Apple | Patenty

Zakázané jablko. Apple se kvůli logu dostal do sporu s více než 100 let starou ovocnářskou asociací

Na švýcarském patentovém úřadě se rodily Einsteinovy revoluční fyzikální teorie, ale velká legrace se tam děje do dnešních dní. Magazín Wired přinesl příběh o tom, kterak se Apple ve Švýcarsku už od roku 2017 snaží získat ochrannou známku symbolizující jablko. Nejde přitom jeho ikonické nakousnuté logo, ale černobílý obrázek jablečné odrůdy Granny Smith.

Ochranná známka se má vztahovat na desítky různých kategorií produktů spojených s audiovizuální tvorbou a datovými nosiči, žádná elektronika v tom není. Jenže vágní popis a symbol trademarku může postihnout všechny firmy, které využívají jablko například v reklamě. Švýcarský patentový úřad proto dosah ochranné známky omezil, ale Apple se u soudu odvolal a žádá, aby platila v původním rozsahu.

images_10_28_1028240_upscayl_4x_ultramix_balanced.png
Chráněné jablko Granny Smith

Z rozhodnutí soudu teď má obavy švýcarská ovocnářská asociace Fruit-Union Suisse (Schweizer Obstverband), která výrazné logo s jablkem používá. Asociace sdružující dnes již tisíce farmářů a pěstitelů ovoce vznikla v roce 1911 a po většinu historie využívá symbol s červeným jablkem a helvétským křížem.

Logo_SOV_upscayl_4x_realesrgan-x4plus-anime_upscayl_4x_realesrgan-x4plus-anime.png
Logo Fruit-Union Suisse do roku 2011

V roce 2011 si u příležitosti stoletého výročí zvolila nové logo (nahoře pod titulkem), které je podobnější tomu, jež Apple má na svých produktech. Právníci teď proto v zemi vedou debaty, kam až firma může zajít a jestli si může chránit tak obecnou věc jako tvar jablka.

Zatím se mu v tom ale daří. Jak ukazuje loňský výzkum Tech Transparency Projectu, firma je v soudní ochraně trademarků aktivnější než Amazon, Google, Microsoft nebo Facebook. A daří se jí tlačit na firmy a organizaci s jablkem v logu, přestože výrobci iPhonů v ničem nekonkurují. Jde o zdravotnické nebo školské instituce, v Německu se dokonce hádala se zřizovateli cyklostezky Apfelroute.

Ve Švýcarsku ale Apple obvykle stál na té druhé straně. Když v iOS 6 přinesl nové analogové hodiny, okopíroval přitom vzhled nádražních hodin, na který měly právní ochranu Švýcarský dráhy. Vyrovnání jej stálo 20 milionů dolarů. Hodinky Watch mohl v zemi prodávat až se zpožděním, protože na náramky se symbolem jablek měla nárok společnost William Longe, vlastník značky Leonard. A nakonec Apple neuspěl ve sporu s hodinkářskou firmou Swatch, která používala slogan Tick Different.

Diskuze (1) Další článek: Elon Musk připravuje test dalšího prototypu Starship. Má to ale háčky

Témata článku: , , ,