Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 246

Názory k článku

10. 08. 2020 16:28

MS potřebuje konkurenci jak sůl. Ani ne tak kvůli tomu, že by W10 neustále padaly, což není pravda, ale kvůli postupné ztrátě pozice administrátora vlastního počítače. Každopádně každý dobrý produkt potřebuje motivaci a monopol to rozhodně není. Myšlenka Linuxu je fajn, testuji každoročně na produkčně nepoužívaném železe od dob Mandrake Linuxu. První, značně amatérské, InstallFesty byly super. Proto mě mrzí taková zakopnutí jako Netflix max 720p, neexistující klient pro onedrive, pro mě hůře skenující mutifunkce od HP bez možnosti přímého skenu do PC atd.
Rád také hraji hry a co jsem se díval na aktuální videa Proton v Linuxu vs Win 10, často člověk přichází o desítky FPS. Stejně to bylo v komentářích pod jednotlivými hrami v ProtonDB.
Docela by mě v článku zajímalo, jak byly na tom v porovnání s Windows jednotlivé komponenty. Zahřívání, spotřeba, výkon. CPU, RAM, SSD, HDD, Grafika, síťovka atd. Těch driverů je tam přeci jen více než jen pro GPU.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 08. 2020 15:40

Ahoj. Zajímavý článek, který mě potěšil. Taky občas testuju, kam pokročil Linux a instalnu ho na svůj MiniPC Zotac, starý notebook či si spustím jen Live verzi. Až Microsoft ohlasí roční předplatné u Windows, aspoň my co testujeme, budeme připraveni. Zatím je v ČR podíl desktop Linuxu takřka zanedbatelný (kolem 2% - to budou ti, co nehrajou hry. Protože chci, aby systém trochu i vypadal, tak zkouším distribuci Mint se Cinnamon a nově UbuntuDDE. Testuju následně Firefox, LibreOffice, Google Docs, Office Online, Spotify, přehravače videa, grafické editory (Krita, GIMP či online Pixlr), Inkscape, atd. Vše ok. Jediné co se mi nepodařilo rozchodit v Mintu, je skener u multifunkční tiskárny, což je pro mne dost podstatná věc u kancelářského PC. Ale možná jen moje neznalost. Pokud to shrnu: PC s Linuxem si umím představit, to co potřebuji, tak plně obsahuje (až na ten nefunkční skener). Nejsem si jen jistý ohledně bezpečnosti, údajně Linux bez antiviru je bezpečnější než Windows s Defenderem (antivir nepoužívám). A co kam která distribuce posílá, do toho zkrátka člověk nevidí. Např. s UbuntuDDE jsem neměl moc odvahu přihlašovat se do internetbankingu (na stránkách této distribuce jsem se o autorech moc nedozvěděl). Pokud hrajete na PC občas nějakou tu áčkovou hru (např. moje děti) či používáte konkrétní specializovaný software, Windows se zatím zkrátka nezbavíte. PS: Pane Václavíku, super téma, rozpoutalo to velkou diskuzi, a tak to má být...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 08. 2020 12:52

Manjaro Linux používám jako bezpečné prostředí pro citlivé operace (nákupy z eshopů, internetové bankovnictví, atd.) a jsem s ním spokejen: rolling distribuce s aktuálními verzemi aplikací a navíc jedna z mála distribucí, která věnuje péči vizuální stránce UI.Pouze nechápu, jak může někdo tvrdit, že se mu líbí aplikace v prostředí KDE Plasma. Vizuálně nejhezčí pro aplikace založené na Gtk i Qt je jednoznačně prostředí GNOME 3. Zejména pro 4K monitory to je jediné, které škáluje opravdu všechny prvky UI a opravdu to dělá dobře, v grafické úpravě od Manjara se mi to prostředí líbí vizuálně i více než Windows.Samozřejmě jako dlouholetý uživatel tradičních rozhraní musím okamžitě nainstalovat rozšíření Dash-to-Panel a Arc Menu, které z Gnome udělají klasické Windows-like prostředí (to Arc Menu je výrazně konfigurovatlnější a hezčí než menu v KDE) - a právě Manjaro se stará o to, aby pro nezkušené uživatele bylo možné tuto konfiguraci (tj. GNOME + Dash-to-Panel + Arc Menu) zvolit předkonfigurovanou už z Welcome dialogu (jako "tradiční uspořádání"), aniž by uživatel musel vědět něco o rozšířeních GNOME... To je právě ta výhoda Manjara oproti v ČR vytvářeným distribucím jako Fedora (Brno) nebo OpenSUSE (Praha), které na běžné uživatele arogantně kašlou, takže i jako patrioti musí jít normální lidi do rakouského Manjara.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 08. 2020 15:55

Dobrý den,Jen několik upřesnění\rad:1. Windows okopíroval tlačítko "START" a lištu jinde. Norton comander, Gold tree atd... Před W 3.1.
2. Nějaké grafické programy Vám poradí na www.abclinux.cz , či na kde.org atd...
3. Co se týče videa viz. bod 2. Vím, je to trochu hledání s programy ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 08. 2020 09:39

Každý blázen říká že není blázen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2020 14:16

Používám Ubuntu asi 5 let, jedu po LTS verzích a někdy měním desktopy (v současnosti Kubuntu 20.04.1), i když mám stále dual boot s Windows 10, do kterého asi 1 za měsíc vlezu, ale pokud bych to měl instalovat na novy PC tak už bych to tam nedal. Jediný speciální program potřebuji konvertor videa a tady spolehlivě funguje textový ffmpeg. Jinak používám pouze webový prohlížeč (Youtube, Google Docs...) Thunderbird, VLC a 4K Video Downloader. Hudbu a filmy mam stále uložené offline. Problémů mám celkem málo, chybí mi kvalitní screen recorder a taky je problematické nastavení zvukového výstupu (nutnost změnit výstup v PulseAudio).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 19:26

Když je v redakci nedostatek peněz, a je třeba honit prokliky, stačí zrecyklovat stokrát opakovaný článek na téma "Linux se lepší, ale není to ono", uvolnit k tomu diskuzi, a penízky se sypou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 17:54

To Vaše porovnávanie OS Windows s OS Linux je na mieste vystihol ste to presne, myslím ľudí čo koketujú s linuxom (ale s tým vedomím, že o hodinu to aj tak prepnú znovu na win.). Len mi to pripadá ako dosť lacná propaganda windowsu. Mesiac používať OS Linux s vedomím že po tom mesiaci som späť a ešte sa medzitým pochváliť nejakým dualbotom v minulosti s ubuntu je dosť málo (hoci ako píšete, že ste prešiel väčšinou známych linuxových distribúcii).
Ale to že ste porovnával len pár funkcii v oboch systémoch, ako hranie hier, úpravu obrázkov a nastavenie desktopu je pre terajších užívateľov W10 a mnohých majiteľov starších pc a ntb s OS Windows (a je ich veľa) ..... to najmenej čo ich zaujíma. Skúste im niečo napísať o rýchlosti v Linuxe (aj na staršom stroji), zabezpečenie - bezpečnosti na OS Linux v porovnaní s OS Windows. Absolútne ste okrem nejasného vyjadrenia o Manjaru, nenapísal o Manjaru nič .... Čo tak niečo o Debiane, Archu a i. Je pravdou, ...... tomu treba venovať čas, učiť sa byť kreatívny, nečakať že stlačím enter a už to ide, že to už niekto nastavil. V porovnaní bezpečnosti a ochrane osobných údajov je linux už dávno úplne inde, windowsu sa už stratil z dohľadu ... a v iných veciach tiež, len si treba o tom prečítať ... možno aj na iných stránkach, dá sa to nájsť a to nielen cez a v google.
Myslím, že kto sa začal venovať linuxu vážne, ten sa k windowsu nevráti ....nikdy.
V linuxe je veľa možností,slobodnej voľby,... .no len dualbotom a občasným zapnutím linuxu zostanete stále iba pri tom o čom tu väčšina diskutérov píše.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 16:29

Super článek. Linux si drží náskok u jistých oborů, ale profesionální grafik (potažmo třeba i hudebník) Linuxu využije asi těžko. Ale videostřižny jsou v tomto asi nejdál a jejich verze pro Windows jsou taky pěkně použitelný. Ale např. Pulse Audio nebo JACK systém na Linuxu je něco, co jsem nikdy nepochopil, tudíž mi hudba na linuxu zůstává záhadnou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 15:12

Měl bych tu dotaz na Linuxaky. Jde z toho poslat financaku danove priznani podepsane certifikatem. Ne pres datovou schranku. Financak ma na svych strankach, ze podporuje jen IE.
Jestli to nejde, tak je pro me Linux na nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  07. 08. 2020 14:18

Mám to stejně. Taky mi to jednou za čas nedá a nainstaluju si linux. Zrovna minulý týden, asi po třech letech, jsem si na svůj (vedlejší) deset let starý notebook nainstaloval Pop OS a jedu side by side s windows a koukám co to oproti tomu umí. Musím říct, že se nestačím divit. Je to docela svižný na to jak starej a levnej notebook to je... V mnohém je Pop OS dokoknce před windows. Největší wow je ten KDEConnect, já tedy mám GNOME takže GsConnect na spojení s telefonem. Prostě nainstaluju, propojím s telefonem a jede to. Mnohem jednodušší než jaké peripetie jsem řešil s Your Phone. Navíc jsem koukal do repo a ten kód je dost jednoduchý ale efektivní. Mail, kalendář, double commander to vše úplně bez problémů. Firefox si nastavení sesynchronizuje, takže připraveno na použití prakticky hned. Zatím zdaleka nejsem u konce, takže děkuji za tipy, ale vypadá to velice slibně a pokud mi nebude chybět nějaký vývojářský nástroj tak se možná stane, že u toho už zůstanu a dám si to na svůj Spectre :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 08. 2020 14:06

K tomu zpracování obrázků, když ne Gimp, zkoušel jste online Photopea, tam si vystačíte také jen s browswerem... https://www.photopea.com/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 08. 2020 13:56

Linux pouzivam na PI jako NAS drive + stahovani..Nicmene - rozchodit system do pouzitelneho stavu, aby spravne fungovala vzdalena plocha, aby fungovalo copy/paste, vytvoreni sdilenych samba sharu a nastaveni spravnych prav, nastavit, aby se mi sam pustil urcity program po spusteni, nastavit sleep u disku (rozchodit java aplikace), nastavit statickou IP adresu atd. atd. - to rozhodne neni uzivatelsky friendly - vetsinou mam svuj zapisnicek a pastuju jeden prikaz za druhym.. A samozrejme zaloha sd karty to jisti.... A pak je to super, system bezi uplne headless, az clovek zapomene root heslo jako nic..Nicmene i uplne obycejny uzivatel by mel mit jednoduchou moznost pridat aplikaci do start-up, nebo nasdilet slozku pro presun souboru .. A tady je myslim hlavni kamen urazu, ze chybi centralizovane GUI na administraci.. clovek potrebuje prejit do prikazove radky..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  07. 08. 2020 13:55

Mnoho let jsem procházel procesem instalace linuxu a zjištění "tak letos ještě ne". Před cca rokem zase nastal čas tomu dát šanci a byl jsem mile překvapen ... už to šlo. Pomohlo opravdu obrovské zlepšení v podpoře her a obrovské zhoršení v otravnosti Windowsu, které předčilo nutnost prostě pár návyků změnit a najít alternativy.
Po vyzkoušení většiny "větších" distribucí jsem také zakotvil u Manjaro (KDE Plazma) ... je ideální pro uživatele, který není začátečník, ale zároveň nemá zájem trávit čas v terminálu.
Pro začátečníky či seniory je asi ideální Linux Mint
Pro mírně zdatnější či hráče bych doporučil Manjaro nebo na Ubuntu založený Pop OS
Pro ty, kteří by chtěli zkusit uživatelské prostředí ve stylu Mac OS je velmi dobrý Elementary OS
Je jasné, že pro určité specifické pracovní postupy alternativa nemusí existovat a holt je nutnost použít Windows, ale troufnu si tvrdit, že pro většinu běžných uživatelů už je Linux naprosto použitelné a více "bezúdržbové" řešení.Mimochodem na nastavení nejpoužívanějších myší známějších značek autorovi doporučuji program jménem "Piper".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 13:43

Chtělo se mi říct, to je toho, já udělal totéž v práci před několika lety. Teda skoro totéž. Nic jsem zahazovat nemusel (počítač dále někde slouží jako pomocný stroj i s jeho XP), windows jsem prostě nekupoval a na nový PC jsem si rovnou nechal dát linux. Ono nechal dát zní sice pěkně ale vypadalo to jako obvykle - na intranetu máte instalačky, kdyby byly problémy, ozvěte se. Na druhou stranu aspoň vím, že umím počítač zprovoznit od železa a v případě totálního kolapsu nemusím na ajťáky čekat.
Na počítači provádím především výpočty, na což používám program Matlab. Ten existuje i pro linux. Současné verze (řekněme 2015) jsou od těch windowsovských k nerozeznání. Starší verze jsou přecejenom odlišné (abych byl kompatibilní s kolegy, musím používat 2010 i když mám licenci do verze 2017).
Inetrnetový prohlížeč je jasný, je to úplně stejná mozila jako we windowsu, ani ostatní prohlížeče se neliší. Řada dalších programů je potom stejná, nebo za ně existují lepší náhrady. Souborový manažer mi trochu chyběl (práce v průzkumníku je stejně jako ve windows na nic), ale objevil jsem double commander. Ještě by to chtělo nějakou náhradu za irfanwiev, ale na tom svět nestojí. Příkazový řádek (terminál) mi přijde lepší, navíc je barevný.
Kancelářský balík je taky bez problémů, pokud jde o novou tvorbu, horší to je s přenosem věcí z mrkvosoftu. Blbnou zejména rovnice (math type) a obrázky z visia (ty ovšem blbnou i v mordu). Přitom kompatibilitu s math type inzerují, ale asi nefunguje jak má, rovnice jsou prostě rozsypané. Ještě by se našlo pár věcí, které dokáží zlobit (pozadí stránky z dlaždic (rotáhne se jeden kousek na celou stránku, místo aby se tam naskládal jak dlaždice), word art), ale ty jsou pro mě nepodstatné.
U mě je to jen několik počítačů. Počítače, na kterých je windows, tam zůstane do jejich smrti v patřičné verzi (98, 2000, XP, Vista, 7) - nic vyhazovat nebudu, na nové zatím dávám linux. Je otázkou, až odumřou, jak dál, když se m$ nevytasí s něčím, co funguje, přecejenom mám zakoupené nějaké programy pro windows, které určitě v linuxu nebudou a taky ona zmíněná kompatibilita s kolegy, ale to bude potřeba řešit ne dřív jak za pět let. Neberu to jako buď a nebo, prostě někde mám windows, jinde linux, každé má svoje výhody i slabiny.
Přechod na linux byl myslím větší pohoda, než přechod mezi XP a Vistama. Ale jak jsem řekl, u mě ten přechod znamenal, že hlavní pracovní počítač jsem nevybavil windowsem, ale linuxem. A to nebyla moje první zkušenost, linux jsem předtím různě používal, nikdy ale ne jako hlavní, i doma jsem měl z toho trochu strach, tak jsem windows 7 koupil (nikoliv však ms office, tam používám výhradně libre office - to už zase bude roků, a pořád to je nový počítač, už asi osmým rokem), dneska už bych se nebál.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 08. 2020 13:30

Hmmm. Pred patnacti lety byly takovehle clanky dobre. Napsane je to ale hezky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 08. 2020 13:01

Pár postrehov nakoľko používam aj Win 10 a aj GNU/Linux (konkrétne Debian Sid) Ja som prešiel na linux už za éry Win 7, nemal som ich rád nesedeli mi. Mne zjednodušil prechod aj fakt, že som nebol odkázaný na MS veci a nebol som zpotvorený z jeho ovládania. Jediné čo nepoužívam sú grafické nástroje ala Adobe nepotrebujem to k životu (nefotím a ak niečo odfotím neupravujem to), ináč používam každodenne CAD.
Prvé čo som si spravil bolo že som si preveril všetok SW čo potrebujem k práci prípadnú alternatívu k nemu. Potom som si preveril aj HW a kúpil taký čo má ovládače aj pre linux a áno znížilo mi to množstvo na výber ale zato mi to vyčistilo zrno od pliev. Čo je fajn.
Najväčší problém nie je v SW či HW ale v ľuďoch a ich utkvelá predstava, že ako som sa to naučil tak to má byť ale to tak nieje každý systém je iný a nemôžem očakávať že sa GNU/Linux bude správať tak ako WIN a naopak keď každý má iní filozofiu. Detto aj so SW čo sa používa, väčšinou je to len neschopnosť/lenivosť sa naučiť niečo nové, iné postupy atď ale k tomuto prispieva aj školstvo. Keď som videl ako sa vyučuje IT na školách tak mi bolo na zaplakanie namiesto aby sa naučili princípy tak tu klikni na túto ikonu potom sa stane toto ... stačí zmeniť ikonu a potom sú takto vychovaný v pr...i.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
07. 08. 2020 12:05

Věřím, že existuje nemalá skupina lidí, pro které odchod z Win10 na Linux nepředstavuje problém.Já stále mám pocit, že by mi tam ledacos chybělo (Photoshop, PaintShopPro, Lightroom, MS SQL Server Management Studio, Visual Studio, aplikace od různých zařízení, co mám: foťák, 360stupňová kamera, jabra BT sluchátka, ...), ale možná se pletu.Nepřecházím hlavně proto, že nemám důvod. Na Win10 mám, co potřebuji, nic mi na nich nevadí, tak proč vůbec proces změny (a hledání náhrad aplikací) podstupovat? Již jsem to do diskusí psal vícekrát: pokud už kupuju desktop, notebook či tablet s Intel-AMD procesorem a OEM Win10, tak prostě přechod na Linux (aspoň z mého pohledu) nemá smysl.Kde bych pro Linux viděl prostor jsou počítače s čipy ARM. Proč nikdo nevyrábí ARM notebooky (jo, někdo to zkouší, ale s omezenými Win10) a ARM (mini)desktopy? Vždyť na Linux by mohla hardwarově stačit kdejaká krabička (TV box) z Číny za 50 dolarů! 4 GB RAM a 2GHz osmijádro. O chipsetech z vlajkových telefonů ani nemluvě. A chipset z loňské či předloňské vlajky by už mohl být i levný a při tom bude dostatečně výkonný. Dát tomu aspoň 8GB RAM a aspoň 128 GB úložiště a může být za pár korun energeticky, prostorově i finančně úsporná alternativa k intel-amd-windows počítači.Jestli má Linux před Win10 nějakou jasnou výhodu, tak je to podle mě právě toto. Ta možnost rozběhnout plnohodnotný plnotučný desktopový (dokonce i serverový) operační systém na malé levné krabičce s ARM procesorem.
Sakra kde tedy ty levné krabičky s Linuxem jsou, proč Linux tuto svou zásadní přednost a konkurenční výhodu nepoužívá? Když vidím, jak se s rozchozením a prosazením Windows na ARM lopotí Microsoft... Linux by to zvládl hned. Apple plánuje to zvládnout (akorát že to bude drahé a uzavřený ekosystém - nicméně přechod Apple na ARM je důkazem, že to jde).Tak proč zde nemáme záplavu úsporných linuxových notebooků s chipsety z loňských a předloňských top Samsungů či i čínských Xiaomi-Huaweiů? Proč tu nemáme záplavu 27'' monitorů s integrovaným AMD motherboardem a předinstalovaným Linuxem?
Plno lidí (zvlášť v koroně: home office, výuka přes internet) řeší, jak levně pořídit 2. či 3. počítač do rodiny. Toto by bylo řešením. Ale nikdo ho nedodává. Proč?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 11:36

Díky za článek.
Soudě i podle některých příspěvků v diskuzi by bylo nicméně dobré, aby článek zmiňoval proč že by měl uživatel prchat z Windows, když mu zrovna teď fungují dobře. Ano, bez nutnosti antiviru získá Linux PC spoustu výkonu navíc zdarma. Hlavním důvodem přechodu by ale měl být futureproofing. MS od W10 už není jen výrobcem a záplatovačem vašeho OS. MS si vyhrazuje přístup k vašim datům, možnost instalovat aplikace či ovladače na vaše PC dle svého uvážení, kdykoliv cokoliv změnit v systému bez ohledu na to jestli je to pro vás jako uživatele prospěšné. MS je tedy teď také adminem vašeho PC a to absolutně mimo vaší kontrolu. Tenhle admin sleduje vlastní zájmy a nikdy nevíte kterým směrem se systém zvrtne při dalším updatu - reklama (víc reklamy), předplatné, bloatware, prodej vašich dat databrokerům, všechno je možné. Rychlý únik z takového ekosystému pak bude těžký. Linux je záruka stability do budoucna a to je ten hlavní selling point.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 11:13

Měl jsem to přesně naopak. Dostal jsem k stolnímu počítači zadarmo licenci Windows, tak jsem si řekl, že to po 15 letech, co používám výhradně Linux, zkusím. Kdybych třeba potřeboval něco, co jde jen ve Windows. Po čase jsem zjistil, že do Windows bootuju jen kvůli jedné hře. Pak ta hra začala fungovat v Protonu na Linuxu a já zjistil, že už jsem 3/4 roku do Windows nenabootoval. Na nic, co bych v Linuxu neudělal, jsem stejně jako roky před tím nenarazil, a v Linuxu se mi všechno dělá jednodušeji a rychleji, protože jsem na něj prostě zvyklý.
Zpětně mě mrzí, že jsem dal Windows polovinu disku a že jsem strávil takový čas instalací, protože paradoxně na ten počítač bylo jednodušší nainstalovat Fedoru než Windows.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 08. 2020 09:59

Taky mám už pár měsíců linux (MX) a prostě to funuje, nic neřeším...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 08. 2020 09:53

Nevím v čem jsou výhody linuxu. Co jesm četl, tak na něm nejdou tak snadno hrát hry. Já jsem s Windows spokojený. Rád bych věděl proč Linux?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
xls
07. 08. 2020 09:27

I v minulosti jsem nainstaloval Linux na počítači, kde třeba byly problémy s ovladači, a používat se dá. Vývoj jde tím směrem, že většině uživatelů stačí prohlížeč, programy pro komunikaci, nějaký kancelářský balík - pro takového uživatele není OS důležitý, může klidně fungovat na Linuxu, Adroidu nebo čemkoli jiném.
Naprosto jiná je situace, když potřebuju používat počítač profesionálně v podnikání - tady mi zbývají natvrdo jen Windows, bohužel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 09:02

Asi to je trochu troufale tvrzeni, ale myslim si, ze kazdy kdo pracuje v IT by si mel linux aspon trochu osahat. Je to system ve kterem se veci velmi jednoduse automatizuji ve srovnani s Win (bash vs. batch) a uz v zakladu obsahuje hromadu malych programku, kde kazdy z nich ma za ukol delat jednu vec a delat ji dobre. Takova je filozofie toho systemu a pro hromadu tasku napr. ve vyvoji SW je diky tomu mnohem vhodnejsi nez Win (a WSL, navzdory tomu ze je to super pokrok na strane Win, stejne nenahradi linux uplne). Naproti tomu filozofie Win je spis takova, aby slo co nejvice veci naklikat mysi, a kdo ceka ze linux bude v tomto ohledu nekdy plnohodnotnou nahradou Win, ten se nedocka.S ohledem na pouzivane aplikace je podle me take k zamysleni to, jak k nim clovek prijde. Pro hromadu softu, ktery je na Win placeny, existuji open-source alternativy (pravda, casto mivaji verzi jak pro Linux tak pro Win). Me osobne se nechce platit za soft, ktery nepouzivam profesionalne nebo kazdodenne. A "kradeni" sw casto smrdi tim, ze si clovek pri hledani licencnich klicu ci pouzivani crackovacich nastroju zaneradi pc i nezadoucimi vecmi... Proto napr. nemam problem se ucit s Darktable misto Lightroomu (kdyby me fotografovani zivilo, mozna bych na to koukal jinak).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
07. 08. 2020 08:49

Kdokoliv, kdo nestačí na Windows,může přejít na Linux.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 08:44

Prečítal som tie šialené kapitoly (po poriadne dlhej dobe) a je to už 20 rokov rovnaké - Linux je super, parádny, práve teraz je to už pre užívateľa ideál. Teda až na to, že tam nejde to a to, na to a to neexistuje náhrada, tento HW som na ňom nerozbehol vôbec, to a to mi padá a mrzne a nik nevie prečo, atď atď.... No a na konci dňa späť k Win.
Takže si šetrím čas a nervy a ostávam pekne pri tom, že ako hlavný OS na prácu mám Win, na voľný čas macOS a keď mám sadomaso sklony, tak si raz-dva krát za rok pustím ntb s Mintom...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 07. 08. 2020 08:31

Dotaz na ty, kdo s Linuxem pracují: co si myslíte o Linuxu jako ideálu třeba pro straší generaci, seniory? Malé, nejlépe pasivní PC s nenáročným Linuxem. Ušetří za OS, nejde rozbít otevřením "lákavých" příloh, pro surfování apod. ideální. Co myslíte?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 08:30

Linux používám denně, ale proč bych měl používat linuxový desktop, který je zrovna jednou z jeho nejslabších stránek?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 08:20

Doma používám minipočítače, jsem jejich fanda. Mám rád když je to malé, netopí to a nežere to moc elektřiny. A no teď ta výhoda - na některých počítačích mám Windows a na jiných Linux. Chvíli dělám ve Windows, chvíli v Linuxu, a vůbec to neřeším PS: Hry hraju na konzoli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 07:53

Nice. Linux jsem používal několik let jako hlavní OS pro práci i zábavu. Na Windows už bych ze zpátky nevrátil. Nicméně když člověk chce "hezkej" Linux na kterej sežene prakticky jakýkoli SW tak je nejlepší si koupit Mac... Až mě Apple začne s*át uzavíráním systému po přechodu na vlastní procesory, tak jsem rád že se je kam vrátit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 08. 2020 07:45

Pěkný článek (s pár překlepy), který by se dal shrnout do věty: Pokroky jsou velké, ale pořád to ještě není ono. Linux jsem v průběhu let zkoušel několikrát a i jako hráč musím říct, že to je hodně sympatická věc. Přesto si ale myslím, že si ho vývojáři dělají především pro sebe a nějaký uživatelský komfort hodný současné doby tak nějak není prioritou (velice stručně řečeno). Pěkně je to popsané v tomto odkazu:
https://itvision.altervista.org/why.linux.is.not.ready.fo...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 08. 2020 05:16

Třeba to XnView MP je podobná aplikace psaná i pro Linux používám a je v pohodě. S vykreslování fontů to mám právě naopak

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 01:43

To by som rad vedel nejaku nahradu afinity pod linuxom, lightroom, ci microcad s vystupmi kompatibilnymi s cadmi. Na vyvolavanie rawov zo sigmy fotaka. A nie gimp neprosím lebo tak debilne gui som este nevidel v ziadnom inom programe. Linux ano pre starych ludi na internet, prehliadanie obrazkov, pozeramie filmov. Na skutocnu pracu s grafikou, ci fotkami. Ani nahodou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 01:29

Total Commander ide celkom obstojne cez Wine.
A ano, AutoHotkey je super, vyskusaj.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 08. 2020 01:06

Pár drobných poznámek
- v prostředí KDE je náhradou za total commander spíše krusader - je tak celkově lépe integrovaný a umí toho i více
- nevím, čím je xnview tak specifické, ale osobně nemám problém s gwenview
- osobně zrovna já patřím k těm uživatelům, kterým ve Win jisté funkce z linuxu chybí (ano, jsem šílenec, co si doinstalovává do win věci typu bash, imagemagick a spol.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 23:21

Primarne pouzivam windows, prave kvoli aplikaciam, ktore su len na windows.
Linux mam vo virtualke, bez neho sa tiez nezaobidem, lebo windows vsetko nevie (alebo vie len cez plateny soft, kostrbato a pomaly).
Na stare ntb, kde uz win nestiha davam LinuxMint a pohoda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 22:53

je naivne si mysliet ze ma linux nejaku principialnu chybu :) ak by mal chybu tak si ho uzivatelia upravia tak aby chybu nemal. Za jedinu chybu by sa dalo povazovat to ze gro uzivatelov linuxu su poweruseri ktori si upravili linux na svoj obraz a kaslu na nejaku userfriendliness pre BFU. Preco by to robili ,ked tomu obetovali vlastny cas a robili to zadarmo. Cize linux je presne taky ako si zelaju jeho uzivatelia, a kazdy komu sa to nepaci ma moznost to zmenit :)
a nepovazujem to za nejaky snobizmus, ale bariera na vstup do linuxoveho ekosystemu je popravde obrovska, ale je to chyba, alebo vlastnost?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 22:44

Klasika. Takto to končí vždy. Strašně moc to chci mít rád, ale těch kompromisů je prostě moc až následuje návrat k window, které tak moc mít rád nechci, ale jsou prostě ve všem lepší...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 22:06

Článek o ničem. Nepochopil jsem pointu či zápletku.
To stejně někdo jiný může napsat článek, "Jezdil jsem doteď Škodovkou, ale zkusil jsem BMW..." a v článku v posledním odstavci informace že opět jezdím škodovkou, protože na BMW nemám, nebo to není Mercedes a nebo něco jiného.Neznám domácího uživatele který řeší odrážky, ale znám uživatele kteří si třídí a upravují fotky a dokáží dohledat soubor v Průzkumníku a vyznají se v logice disk - složka - soubor.
Myslet si, že jsou Windows nahraditelný je už od samého začátku nesmysl. Je to monopol a základ všeho co se definuje jako standard.
Linux je super, ale v tomto okamžiku pouze pro přesně dané a jednoúčelové využití. Umím si ho představit ve státní správě. Nicméně netuším zda jsou u nás IT lidi, kteří dokáží definovat zda ten Linux je bezpečný, zda tam není nějaká díra. Takže jeho nasazení ve veřejné správě by bylo přesto dost ošemetné. A samozřejmě by se stejně jednalo o celkovou změnu koncepce používání počítače jako takového.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (16)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
06. 08. 2020 21:56

Díky za hezký článek. Jsem s Windows spokojený, ale velice se mi líbí i posun v Linuxu, co se týče her. Velice se mi líbí třeba i design KDE a dovedl bych si představit jej používat, i když bych měl určitě bokem Windows.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 08. 2020 21:26

Linux fakt ne. Já spíš v náhradě Windows věřím třeba Dexu nebo v budoucnu nějaké fúzi iPad OS a macOS (tím myslím hlavně cenově - dnes stojí nejlevnější Macbook 30 tisíc a to je strašně moc, tím, že macOS bude na ARMu a v budoucnu dojde k nějakému spojení, tak můžou prodávat zařízení typu iPad Air za 15k s plnohodnotným OS)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
06. 08. 2020 20:28

Mint jsem nainstaloval mámě i kamarádovi, kteří o počítačích moc nevědí. Je to stabilní, blbuvzdorné a ještě se jim nepovedlo do toho natáhnout nějakou internetovou havěť. Windows těží pouze a jen z toho, že na něm běží hry. Pro domácí prostředí je podstatně lepší Linux a na hraní konzole.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 20:19

Možnost upravit COKOLIV. Největší linuxácká mantra v článku. Koho to dnes ještě zajímá?
Tohle mělo význam v době, kdy počítače stály majlant, výkon byl dost minimalistický a každý si svoje PC sestavil sám.
S nástupem noťasů se to přestalo řešit. Člověk to koupil jak to je a Windows už tam byly, zrovna jako je Android na mobilu, nebo iOS na iphone...
Ubuntu is not dead ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 20:07

nevim, proc by se z toho rozumny clovek mel zblaznit. pokud nepotrebuje specialni SW (cad, ms office), tak je to UPLNE jedno

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 19:54

Já jsem Linux párkrát zkusil, ale není to ono. Pokud bych si vystačil se základními aplikacemi, tak je fajn, ve spoustě věcí se mi líbí, ale třeba ovladače ke specifickému hardware je občas problém sehnat a dostupnost návodů pro nováčky je také docela problém.
A i když je příkazová řádka/terminal mocná, preferuji grafické rozhraní, jsem na něj zvyklý a vadí mi, když něco nejde udělat jednoduše klikem myší.Docela bych uvažoval o notebooku s Linuxem, kdyby vše fungovalo (včetně funknčních kláves třeba i na vypnutí wi-fi či bluetooth). Ale rozhodně mě neláká představa, že se budu dva měsíce učit se systémem a pak některé věci oželím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
06. 08. 2020 19:28

Slušný článek který sem dočet až dokonce.Za sebe můžu říct že se k windowsům už učitě nevrátím.Když budu potřebovat něco na winech zkouknout tak jedině Virtualizovaně.Nativně Win už opravdu ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 19:21

Díky za korektní článek. Já osobně Mint používám už více než deset let jako jediný OS a nedám na něj dopustit i přes množství jeho chyb. Dnes je to spíše o tom ekosystému který člověk používá, než o vyspělosti OS. Tak jako ten kdo má mraky věcí koupených na Android nepřejde na iOS, tak ten kdo má koupených hromady věcí na Win, nepřejde na Linux či OsX. Proč by to dělal že. A já to mám podobně, mám za ty léta docela dost koupených věcí i pro Linux a nemám důvod přecházet jinam a hledat alternativy. ps. když už obrázky, tak mnohem lepší je Pinta než Krita.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
06. 08. 2020 19:10

"Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho ..."
Jenom aby vám to vydrželo ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor