Zákazníci stále nechtějí přejít na nové licenční schéma od Microsoftu

Firma dvakrát prodloužila „finální lhůtu“, potřetí už ne. Analytici ale tvrdí, že více než dvě třetiny firem odmítají podepsat – důvod je jednoduchý, Microsoft chce příliš mnoho.
Nové licenční schéma pro podnikové softwarové multilicence na produkty Microsoftu, nazvané „Licensing 6“ zatím není příliš úspěšné. Microsoft se snaží jednak změnit způsob licencování, aby si zajistil pravidelný a ničím neohrožený přísun peněz z multilicencí, a jednak se snaží tento peněžní veletok, který mu má v současném fiskálním roce přinést šest miliard dolarů, ještě rozhojnit. Na pokusy o zvyšování zisků má samozřejmě každá firma svaté právo, ba přímo povinnost; musí ale počítat s tím, že se zákazníci mohou vzepřít.

Právě to u schématu Licensing 6 evidentně hrozí. Zatímco dříve zákazníci platili za upgrade (tj. upgradovali kdy chtěli a kdy potřebovali), Licensing 6 zavádí metodu pravidelných ročních plateb, v jejichž rámci je bezplatný upgrade. Podle výpočtů firmy Gartner pro různé případy vychází zvýšení celkové ceny v rozmezí 33-107 %; Microsoft, ale i jiné analytické firmy toto zpochybňují a uvádějí nižší čísla. Je nutno říci, že placení software formou maintenance fee čili udržovacích poplatků je u podnikového software naprosto běžné a velké firmy dodávající podnikový software používají výhradně tento druh licenční politiky.

Jiná známá výzkumná firma Giga Information Group prováděla dotazování u několika tisíc IT manažerů; z nich zhruba dvě třetiny uvádějí, že na nové licenční schéma nepřistoupí, protože je pro ně příliš drahé.

Jakou mají podniky jinou volbu? Pokud chtějí používat produkty Microsoftu, není pro ně samozřejmě Licensing 6 povinností; mohou nadále používat stávající produkty a neplatit nic. Pokud ale budou chtít upgradovat, musí zaplatit plnou cenu nových verzí programů – zde právě Microsoft poskytl dvakrát odklad lhůty, kdy je nutné se rozhodnout, zda firma podepíše Licensing 6 nebo o tuto možnost přijde a bude příště platit plnou cenu. Nicméně přes polovinu firem má podepsanou předchozí licenční smlouvu (Licensing 5), kde se rovněž platí roční udržovací poplatek, ale nižší než u verze 6; tento druh smluv vyprší nejpozději v roce 2004, kdy už pro firemní zákazníky nastane nutnost rozhodnutí.

Jak vypadá cenová politika u Licensing 6? Je určena především pro firemní zákazníky, kteří dnes používají multilicence známé jako „Open“ nebo „Select“, největších podniků s multilicencí „Enterprise“ se netýká. Licensing 6 znamená, že firmy platí necelou třetinu plné ceny produktu ročně; smlouva je na dva nebo tři roky a během této doby má zákazník nové verze zdarma. Jenomže obvyklá doba upgrade u firemních zákazníků je delší, uvádí se průměrně 4-5 roků: firmy dost často přeskočí jednu verzi, neupgradují pokaždé, když Microsoft něco nového vydá. V tomto případě je pro ně Licensing 6 opravdu drahý a lepší je nepodepisovat žádnou formu licencování, ale kupovat vždy nový produkt, i třeba jednou za pět let, s přeskočením verze. Pro firmy, které naopak upgradují „poctivě“ vždy na nejnovější verzi software, tato politika výhodná je; vývoj ale ukazuje, že tak, jak produkty postupně dozrávají a vylepšování již není pronikavé (viz např. Microsoft Office), se tempo upgradování zpomaluje.

Dalším, spíše psychologickým negativem Licensing 6 je, že zákazník neví, co vlastně kupuje: platí za budoucí verze softwaru, které ale ještě ani neviděl. Kdy bude nová verze Windows? Bude opravdu přelomová nebo to bude jen mírné vylepšení? Marketingová mašinérie nás samozřejmě vždy dopředu přesvědčuje, že to bude největší senzace od vynálezu kola, skutečnost bývá někdy lepší a někdy horší: například Windows Me jsou propadák, Windows XP naopak patří k velmi podařeným produktům. Kam bude patřit „Longhorn“, nástupce současných Windows? A co když přijde na trh o rok zpožděn – za co vlastně zákazník platí roční poplatek?

Alternativou samozřejmě je Linux, případně jiné kancelářské balíky pro Windows. Firemní zákazníci o jejich existenci samozřejmě vědí a většina z nich je vyzkoušela; ačkoli jde o programy zdarma, z hlediska tržní úspěšnosti jde o propadák (hovoříme o desktopu, ne serveru). Je zde potřeba se podívat pravdě do očí: neúspěch není dán tím, že by si uživatelé „nechtěli zvykat“ na jiné řešení, že o něm nevědí, nebo že jsou v zajetí mýtu o tom, že použitelný je „jedině Microsoft“. Skutečností je, že tyto programy jsou pro firemní potřeby zcela nedostačující, nekvalitní a nekompatibilní s dominujícími formáty od Microsoftu. Je možné, že se toto během pár let změní, ale vývoj v poslední době tomu nenasvědčuje: ať se to někomu líbí nebo ne, v uplynulých třech letech bylo tempo i kvalita inovací vyšší u Microsoftu než u Linuxu a linuxových kancelářských balíků. Před třemi lety byl Linux technicky vyspělejší než Windows 98; dnes jsou Windows XP před Linuxem (žádnou flame war, prosím...). Dá se těžko předpokládat, že by Microsoft neměl dokonalé průzkumy a odhady vývoje trhu i konkurenčních produktů – pokud si dovolil takové přitvrzení v licenční politice, ví, proč to dělá, jaké riziko mu hrozí a nehrozí.

Diskuze (332) Další článek: Deset let i486DX2/66

Témata článku: Microsoft, Windows, Licence, Největší vynález, Licenční poplatek, Giga, Firemní zákazník, Plná verze, NEC, Kancelářské potřeby, Mírné vylepšení, Nový druh, Schéma, Podniková verze, Nový zákazník, Drahá verze, Zákaz, Tempo, Maintenance


Určitě si přečtěte

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

** Sociální síť TikTok získala stamiliony uživatelů a stále roste ** Jaký obsah na ní najdete a co můžete v jejím rámci čekat? ** Je to zábava pro mladé, nebo platforma pro úchyláky?

Karel Kilián | 37

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 112

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu