V nové verzi Flash MX 2004 se objevilo několik zajímavých funkcí, které by měly usnadnit práci při tvorbě některých efektů. V dnešním díle se podrobněji podíváme, co nám nové funkce umožňují.
Dle mého názoru, jsou nové funkce užitečné především pro začínající uživatele, kteří ještě nemají dostatek zkušeností a hlavně zručnosti při tvorbě některých efektů. Tyto funkce jim zpočátku práci usnadní, ale později asi stejně přejdou na klasický „ruční“ způsob animace.
A protože i my zatím ještě patříme mezi začátečníky, vyzkoušíme si, jak si lze ulehčit práci. Funkce se aplikují přímo na nakreslené a nebo vložené objekty. Proto si pro jejich testování nakreslíme na scéně čtverec (nástroj „Rectangle Tool“) a vytvoříme z něj MC - klikneme pravým tlačítkem myši a z menu zvolíme „Convert to Symbol“.
První funkce se skrývá v horním menu pod volbou „Insert - Timeline Efects - Assistans“.
Obr. 1
Copy To Grid
Zvolením „Copy To Grid“ máme možnost vytvořit kopie objektu, které se rozmístí podle mřížky, jejíž vlastnosti můžeme změnit v zobrazeném okně této funkce:
Obr. 2
Grid size |
nastavení rozměrů mřížky |
Rows |
počet řádků |
Columns |
počet sloupců |
Grid Spacing |
nastavení velikosti mezer |
Rows |
šířka mezery mezi řádky |
Columns |
šířka mezery mezi sloupci |
Po změně údajů v okně je nutné stisknout tlačítko „Update Preview“, pro náhled nového nastavení. Potvrzení a nebo případné zrušení se provede tlačítky „OK“ a „Cancel“.
Distributed Duplicate
Funkce umožňuje vytvořit kopie, které jsou vzdálené od původního objektu o definovaný počet pixelů. Duplikování je možné animovat a lze měnit některé vlastnosti jako je barva a natočení.
Obr. 3
Number of Copies |
počet vytvořených kopií objektu |
Offset Distance |
x,y vzdálenost mezi kopiemi |
Offset Rotation |
určení rotace objektů ve stupních |
Offset Start Frame |
určení,za kolik snímků se objeví další kopie originálu; pokud nechceme animovat, uvedeme hodnotu „0“; plynulejší animace dosáhneme s nižšími hodnotami, nejlépe „1“ |
Exponencial/Linear Scaling |
určíme zda se bude velikost objektů měnit exponenciálně a nebo lineárně |
Scale |
určení velikosti kopírovaných objektů, při 100% nedochází ke změně velikosti, symbol zámku umožňuje odemknout rozdílnou změnu velikostí v x/y směru |
Change Color |
zaškrtnutím a výběrem z palety určíme konečnou barvu objektu, ve kterou se postupně kopie mění |
Final Alpha |
určení konečné hodnoty průhlednosti, 0% značí úplně průhledný konec |
Druhou skupinu funkcí najdeme pod volbou: „Insert - Timeline Efects - Effects“.
Obr. 4
Blur
Touto funkcí vytvoříme zajímavý efekt, který asi nejblíže připomíná rozmazání objektu.
Obr. 5
Effect Duration |
délka trvání efektu, delším se většinou dosáhne lepšího výsledného efektu |
Resolution |
počet objektů tvořících rozmazání |
Scale |
velikost originálního objektu |
Allow Horizontal Blur |
vodorovné rozmazání |
Allow Vertical Blur |
svislé rozmazání |
Direction Of Movement |
určení směru pohybu rozmazání |
Drop Shadow
Celkem srozumitelná funkce pro vytvoření stínu kolem objektu.
Obr. 6
Color |
nastavení barvy stínu |
Alpha Transparency |
nastavení průhlednosti vytvořeného stínu |
Shadow Offset |
odstup stínu od originálního objetu v x/y směru |
Expand
Tato funkce umožňuje animovat změnu rozměrů a posuv objektu. Při aplikaci na skupinu objektů lze ovlivnit i „zrychlení“ kopií od originálu při jejich pohybu.
Obr. 7
Effect Duration |
délka trvání efektu |
Expand/Squeeze/Both |
určení typu změny rozměru objektu/ů, Expand - zvětšení, Squeeze - zmenšení, Both - obojí |
Direction of Movement |
směr pohybu objektu/ů |
Shift Group Center by |
při aplikaci na více objektů určení posuvu celé skupiny |
Fragment Offset |
při výběru skupiny určení odchylky/vzdálenosti mezi objekty - dojde ke zrychlení kopií během pohybu |
Change Fragment Size by |
určení změny velikosti objektu/ů |
Explode
Efekt, který nám roztříští objekt na malé části. Neočekávejme nějaké zázračné funkce simulující reálnou explozi, ale pro jednoduché animace je i tento efekt použitelný.
Obr. 8
Effect Duration |
délka trvání efektu |
Direction of Explosion |
směr roztříštění objektu |
Arc Size |
určení „úhlu“ pod kterým části objektu odlétají, spíše se jedná o určení x/y vzdálenosti do které jednotlivé části doletí |
Rotate Fragment by |
určení rotace částí |
Change Fragment Size by |
změna velikosti částí |
Final Alpha |
konečná hodnota průhlednosti objektů |
Poslední skupinou funkcí jsou přechody a transformace objektů: „Insert - Timeline Efects - Transform/Transition“.
Obr. 9
Transform
Funkce, která v plném rozsahu nahrazuje panel vlastností (Properties) klíčového snímku. Vše, co je uvedeno lze přehledně udělat i pomocí zmíněného panelu Myslím si, že tuto funkci nemusím podrobně popisovat, zdá se mi zde zbytečná a některé funkce jsou méně přehledné, než při klasické tvorbě animace.
Obr. 10
Transition
Pokud chceme vytvořit jeden ze dvou typů přechodů objektu, použijeme tento panel. Umožní vytvořit efekt postupného zobrazení objektu z nulové viditelnosti, nebo efekt postupného odkrývání objektu anebo jejich kombinaci.
Obr. 11
Effect Duration |
délka trvání efektu |
Direction in/out |
nastavení typu zobrazení objektu; in - objekt se postupně objeví; out - objekt postupně mizí |
Fade/Wipe |
určení přechodu; Fade - změna průhlednosti; Wipe - postupné odkrývání |
Motion Ease |
nastavení rychlosti animace na začátku a na konci efektu; posuvník úplně vlevo znamená pomalejší rozjezd a rychlejší dojezd animace, posuvní úplně vpravo znamená opačný průběh |
Myslím si, že některé funkce zde uvedené, je snazší vytvořit bez pomoci těchto průvodců, ale jak jsem již na začátku zmínil, pro začátečníky by mohli znamenat snazší práci. Jen je škoda, že používáním těchto průvodců se uživatel moc nedozví, jak animace vlastně fungují a cože se to skrývá za údaji v okně průvodce.