Zakladatel Googlu: Největším nepřítelem je nedostatek nápadů

Přinášíme rozhovor se Sergeyem Brinem, jedním ze zakladatelů Googlu a současným šéfem produktů. Co přinese spolupráce s Yahoo! a jak bude vypadat internet za pět let?
Kapitoly článku

Dohady, vize a fámy

Google tedy už ani zdaleka není pouze vyhledávač, ale obrovská společnost, která postupně proniká do všech odvětví internetového trhu. Neobáváte se, že na vás budou lidé hledět jako na druhý Microsoft? Jak tomu hodláte zabránit?

Zrovna v České republice máme poměrně malé zastoupení – například ve srovnání se Seznamem. Co je ale důležitější, naše historie, politika a firemní kultura je zcela odlišná. Tak třeba jak rychle dokážete změnit svůj vyhledávač? Zabere to asi dvě sekundy. Za jak dlouho ale změníte svůj operační systém? Aby vše fungovalo, tak jak má, zabere to i několik dní. A pokud si vyberete Microsoft, zaplatíte i pořádný balík peněz. A stejné je to i s našimi dalšími produkty, třeba s Gmailem. Naše služby tedy můžete začít snadno používat a stejně tak odejít a vyzkoušet něco jiného. A to je právě naše filozofie. Chceme, aby naše produkty lidé používali proto, že jsou dobré, nikoliv proto, že máme velký podíl na trhu.

Jak bude vpadat internet za pět let?

Myslím si, že v příštích letech bude čím dál tím důležitější především mobilní internet. Samozřejmě může každý namítnout, že nadvláda mobilních zařízení s připojením k internetu se prorokuje posledních dvacet let, já jsem však přesvědčený, že se ta doba opravdu blíží. Podíváte-li se na nové typy mobilních telefonů, třeba iPhone, který nabízí velmi dobrý webový prohlížeč, lze očekávat, že se mobilní internet prosadí už brzy. Ostatně v Evropě jsou dnes velmi populární 3G sítě a jednou snad tato vlna dorazí i do USA.

Poznámka: Google stoji v čele skupiny která vyvíjí na Linuxu postavený Android, o nové mobilni platformy má zájem ale i Mozilla, která je pro změnu členem LiMo Foundation. Třetí linuxovou platformou pro kapesní zařízení je Maemo, ve které se naopak realizuje Nokia.Význam alternativních mobilních systémů si uvědomují i další hráči na trhu, Opera například nedávno zveřejnila první verzi svého prohlížeče pro Android.


Sergey Brin představuje mobilní operační systém Android
Více si o Androidu můžete přečíst na webu MobilMania.cz

S Googlem jste začínali v době, kdy ještě nebyl internetový trh rozdělený mezi globální hráče. Šel byste do internetového byznysu za současných podmínek?

No doufám, že by mě vzali v Googlu. Víte, ve skutečnosti vyvíjíme technologie a nabízíme prostředky k tomu, aby zde naopak byl prostor pro nové a nové internetové projekty. Trh tedy ještě určitě není nasycený. Na druhou stranu, lidé se občas nechávají strhnout popularitou určitého segmentu trhu – v současné době třeba komunitními weby – a s vidinou rychlého zisku zakládají stovky „start-upů“. Nemyslím si, že tento přístup patří k těm nejšťastnějším. Ostatně když jsme začínali my, na americkém trhu bylo obrovské množství stejně malých vyhledávačů. Postupně se z nich ale staly portály, zatímco my jsme se orientovali pouze na vyhledávací službu, což se nám jednoznačně vyplatilo.

Prý osobně přijímáte každého nového softwarového inženýra. Pokud uvážíme, kolik zaměstnáváte lidí, budete pravděpodobně nejvíce zaneprázdněným manažerem na světě.

No, dříve tomu tak opravdu bylo, ale to jsme byli menší internetovou firmou. Dnes se tomu věnuje převážně Larry Page. S uchazeči ale samozřejmě nedělá pohovor, pouze jednou týdně projde seznam nových zaměstnanců. Ostatně máme talentované manažery, kteří umí vybrat schopné inženýry.

Poznámka: Svého zástupce mezi softwarovými inženýry má od roku 2005 i Slovensko. Přímo v kalifornském Googleplexu totiž pracuje sympatická programátorka Petra Popluhárová, rodačka z Žiliny.

petra_popluharova.png
Petra Popluhárová na LinuxExpu 2008

O Googlu a vesmíru, bezpečnosti a Yahoo!

Zamluvil jste si letenku do vesmíru. To je pro běžného smrtelníka něco zcela nepředstavitelného. Na druhou stranu, stejně nepředstavitelný by byl dnešní internet a jeho nabídka služeb pro člověka žijícího před dvaceti lety, v roce 1988. Myslíte si, že stejně tomu bude za dvacet let s komerčními lety do vesmíru?

No to doufám! Dnes je to samozřejmě velmi drahé a náročné, pevně však věřím tomu, že se nám podaří vyrobit technologie, které za pár let umožní skutečnou vesmírnou turistiku. S tím vším ostatně souvisí i náš projekt Google Lunar X Prize, jehož účelem je dostat dálkově řízeného robota na povrch měsíce.

Poznámka: Google Lunar X Prize je mezinárodní soutěž o třicet milionů dolarů, které může vyhrát ten, který dokáže vyslat na měsíční povrch robota. Ten musí urazit alespoň 500 metrů a odeslat obrázky a data z průzkumu. Úkol musí soutěžící splnit nejpozději do konce roku 2014.


Propagační video projektu Google Lunar X Prize

Google má dnes miliony registrovaných uživatelů a plnou kontrolu nad jejich osobními daty. Víte, jaké termíny vyhledávají, na jaké stránky z vyhledávače chodí a co jim chodí za poštu. Toto může být poměrně nebezpečné třeba v Číně i dalších zemích. Poskytujete třeba osobní data uživatelů vládním institucím?

Toto je samozřejmě velmi citlivá otázka. V zemích jako je Čína neshromažďujeme o uživatelích žádné osobní informace. Z hlediska bezpečnosti je naší nejcitlivější službou samozřejmě Gmail, nicméně nejinak je tomu i u jiných e-mailů jako Yahoo! Mail, Hotmail, Seznam a dalších. Dovolím si tvrdit, že naše zabezpečení na tomto poli ostatní vysoce převyšuje a naši uživatelé v Gmail spoléhají.

Poznámka: Přístup na Gmail mohou získat za určitých okolností příbuzní po smrti majitele poštovního účtu nebo na základě soudního rozhodnutí.

Nedávno jste podepsali dohodu se společností Yahoo!, která do svého vyhledávače implementovala váš reklamní systém. Znamená to snad, že chcete Yahoo! pohltit, nebo jste chtěli pouze odradit Microsoft, který měl o Yahoo! také zájem?

Ne, rozhodně nechceme převzít Yahoo! Je to náš největší inzertní zákazník a o spolupráci jsme ostatně usilovali už od roku 2001. Tento vzájemný podnik nakonec pomůže i samotné společnosti Yahoo!, zvednou se jim příjmy a najdou nové investory. A právě o tom je naše filosofie – chceme být partnerem s kýmkoliv, kdo o to má zájem. Spolupracujeme s mnoha společnostmi včetně AOL. Poskytujeme vyhledávací nebo reklamní službu pro drtivou většinu nejdůležitějších komunitních webů včetně MySpace. Pokud se pak daří jim, bude se dařit i nám.

Poznámka: Největším konkurentem na poli komunitních webů je v současné době pro Google Facebook. Facebook používá svůj vlastní reklamní systém a vlastní aplikační rozhraní, zatímco Google společně s MySpace a Yahoo! propaguje systém OpenSocial, který vyvinul právě Google.

O MacBooku, Firefoxu a konkurenci 

Google dnes ovládá trh s internetovou reklamou a patří k nejnavštěvovanějším vyhledávačům. Proč investujete do vývoje dalších a dalších služeb, které sice uživatelé ocení, vám ale přinesou ve srovnání s vyhledávací a reklamní službou jen velmi malý výdělek?

Víte, ani náš vyhledávač zpočátku nevydělával, vše se změnilo až tehdy, kdy jsme jej propojili s reklamou. Možná jsem naivní, ale podle mě je nejdůležitější nabízet uživatelům stále nové hodnoty, prostě využívat každé příležitosti. To je základ dobrého byznysu a jsem přesvědčený, že dříve či později najdeme cesty, jak z takových služeb udělat výdělečné produkty. Musíme být trpěliví; ostatně nešli jsme do toho s tím, že budeme ztrátoví. Většina z velkých Google služeb vydělává už dnes.

Poznámka: Mnoho populárních projektů včetně Google News a Gmailu vzniklo v rámci motivačního programu „20% project“ v rámci něhož mohou vývojáři věnovat pětinu své pracovní doby vývoji svých oblíbených webových služeb.

Jaký operační systém používáte?

Mám desktop s Gubuntu, což je vlastně upravená verze Ubuntu, ale má manželka dává přednost Windows. Nakonec mám ještě pracovní notebook MacBook Air s Mac OS X.

Dáváte tedy přednost prohlížeči Safari?

Ne, používám Firefox 3, ale snahy o zápis do Guinessovy knihy rekordů jsem se nezúčastnil, protože mám stále nainstalovanou testovací verzi Release Candidate 4.

Zbývá ještě jedna otázka. Kdo je vaším největším konkurentem?

Myslím, že naším největším konkurentem je nedostatek dobrých nápadů (smích). Víte, máme mnoho velkých konkurentů jako je Yahoo! Microsoft, na lokálním trhu ale třeba i váš Seznam…

Když se podíváte na historii mnoha velkých firem, uvědomíte si, že mnohdy byly jejich největšími konkurenty ony samotné. Nedokázali se totiž vypořádat s výzvami rychle se měnícího světa a zanikly. Rozhodně si nepřejeme, aby stejný osud potkal i Google.

Google služby vám jsou stále cizí a v jejich nabídce se orientujete jen velmi obtížně? Sledujte naši speciální sekci Google služby, která nabízí články pouze s tématikou Googlu.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,