Žádné obavy z nedostatku peněz do marketingu na Internetu

Současné zpomalení růstu je prý přechodné a za pět let se prý můžeme těšit na koláč ve výši 64 mld. dolarů.
Jedna analytická firma za druhou potvrzuje, že s reklamou na Internetu to bude jen a jen dobré – což je poněkud v rozporu se současnou situací, která naopak vysílá docela dost varovných příznaků. Forrester Research, jedna z nejznámějších výzkumných firem v tomto oboru, zveřejnila své nové odhady: podle nich bude objem peněz do internetové reklamy činit v roce 2005 42 miliard dolarů a celkové výdaje do „internetového marketingu“ budou činit 64 mil. dolarů, tj. o polovinu více.

Je to zřejmě poprvé, kdy se výzkumná firma věnovala vůbec celé, zatím docela špatně prozkoumané oblasti marketingových výdajů do oblasti Internetu, kam kromě inzerce patří i řada dalších cest pro podporu produktů a značky: Forrester tedy říká, že i na Internetu se bude realizovat známý „marketingový mix“, z něhož je jen jedna část (byť ta největší) věnována na čistou, tradiční reklamu.

Forrester tvrdí, že současné zpomalení růstu, které znervózňuje firmy žijící převážně z reklamy (reklamní agentury a portály), nebude dlouho trvat a zlaté časy internetové reklamy brzy nastanou. Dnešních jedenáct miliard internetového marketingu tak má vyrůst šestinásobně, a to především díky inzerentům z tradičního světa, kteří zatím jsou odpovědní jenom za 31 % rozpočtu internetového marketingu, za pět let to ale bude celých 84 %. Na Internet tedy mají vstoupit firmy, které známe z televizní nebo novinové a časopisecké reklamy – například výrobci rychloobrátkového spotřebního zboží. Těšit zájmu se má i e-mailový marketing: ten se má v roce 2005 postarat o šest miliard dolarů obratu!

Forrester uvádí, že velký obrat má nastat v roce 2002; v letošním roce už totiž dosáhne penetrace Internetu v nejvyspělejších zemí nějakých 60-65 % celé populace a to bude signál pro inzerenty, aby jej v následujícím roce už začali brát velmi vážně jako ideální místo pro reklamu. Částka 64 miliard dolarů tak znamená z celoamerického marketingového koláče hodně slušných 12 % - a ještě to poroste.

Pokud bychom toto šestinásobné zvýšení aplikovali i na český trh, z letošních pravděpodobných 200 mil. Kč by to znamenalo zvýšení na 1,2 miliardy za pět let. Z toho lze portály nejen dobře uživit… ale budou to ony, které se podělí o hlavní část tohoto koláče?

Váš názor Další článek: Olympus C-2100 UZ - „Dlouhé oko, pevná ruka“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,