Záplava nových barevných tiskáren

Barevná tiskárna za tři tisíce. A nebude časem zdarma?
Na trhu barevných tiskáren začíná být čím dál tím těsněji: zatímco v černobílých laserových a později i inkoustových tiskárnách ve své době určoval veškerá pravidla hry Hewlett-Packard, u barevných inkjetů je už několik vyrovnaných hráčů, kteří přivádějí nové produkty na trh takřka ve stejný den.

Počátkem letošního února se to stalo zase: tři vedoucí firmy na trhu (Hewlett-Packard, Canon a Xerox) udělaly kroky vedoucí k ještě tvrdší konkurenci.

Zřejmě nejagresivněji se projevil Canon, jehož nová tiskárna BJC-1000 (barevná inkjetka) stojí v USA skoro neuvěřitelných 89 dolarů, v přepočtu na dnešní (značně nechutný) kurs přes 3000 Kč. Canon není první, který šel s barevnou tiskárnou pod magických sto dolarů, ale „podráží“ svou konkurenci (hlavně Lexmark) o další hrst dolarů. Okamžitě reagoval Xerox, který výrazně zlevňuje své tiskárny, i když se nedostává pod sto dolarů – nejlevnější XJ6C stojí asi 130 USD. Hewlett-Packard sice nepřinesl v tyto dny nové modely, ale zato nabízí novou levnou laserovou tiskárnu. Hewlett-Packard zatím stodolarovou inkjetovou tiskárnu nemá, ale bude muset s ní přijít.

Zajímavé přitom je, že superlevné tiskárny nemají být podle odhadů analytiků tak prodejné jako například levné (sub-tisícidolarové) počítače – v roce 2000 mají mít jen 11% trhu.

Živě komentuje: proč takový boj v tiskárnách, kde koncová cena evidentně nepokryje výrobní náklady? Důvod je jasný – cena spotřebního materiálu. Je známé, že průměrně využívaná laserová tiskárna „utratí“ svému majiteli asi dvojnásobek pořizovací ceny na tonerech, u inkoustových tiskáren to bývá pětkrát až „mnohokrát“ víc – v závislosti na tom, jak moc sytých barevných obrázků majitel tiskne. Nastane tedy i u inkoustových tiskáren doba, kdy bude tiskárna zdarma a vydělávat se bude jen na inkoustu, podobně jako je tomu u mobilních telefonů? Situace je zde trošku komplikovanější. Především je zde ono „když ptáčka lapají“: když přijde zákazník koupit do obchodu tiskárnu, tak mu prodejce nic nevykládá o tom, kolik utratí na spotřebním materiálu, případně toto úspěšně zbagatelizuje. Pokud by se byl zaveden model tiskárny zdarma a měsíčního paušálu, pravděpodobně by zákazníka odstrašil tím, kdyby mu řekl – tady máte tiskárnu, a každý měsíc odeberete jednu kazetu toneru za dva a půl tisíce. Velmi dobře ovšem lze tento model aplikovat u firemních zákazníků, kteří jednak dobře vědí, kolik spotřební materiál stojí, jednak také mají přehled o jeho měsíční spotřebě. Ale kdo ví, navléci to lze všelijak – a co by, „nekoupili“ byste hezkou barevnou tiskárnu zadarmo?

Váš názor | Milión warezových webů

Témata článku: Tiskárny, Toner, Tisk, Dnešní přehled, Nejlevnější mobilní telefony, Lexmark, Tiskárny Canon, Levné tiskárny k počítači, Nová tiskárna, Inkoustové tiskárny canon, Tiskárny inkoustové, Barevné tiskárny, Levný model, Nový

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší