Vzrůstající konkurence ze strany velkých online nákupních platforem, jako je čínské Temu nebo polské Allegro, si začíná čím dál více všímat tuzemská e-commerce zaměřená na prodej elektroniky. České internetové obchody nejvíce trápí nerovně nastavené podmínky pro působení na trhu. Zatímco oni musejí dodržovat mnoho zákonem daných pravidel, se kterými souvisí i nemalé výdaje, příchozí zahraniční hráči se jim podle nich bez problémů vyhnou.
„Datart jednoznačně pociťuje rostoucí konkurenci ze strany zahraničních online tržišť, které se snaží prosadit na českém trhu díky své agresivní cenové politice a silným marketingovým kampaním,“ uvedla Petra Psotková, tisková mluvčí skupiny HP Tronic, pod kterou Datart spadá. Společnosti má k lepší obraně proti přicházejícím internetovým marketplace pomoci i na začátku září dokončené spojení s dřívější konkurencí, firmou Electro World. I zahraničním online tržištím navzdory je však Datart přesvědčen o své výhodě, kterou má být zejména důvěryhodnost a kvalitní zákaznický servis.
Zvýšenou konkurenci vnímá také společnost T.S. Bohemia. „Všímáme si částečného odlivu zákazníků, a to zejména v případě levnějších objednávek. Tyto věci jsou zákazníci schopni koupit za velmi nízké ceny například na platformě Temu. V posledních letech tedy pozorujeme růst průměrné ceny objednaného zboží,“ bilancuje situaci manažer marketingu společnosti Lukáš Valouch. Podniku tak nynější situace zvedá výdaje na reklamu, aby si udržel konkurenceschopnost.
Silný tlak zahraničních online nákupních platforem na české e-shopy potvrzuje i výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „Rozhodně v současnosti tento trend vstupu tržišť do Česka v e-commerce rezonuje,“ komentuje situaci. U nákupu elektroniky a spotřebičů však podle něj servis lokálních prodejců, zejména kvůli případným reklamacím, hraje zásadní roli. „Jsem přesvědčený, že naši spotřebitelé znají kvalitu českých internetových obchodů a budou v nich i nadále nakupovat ve velkém,“ doplňuje.
Alza jde proti proudu
Další český prodejce elektroniky, Alza.cz, naopak vstup zahraničních hráčů na trh nijak nepociťuje. „Naši zákazníci jsou zvyklí na kvalitní služby, zejména na rychlost doručení,“ říká PR manažerka společnosti Eliška Čeřovská. I podle ní je právě servis nabízený zákazníkům stěžejní výhodou nad velkými nákupními platformami.
Největším bojovníkem proti konkurenci ze strany zahraničních online tržišť je patrně e-shop Mironet. Ten se již dříve rozhodl otevřít technologickou platformu IT People, která si klade za cíl sdružit české internetové obchody. „Společně zde vytvoříme strategii, která českou e-commerce ochrání proti neférovým obchodním praktikám,“ uvedla společnost. Ta se zároveň soudí s polskou skupinou Allegro kvůli údajně zkopírované reklamní kampani.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně