Základy Adobe Photoshopu, část 4.

V posledních dvou kapitolách našeho seriálu jsem se zaměřoval zejména na nástroje pro původní tvorbu, nyní se však opět vracím k úpravě fotografií a to v podobě nástrojů rozmazání, zesvětlení a jim příbuzných, neopominu ani užitečné nástroje přechod a plechovka barvy.

Retuš a úpravy

Všechny dnes zmíněné nástroje se využívají zejména k retušování a upravování fotografií, opět se tedy vracíme k bitmapové grafice. Jedná se konkrétně o tyto: rozostření, zostření, rozmazání (všechny pod jednou ikonou) a zesvětlení, ztmavení, houba (opět pod jedinou ikonou).

Jejich smysl je myslím patrný už z názvu a nejlepší způsob jak se s nimi naučit zacházet (ovládají se stejně jako štětec nebo guma) je vyzkoušet si je. Vzhledem k tomu, že nenabízejí mnoho možností "ladění", tak zde uvedu jen stručný popis každého z nich:

Nástroj rozostření - v podstatě se jedná o lokální podobu filtru Gaussovské rozostření, v panelu voleb lze vybírat velikost stopy, to ostatně u každého z následujících nástrojů - lze tedy volit i stopy velice netradiční, Photoshop jich nabízí nepřeberné množství; dále volíme režim a sílu účinku

Nástroj zostření - opět lokální verze, tentokrát filtru... no ano, zostření; volby jsou stejné jako u rozostření, s trochou zkušeností lze obrázky rozostřené předchozím nástrojem znovu doostřit pomocí tohoto, ale výsledek nemusí být vždy úplně perfektní, navíc to trvá dost dlouho; je nutné vyvažovat režim nástroje a sílu, nelze stále praktikovat 50% účinnost v režimu "normální", však si zkuste co to s vaším obrázkem udělá; volby se liší s každým typem obrázku - světlý/tmavý, různá sytost barev, atd.

Nástroj rozmazání - prosím neplést s rozostřením, rozmazání je úplně něco jiného, efekt je trochu podobný jako když hrábnete prstem do temperami právě namalovaného obrazu; těžko přesně říct k čemu může tento nástroj sloužit, možností je skutečně nepřeberné množství - třebas vytváření takovýchto snových obrázků:

Všechny najednou pak lze užít k retušování fotografií, tady nám do květu omylem vlezl jakýsi kus hmyzu, takže pryč s ním:

Této úpravy můžeme docílit kombinací výše zmíněných nástrojů s nástrojem štětec.

Nástroj zesvětlení - zde si vyberete rozsah (světla, střední tóny, stíny), to podle té části fotografie/obrázku, na kterou chcete působit a míru expozice

Nástroj ztmavení - stejné volby jako u zesvětlení, jenže dělá opak

Nástroj houba - Ovlivňuje sytost barev; s její pomocí lze například takto upravovat fotografie:

Jak na to? Zvolíme nástroj houba, hustota 100%, režim snížit sytost a celý obrázek takto "vybarvíme". Pak zvolíme nástroj zesvětlení, rozsah střední tóny, expozice 100% a opět celý obrázek vybarvíme.

Vybarvování a barevné přechody

Nyní přichází na řadu o něco kreativnější část dnešní kapitoly. Seznámíme se s nástroji plechovka barvy a přechod.

Plechovka barvy slouží k rychlé výplni obrázku nebo jeho části danou barvu nebo vzorkem. Využívá se zejména v kombinaci s nástroji výběr a kouzelná hůlka, kupříkladu k vybarvování grafických návrhů. Hodí se také při úpravě vektorových obrázků, které většinou obsahují rozsáhlé plochy stejné barvy. Díky kombinaci nástroje výběr a plechovka barvy lze také rovnou rychle vytvářet jednoduchá grafická dílka jako je například toto:

Využijeme přitom ale vlastně všech nástrojů, o kterých jsme doposud mluvili. Jaký je tedy postup?

1. Vytvoříme nový obrázek (Soubor - Nový nebo stisk CTRL+N) a velikost zadáme 300 x 300 obrazových bodů.

2. Nástrojem plechovka barvy vybarvíme vrstvu Pozadí světle modrou barvou. Vytvoříme novou vrstvu. Zvolíme nástroj obdélníkový výběr a vybereme přibližně třetinu obrázku. Zvolíme nástroj eliptický výběr, stiskneme SHIFT a na vrchní straně výběr začneme dělat malé ploché elipsy - vlnky. Jakmile jsme u konce, plechovkou barvy vybarvíme vrstvu tmavě modrou barvou.

3. V paletce Vrstvy klikneme na tuto vrstvu pravým tlačítkem a vybereme volbu "duplikovat vrstvu". Stiskneme CTRL a levým tlačítkem klikneme na záložku nové vrstvu v paletce Vrstvy. Objeví se selekce. Nástrojem plechovka ji vybarvíme mírně tmavší modrou barvou než první vrstvu. Kurzorem se vrátíme do obrázku, vybereme nástroj přesun (nebo stiskneme V) a vrstvu mírně posuneme dolů.

4. Znovu duplikujeme první vrstvu s vlnkami. Klikneme na ni levým tlačítkem, držíme ho a táhneme ji vzhůru - nad tmavší kopii. Kurzorem se vrátíme do obrázku, vybereme nástroj přesun (nebo stiskneme V) a vrstvu mírně posuneme dolů. Stejný proces aplikujeme potom na tmavší vrstvu, dokud se nám nezdá moře dostatečně "vlnité".

5. Nástrojem zesvětlení (průměr 100 bodů, rozsah světla, expozice 75%) přejedeme svrchní část poslední duplikované vrstvy vlnek. Nástrojem ztmavení (stejné volby) přejedeme dolní část. Moře tak získá dojem jisté plasticity.

6. Klikneme na vrstvu Pozadí, zvolíme nástroje zesvětlení a "obzor" nástrojem zesvětlení také trochu zesvětlíme. Volby nástroje - průměr 100 bodů, rozsah střední tóny, expozice 75%.

7. Racky vytvoříme jednoduše nástrojem eliptický výběr. V nové vrstvě vytvoříme elipsu, poté v panelu voleb nástroje zvolíme "odečíst od výběr" a vykousneme jí tak, aby vzniklo jedno křídlo. Plechovkou bíle barvy ho vybarvíme. Podobným způsobem vytvoříme druhé křídlo (ať již ve stejné či v nové vrstvě).

8. Mráčky vytvoříme podobným způsobem, jen místo "odečíst výběr" přepneme na "přidat k výběru" (nebo prostě držíme SHIFT). Pak vybereme nástroj ztmavení (velikost 18, rozsah světla, expozice 15%) a okraje, případně i vnitřek, mírně ztmavíme, čímž opět získáme plastické mraky.

9. Slunce i ostrov jsou jednoduché úkony a ploutev ryby i palmu dotvoříme pomocí nástroje pero. Samozřejmě můžete popustit uzdu své fantazie a vydat se úplně jiným směrem... třeba do zimních krajin (iglů na vrcholku ledovce... apod.).

Vždy když použijete nástroj výběr lze vytvořenou selekci vyplnit jistou barvou či vzorkem. Obě tyto volby naleznete v panelu voleb nástroje. Vedle nich tam najdeme také volbu režimu, krytí (průhlednost), toleranci a několik dalších možností. Tolerance značí příbuznost barvy jednotlivých sousedících obrazových bodů (pixelů). Zvolíte-li nízkou toleranci, vyplní se pouze ty body, které mají barvu velmi podobnou, vysoká tolerance naopak značí možnou větší vzájemnou odchylku.

Nástroj přechod je ještě o něco zajímavější a mocnější než plechovka. Opět jej využijeme zejména v kombinaci s výběrem. Nabízí tvorbu neomezeného množství různorodých barevných přechodů. Paletka voleb nástroje je poněkud odlišná od plechovky, ale mají společný režim a krytí. Pět ikonek nalevo značí typ přechodu - lineární (podélný), kruhový, úhlový, zrcadlený a křížový. Nejčastěji se využívají první dva. Nalevo od ikonek se nachází výběr, kde je už připraveno několik desítek různých přechodů rozdělených do kolekcí. Kliknete-li n a zmenšeninu některého přechodu, objeví se okno, ke lze přechody upravovat nebo rovnou vytvářet vlastní podle svého gusta. Váš osobitý jednoduchý přechod ovšem vzniká už v okamžiku, když máte zvoleny dvě různé barvy (popředí a pozadí) a aplikujete tento nástroj na nějaký výběr nebo celou vrstvu.

A k čemu tedy vlastně přechody slouží? Lze je využít například k vytváření 3D efektů, jako v následující jednoduché ukázce:

1. V novém obrázku o rozměrech 300 x 25 vytvoříme přímo na pozadí barevný přechod dvou příbuzných barev, řekněme světle a tmavě fialové. Nejprve tedy zvolíme jednu barvu, poté stiskneme X (nebo klikneme na přehazovací šipku u barev v panelu nástrojů) a zvolíme druhou barvu. Pak vybereme nástroj přechod (lineární), natáhneme jej přes délku obrázku a pustíme.

2. Nástrojem výběr jednoho řádku vybereme svrchní řádek a vybarvíme jej barvou o něco sytější než je světlý horní okraj obrázku. To samé uděláme dole, jen to bude barva o něco tmavší, než je barva dolního konce obrázku. Mělo by vzniknout něco takového:

3. Nakonec vytvoříme novou vrstvu. Aplikujeme výběr jednoho sloupce a plechovkou jej vybarvíme nejprve tmavou barvou z úkonu č.2, potom ho posuneme o 1px doprava a vybarvíme světlejší barvou (opět z č.2). Vrstvu pak můžeme nakopírovat a máme jednoduché menu pro webovou stránku.

Tak a to je pro dnešek vše. Další, již pátá kapitola, nás zavede k poslední sadě nástrojů, které bych pracovně nazval "doplňkové" (v žádném případě ale ne zbytečné) - jsou jimi lupa, ručička, kapátko a poznámky.

Diskuze (6) Další článek: Kazaa půjde v USA k soudu, i když tam nesídlí

Témata článku: Adobe, Adobe Photoshop, Podobná velikost, Kouzelná hůlka, Modré světlo, Nástroj, Lokální verze, Podobný způsob, Jednoduchý nástroj, Levý panel, Barevný efekt, Hůlka, Tolerance, Nový obrázek, Nepřeberné množství, Podobný nástroj, Malé rozmazání, Podobné množství, Křídlo, Gumy, Photos, Přechod, Základ, Nová fotografie, Stejné množství


Určitě si přečtěte

Jak dopadl velký den Applu s náloží novinek: Sledujte, co letos připravil

Jak dopadl velký den Applu s náloží novinek: Sledujte, co letos připravil

** Apple večer představil novinky ** Ukáže nové operační systémy, ale čekala se i nová zařízení ** Začíná vývojářská konference Applu WWDC 2018

Karel Javůrek | 87

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

** Dlouho se nevědělo, co to přesně má být ** Pak se s krabičkou Google pochlubil na I/O ** Do „Chromecastu“ vtěsnal celý Android TV

Jakub Čížek | 24

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Petr Kubala | 32

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

** Čeští vědci pod vedením Tomáše Jungwirtha vyvíjí nový typ revolučního paměťového čipu ** Zatímco v současnosti elektronika pracuje s elektrony, v budoucnu to budou spiny elektronů ** Čipy budou moci být klidně i 1 000x rychlejší a úspornější

Karel Javůrek | 32


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji