmotnost elektroniky, tak kolik to tedy celé asi tak váží? Nebo aspoň jaká je hmotnost té části, která by měla být ve vozidle? Protože elektronika bývá asi poněkud lehčí v porovnání s tou částí, která by měla přenášet ty vysoké výkony. O kolik by takové vozidlo s bezdrátovým modulem pro dobíjení mohlo být těžší, než stejné vozidlo s dobíjecí zásuvkou a kabelem?
Vsadím se, že o dost.
Ona tam ta zásuvka a kabel budou taky, protože dobíjecí stanice s bezdrátem budou jen někde, tak abyste nezůstal na suchu, budete potřšebovat obojí. Stejně jako mobil s bezdrátovým nabíjením jde nabív i před MicroUSB, nebo něco podobného.
To je hezké, že 97 % účinnost - ale při dobíjení výkonem 120 kW to znamená, že vniveč přichází 3,6 kW, což je už pěkné topení...
No vidis, dalsi plus. Budes mit v garazi teplo i v zime :)
No něco mi říká, že 120 kW není zrovna pro takové to domácí garážové dobíjení 🙂
plánují až 350kW to už by asi stačilo ne ? 🙂Copak Vy doma nemáte přípojku s 200A jističema nebo kde je problém ?
ja se obavam, ze velka cast teto energie se vyzari do okoli....zn: kovovy vodivy chranny oblek nutnosti
Tak jinam než do okolí se ztrátové teplo snad ani vyzářit nemůže.
To je fakt. Nalít benzín do nádrže má účinnost o něco větší. Na druhou stranu, elektromotor má účinnost taky přes 90 %, kdežto spalovací končí někde u 35 %.Takže zrovna co se týče účinnosti, tak elektroauta na tom jsou podstatně lépe 😉(ano, vím že do celkové účinnosti je třeba započíst více faktorů a ve výsledku je proces od "výroby" elektřiny po její spotřebování na jízdu autem účinný cca ze 40 %, ovšem v případě spalovacích motorů jsou tato procenta dvoumístná jen velmi těsně)
Mňa zaujíma, čo to spraví s riadiacimi jednotkami v aute a ako sa to rušenie prejaví na ich životnosti a spoľahlivosti..poprípade na cene auta, kvôli koimplikovanejšiemu tieneniu
Ty nabijeci civky budou pod bateriema, ktery jsou v kovovym obalu kterej sam o sobe funguje jako dobry stineni. Krom toho co se stane kdyz projdes kolem distribucniho transformatoru s telefonem? Vubec nic. Mozna si toho ani nevsimnes pri telefonovani...
nevim, proc bych mel na kabely zapominat
Na jare jsem si poridil benzinovou sekacku a 5 litru benzinu.. (pozemek zhruba 800m). Tech 5 litru benzinu mi vydrzelo celou sezonu. Jsem rad, ze jsem nesel do AKU - uz vidim, jak bych musel v polovine pozemku prehazovat baterie a pak je zdlouhave nabijet..Tim chci rict - dokud opravdu nenastane prelomovy vynalez v ukladani energie, tak zadna velka revoluce v elektromobilech nebude....Je to neco, jako kdybychom byli na urovni vzducholodi a cekame na prvni letadlo..
Elektromobil se vyplatí lidem s velkým nájezdem okolo komínu. Třeba taxikáři nebo autobusy MHD. Cpát baterky do vozidel, které se využijí několikrát do roka je nesmysl. Ještě ta baterie může sama odejít časem, jako odchází v mobilu i když se třeba vůbec nepoužívá.
JJ, taxikář bude během šichty čekat 5 hodin než se mu nabije auto.
V Praze jich na nabíječkách ČEZu potkávám až moc. Takže se to asi vyplatí.
Tak záleží jestli se vám chce chodit se smradlavým těžkým krámem do kterého musíte lít olej a nebo mít lehký bezúdržbový stroj, který ale holt potřebuje buď kabel a nebo nabíjet (pokud máte víc baterií tak v tom nevidím žádný problém, prostě ji dáte na nabíječky a vytáhnete až budete potřebovat).Osobně preferuji tu elektřinu, plus mám dobrý pocit že jsem ekologičtější a ještě jsem ušetřil trochu peněz za provoz 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 10. 2018 13:31
Sekacka (Stiga) je samozrejme s pojezdem. Olej se 1x za rok prohodi.At si kazdy vybere, co mu vyhovuje, ja jsem presel z el. sekacky na kabel (1800w), a benzinova ma rozhodne vetsi vykon... a 5 litru benzinu na sezonu - kdyby tam byla 5ti litrova nadrz, tak by to znamenalo celou sezonu na jedno "nabiti", tam s baterii opravdu nejsme..
Tak jo. Dejme tomu, že to bude fungovat. a dejme tomu, že se během ... no asi tak pěti let změní na nějakém jednotkovém území skladba vozového parku tak, že sto tisíc aut se stane elektrických (kolik jich bude jezdit třeba po Praze?). Až sem je to krása nebeská a ekologové budou nadšeni. Dobře a teď kupecké počty. 100 000 aut s motorovým příkonem 100 kW, se spotřebou 6l čehokoliv na 100km, s půměrným nájezdem 50km/den, spotřebuje denně 300 m3 paliva, které se nevyrobí a nespálí, nevypustí spaliny atd. atd. atd. Ale, ergo kladívko, spotřebuje elektrickou energii. Tu je zapotřebí vyrobit. Pro zjednodušení budu argumentovat jen benzínem. 1 l benzínu odevzdá motoru při dokonalém spálení cca 8,9 kW výkonu. Při potřebě nahradit 300 kubíků benzínu denně, budu potřebovat denně "nacpat" do aut asi tak 2,670 GW elektrické energie. Na relativně malém území. Kontrolní otázka: Jsou stávající sítě dimenzované na tak obrovský nárůst odběru? Jsou energetici schopni dodat nárazově takové množství energie najednou (předpoklad špičky odběru v průběhu dne je cca od 15. do 20. hodiny). A poslední zádrhel: Kolik bude stát kWh elektrické energie? Aktuální cena je asi 5 Kč/kWh.
Des na to moc technicky. Neni dulezite, zda je to proveditelne, ale jak zni politicky rozkaz. My usetrime za kazdou cenu!!!wir schaffen dasMP
Tohle je úplně nesmyslný přepočet. Jednotka W není jednotka energie, ale výkonu. Jednotka energie je watt za čas, tj. např. Wh. To se nedá směšovat, ale vy to to mícháte jak kompot.Dále jste úplně ignoroval efektivitu spalovacího motoru, kdy se využije jen 30 % spalného tepla na pohyb, zbytek jde ven výfukem. U elektroaut se zase část energie využívá ve formě rekuperace, takže místo toho, aby se kinetická energie plýtvala na brzdách (teplo), tak se přemění zpět na elektrickou. Litr benzínu má spalné teplo cca 9 kWh (žádný kW, to je volovina, bez časové jednotky to prostě není energie), auto tedy na 100 km spotřebuje 54 kWh energie z benzínu (ale těch 6 l je dost nereálná spotřeba, nicméně budiž), ovšem elektroauto pouze cca 20 kWh (15 kWh ekonomická jízda s Nissanem Leaf, 30 kWh Tesla S při jízdě při -20 °C; dlouhodobý průměr je kolem těch 20 kWh).Když vezmu nějaké ztráty při nabíjení a přenosu, bude to nějakých 25 kWh vyrobené energie na 100 km. Tedy na ten váš případ by to bylo 1,25 GWh energie na den. To číslo vypadá na první pohled hrozivě, ale reálně to je jako plivnutí. Denně se totiž u nás vyrobí cca 235 GWh energie (čili pouhé půlprocento denní produkce). To se jak ve výrobě, tak v distribuci úplně ztratí.
Můžu se zeptat, jak jste se dostal k těm 8,9 kW z litru paliva? Myslím, že nejde úplně definovat výkon na litr paliva. Určitě jde definovat energie v jednom litru/kilogramu, což je výřevnost. V případě benzinu to je asi 44 MJ/kg (33 MJ/litr). Až si tohle srovnáte, tak se můžeme dostat k tomu, že na 1 kilometr je potřeba třeba 0,06 kg benzinu, což odpovídá 2,6∙10^6 J. Tesla model S má průměrnou spotřebu elektrické energie 240 Wh na kilometr, což je 8,64∙10^5 J. Poměr je zhruba 3:1 což je v souladu s tím, že účinnost elektromotoru je cca 3x větší než u spalováku.Pokud bychom uvažovali 8 litrů/100 km (aby to bylo srovnatelné s Modelem S) je ve 400 m^3 zakleto 13,2 TJ energie, elektromobily by spotřebovaly 1,6 GWh, což je 4,32 TJ a ten poměr je pořád 3:1. Říká se tomu fyzika.
A nezapomenme na mnohem zasadnejsi problem - z ceho by se nahradil vypadek statniho rozpoctu na spotrebni dani a DPH, ktere tvori u benzinu a nafty cca polovinu ceny, kdyby doslo k nahrade spalovacich aut elektrovoziky? Na tohle ekoteroriste a specialne Svedkove Elonovi vubec nemysli.
Jednoduše, zavede se daň 1Kč/km. Každé auto bude muset mít měříčí krabičku s ujetými km.
to jako že vymyslet nový způsob jak občany oškubat na daních má být ten "zásadnější problém" ? ... to jsi mne fakt pobavil, tohle dá kterákoliv vládnoucí strana dohromady během 5 minut ve 30 variantách!
to neni vubec problem.Ty penize se odvedou treba na DPH, protoze lide si koupi neco jineho, dalsiho
Elon na to fakt myslet nemusí, bo to v Americe vůbec není. To je problém socialistické Evropy.
Litr benzínu je přibližně ekvivalent 3kwh. Jinačí je ale spotřeba elektromobilu ve městě a jinačí na dálnici. Pokud by jsme chtěli nahradit všechen benzín a naftu, která se prodá u nás na čerpacích stanicích, tak by stačilo dostavět Temelín a Dukovany. 5 Kč/kWh platíte vy, já elektřinou topím a platím asi 2,5 Kč/kWh. Cena silové elektřiny je asi 1 Kč/kWh.Doba dobíjení nemusí být mezi 15 až 20. Cenově lze zvýhodnit dobíjení třeba od půlnoci do 6 ráno. Podobně jako je noční proud, může být proud pro elektromobily se speciální sazbou.Problém je, že ve velkých městech nebude kde v noci dobíjet.
Problém není až tak v tom aby se nabíjelo mimo špičku, jako spíš v tom, aby nezačalo nabíjet příliš mnoho aut najednou. Tu spotřebovanou energii je totiž potřeba někde v danou chvíli vyrobit. Dát zvýhodnění na konkrétní část dne tak sice vyřeší problém nabíjení během špiček, zároveň ale vytvoří mnohem větší problém s velkým rizikem blackoutu kvůli velkému odběru, který není možné operativně pokrýt. Možností by byla inteligentní energetická síť, která by řídila nabíjení podle potřeby sítě. Ale to by pak každé nabíjecí místo muselo být vybaveno mnohem dražší technologií. A i tak by to nutně vedlo k situacím, že potřebujete nečekaně někam odjet a v autě nemáte elektřinu, protože síť prostě vyřizovala požadavky jiných a na Vás se zatím nedostalo. Nebo to nabíjí pomalu, takže to dobilo jen málo.Je to takový ekvivalent nápadu s autonomními taxíky jako náhradou MHD. Sice je to nápad zajímavý, ale kolik takových aut by bylo potřeba, aby během takových dvou až tří hodin stihly rozvozit populaci měst typu Šanghai s 25 miliony obyvatel do práce a do školy? Kam potom na dalších 5 hodin odstavit nadbytečných 10 milionů aut, když jsou všichni v té práci či škole a skoro nikdo je nepotřebuje?
Energetická síť která by řídila nabíjení už tady dávno je, jen se zdaleka nevyužívá její potenciál. Tzv. noční proud se už dávno nespíná pomocí spínacích hodin, ale pomocí dálkově řízených spínačů, kterým pomocí signálů namodulovaných na běžném elektrickém proudu někdo říká kdy mají zapnout a kdy vypnout. Stačí mít doma krom spínače na boiler ještě jeden spínač na nabíječku a ten by dostával trochu jiný signál. Nebo by se to dalo spřáhnout s tím co už většina domácností se dvojsazbovým odběrem má.
Dočetl jsem to jen do těch pěti let a dál to ani nemá smysl číst. Proč pět let?Všichni porovnávají vůči současnému stavu aut, dávají svoje absurdní nesmyslné rádoby výpočty, ale jaksi zapomínají, že autům se spalovacím motorem to trvalo více než 100 let, než se dostala celá infrastruktura pro ně na dnešní úroveň. Proč všichni čekáte, že elektroauta by to měla stihnout za 5?Samozřejmě, že touto optikou je to nesmyl. Ale stejný nesmysl by byl chtít v roce 1906 provozovat v čr současných 5,5 milionu vozů, když tehdejší infrastruktura stačila tak akorát na tehdejších 208. (Ale klidně bych vsadil kouli na to, že i tehdy se našel nějaký prorok, který naprosto přesně spočítal, že víc než pár tisíc aut na celém světě nikdy jezdit nemůže, protože...)
Uvažování typu " ... víc než pár tisíc aut tady nikdy jezdit nemůže ..." má své důsledky v plánování výstavby sídlišť (rozuměj sídliště v obecném smyslu jako obydlená aglomerace). Města jsou přecpána auty, která nemají kde parkovat. Tento stav elektroauto neřeší.
Ve světě elektromobilů je princip nabíjení kabel vs bezdrát ten nejmenší problém. "Klikbajt" na neděli, jinak nic.
A to má byť nejaký problém ? Dnes? Domáca kablová nabijačka na auto stojí cca 1000 € , potom nie je problém vyrobiť bezkáblovú za 5000€ ! Alebo si niekto myslí , že bude lacnejšia ?
To máš jak mobily. Když vezmeme staré bezdrátové telefony, dobíjí se vložením do stojánku, kde se dotknou dva kontakty a hotovo. Jednoduché, levné, blbuvzdorné.Pak se začaly používat kablíky a USB konektory, lidi to štve, a tak aby to bylo pro lidi jednodušší, ne že by se vyrobil takový stojánek za pár centů, musí se vyvíjet drahé bezkontaktní nabíječky, aby si výrobci přišli na své...(Samozřejmě vím, že pár modelů mobilních telefonů /pro seniory/ s takovým jednoduchým nabíjecím dokem existuje).
A mobilne telefony bude mozne bezdratovo nabijat v okruhu 5 km od stanice 🙂
😀 A upraží ti to nie len mobil, ale aj gule a mozog. 😀
Popravdě nechápu, proč se pořád někdo zabývá masivní elektromobilitou. Nevidím dostatek zdrojů elekřiny, dostatečně nadimenzovanou přenosovou soustavu, dostatek lithia pro akumulátory ani dostatek plochy pro "nabíjecí parkoviště". Co je horší, nevidím vůli tyto problémy řešit. Kdykoliv někdo špitně o potřebě nové elekrárny, všichni začnou řvát a argumentovat blbinama. Jenže fyziku nelze obelhat.
Pane bluehawk,to, že vy je nevidíte ještě v reálu nic neznamená.
To, že je nevidíme v reálu naopak znamená velmi mnoho. 😀
Na jakem to jede kmitoctu? Celkem by mne zajimalo co se stane, kdyz do prostoru mezi civkami spadne treba sroub nebo jiny vetsi kus kovu.
...alebo domáci miláčik Floky ?
Budou z něj ŠunkoFloky.
Mozna se konecne splni to prani a peceni holubi budou litat az do huby.
Spis peceny kuny, kocky, potkani, zaby a ostatni havet, ktera se cas od casu usidli v aute, protoze jdou za teplem (I kdyz elektromobily toho tepla zas tolik nevydavaji). Nicmene pokud ta nabijecka bude fungovat na nizkych kmitoctech (jednotky MHz), tak to zivym vecem vadit nebude. Pokud to bude na vyssich kmitoctech, tak to muze usmazit ruce ci nohy, pokud by je tam nekdo strcil.
Na stejném principu funguje indukční vařič. Reaguje jen na feromagnetické věci. Bude tam muset být nějaký detektor cizích předmětů, pokud to vůbec půjde. Při 120kW se tam nějakej šroubek asi hned vypaří 😀
No spis nez detektor cizich tam bude detektor vlastnich :) … ze tam JE KOMPATIBILNI VOZIDLO, ze ma PLATNOU SMLOUVU O ODBERU, ze NEMA DLUH, ze ma ZAPLACENOU SPOTREBNI DAN ….MP
Nevypari, ale rozzhavi se pekelne. Tohle by slo pouzit jako velmi povedeny trolling vsech, kteri si podobne auto koupi - v nestrezeny okamzik na nej zespodu nalepit kovovou tyc. A az pak majitel prijede k nabijecce, tak se bude divit. 😀
Spis kdyz pujde okolo kardiak s pacemakerem.MP
Vítaný "přirozený" výběr.
Takze omezeni mobility nabijeni. Bravo!Pro bateriove "trolejbusy" je to rozhodne pokrok, efektivni dobijeni na jednoznacne dane zastavce je dulezite. Pro ELEKTROMOBILY to prinasi co?MP
Asi bych si to představil jako rozpůlený transformátor, jedna půlka v zemi, druhá ve vozidle. Trafo bude mít přerušený feromagnetický okruh, takže kvůli vzduchové mezeře tam budou ztráty, které rostou kvadraticky s rostoucí vzdáleností mezi oběma oddělěnými částmi. A proto se to musí co nejvíce přiblížit přesně k sobě, aby byly ztráty menší. Takže vozidlo bude muset najíždět velmi přesně, aby obě části byly ve správné poloze vůči sobě. A když už vozidlo najede přesně, asi by bylo jednodušší, aby tam rovnou zespod (nebo odjinud) nějaký robotický mechanismus zapojil dobíjecí kabel napřímo do nějakého konektoru. Takže pro elektromobily by to mohlo přinést jen zbytečné převážení větší hmotnosti a tudíž nižší efektivitu provozu? 😉
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.