Zákazníci povstanou a v IT nastane arabské jaro

Zákazníci povstanou a v IT nastane arabské jaro

IT pupíci spolu laškují. Šéf Oraclu zrušil přednášku svému konkurentovi ze Salesforce a ten zase přivolává osud arabských diktátorů na zavedené technologické hegemony.

Pryč se softwarovými dinosaury. Tato volná parafráze předvolební kampaně jedné nejmenované tuzemské politické strany pěkně vystihuje boj, který vede výkonný šéf mladé softwarové firmy Salesforce.com Marc Benioff. Ten na sebe upozornil nejenom výrazným růstem své cloudové společnosti v posledních letech, ale také dosti odvážnými prohlášeními a kauzami na adresu zasloužilých (a nikoliv vysloužilých) veteránů v čele s Oraclem.

Média si Benioffa začala výrazněji všímat minulý týden, když na Twitteru oznámil, že šéf Oraclu Larry Ellison nečekaně zrušil jeho vystoupení na konferenci OpenWorld v San Franciscu. Aby se šéf Salesforce mohl objevit na konferenci jednoho ze svých největších konkurentů, kam zamířilo 45 tisíc návštěvníků a potenciálních zákazníků, zaplatil jeden milion dolarů. Ten mu Oracle po zrušení prezentace vyplatil zpět.

Vypište šeky pro zastaralé dinosaury

„Nikdy si nepustíte do domu někoho, kdo by mohl říkat lepší vtipy, než vy,“ sdělil Benioff médiím a narážel na to, že se dlouholetý šéf Oraclu bojí, aby jeden z jeho největších konkurentů na jeho vlastní konferenci nepředvedl lepší vystoupení, než měl Ellison sám. Vedení Oraclu zrušení přednášky podivně odůvodnilo organizačními změnami a nakonec ji přesunulo na termín, kdy konference prakticky končí a jiné přednášky už se neodehrávají. Benioff odmítl.

Larry_Elllison_on_stage.jpg
Na moje pódium rozhodně nevlezeš. Šéf Oraclu Larry Ellison má s šéfem Salesforce.com pře, i když v jeho firmě vlastní menší podíl.

Zrušením přednášky ale Ellison nakonec udělal svému konkurentovi ještě větší službu, než kdyby ho nechal přednášet v rámci oficiálního programu. Jak na Twitteru trefně poznamenal bývalý šéf české pobočky Oraclu a současný prezident Ness Technologies Milan Sameš: „Larry Ellison zařídil Marcu Benioffovi užasnou virální reklamu zákazem jeho prezentace na poslední chvíli.“ Virální boom ředitel Salesforce navíc rozdmýchal tím, když celou prezentaci nakonec odříkal v jedné z restaurací v San Franciscu. Dorazilo kolem tisícovky lidí a hromada novinářů.

Hlavní představitel Oraclu tak jenom přiživil diskuse o tom, že se cloudové alternativy jeho CRM produktů skutečně bojí, i když navenek vypadá stejně sebejistě, jako vždycky. „Před deseti lety byl hodně populární jeden vtip: jako firma jste získali investici ve výši 20 milionů dolarů a okamžitě jste vypsali šek na 4 nebo 5 milionů pro firmy jako Oracle, Sun Microsystems, EMC a další,“ popisuje celou situaci významný investor Marc Andreessen. Jako jeden z mnoha je toho názoru, že skutečně cloudové služby, které Salesforce oproti produktům Oraclu skutečně nabízí, mají budoucnost a je nesmysl investovat do jiných řešení.

MosconeCenterDay.jpg
Ve slavném Moscone Center v San Franciscu vždy pořádá své akce Apple. Tento týden však měl smůlu, celé ho ovládl Oracle a jeho OpenWorld 2011. Apple musel iPhone 4S představit u sebe v Cupertinu. Na Oracle přišlo kolem 45 tisíc lidí.

„Když Salesforce před několika lety začalo, vypadalo to jako nevinná hračka. Podívejte se ale, kde je tato firma po pěti letech,“ poukazuje dále Andreessen. A skutečně, ze Salesforce se během let stal významný poskytovatel cloudových CRM systémů, které firmy nemusí provozovat u sebe na serverech, nemusí platit za nové verze a náročnou údržbu, ale pouze si platí za hotovou službu. Výrazný nárůst popularity Benioffova produktu se projevil také na burze. Zlomový byl přelom let 2008 a 2009, tedy doba světové ekonomické recese, kdy firmy musely začít šetřit a cloud se zdál být nejlepším možným řešením. Hodnota akcií firmy za necelé tři roky vyrostla ze zhruba 30 dolarů za kus na dnešních více než 120 dolarů.

Brzy uslyšíme o korporátním arabském jaru

„Před deseti lety by například Facebook nemohl fungovat jako seriózní byznys a firma. Cena za IT infrastrukturu by pro něj byla enormní. Vypsané šeky za pro Sun, Oracle a další by Facebook zničily ještě před jeho startem,“ znovu vyzdvihuje přednosti cloudových služeb jako jsou Salesforce slavný investor. Zároveň dodává, že žádný z jeho aktuálních startupů (například GoodData, Zynga, Digg, Foursquare nebo Instagram) nepoužívá staré systém od Oraclu a jiných a všechno tlačí přes cloud.

Marc Benioff si je popularity a síly cloudu vědom a dává to svým konkurentům, jak se lidově říká „sežrat“. Na nedávné firemní konferenci Dreamforce například napadl některé firmy s tím, že je čeká stejný osud, jako arabské diktátory. „Nedlouho po arabském jaru uslyšíme také o korporátním jaru,“ řekl odvážný šéf. „To, až první CEO padne z podobného důvodu, z jakého padli arabští diktátoři – protože zákazníci povstanou,“ dodává suverénně. Dle Benioffových slov zákazníci povstanou právě z toho důvodu, že už nebudou chtít stále dokola platit zavedeným značkám jako Oracle, Microsoft a IBM za upgrade na nové verze, údržbu, konzultace a uzavřenost. Budou chtít se svým softwarem přejít do cloudu.

stevemarc.JPG
Šéf Salesforce (vpravo) věří v cloud a myslí si, že softwarové firmy starého ražení brzy potká osud arabských diktátorů. Na obrázku se zesnulým Stevem Jobsem.

Benioff se prohlášení nebojí a na své konferenci přímo napadl také Oracle, což by nakonec mohl být právě ten důvod, proč Ellison nakonec jeho prezentaci na OpenWorld odvolal. „Musíme se obávat falešných cloudů. Protože falešné cloudy, dámy a pánové, nejsou efektivní. Nejsou demokratické! Nejsou ekonomické! Nedbají na životní prostředí! Nejsou budoucnost,“ povozil se Benioff na softwarových produktech svého konkurenta, které podle něj nejsou cloudem v pravém slova smyslu.

Sám šéf Salesforce tvrdí, že všechno toto pošťuchování je pouze taková hra, že to bere jako tenis. Podle jeho prohlášení je hlavoun Oraclu jeho veliký vzor a právě od něj se naučil mít v byznysu ostré lokty. Samotný Ellison se s konkurencí umí poprat. Na svojí vlastní konferenci si například pozval hned několik nejvyšších představitelů konkurenčních firem. Vystoupil Michael Dell, šéf EMC Joseph Tucci nebo ředitel Cisco Systems John Chambers. Podle některých analytiků ale Ellison lišácký hraje podle pravidla „přátele si drž blízko, ale nepřátele ještě blíž.“

Hardwarově a softwarově sladěný Oracle

Každopádně, i když se cloudový Benioff do údajně zastaralého Oraclu pěkně opřel, Ellison na OpenWorldu předvedl, že i on má stále energii a chuť pojídat své konkurenty a udržet se ve hře. Zaměřil se například na IBM, když oznámil, že druhou nejhodnotnější technologickou firmu světa chce porazit v jejich nejsilnější oblasti – mikroprocesorech. Nově uvedené čipy Oracle SPARC t4 už jsou nyní ve zpracování Javy rychlejší, než čipy od IBM a Ellison je pevně přesvědčený o tom, že se jeho firmě podaří stoletou legendu výkonově překonat také v dalších oblastech.

sparc-t4-4-solaris-oracle-4e82408-intro.jpg
Larry Ellison věří, že se svým hardwarem a softwarem stále dokáže držet krok a nabídnout ohromný výkon. Kromě toho se snaží svůj software posouvat do cloudu a blíže k sociálním sítím. Moderní CRM by mělo vypadat tak trochu jako Facebook. Salesforce to má už delší dobu, Oracle tento princip představil nyní.

Oracle hodně sází na spojené výrobě hardwaru a softwaru. Když firma za 5,6 miliardy dolarů pohltila Sun Microsystems, mnoho odborníků se domnívalo, že Oraclu jde pouze o uživatelskou základnu Sunu. Jak se nyní ukazuje, opak je pravdou a dříve softwarová firma nyní těží ze spojeného výzkumu stejně, jako to dělá například Apple. Vše může mnohem lépe optimalizovat a úzce propojit. Proto jsou například nově představené servery 18 až 23x rychlejší v obsluze databází, než ty dosavadní.

Oracle se snaží využívat paralelní procesy. Podle Ellisona je současnou nejlepší cestou kombinace výkonné komprese přenášených dat, jejich ukládání na levné a rychlé flash paměti namísto klasických disků, rychlé čipy a síťové technologie a pro to všechno optimalizovaný software.

Ellison má svůj byznys dobře promyšlený. Na OpenWorldu představil Oracle Public Cloud, jedná se však spíše o doplněk stávajících služeb. Už třeba z toho důvodu, že na této technologii jsou virtuální aplikace navázané na daný virtuální stroj a neběží decentralizovaně. Hlavní příjmy Oraclu ale pramení z prodeje masivních databázových systémů obřím institucím jako jsou banky, které rozhodně s přesuden všech svých procesů do veřejného cloudu nespěchají. Argumentací Ellisona tak je, že si firmy mohou s pomocí jeho technologií postavit cloud privátní.

Zdá se, že budoucnost mají obě firmy a hlášky šéfa Salesforce nebudou až tak horké. Oracle si finančně rozhodně nevede špatně. Od začátku roku 2009 hodnota jeho akcií utěšeně roste (ze 17 dolarů na současných 30) a firma navíc od té doby vyplácí dividendy. Investoři jsou prozatím rozhodně spokojení.

Určitě si přečtěte

Články odjinud