Základy Adobe Photoshopu, část 4.

V posledních dvou kapitolách našeho seriálu jsem se zaměřoval zejména na nástroje pro původní tvorbu, nyní se však opět vracím k úpravě fotografií a to v podobě nástrojů rozmazání, zesvětlení a jim příbuzných, neopominu ani užitečné nástroje přechod a plechovka barvy.

Retuš a úpravy

Všechny dnes zmíněné nástroje se využívají zejména k retušování a upravování fotografií, opět se tedy vracíme k bitmapové grafice. Jedná se konkrétně o tyto: rozostření, zostření, rozmazání (všechny pod jednou ikonou) a zesvětlení, ztmavení, houba (opět pod jedinou ikonou).

Jejich smysl je myslím patrný už z názvu a nejlepší způsob jak se s nimi naučit zacházet (ovládají se stejně jako štětec nebo guma) je vyzkoušet si je. Vzhledem k tomu, že nenabízejí mnoho možností "ladění", tak zde uvedu jen stručný popis každého z nich:

Nástroj rozostření - v podstatě se jedná o lokální podobu filtru Gaussovské rozostření, v panelu voleb lze vybírat velikost stopy, to ostatně u každého z následujících nástrojů - lze tedy volit i stopy velice netradiční, Photoshop jich nabízí nepřeberné množství; dále volíme režim a sílu účinku

Nástroj zostření - opět lokální verze, tentokrát filtru... no ano, zostření; volby jsou stejné jako u rozostření, s trochou zkušeností lze obrázky rozostřené předchozím nástrojem znovu doostřit pomocí tohoto, ale výsledek nemusí být vždy úplně perfektní, navíc to trvá dost dlouho; je nutné vyvažovat režim nástroje a sílu, nelze stále praktikovat 50% účinnost v režimu "normální", však si zkuste co to s vaším obrázkem udělá; volby se liší s každým typem obrázku - světlý/tmavý, různá sytost barev, atd.

Nástroj rozmazání - prosím neplést s rozostřením, rozmazání je úplně něco jiného, efekt je trochu podobný jako když hrábnete prstem do temperami právě namalovaného obrazu; těžko přesně říct k čemu může tento nástroj sloužit, možností je skutečně nepřeberné množství - třebas vytváření takovýchto snových obrázků:

Všechny najednou pak lze užít k retušování fotografií, tady nám do květu omylem vlezl jakýsi kus hmyzu, takže pryč s ním:

Této úpravy můžeme docílit kombinací výše zmíněných nástrojů s nástrojem štětec.

Nástroj zesvětlení - zde si vyberete rozsah (světla, střední tóny, stíny), to podle té části fotografie/obrázku, na kterou chcete působit a míru expozice

Nástroj ztmavení - stejné volby jako u zesvětlení, jenže dělá opak

Nástroj houba - Ovlivňuje sytost barev; s její pomocí lze například takto upravovat fotografie:

Jak na to? Zvolíme nástroj houba, hustota 100%, režim snížit sytost a celý obrázek takto "vybarvíme". Pak zvolíme nástroj zesvětlení, rozsah střední tóny, expozice 100% a opět celý obrázek vybarvíme.

Vybarvování a barevné přechody

Nyní přichází na řadu o něco kreativnější část dnešní kapitoly. Seznámíme se s nástroji plechovka barvy a přechod.

Plechovka barvy slouží k rychlé výplni obrázku nebo jeho části danou barvu nebo vzorkem. Využívá se zejména v kombinaci s nástroji výběr a kouzelná hůlka, kupříkladu k vybarvování grafických návrhů. Hodí se také při úpravě vektorových obrázků, které většinou obsahují rozsáhlé plochy stejné barvy. Díky kombinaci nástroje výběr a plechovka barvy lze také rovnou rychle vytvářet jednoduchá grafická dílka jako je například toto:

Využijeme přitom ale vlastně všech nástrojů, o kterých jsme doposud mluvili. Jaký je tedy postup?

1. Vytvoříme nový obrázek (Soubor - Nový nebo stisk CTRL+N) a velikost zadáme 300 x 300 obrazových bodů.

2. Nástrojem plechovka barvy vybarvíme vrstvu Pozadí světle modrou barvou. Vytvoříme novou vrstvu. Zvolíme nástroj obdélníkový výběr a vybereme přibližně třetinu obrázku. Zvolíme nástroj eliptický výběr, stiskneme SHIFT a na vrchní straně výběr začneme dělat malé ploché elipsy - vlnky. Jakmile jsme u konce, plechovkou barvy vybarvíme vrstvu tmavě modrou barvou.

3. V paletce Vrstvy klikneme na tuto vrstvu pravým tlačítkem a vybereme volbu "duplikovat vrstvu". Stiskneme CTRL a levým tlačítkem klikneme na záložku nové vrstvu v paletce Vrstvy. Objeví se selekce. Nástrojem plechovka ji vybarvíme mírně tmavší modrou barvou než první vrstvu. Kurzorem se vrátíme do obrázku, vybereme nástroj přesun (nebo stiskneme V) a vrstvu mírně posuneme dolů.

4. Znovu duplikujeme první vrstvu s vlnkami. Klikneme na ni levým tlačítkem, držíme ho a táhneme ji vzhůru - nad tmavší kopii. Kurzorem se vrátíme do obrázku, vybereme nástroj přesun (nebo stiskneme V) a vrstvu mírně posuneme dolů. Stejný proces aplikujeme potom na tmavší vrstvu, dokud se nám nezdá moře dostatečně "vlnité".

5. Nástrojem zesvětlení (průměr 100 bodů, rozsah světla, expozice 75%) přejedeme svrchní část poslední duplikované vrstvy vlnek. Nástrojem ztmavení (stejné volby) přejedeme dolní část. Moře tak získá dojem jisté plasticity.

6. Klikneme na vrstvu Pozadí, zvolíme nástroje zesvětlení a "obzor" nástrojem zesvětlení také trochu zesvětlíme. Volby nástroje - průměr 100 bodů, rozsah střední tóny, expozice 75%.

7. Racky vytvoříme jednoduše nástrojem eliptický výběr. V nové vrstvě vytvoříme elipsu, poté v panelu voleb nástroje zvolíme "odečíst od výběr" a vykousneme jí tak, aby vzniklo jedno křídlo. Plechovkou bíle barvy ho vybarvíme. Podobným způsobem vytvoříme druhé křídlo (ať již ve stejné či v nové vrstvě).

8. Mráčky vytvoříme podobným způsobem, jen místo "odečíst výběr" přepneme na "přidat k výběru" (nebo prostě držíme SHIFT). Pak vybereme nástroj ztmavení (velikost 18, rozsah světla, expozice 15%) a okraje, případně i vnitřek, mírně ztmavíme, čímž opět získáme plastické mraky.

9. Slunce i ostrov jsou jednoduché úkony a ploutev ryby i palmu dotvoříme pomocí nástroje pero. Samozřejmě můžete popustit uzdu své fantazie a vydat se úplně jiným směrem... třeba do zimních krajin (iglů na vrcholku ledovce... apod.).

Vždy když použijete nástroj výběr lze vytvořenou selekci vyplnit jistou barvou či vzorkem. Obě tyto volby naleznete v panelu voleb nástroje. Vedle nich tam najdeme také volbu režimu, krytí (průhlednost), toleranci a několik dalších možností. Tolerance značí příbuznost barvy jednotlivých sousedících obrazových bodů (pixelů). Zvolíte-li nízkou toleranci, vyplní se pouze ty body, které mají barvu velmi podobnou, vysoká tolerance naopak značí možnou větší vzájemnou odchylku.

Nástroj přechod je ještě o něco zajímavější a mocnější než plechovka. Opět jej využijeme zejména v kombinaci s výběrem. Nabízí tvorbu neomezeného množství různorodých barevných přechodů. Paletka voleb nástroje je poněkud odlišná od plechovky, ale mají společný režim a krytí. Pět ikonek nalevo značí typ přechodu - lineární (podélný), kruhový, úhlový, zrcadlený a křížový. Nejčastěji se využívají první dva. Nalevo od ikonek se nachází výběr, kde je už připraveno několik desítek různých přechodů rozdělených do kolekcí. Kliknete-li n a zmenšeninu některého přechodu, objeví se okno, ke lze přechody upravovat nebo rovnou vytvářet vlastní podle svého gusta. Váš osobitý jednoduchý přechod ovšem vzniká už v okamžiku, když máte zvoleny dvě různé barvy (popředí a pozadí) a aplikujete tento nástroj na nějaký výběr nebo celou vrstvu.

A k čemu tedy vlastně přechody slouží? Lze je využít například k vytváření 3D efektů, jako v následující jednoduché ukázce:

1. V novém obrázku o rozměrech 300 x 25 vytvoříme přímo na pozadí barevný přechod dvou příbuzných barev, řekněme světle a tmavě fialové. Nejprve tedy zvolíme jednu barvu, poté stiskneme X (nebo klikneme na přehazovací šipku u barev v panelu nástrojů) a zvolíme druhou barvu. Pak vybereme nástroj přechod (lineární), natáhneme jej přes délku obrázku a pustíme.

2. Nástrojem výběr jednoho řádku vybereme svrchní řádek a vybarvíme jej barvou o něco sytější než je světlý horní okraj obrázku. To samé uděláme dole, jen to bude barva o něco tmavší, než je barva dolního konce obrázku. Mělo by vzniknout něco takového:

3. Nakonec vytvoříme novou vrstvu. Aplikujeme výběr jednoho sloupce a plechovkou jej vybarvíme nejprve tmavou barvou z úkonu č.2, potom ho posuneme o 1px doprava a vybarvíme světlejší barvou (opět z č.2). Vrstvu pak můžeme nakopírovat a máme jednoduché menu pro webovou stránku.

Tak a to je pro dnešek vše. Další, již pátá kapitola, nás zavede k poslední sadě nástrojů, které bych pracovně nazval "doplňkové" (v žádném případě ale ne zbytečné) - jsou jimi lupa, ručička, kapátko a poznámky.

Diskuze (6) Další článek: Kazaa půjde v USA k soudu, i když tam nesídlí

Témata článku: Adobe, Adobe Photoshop, Malé rozmazání, Lokální verze, Podobná velikost, Barevný efekt, Přechod, Gumy, Jednoduchý nástroj, Stejné množství, Podobný způsob, Kouzelná hůlka, Tolerance, Hůlka, Nepřeberné množství, Podobný nástroj, Photos, Nová fotografie, Křídlo, Nový obrázek, Modré světlo, Nástroj, Základ, Levý panel, Podobné množství


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 98

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 66

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

Jan Láska, Vladislav Kluska | 27

Windows 10 podle našich čtenářů: Poslali jste nám skoro 300 nápadů, jak je vylepšit

Windows 10 podle našich čtenářů: Poslali jste nám skoro 300 nápadů, jak je vylepšit

** Microsoft aktualizuje Windows 10 dvakrát ročně ** Jenže praktických novinek už není tolik jako dříve ** Poslali jste nám skoro 300 tipů, co by se měly Desítky ještě naučit

Jakub Čížek | 139

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

** Nejmodernější český železniční tunel je prošpikovaný technologiemi ** Za tři tisíce koupíte počítač, který je překoná ** Seznamte se s Nvidia Jetson Nano

Jakub Čížek | 50

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky