Začínáme s Flash MX 2004 – 8. díl – Timeline Effects

V nové verzi Flash MX 2004 se objevilo několik zajímavých funkcí, které by měly usnadnit práci při tvorbě některých efektů. V dnešním díle se podrobněji podíváme, co nám nové funkce umožňují.

Dle mého názoru, jsou nové funkce užitečné především pro začínající uživatele, kteří ještě nemají dostatek zkušeností a hlavně zručnosti při tvorbě některých efektů. Tyto funkce jim zpočátku práci usnadní, ale později asi stejně přejdou na klasický „ruční“ způsob animace.

A protože i my zatím ještě patříme mezi začátečníky, vyzkoušíme si, jak si lze ulehčit práci. Funkce se aplikují přímo na nakreslené a nebo vložené objekty. Proto si pro jejich testování nakreslíme na scéně čtverec (nástroj „Rectangle Tool“) a vytvoříme z něj MC - klikneme pravým tlačítkem myši a z menu zvolíme „Convert to Symbol“.

První funkce se skrývá v horním menu pod volbou „Insert - Timeline Efects - Assistans“.

Obr. 1

Copy To Grid

Zvolením „Copy To Grid“ máme možnost vytvořit kopie objektu, které se rozmístí podle mřížky, jejíž vlastnosti můžeme změnit v zobrazeném okně této funkce:

Obr. 2

Grid size nastavení rozměrů mřížky
Rows počet řádků
Columns počet sloupců
Grid Spacing nastavení velikosti mezer
Rows šířka mezery mezi řádky
Columns šířka mezery mezi sloupci

Po změně údajů v okně je nutné stisknout tlačítko „Update Preview“, pro náhled nového nastavení. Potvrzení a nebo případné zrušení se provede tlačítky „OK“ a „Cancel“.

Distributed Duplicate

Funkce umožňuje vytvořit kopie, které jsou vzdálené od původního objektu o definovaný počet pixelů. Duplikování je možné animovat a lze měnit některé vlastnosti jako je barva a natočení.

Obr. 3

Number of Copies počet vytvořených kopií objektu
Offset Distance x,y vzdálenost mezi kopiemi
Offset Rotation určení rotace objektů ve stupních
Offset Start Frame určení,za kolik snímků se objeví další kopie originálu; pokud nechceme animovat, uvedeme hodnotu „0“; plynulejší animace dosáhneme s nižšími hodnotami, nejlépe „1“
Exponencial/Linear Scaling určíme zda se bude velikost objektů měnit exponenciálně a nebo lineárně
Scale určení velikosti kopírovaných objektů, při 100% nedochází ke změně velikosti, symbol zámku umožňuje odemknout rozdílnou změnu velikostí v x/y směru
Change Color zaškrtnutím a výběrem z palety určíme konečnou barvu objektu, ve kterou se postupně kopie mění
Final Alpha určení konečné hodnoty průhlednosti, 0% značí úplně průhledný konec

Druhou skupinu funkcí najdeme pod volbou: „Insert - Timeline Efects - Effects“.

Obr. 4

Blur

Touto funkcí vytvoříme zajímavý efekt, který asi nejblíže připomíná rozmazání objektu.

Obr. 5

Effect Duration délka trvání efektu, delším se většinou dosáhne lepšího výsledného efektu
Resolution počet objektů tvořících rozmazání
Scale velikost originálního objektu
Allow Horizontal Blur vodorovné rozmazání
Allow Vertical Blur svislé rozmazání
Direction Of Movement určení směru pohybu rozmazání

Drop Shadow

Celkem srozumitelná funkce pro vytvoření stínu kolem objektu.

Obr. 6

Color nastavení barvy stínu
Alpha Transparency nastavení průhlednosti vytvořeného stínu
Shadow Offset odstup stínu od originálního objetu v x/y směru

Expand

Tato funkce umožňuje animovat změnu rozměrů a posuv objektu. Při aplikaci na skupinu objektů lze ovlivnit i „zrychlení“ kopií od originálu při jejich pohybu.

Obr. 7

Effect Duration délka trvání efektu
Expand/Squeeze/Both určení typu změny rozměru objektu/ů, Expand - zvětšení, Squeeze - zmenšení, Both - obojí
Direction of Movement směr pohybu objektu/ů
Shift Group Center by při aplikaci na více objektů určení posuvu celé skupiny
Fragment Offset při výběru skupiny určení odchylky/vzdálenosti mezi objekty - dojde ke zrychlení kopií během pohybu
Change Fragment Size by určení změny velikosti objektu/ů

Explode

Efekt, který nám roztříští objekt na malé části. Neočekávejme nějaké zázračné funkce simulující reálnou explozi, ale pro jednoduché animace je i tento efekt použitelný.

Obr. 8

Effect Duration délka trvání efektu
Direction of Explosion směr roztříštění objektu
Arc Size určení „úhlu“ pod kterým části objektu odlétají, spíše se jedná o určení x/y vzdálenosti do které jednotlivé části doletí
Rotate Fragment by určení rotace částí
Change Fragment Size by změna velikosti částí
Final Alpha konečná hodnota průhlednosti objektů

Poslední skupinou funkcí jsou přechody a transformace objektů: „Insert - Timeline Efects - Transform/Transition“.

Obr. 9

Transform

Funkce, která v plném rozsahu nahrazuje panel vlastností (Properties) klíčového snímku. Vše, co je uvedeno lze přehledně udělat i pomocí zmíněného panelu Myslím si, že tuto funkci nemusím podrobně popisovat, zdá se mi zde zbytečná a některé funkce jsou méně přehledné, než při klasické tvorbě animace.

Obr. 10

Transition

Pokud chceme vytvořit jeden ze dvou typů přechodů objektu, použijeme tento panel. Umožní vytvořit efekt postupného zobrazení objektu z nulové viditelnosti, nebo efekt postupného odkrývání objektu anebo jejich kombinaci.

Obr. 11

Effect Duration délka trvání efektu
Direction in/out nastavení typu zobrazení objektu; in - objekt se postupně objeví; out - objekt postupně mizí
Fade/Wipe určení přechodu; Fade - změna průhlednosti; Wipe - postupné odkrývání
Motion Ease nastavení rychlosti animace na začátku a na konci efektu; posuvník úplně vlevo znamená pomalejší rozjezd a rychlejší dojezd animace, posuvní úplně vpravo znamená opačný průběh

Myslím si, že některé funkce zde uvedené, je snazší vytvořit bez pomoci těchto průvodců, ale jak jsem již na začátku zmínil, pro začátečníky by mohli znamenat snazší práci. Jen je škoda, že používáním těchto průvodců se uživatel moc nedozví, jak animace vlastně fungují a cože se to skrývá za údaji v okně průvodce.

Diskuze (3) Další článek: TOP žebříček virů za duben 2005

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,